Leven in het nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Leven in het nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:48

De laatste jaren ben ik eigenlijk best wel anders gaan leven dan ik vroeger deed. Ik ben los gaan laten wat anderen van mij verwachten, hoe anderen willen dat ik leef, ben angsten aan gegaan en gewoon gaan doen wat ik leuk vind.

Dat heeft geresulteerd in heel veel moeilijke momenten waarop ik echt even diep adem moest halen en mezelf voorhouden dat ik dit écht wel kon, maar het heeft me ook gebracht waar ik nu ben. Ik kan leven van mijn werk als fotografe, ik heb een geweldig leuke stage waar ik ontzettend veel leer, het gaat ontzettend goed op mijn studie, ik maak geweldige reizen en ik heb een onwijs lieve vriend. Al met al ben ik ontzettend blij met mijn leven, maar ik heb het gevoel alsof ik er niet genoeg van geniet.

Ik probeer heel erg alles bewust in me op te nemen, er goed bij stil te staan hoe fijn ik dingen vind en hoe erg ik waardeer dat ik doe wat ik doe. Maar je weet hoe dat gaat, altijd liggen er weer nieuwe klussen, nieuwe kansen, nieuwe ideeën, waardoor ik de helft van de tijd bezig ben met 'later' en 'hoe zal dit gaan' en 'wat wil ik eigenlijk' in plaats van gewoon keihard genieten van wat ik heb.

Ik wil méér genieten, meer bewust zijn van wat we hebben, van de fijne momentjes in mijn leven, leven in het NU.

Afbeelding

Wie heeft er leuke tips/video's/boeken als aanrader? :D En wie is er nog meer bezig met leven in het nu, mindfullness oid? Ik weet dat bijvoorbeeld Eckhart Tolle een bekende is, maar ik heb nog geen enkele boeken van hem gelezen. Het lijkt me leuk om hier op Bokt wat dingen te delen :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:53

Ik heb er ook best moeite mee. Ik ben altijd bezig met plannen maken, denken: wat ga ik morgen doen? Waar wil ik over een jaar zijn? Wat moet ik veranderen als ik daar wil komen? En ik kan ontzettend onrustig zijn als ik bv. denk dat ik mijn tijd verdoe met dingen die me niet bij mijn doel brengen. En dat is zooo vermoeiend := Ik wil gewoon niet iemand zijn die over 10 jaar beseft dat ze de beste jaren van haar leven heeft vergooid en niet is gegaan voor haar dromen.

Dus, met andere woorden, ik heb geen tips maar volg wel :)

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:59

Ja, je moet jezelf regelmatig even toespreken dat als je de bergtop wilt bereiken, niet moet vergeten om onderweg van het uitzicht te genieten.
Dat is gewoon zo, maar soms vliegen we nu eenmaal door de tijd heen.

Ik wil je pinterest aanraden.
Op pinterest staan soms van die one-liners en die zijn vaak zo treffend. Ik lees ze regelmatig en dat maakt me er nog meer op attent om dingen, succesjes of gewoon kleine gelukjes ook bewust mee te maken. :)
Laatst bijgewerkt door Whoknows op 17-05-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:00

Ik lees ook mee :).

Hier lukt het me wel, maar in het stresserige Nederland is het veel moeilijker. Ook al woon ik op het platteland :+

verootjoo

Re: Leven in het nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:11

Ik heb de tijd van Paul Lomans.

En een paar dagen in het klooster is ook een aanrader :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:15

Ik lees ook even me, aan de ene kant ben ik heel nuchter en aan de andere kant ratelt mijn hoofd maar door met vooral veel negatieve gedachten. Ik kan het nu in ieder geval herkennen door middel van een psych maar het is altijd vechten tegen die gedachten...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 22:19

verootjoo schreef:
Ik heb de tijd van Paul Lomans.

En een paar dagen in het klooster is ook een aanrader :D

Is het een beetje vlot geschreven? :D Ik zie nu heel veel boeken bij de AKO liggen, van die dunne pockets die er niet zo zweverig en 'dikke-pil' uit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:19

Als eerste wil ik zeggen dat ik je bewonder voor hoever je al bent in het leven. :j
Ik ben 9 jaar ouder dan jou en zit nog in de lijn naar jouw positieve kijk op alles.

