Enquête 'bijna doodervaring'.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DxFellow

Enquête 'bijna doodervaring'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:05

Hoi !

Met school hebben we het bij levensbeschouwing over de dood en moeten daarover een verslag maken en een presentatie houden. Je kon kiezen uit een paar deelonderwerpen, wij hebben gekozen voor 'een bijna doodervaring'.
Voor ons verslag willen we graag een klein onderzoekje doen, daarvoor heb ik deze enquête gemaakt :)
We zouden het heel erg fijn vinden dat je deze enquête invult, het zijn maar 10 korte vragen dus het duurt maar een paar minuutjes.
Ook zouden we het leuk vinden om te weten wat je van deze enquête vond. Vragen stellen mag natuurlijk altijd :)

Link naar de enquête: http://www.survio.com/survey/d/X8X7U5E2W0H8A3Z6L

pien2010

Re: Enquête 'bijna doodervaring'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:07

ik heb hem ingevuld!

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:08

pien2010 schreef:
ik heb hem ingevuld!

Dankjewel ! :)

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:12

Zelf niet meegemaakt maar vraag me af aan diegene die het mee hebben gemaakt hoe dit is...

Dus bij deze zoals de enquête jullie al vraagt: hoe hebben jullie het ervaart? En wat zag je?
Ik sta erg open voor allerlei verhalen. Leuk dat jullie hier een project over hebben.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:15

Ingevuld, maar ik denk niet dat je zomaar iemand met 'een bijna doodervaring' vindt. Dat gebeurd echt niet heel vaak...
En met de vraag 'geloof je dat iemand een bijna doodervaring kan hebben?'. Ja ik geloof het wel, maar niet dat je geest boven je lichaam zweeft ofzo. Of dat je door een tunnel naar wit licht loopt, en dat dit zogenaamd de tunnel naar de hemel zou moeten zijn oid.
Ik geloof wel dat mensen dit kunnen hebben en kunnen zien, maar meer door bijvoorbeeld gebrek aan zuurstof. Of dat je nog wel een heel klein beetje dat bewustzijn hebt, maar bijna niet. Net zoiets dat het kan gebeuren dat je wel in een soort van narcose bent maar nog wel alles voelt, maar dus niks kan zeggen of bewegen.
Dus ik geloof in een wetenschappelijke reden, niet een zweverige geesten reden :P
Dus is wel beetje moeilijk te antwoorden met ja of nee.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:16

xElmoni schreef:
Zelf niet meegemaakt maar vraag me af aan diegene die het mee hebben gemaakt hoe dit is...

Dus bij deze zoals de enquête jullie al vraagt: hoe hebben jullie het ervaart? En wat zag je?
Ik sta erg open voor allerlei verhalen. Leuk dat jullie hier een project over hebben.

Ben ik ook benieuwd naar :)

(Enquête ingevuld :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:18

Jammer dat je bij de laatste vraag maar weinig kan typen, maar ik heb hem ingevuld. :j

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:21

Eileen_ schreef:
Ingevuld, maar ik denk niet dat je zomaar iemand met 'een bijna doodervaring' vindt. Dat gebeurd echt niet heel vaak...
En met de vraag 'geloof je dat iemand een bijna doodervaring kan hebben?'. Ja ik geloof het wel, maar niet dat je geest boven je lichaam zweeft ofzo. Of dat je door een tunnel naar wit licht loopt, en dat dit zogenaamd de tunnel naar de hemel zou moeten zijn oid.
Ik geloof wel dat mensen dit kunnen hebben en kunnen zien, maar meer door bijvoorbeeld gebrek aan zuurstof. Of dat je nog wel een heel klein beetje dat bewustzijn hebt, maar bijna niet. Net zoiets dat het kan gebeuren dat je wel in een soort van narcose bent maar nog wel alles voelt, maar dus niks kan zeggen of bewegen.
Dus ik geloof in een wetenschappelijke reden, niet een zweverige geesten reden :P
Dus is wel beetje moeilijk te antwoorden met ja of nee.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik moest mezelf inhouden om niet te veel en te lange vragen te maken ;)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:23

Deetjeeuh schreef:
Jammer dat je bij de laatste vraag maar weinig kan typen, maar ik heb hem ingevuld. :j

Heb het veranderd :)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:27

Ik heb hem ingevuld.

