Vicieuze cirkel, hoe stoppen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Vicieuze cirkel, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:32

Bokkers,

Ik zit in een vicieuze cirkel, en misschien weet er iemand hoe ik hieruit kan komen.

Al sinds enkele jaren zit ik in het volgende patroon; Op zoek naar werk, werk gevonden, einde werk, begin opleiding, einde opleiding, weer op zoek naar werk, werk gevonden, weer einde werk, weer op zoek naar werk of een opleiding.

Sinds 1,5jaar ben ik nu werkend, ik heb acht maanden gewerkt voor een grootkeuken, en nu bijna een jaar voor een transportbedrijf. Voorheen heb ik een opleiding gedaan en afgerond (maar een niveau te laag om te kunnen wat ik wil doen; werken in de bijzondere jeugdzorg)

Omdat ik gek word van het werken in een fabriek, besloot ik plannen te maken om naar het buitenland te gaan (Australië) , maar, dit is financieel niet haalbaar door tegenslagen en mijn pony's, dus dat is een plan dat ik weer even moet laten rusten.

Nu ben ik dus na een jaar op een fabriek te werken weer geknakt, en het contract laten aflopen. (ik word echt depressief van routine en werk dat zich steeds repeteert)
De bedoeling was dat ik dit werk zou doen tot ik iets anders gevonden had, maar ik zoek al een half jaar naar een leuke job en ik kan gewoon niets vinden. Mezelf door de dag heenslepen is onmogelijk geworden want mijn lichaam wil niet meer mee.
Sociale sector wijst me af omdat mijn diploma te laag is, en of er zijn honderd kandidaten die zich voorstellen en ik word er niet uit gekozen.

Het probleem is ook, ik weet niet wat ik wil doen.
Ik werk graag met kinderen, met paarden, de horeca vind ik ook leuk, ik heb mijn diploma van opvoedster en massagetherapeut, allemaal niet erg, keuze genoeg zou je denken.
Het probleem is dus , er is niets waarvan ik zeg; dit wil ik nu jaren aan een stuk doen.
Na drie vier maanden ben ik de job beu omdat ik er geen uitdaging in vind. Dan weet ik hoe het moet en verlies ik mijn interesse.

Hoe stap ik uit deze cirkel? Hoe vind ik nu een job die me aanspreekt en die boeiend blijft?
Ik kan me niet voorstellen ergens een vast contract te tekenen omdat ik dan het gevoel heb vast te zitten en ik wil net zoveel mogelijk kunnen doen. Ik wil niet leven om te werken. Ik wil werken omdat het leuk is en kan, en op die manier centen verdienen om in mijn levensonderhoud te voorzien.
Maar oké, hoe betaal ik dan mijn eigen woning als ik niet kan kiezen voor zekerheid? (woon nog bij mijn moeder)
Ik zou ergens een vast contract kunnen tekenen en dan geld verdienen om op mezelf te gaan, maar ik weet dat ik dan na enkele maanden, tot een jaar zwaar depressief zal zijn, gewoon omdat ik het niet aankan om vast te roesten.
Dit probleem speelt zich nu al zes jaar af. Ik begin ergens aan, vol goeie moed, ik leer en ontwikkel, en dan opeens boem, heb ik er genoeg van, dan zit ik het nog een paar maanden uit en dan is écht de maat vol/ Dan moet ik iets anders doen.

Herkent iemand dit, en heeft iemand enig idee hoe ik erachter kom welke job ik wel op lange termijn zou kunnen doen?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:35

Je schrijft in het begin dat je wil werken in de bijzondere jeugdzorg. Kun je niet een opleiding gaan doen om dat haalbaar te maken?
Laatst bijgewerkt door Heike op 20-05-15 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:37

Misschien kun je het bij een uitzendbureau proberen. Dan zit je vaak ook op verschillende bedrijven.

masja

Re: Vicieuze cirkel, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:39

Solliciteren bij een groot bedrijf waar ze traineeships hebben? Dan word je intern opgeleid en kun je op verschillende afdelingen een kijkje nemen. Zo leer je wat je leuk vindt, waar je een hekel aan hebt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:42

Je schrijft dat je het na een 6 maanden al zat bent. Misschien tijd om eens te kiezen voor een baan waarbij je niet van 9-18 werkt en niet elke dag hetzelfde is?

Als je daar eerst een opleiding voor moet volgen, dan zou ik dat wel doen. Je bent nog jong zat :j
Ik doe zelf een opleiding waarbij ik weliswaar veel dezelfde handelingen uitvoer op het lab, maar doordat het onderzoek is zijn mijn resultaten niet altijd zoals verwacht en zit ik dus ook veel achter de computer te zoeken naar antwoord op mijn vragen, of ik heb overleg met collega's. Afwisselend, want ik zit niet hele dagen achter de computer, maar ook niet hele dagen op het lab te pipetteren.

