Post opengemaakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Post opengemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:43

Hoi!

Gister had mijn vader mij een tijdschrift + verjaardagskaart in een grote envelop verstuurd, vandaag ook netjes aangekomen. Alleen de hele envelop was opengescheurd, ook niet eens een poging gedaan tot dichtplakken >;)

Mag een postbedrijf post zomaar openmaken?

We wonen in een studenten studio maar hebben onze eigen brievenbus en eigen sleutel, dus niemand kan daar bij.

XxMariellexX

Re: Post opengemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:45

Het lijkt mij dat dit niet zomaar mag ik zou even naar het postbedrijf bellen. misschien dacht de bezorger dat er geld of iets in zat en vond dat lekker makkelijk verdienen..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:46

Weet niet of het mag maar vriendin van mij kreeg vorige week een lege enveloppe ( ook opengescheurt ) met een brief van TNT erbij dat er iets was misgegaan en de kaart die erin zat kwijt was.. Briefje met excuses erbij en dat was het, daar kon ze het mee doen...
Ze wist niet eens van wie het kwam...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:47

Ik denk idd dat ze dachten dat er geld bij zou zitten. Nee ze mogen je post niet openen. Alleen bij de douane als het uit het buitenland komt

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:47

Nee natuurlijk mag dat niet.
Post verzenden is wel altijd op eigen risico, tenzij je daar weer extra voor betaald..
Ik zou toch wel het postbedrijf even bellen en verhaal halen. In ieder geval om ze op de hoogte te stellen dat zulke dingen blijkbaar gebeuren :).

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:48

Misschien perongeluk verkeerd bezorgd en heeft de ontvanger niet gezien dat het voor iemand anders was ? Open gemaakt, zag dat het voor jou was, terug gestopt en bij jou in de bus gestopt ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:49

Misschien is het zo ruw in de bus gestopt dat de envelop daarbij is gescheurd .

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:51

Als ze denken dat het verdacht is mogen ze het openmaken

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:51

Kan de envelop niet gescheurd zijn door het gewicht van het tijdschrift??

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:56

Denk niet dat hij open is gegaan door het tijdschrift, dan zou hij wel anders gescheurd zijn lijkt mij. Het adres staat er ook heel duidelijk op dus denk dat ze eerst daarnaar kijken voordat ze post openen, ook in de envelop zat niets wat erop wijst dat het voor mij is.
Blijft het raar vinden maar ben blij dat alles nog compleet is :)

@cocochanel daar ben je ook klaar mee zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:57

Ik heb wel eens een envelop gekregen die gescheurd was. Die had PostNL netjes in een stukje plastic verpakt met een briefje erbij. Volgens mij is dit ook normaal als er een envelop kapot op het sorteercentrum aankomt. Misschien dat die van jou gescheurd is bij het bezorgen of in de brievenbus stoppen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:02

Heb je een foto van de envelop? Gescheurd (ook bijna te netjes langs de rand van de envelop) gebeurd behoorlijk vaak. De nieuwe machines gooien de post met een behoorlijke snelheid door het proces. Dan wordt er regelmatig iets opengeritst.

Meestal gaat er een kaartje bij of wordt het opnieuw verpakt. Maar er kan iets doorheen glippen hoor.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 18:04

Afbeelding
Afbeelding

Het zou zomaar kunnen hoor dat dit per ongeluk is gebeurd bij t gooien in de brievenbus oid maar op het eerste gezicht leek het alsof iemand het heeft gedaan.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:06

Postbedrijven hebben scanners waar je post doorheen gaat. Als er geld of ander spul in zit halen ze dit eruit omdat het niet zomaar verstuurd mag worden met de post.
Het kan zijn dat ze gedacht hebben dat er wat in je envelop zat en het open hebben gescheurd en niet meer dicht hebben geplakt, dat is wat minder netjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:07

Oh dit komt door de machine , heb bij postnl gewerkt en sorteermachine heeft wel vaker honger :=

Komt me maar al te bekend voor

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:33

Dat komt inderdaad door de sorteermachine :j Blijven haken en vervolgens door de machine gehaald.