Mijn oma was bijna verdronken in het tjeukemeer. Ze vertelde dat ze allemaal kleuren zag. Voor de rest weet ik niet hoe het gegaan is. Heb wel vaker gehoord dat mensen iets hebben gezien, maar ik geloof best wel dat er iets na de dood is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:30

Ik heb er 1 meegemaakt. maar de enquete vraagt eigenlijk niet naar de omstandigheden of wat er is gebeurt.
Ook is de enquete niet echt wereldschokkend dus de laatste vraag is beetje overbodig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:31

Ingevuld :)

Beetje dubbel dat je een BDE kunt hebben gehad zonder er iets van te weten? Dan is het toch geen BDE maar gewoon bijna dood zijn? Ik denk dat er veel mensen in hun leven wel eens kritisch hebben gelegen, maar nog veel minder van hen werkelijk iets ervaren.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:33

Ik heb 'm ingevuld. Zelf ook meegemaakt. Verdere toelichting geef ik liever via PB, dus bij interesse staat mijn inbox open. ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:37

Safiera schreef:
Ingevuld :)

Beetje dubbel dat je een BDE kunt hebben gehad zonder er iets van te weten? Dan is het toch geen BDE maar gewoon bijna dood zijn? Ik denk dat er veel mensen in hun leven wel eens kritisch hebben gelegen, maar nog veel minder van hen werkelijk iets ervaren.

Dit was mijn probleem. Meerdere keren hart gestopt of op een andere manier kritisch gelegen en.... Er gebeurde helemaal NIETS. Enige wat ik later hoorde is dat ik met mijn handen begon te knijpen, maar dat is niet iets wat men bewust meemaakt.

Edit: nu komt het erg over alsof ik niet geloof dat er iets kan gebeuren, maar in mijn geval ( tijdens een narcose ) was het gewoon niet zo.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 07:59

minikatje schreef:
Ik heb er 1 meegemaakt. maar de enquete vraagt eigenlijk niet naar de omstandigheden of wat er is gebeurt.
Ook is de enquete niet echt wereldschokkend dus de laatste vraag is beetje overbodig.

Deze enquête is ook niet echt bedoeld om precies te weten te komen wat diegene met een bijna doodervaring heeft meegemaakt etc, ik denk dat je daarover niet echt een enquête kan maken ;)
Het is meer bedoeld om te weten te komen hoeveel mensen er ongeveer een bijna doodervaring hebben gehad (in verhouding tot alle mensen die het ingevuld hebben) en of dat juist meer mannen of vrouwen zijn.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:06

Ingevuld

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:13

Ingevuld!
Geen BDE, maar wel zoals ik in de laatste vraag heb aangegeven "engeltjes op de schouders" gehad.

Suc6 verder met jullie onderzoek

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:43

DxFellow schreef:
Het is meer bedoeld om te weten te komen hoeveel mensen er ongeveer een bijna doodervaring hebben gehad (in verhouding tot alle mensen die het ingevuld hebben) en of dat juist meer mannen of vrouwen zijn.

Belangrijk bij dit soort vragen is realiseren waar je je data vandaan hebt gehaald. Je wil de vraag "hoeveel mensen er ongeveer een bijna doodervaring hebben gehad" beantwoorden, maar je stelt eigenlijk de vraag "hoeveel bokkers er ongeveer een bijna doodervaring hebben gehad". Dat je de enquete op bokt neerzet heeft ook invloed op je tweede vraag over mannen en vrouwen, er zitten immers veel meer vrouwen dan mannen op bokt.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:13

MacavityL schreef:
DxFellow schreef:

Belangrijk bij dit soort vragen is realiseren waar je je data vandaan hebt gehaald. Je wil de vraag "hoeveel mensen er ongeveer een bijna doodervaring hebben gehad" beantwoorden, maar je stelt eigenlijk de vraag "hoeveel bokkers er ongeveer een bijna doodervaring hebben gehad". Dat je de enquete op bokt neerzet heeft ook invloed op je tweede vraag over mannen en vrouwen, er zitten immers veel meer vrouwen dan mannen op bokt.

Daar heb je een punt, maar we hoeven ook niet echt een heel groot onderzoek te doen, het is immers een extraatje voor het verslag :)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:18

Ook ingevuld, succes nog!

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 22:05

Iedereen bedankt voor het invullen !
De enquête is meer dan 100 keer ingevuld, dat had ik echt niet verwacht !
Maar nu heb ik wel hele mooie resultaten en dit zal heel erg helpen voor ons verslag :)
Nogmaals, bedankt !