Ik kan je dus ook niet echt nuttige tips geven, alleen dat je misschien niet téveel je best moet proberen te doen, het niet forceren maar het soms over je heen laten komen.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik vind je trouwens ook echt een geweldige fotografe!!
Nog een punt waar ik je enorm om bewonder. :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 22:24

KoudbloedKim schreef:
Als eerste wil ik zeggen dat ik je bewonder voor hoever je al bent in het leven. :j
Ik ben 9 jaar ouder dan jou en zit nog in de lijn naar jouw positieve kijk op alles.

Ik kan je dus ook niet echt nuttige tips geven, alleen dat je misschien niet téveel je best moet proberen te doen, het niet forceren maar het soms over je heen laten komen.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik vind je trouwens ook echt een geweldige fotografe!!
Nog een punt waar ik je enorm om bewonder. :j

Wauw, dankjewel. Dat is echt een compliment die even binnen komt :o Vooral omdat ik zelf weet hoe ik pakweg 5 jaar geleden nog was. Mijn leven kabbelde een beetje voort. Ik deed mijn dingetjes maar ik lééfde niet. Ik volgde gewoon wat er op mijn pad kwam, zeg maar. Ik doe nu dingen die ik graag aan mijn 15-jarige ik zou willen vertellen, haha. Had mijn eigen hoofd wel willen zien :+ Maar ik kom dus van ver, had nooit gedacht dat iemand dit over mij ooit zou zeggen.

Over me heen laten komen vind ik lastig inderdaad, omdat je toch hard moet werken voor alles en ik heb het gevoel dat als ik het 'over me heen ga laten komen' dat ik dan dingen ga missen en er dus niet het uiterste van kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:25

Zou dat ook niet een beetje bij je leeftijd of de fase van je leven horen?
Je bent jong en vitaal en wil alles uit het leven halen. :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:15

Het is inderdaad een lastig maar interessant topic. Ik merk dat ik ook altijd bezig ben met het volgende moment, waar nu weer naar toe, wat ik kan doen om nog verder te groeien met mijn bedrijf en noem maar op. Bij mijzelf blijven en van het nu genieten sla ik meestal over. Heb over een paar weken wel een retraite geboekt in Frankrijk om echt eens terug te komen en in het moment te komen.

Wat ik wel merk dat helpt is mediteren. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: 5 tot 10 minuten per dag gaan zitten en op je adem letten. Steeds gaan er gedachten tussendoor, maar iedere keer opnieuw focus ik me weer op mijn adem en dat werkt wel!

Ik denk dat het ultieme boek hierover toch wel het boek van Eckhart Tolle is: De kracht van het nu. Maar ik heb hem niet gelezen, dus weet niet hoe het geschreven is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:20

Wat goed dat je al zo bezig bent. Leven in het nu kan je niet uit boeken halen maar uit zelf ervaren en doen :) Maar toch even een boekentip, handboek spiegelogie van Willem de Ridder. Niet alleen leert dat je hoe je in het leven kan staan maar ook hoe je zelf dingen kan neerzetten en vervullen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:22

KoudbloedKim schreef:
Zou dat ook niet een beetje bij je leeftijd of de fase van je leven horen?
Je bent jong en vitaal en wil alles uit het leven halen. :j

Ik ben wat ouder en heb heel veel mensen om me heen die precies hetzelfde aangeven als TS. Het blijft een ontwikkelingsproces wat je je hele leven meedraagt. Misschien maar goed ook, het houdt je scherp :)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:24

Heel interessant! Ik volg even!

