Gamer pc upgrades, iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Gamer pc upgrades, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:39

Ik kwam er achter dat mijn pc niet voldoet aan de minimale systeemeisen van een spel dat ik wil gaan kopen, nu wil ik graag vandaag direct nieuwe hardware halen zodat dat spel ook kan draaien :D

Nu heb ik wat vragen,
- Ik heb te weinig geheugen, ik heb momenteel 2 kaarten van 1gb (dus 2gb totaal) kan ik hier gewoon andere kaarten bij zetten of moet ik mijn huidige kaarten ook er uit halen? Ik heb 4 slots dus het zou passen maar is zoiets compatible?
- zijn er verschillende type aansluitingen voor geheugen, is er iets waar ik rekening mee moet houden dat het wel in mijn pc zal gaan passen? Of zijn geheugen kaarten zo universeel dat ze overal in passen?

- dan wil ik (voornamelijk voor de heb en omdat ze hipperdepip zijn) ook meteen een SSD harde schijf aanschaffen, zijn hier nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Dezelfde vraag als de vraag hierboven: moet ik rekening houden met aansluitingen oid? Hoe weet ik zeker of zoiets in mijn pc past?

Het gaat in mijn geval trouwens om een desktop pc, het is dus een gamer pc. Leuke of handige tips voor upgrades zijn ook zeer welkom!♡

Huidig systeem:
250 gb harde schijf (meh, traag oud ding, die wil ik dus vervangen)
2gb geheugen (meh, wil ik ook vervangen of uitbreiden)
6800 triple core processor (meh, wil ik vervangen voor wat mooiers maar niet direct ivm de kosten, tips zijn hier welkom!)
Amd moederbord (geen idee wat voor type, al sla je me dood)
Amd R9 4gb grafische kaart (mijn nieuwste aankoop, blij blij)
700watt voeding

Ideeen, tips en tricks, do's en don'ts voor upgrades zijn zeer welkom, alvast bedankt!

Merileth

Re: Gamer pc upgrades, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:10

Heel specifiek heb ik er geen verstand van, maar globaal kan ik wel wat zeggen gelukkig.

Is je huidige pc een 'fabrieksproduct', of is hij speciaal voor jou ik elkaar gezet? Bij die eerste kan het namelijk nog wel eens gebeuren dat extra geheugen inzetten niet fijn werkt, en je het dus toch met je oorspronkelijke geheugen moet doen. Voor zover ik weet zijn geheugenslots niet altijd hetzelfde, en zul je dus uit moeten zoeken wat voor type je hebt, en welke er dus in passen.

SSD echt alleen voor de heb en het hippe? Zonde. En dat meen ik echt. Je moet zo'n ding alleen aanschaffen als je de meerwaarde er van in ziet, en het nodig hebt. Zoek eerst maar eens op wat de voordelen van zo'n ding zijn ten opzichte van zonder (en ook nadelen, zoals o.a. kosten). Aansluitingen zul je altijd rekening mee moeten houden.

Oh, enne, een desktop is niet altijd gelijk fit for gaming he, het is DUS een gamer pc is niet altijd vanzelfsprekend. Mijn moeder heeft een desktop, maar dat is echt geen game pc. Je hebt ook laptops die specifiek bedoeld zijn voor gamen. Het een sluit het ander niet uit of hoort altijd bij elkaar.

Je zegt dat je je harde schijf wilt vervangen, maar wanneer je een SSD aanschaft, heb je dat op zich gelijk gedaan, tenzij je de mechanische harde schijf wilt houden naast je SSD. Makkelijker is het echter om gewoon te vervangen.

Houd er ook rekening mee dat als je zwaardere onderdelen in je pc gaat/laat zetten je moet (laten) controleren of je voeding het allemaal wel aan kan (als je die gaat overbelasten word je ook niet zo blij).

Mijn belangrijkste advies: ga niet aanrommelen met dingen waar je geen verstand van hebt. Voordat je dit soort dingen zelf gaat doen moet je er meer van weten. Maar aan de hand van wat je hier zegt en vraagt, kan ik (als ook behoorlijke leek maar een aantal vrienden die hier wel zeer goed in zijn, en dus op die manier wel iets aan kennis opgedaan) al zien dat je hier écht veel te weinig van weet om hier zelf mee aan de gang te gaan.

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:25

SSD is een aanrader, scheelt gigantisch in opstarten van je windows en verwerking van bestanden. Mijn game-pc ging van binnen 40 seconden opstarten naar maximaal 17 seconden alleen door het plaatsen van een SSD. Dus ik zeg doen.

Je geheugen van 2gb is veel te weinig voor de hedendaagse standaard, 8gb is aan te raden. Let daarbij op wat voor geheugen het is en wat je moederbord ondersteunt. Als die max 8gb ondersteunt kan je 4 reepjes van 2gb halen (haal bij voorkeur altijd het zelfde merk en type).

Je videokaart. Niks op aan te merken. Vermoed dat je een R9 290 of R9 290X hebt. AMD is altijd goed.

Processor kan je nog upgraden naar een quadcore mits je socket ondersteunt wordt.

Je harde schijf kan je ook nog vervangen door een SSHD ipv een gewone HDD. SSHD is een hybride schijf die de voordelen van een SSD en een HDD combineert.