Kiki: Dat is een broodje aap verhaal. Je mag van alles versturen met de post. Zolang je voor het gewicht betaald is er niks aan de hand. Het is wel zo dat als je geld (of sieraden enzo) in een gewone envelop stopt, deze eigenlijk altijd wel scheuren door het gewicht. Valt gewoon door het papier heen. Is gewoon niet verstandig. Net als 3d kaartjes bv.

De post mag geen poststukken open maken. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen gebeurd dat. Denk bv aan een rouwkaart met onjuiste adres gegevens waardoor die in een verkeerd stad beland. Om de boel niet te vertragen kunnen die opengemaakt worden om door te scannen. Maar echt niet zomaar... Postgeheim is nog steeds een echte wet voor het bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:38

Klopt :j , had ook wel verzekering polis door mijn bak post liggen . Dan even terugstoppen en sticker erop , maar in het algemeen maakten we niks open.

Met kerst zie je dit dagelijks , wat een chaos met mini kaartjes en 3d kaartjes. Altijd een jankmoment geweest _O-

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:40

Ik heb een keer een envelop gehad met een kaart met geld erin wat opengescheurd was. Er was keurig een zakje omheen gedaan waardoor het geld duidelijk zichtbaar was. Maar de kaart en het geld zijn netjes in mijn brievenbus beland.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:59

Kiki1995 schreef:
Postbedrijven hebben scanners waar je post doorheen gaat. Als er geld of ander spul in zit halen ze dit eruit omdat het niet zomaar verstuurd mag worden met de post.
Het kan zijn dat ze gedacht hebben dat er wat in je envelop zat en het open hebben gescheurd en niet meer dicht hebben geplakt, dat is wat minder netjes....

Waarom zou je geen geld mogen versturen per post? Het is niet aan te raden, maar naar mijn weten mag het gewoon?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:04

x_Heidi schreef:
Als ze denken dat het verdacht is mogen ze het openmaken

Nee dat is niet waar, post.nl mag hem niet open maken, daar zijn ze niet toe bevoegd, als ie verdacht is gaat ie naar de instantie die dat soort dingen behandeld, zoals bv douane, politie, eod. Is ie daar dan open gemaakt wordt ie na onderzoek in een andere envelop/zak gedaan en verzegeld en met uitlegbrief alsnog bezorgd, persoonlijk of per post.

Post die in de sorteermachien is blijven hangen en daardoor is beschadigd gaat in een sealbag met uitleg waarom het stuk niet meer in goede staat is.

Een duidelijk open gemaakte envelop mag niet bezorgd worden in deze staat.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:08

Deze heeft duidelijk ergens klem gezeten. Hij zou inderdaad in een sealbag moeten en dan een briefje erbij.
Post mag niet zomaar open gemaakt worden, het postwetje is erg streng en er kan tot 2 jaar gevangenisstraf op staan. (volgens mij krijg je voor moord minder :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:51

Kiki1995 schreef:

Hoe kom je daar nou toch bij? :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:46

Sonja schreef:
Kiki1995 schreef:

Hoe kom je daar nou toch bij? :')

Zo'n scan laat alleen zien of er iets organisch in zit (drugs) of iets dat op een wapen lijkt qua vorm, meer kan je er niet aan af lezen, geld, of sieraden of iets wat waarde is op dat apparaat niet te herkennen als zodanig.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:55

Misschien dachten ze dat er geld in zat? Ik heb welleens een gescheurde 50 euro opgestuurd naar de bank en die is nooit aangekomen. Je weet maar nooit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:58

Is de machine

Afgelopen kerst hadden we een kerstkaart die maar niet stopte met geluid produceren :')