Ervaar zelf ook een beetje wat jij verteld. Ik ben druk met vanalles, allemaal super leuke dingen. Precies hoe ik het zou willen! Maar ben ook te veel bezig met plannen en regelen en te weinig met echt genieten!!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:25

11AFotograaf schreef:
Het is inderdaad een lastig maar interessant topic. Ik merk dat ik ook altijd bezig ben met het volgende moment, waar nu weer naar toe, wat ik kan doen om nog verder te groeien met mijn bedrijf en noem maar op. Bij mijzelf blijven en van het nu genieten sla ik meestal over. Heb over een paar weken wel een retraite geboekt in Frankrijk om echt eens terug te komen en in het moment te komen.

Wat ik wel merk dat helpt is mediteren. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: 5 tot 10 minuten per dag gaan zitten en op je adem letten. Steeds gaan er gedachten tussendoor, maar iedere keer opnieuw focus ik me weer op mijn adem en dat werkt wel!

Ik denk dat het ultieme boek hierover toch wel het boek van Eckhart Tolle is: De kracht van het nu. Maar ik heb hem niet gelezen, dus weet niet hoe het geschreven is.

Dat boek heb ik inderdaad heel erg veel over gehoord, maar nog nergens echt fysiek zien liggen om even door te bladeren oid. Dacht, voor ik het aanschaf, laat ik eerst eens kijken of er nog andere boeken zijn. Wat ik las in reviews was die van Eckhart toch wel flink pittig om door te komen..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:32

Zo leuk is mijn nu niet, dus daar sta ik liever niet teveel bij stil :\ Ik ben zo iemand die gewoon totaal niet weet wat ik wil met mijn leven. Ik weet niet wat ik voor beroep wil doen, heb het gevoel dat ik de laatste 10 jaar gewoon heb zitten niksen. En ik ben heel bang dat mijn leven iets gaat zijn wat me ''overkomt'', juist òmdat ik geen duidelijke doelen heb voor mezelf waar ik voor kan gaan..

Verder ben ik het wel met je eens, dat je van je leven moet genieten wanneer het kan. Misschien gaat dit weer de hele andere kant op, maar ik denk altijd aan mensen die bijna lèven voor hun werk. In de maatschappij van tegenwoordig heb je bijna geen andere keuze dan in dezelfde vicieuze cirkel te gaan zitten waar de meeste mensen in zitten: dat je werkt voor onderdak en eten en maar af en toe ècht kunt genietten.
Ik kijk daar enorm tegenop, om te moeten werken om geld te verdienen om een auto te onderhouden die me naar mijn werk brengt :')
Laatst bijgewerkt door Monchou op 18-05-15 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:37

Precies, en dat is dus hoe ik het niet wil :P Ik loop dan nu fulltime stage, dus 5 dagen per week van 9 tot 5 op kantoor. En ik weet nu in elk geval dat ik dit NIET wil 40 jaar. Je bent zo’n groot deel van je leven op je werk, dan wil ik werk wat ik echt leuk vind en waar ik niet de uren zit af te tellen want dat is zo zonde. Maar ja, he, geld heb je toch nodig en de banen liggen niet voor het oprapen, etc.

Dat is inderdaad opzich wel weer een ander verhaal dan leven in het nu, maar heeft wel te maken met bewustzijn denk ik.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:41

Hm, niet bekend mee eigenlijk.. Ik leef van mezelf al heel erg in het nu..
Ik neem het leven zoals het komt.. Heb geleerd dat je wel plannen kan maken, maar deze hoeven bij lange na niet altijd uit te komen..
Dus ik zie t allemaal wel.. Zo blijf je ook lekker flexibel in t leven vind ik.. :D

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:43

Dat is ook niet hoe ik het wil nee.. En ik denk ook niet dat het zo hoeft..

Zolang je doet wat je leuk vindt om te doen zul je daar goed in worden, omdat je het interessant vindt en daardoor er veel tijd in investeert. Inzet en motivatie is het aller belangrijkst, dan komt je er wel imo. Je moet er alleen wel in geloven en er hard voor werken!

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:08

Lees een De kunst van het niets doen, van Theo Fischer of De kracht van kwetsbaarheid, van Brene Brown.

Het eerste boek moet je gewoon lezen en niet willen begrijpen, dan valt het kwartje vanzelf.
Het tweede boek ben ik nu zelf net mee begonnen en gaat vooral over dat we in een cultuur leven waar in nooit iets genoeg is en dat iedereen eigenlijk allen maar in "ik" denkt.