Jeugdzorg kan ook afwisselend zijn, dus als daar je voorkeur ligt zou ik mij daar eens op richten.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:42

Ik ben officieel afgestudeerd als opvoedster jeugd-en gehandicaptenzorg. a2 diploma.

Omdat ik gewerkt heb, en het een knelpuntberoep is kom ik wel in aanmerking om deze opleiding met uitkering te volgen, een graad hoger. Graduaat orthopedagogie.
Deze opleiding start in september, en gaat over drie jaar.
Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar, Graduaat is niet gelijkgesteld aan bachelor, en in de sociale sector, bijzondere jeugdzorg, zijn ze voornamelijk op zoek naar bachelors (a1'ers) Ik zou wel een vierde jaar erbij kunnen doen om uiteindelijk de bachelor te behalen.

Is het wel een verstandige keuze om drie jaar te wijden aan een opleiding die me niet echt verder brengt?

Het betekent ook dat ik drie jaar een opleiding zal doen, met een uitkering die bevroren wordt, maar die ervoor zorgt dat ik de komende drie jaar afhankelijk blijf van een samenwoonpartner (in dit geval mijn moeder of eventueel toekomstige vriend-) want alleen wonen met dat bedrag is onmogelijk.

Ik zou dan al 29 jaar zijn als ik afstudeer.
Enerzijds lijkt die opleiding de beste oplossing, ik kan dan uiteindelijk (hopelijk) het beroep uitoefenen dat ik wil. Anderzijds zet het me wel vast de komende drie jaar.

Interims en vdab doen niets af. De meeste vacatures zijn vooral technisch en voor mannen. Ik bel dagelijks en ga wekelijks een keer langs. Het is ook moeilijk werk te vinden als je weet dat je dat beroep maar enkele maanden leuk vind, en dan weer uitgekeken bent en iets anders wilt.
Probleem is ook; ik ben niet gemaakt voor aan een bureau te zitten, ook niet om aan de band te staan.

Ik zoek een job die zo intensief is, zoveel verantwoordelijkheid vraagt en zoveel drukte met zich meebrengt dat ik constant bezig ben en niet de uren en minuten wil aftellen wanneer het tijd is om naar huis te gaan

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:44

Zijn er op je werk geen andere mogelijkheden?

Als je het bespreekt met je leidinggevende bespreekt kun je misschien andere taken doen, een opleiding doen of in een andere tak van het bedrijf aan de slag?

Als ik het goed begrijp brengen die drie jaar je niet verder, maar vier jaar wel?
Als dat is wat je graag wilt zou ik het gewoon doen.
En met jouw motivatie kun je misschien wel versnellen.
Heb je EVC's?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:46

cooper schreef:
Ik ben officieel afgestudeerd als opvoedster jeugd-en gehandicaptenzorg. a2 diploma.

Omdat ik gewerkt heb, en het een knelpuntberoep is kom ik wel in aanmerking om deze opleiding met uitkering te volgen, een graad hoger. Graduaat orthopedagogie.
Deze opleiding start in september, en gaat over drie jaar.
Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar, Graduaat is niet gelijkgesteld aan bachelor, en in de sociale sector, bijzondere jeugdzorg, zijn ze voornamelijk op zoek naar bachelors (a1'ers) Ik zou wel een vierde jaar erbij kunnen doen om uiteindelijk de bachelor te behalen.

Is het wel een verstandige keuze om drie jaar te wijden aan een opleiding die me niet echt verder brengt?

Het betekent ook dat ik drie jaar een opleiding zal doen, met een uitkering die bevroren wordt, maar die ervoor zorgt dat ik de komende drie jaar afhankelijk blijf van een samenwoonpartner (in dit geval mijn moeder of eventueel toekomstige vriend-) want alleen wonen met dat bedrag is onmogelijk.

Ik zou dan al 29 jaar zijn als ik afstudeer.
Enerzijds lijkt die opleiding de beste oplossing, ik kan dan uiteindelijk (hopelijk) het beroep uitoefenen dat ik wil. Anderzijds zet het me wel vast de komende drie jaar.

Interims en vdab doen niets af. De meeste vacatures zijn vooral technisch en voor mannen. Ik bel dagelijks en ga wekelijks een keer langs. Het is ook moeilijk werk te vinden als je weet dat je dat beroep maar enkele maanden leuk vind, en dan weer uitgekeken bent en iets anders wilt.
Probleem is ook; ik ben niet gemaakt voor aan een bureau te zitten, ook niet om aan de band te staan.

