Verzekering afkopen na auto ongeluk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Verzekering afkopen na auto ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:46

Dag bokkers,

Afgelopen jaar ben ik door ongelukkige omstandigheden achterop een andere auto gereden.
Nu heb ik de mogelijkheid gekregen om of het schade bedrag af te kopen voor: € 763.28. .
Als ik hier niet voor kies zal door deze schade terecht komen op bonusmalustrede 2 en gaat mijn premie omhoog. (ik ben vorig jaar ook gestart met mijn eerste jaar verzekering dus had nog niets opgebouwd). Hierdoor betaal ik vanaf September het eerste verzekeringsjaar € 205.12 meer premie. De meerpremie over een periode van 5 jaar bedraagt € 794,86.

Wat ik me afvraag, wat is op langere termijn gunstiger. Uiteindelijk zal ik ook schade vrije jaren opbouwen en zal mijn premie normaal gesproken zakken. Zou dit al meegerekend zijn in de 794,86? En is het premie verschil dusdanig groot na deze 5 jaar?
Is dit verschil de moeite waard om het in een keer af te betalen? Ik vind het een lastige keus.
In principe heb ik het geld, gespreid betalen zou gunstiger zijn zodat ik mijn spaargeld kan laten staan. Want dan betaal je dat dus in premie terug over 5 jaar.

Groetjes Chantal

xNursiex

Re: Verzekering afkopen na auto ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:35

Ik hen vorig jaar een geparkeerde auto geraakt en ook de verzekering afgekocht, was uiteindelijk voordeliger. Deed wel even zeer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:57

Ik heb ook een ongelukje gehad begin dit jaar, heb niks afgekocht, die paar euro per maand wat het omhoog ging kan ik niet wakker van liggen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:43

Als beginnend bestuurder (al langer rijbewijs, maar nog niet zolang een auto = weinig schade vrije jaren) ging het wel om iets meer dan een paar euro :$ ik zit bij een assurantiekantoor dus die hebben het voor mij uitgezocht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:49

xNursiex schreef:
Als beginnend bestuurder (al langer rijbewijs, maar nog niet zolang een auto = weinig schade vrije jaren) ging het wel om iets meer dan een paar euro :$ ik zit bij een assurantiekantoor dus die hebben het voor mij uitgezocht.

Ik ben ook een beginnend bestuurder. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:23

Op lange termijn is het wel gunstiger om het voor eigen rekening te nemen. Maar de vraag is natuurlijk wel of het financieel mogelijk is om zo'n bedrag in 1 keer uit te geven.

De berekening die je nu gekregen hebt vergelijkt het geen wat je had kunnen hebben zonder schade in de komende 5 jaar met de gevolgen zijn met schade in 5 jaar. Na die 5 jaar sta je dus weer op het oude niveau waar je nu staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:27

Als je het kunt betalen, zou ik het inderdaad afkopen.
Het gaat niet eens zo zeer om het bedrag dat je nu kwijt bent voor het afkopen.
Of het bedrag dat je normaal iets omhoog zou gaan (bij sommige verzekeringen ga je zelfs niets omhoog).

Maar je schadevrije jaren zijn wel belangrijk. Dus ook als je niets meer gaat betalen bij je verzekering, verlies je wél schadevrije jaren. Als beginnend bestuurder kun je na 1 ongelukje zelfs al op negatieve schadevrije jaren komen.

Als je ooit moet overstappen naar een andere autoverzekering, om welke reden dan ook, is dat heel erg duur en bijna onmogelijk.

Zo lang je bij je eigen verzekering blijft, is er dus niet heel veel aan de hand. Maar als je ooit moet overstappen, kan 1 kleine schade voor een beginnend bestuurder een erg dure grap zijn.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:56

Volgens mij ga je sowieso de min in met je schadevrije jaren. Deze kunnen inderdaad ook de negatieve kant op. En als ik het goed heb, ga je de min in, betaal je meer premie en pas als je daar uit bent ga je weer opbouwen vanaf 'nul'.

Gevoelsmatig zou ik zeggen (mits financieel mogelijk), koop het af, als je dan niet veranderd van bonus-malustrede. Zodra je treden omhoog gaat wordt je verzekering alleen maar voordeliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:32

En afhankelijk van hoeveel stappen je in de min gaat, is het soms zelfs onmogelijk om daarna een andere verzekering af te sluiten. Op 1 of 2 hele dure na (en die zijn dan zo'n 150,- euro per maand of duurder voor je premie).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:38

Ik ben vorig jaar ook tegen iemand aangereden..
Stond toen nog op 1e trede, mijn eerste jaar..

Domme pech..

Nu mijn auto verkocht en heb geen verzekering meer :+
(Niet daarom hoor, haha)

Doen nu samen met mijn vriend zijn auto.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:16

LZP >> HTT