Je kan al een nieuwe pc voor +/- € 250,- kopen, prik je videokaart en je voeding daar in en je kan weer even mee.

Die 700 watt voeding kan je echt heel veel mee, zelfs al koop je er nog een R9 van 4gb bij. Dus overbelasting is onzin.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 15:16

Daar zeg je wat... ik had al snel rond zitten kijken en ik kwam al uit op een bedrag rond de 300 euro (ruim geschat en verder niet heel specifiek gekeken nog) voor de losse onderdelen die ik wil vervangen, als ik een nieuwe pc kan vinden die alles al heeft en verder niet veel extra kost dan is dat inderdaad het overwegen waard, goed idee ik ga er naar kijken.

Mijn huidige pc heb ik 9 jaar geleden zelf samengesteld en gebouwd, hij is inmiddels behoorlijk verouderd en voldoet niet meer aan de huidige standaard, maar hij was voor zijn tijd toen een high end gaming pc :) ik kon alles spelen op ultra. En hihi ja ik kom zeker bepaalde kennis te kort :D het is voor mij te lang geleden dat ik een pc zelf samengesteld heb. Daarom vraag ik het nu juist zodat ik weet waar ik op kan letten. Tig jaar geleden is het mij toen prima gelukt, toen heb ik ook van tevoren alles uitgezocht en een hoop moeite gedaan om alles te mixen en matchen, ik weet alleen niet alles meer en SSD kaarten zijn voor mij ook helemaal nieuw.

De SSD wou ik trouwens ook enkel gebruiken om het systeem op te installeren, en voor de zwaardere spellen en programma's. Voor de overige programma's en documenten wil ik een gewone harde schijf (of die SSHD maar dat moet ik nog even nakijken) gebruiken, dus 2 harde schijven in 1 pc, dit had ik er misschien even bij kunnen zetten in de OP maar ik had er niet aan gedacht :) Mijn 250GB schijf wil ik er in houden, de SSD wil ik toevoegen.

De grafische kaart is een inderdaad een Radeon R9 290, de versie zonder de x.

Ik ga weer rond kijken of ik nog wat meer info kan vinden over de aansluitingen, eventueel een nieuwe basis pc, en ik ga ook kijken naar wat een SSHD precies doet. Bedankt voor de tips!!

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:27

Ik heb ook meerdere harde schijven voor mijn data. SSD voor Windows.

Voor tips voor een basissysteem: Best buy desktop

Voeding hoef je dus niet aan te schaffen en ook geen videokaart.

Instapsysteem wordt dan € 200,-.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:59

Ik ben er geloof ik een beetje achter wat ik wil doen :) voor de geïnteresseerden:

De specificaties van mijn moederbord kan ik niet vinden, daar baal ik dan een beetje van maar hey...

Allereerst de SSD, ik heb daar één langzame aansluiting voor in huis dus ik moet sowieso een kabel er bij kopen, dan ga ik direct voor een SATA3 kabel. SATA2 werkt ook prima, maar sata3 schijnt sneller te zijn (en als ik toch een nieuwe moet kopen voor erbij... nouja, dan maar direct goed) De sata3 gaat dan naar mijn SSD, de tragere sata2 gaat naar mijn oude harde schijf. Hij past niet in mijn pc, maar met een extra mounting bracket moet dat goed komen dus die bestel ik er ook bij.

Vervolgens wil ik windows 7 64 bit installeren zodat ik meer geheugen in de kast er bij kan plaatsen (mijn pc draait nu op 32 bit, en kan maar 2gb RAM handelen, dan kan ik geheugen erbij plaatsen tot ik een ons weeg maar dan gebeurd er niks mee) Hiermee kan ik, voor voorlopig, mijn geheugen uitbreiden tot 4gb want ik heb nog 2 geheugen kaarten liggen van hetzelfde merk die er naast kunnen. Volgens de specificaties kan mijn hardware 64 bit gewoon aan.

En... daar laat ik het even bij. Hoe verder ik mij er in verdiep hoe meer ik mij stoor aan mijn oude zooi, en dat het niet allemaal compatibel is met de nieuwere generatie hardware. Alles wat ik wil vervangen heeft nieuwere kabels en/of aansluitingen nodig. Met deze upgrades hoop ik het nog even uit te houden, daarna ga ik rustig kijken voor al het andere. Want ik ben er nu wel achter dat ik méér wil vervangen dan verwacht, en daar heb ik nu ook het geld niet voor.

Mijn moederbord, processor en geheugen gaan uiteindelijk hierna ook op de schop maar dat moet ik nog uitzoeken + er voor sparen.

Respect als jullie deze lap tekst gelezen hebben :D zien jullie hier nog iets in dat niet klopt oid? want ik wil het graag gewoon in 1x goed aanpakken, en volgens mij heb ik het ook goed genoeg onderzocht maar een extra paar ogen ziet misschien dingen die ik gemist heb :)

Haunting

Re: Gamer pc upgrades, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:46

Slimme beslissing.

M.b.t. mounting bracket voor de SSD. Omdat een SSD niet zo warm wordt als een HDD kan je deze ook gewoon ergens achter stoppen. Je kan zelfs met dubbelzijdigtape de SSD ergens aan de binnenkant plakken :D.

Veel succes en natuurlijk plezier er mee.