Ik zoek een job die zo intensief is, zoveel verantwoordelijkheid vraagt en zoveel drukte met zich meebrengt dat ik constant bezig ben en niet de uren en minuten wil aftellen wanneer het tijd is om naar huis te gaan

Je niet druk maken om die leeftijd :n

Ik begon op mn 26e aan een nieuwe opleiding nadat ik niet verder kwam in mn voormalge werk. Ik ben nu bezig met mijn afstudeeronderzoek en die 4 jaar zijn voorbij gevlogen eerlijk gezegd...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:46

Citaat:

Dat klinkt als een job waar je een opleiding voor nodig hebt. Ik denk dat drie of vier jaar in jezelf investeren een goed plan is. Klinkt heel lang maar op de lange termijn levert het je veel op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:47

cooper schreef:

Het a2 etc zegt me niet, dus ik heb geen idee wat je ermee kan of wat het wel of niet waard is, maar kun je niet kijken of je met dit papier toch ergens een baan kunt vinden in de zorg en dan intern een opleiding volgen? Werken-leren dus?
Lijkt mij een mooie combinatie en het lijkt me ook dat er altijd wel mensen nodig zijn in de zorg.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:47

Nee, geen mogelijkheden.

Er is afwisseling hoor; Ik mag ofwel aan de band staan en dozen eraf halen en inscannen. Of ik mag deze volle paletten wikkelen, of ik mag de trucks checken, of ik mag met de heftruck dozen op een band zetten om te wikkelen. Meer uitdaging is er helaas niet en mogelijkheden al helemaal niet , het is zo'n brainless werk dat de uren voorbijkruipen en ik na een half u alweer naar huis wil.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:25

Is werken als nanny dan niet wat voor je?
Na een pedagogische opleiding ben ik dat gaan doen. Ik werk nu sinds november bij een gezin en reis zeer geregeld door heel Europa.

Ik weet dat er ook banen zijn waarin je gestationeerd bent in het buitenland, banen binnen Nederland, banen waarin je wel of juist niet reist. De meeste nanny's blijven ca. 2 jaar bij 1 gezin en gaan dan weer voor iets nieuws.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:05

Als je jeugd- en gehandicaptenzorg gedaan hebt kan je toch ergens in die sector werk vinden? Kan je niet kijken of er in de buurt ergens bijvoorbeeld een leefgroep of jeugdhuis is? Soms zoeken die ook wel mensen en zo niet kan je volgens mij altijd je gegevens opsturen in geval dat. Ik woon toevallig tegenover een soort jeugdinstelling en ik weet dat zij eventueel nog mensen zoeken maar ik weet niet of je daarvoor in aanmerking komt. Als je wilt kan ik je een PB sturen.

En anders gewoon je hart volgen en een opleiding volgen als dat echt is wat je wil. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:10

Toch kiezen voor de opleiding zodat je dat kan gaan doen wat je graag wilt lijkt me of doorbijten gewoon een job nemen en daarmee je eigen boontjes doppen.
Werk is niet altijd leuk, groot misverstand, maar soms heb je dan daar leuke collega's of is er iets anders wat leuk is aan je werk. Het grote voordeel van werken is dat je eerlijk aan je geld komt en dat ook gewoon uit kan geven aan leuke dingen want het is van jezelf.
Helaas ligt niet voor iedereen van ons een droombaan klaar, was het maar zo...

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:27

Ga verpleegkunde studeren! Ook mogelijk met steun van vdab, knelpuntberoep. Veel keuze van jobs, veel afwisseling. Ik was ook 29 toen ik afstudeerde, en er zaten nog ouderen in mijn klas.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:58

Ik ga op Schiphol als beveiliging aan de slag. Je krijgt van hun een opleiding, het is een uitdagende baan en het betaald redelijk! Ik heb zelf overigens grafisch vormgeving gedaan lol maar ik heb ook echt een baan met uitdaging nodig .

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 01:07

Wauw. Wat ik nooit snap is dat je een andere richting uit wil kijken als je hart al zo duidelijk heeft gemaakt wat je echt wil.

Leeftijd is relatief, werkkans is relatief, kiezen voor je eigen geluk is een voorwaarde. Kies voor jezelf, je hart en je gevoel. Want daar ga je je geluk uit halen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:33

LZP -> STW

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:43

en seizoenswerk dan? noem maar wat, een ijssalon van maart t/m oktober en dan in de andere periode bv in de horeca of andersinds, dan heb je 2x per jaar wat anders te doen