Je schrijft "ik heb het gevoel alsof ik er niet genoeg van geniet".
Laat dat stukje "niet genoeg" eerst eens los. Geniet van wat je nu hebt en wat je nu allemaal doet.
Bewust alles in je opnemen gaat niet lukken. De werkelijkheid is de werkelijkheid namelijk niet (ieder heeft zijn eigen werkelijkheid). Als je heel bewust dingen op wilt nemen ga je andere dingen missen. Als je stil gaat staan dan gaat de rest om je heen gewoon verder en zul je je leven niet kunnen verrijken met nieuwe dingen of je blijft hangen in je eigen gedachten. Het enige waar je je bewust van moet worden is van je eigen lichaam en je eigen denken. Dit kun je doen door mediteren of yoga. Leer de stoom van de energie in je lichaam kennen en leer om te gaan met gedachten (daar zit een patroon in en dat denk patroon moet je door bereken). Als je eigen denken los kunt laten en gewoon puur kunt zijn dan kun je in het NU leven.

Dit alles is trouwens heel proces. Ik ben er al 4 jaar mee bezig en het ultieme verlicht leven/in het nu leven heb ook ik nog niet bereikt. Lees anders een een boek over Tao. Je moet dan wel even weten welk boek je daarvoor kunt lezen want er zijn er een hoop die onzin vertellen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:41

Leuk, ik heb toevallig deze maand een expositie precies hierover :)) Ik lees even mee!

Keuzes heb je overigens wel Martine, ook al voelt het misschien alsof dat niet zo is!
Voor iets anders of een andere weg kiezen zorgt overigens wel vaak voor scheve ogen en je hebt geen begeleiding, wat het soms wel moeilijk maakt, maar helemaal de moeite waard.
Ik zat in mijn laatste jaar middelbare school heel slecht in mijn vel en heb toen gekozen van school te gaan en via het staatsexamen een diploma van een niveau lager te halen. Daarna heb ik mijn tassen gepakt en heb ik twee jaar in Australie vertoeft, nu zit ik alweer een jaartje in Nederland en ben ik plannen aan het maken om binnenkort mijn tassen weer te pakken. Vaak vind ik het best eng en lastig, maar ik weet ook dat die carriere om geld te verdienen voor mijn auto die me naar mijn werk brengt me super ongelukkig zou maken. Dan maar even wat minder geld, maar meer vrijheid en mogelijkheden.

Op het moment verdien ik mijn geld door te werken als barista, een jaar terug door te werken met renpaarden, een paar maanden daarvoor door te werken als boerin en wie weet waar ik over een paar maanden mijn geld mee zal verdienen, misschien wel als skilerares of door met toeristen te paard strandritten te maken. En misschien zoek ik wel een plek waar ik voor een paar maanden in een boeddhistisch klooster kan wonen en leren. Het kan allemaal, alleen bouw je geen pensioen op (sparen dus, wat best kan op reis) en zal ik voorlopig niet rijden in een dikke audi, maar dat is toch niet iets wat ik op dit moment wil, dus dat maakt niets uit. Voorlopig zit ik over een paar maanden in Spanje en vlieg ik in November weer naar Australie met mijn rugzakje en dat is meer dan genoeg <3

Uiteindelijk hoop ik op een boerderijtje te wonen ergens waar ik mezelf zo goed als helemaal zelf kan onderhouden en in de tussentijd zou het heel gaaf zijn om ergens een tijd een cafe te hebben waar ik waanzinnige koffie serveer, hele mooie foto boeken heb liggen om in te kijken, andere (beginnende/bevriende) fotografen de kans geef te exposeren en heerlijke muziek draai. En misschien reis ik nog wel tien jaar en verdien ik uiteindelijk ook geld door te fotograferen en schrijven, wie weet, het kan allemaal, maar voorlopig is het nu ook heerlijk en concentreer ik me hier op (naast die paar centen die ik eens in de zoveel tijd overboek naar mijn spaarrekening).
Laatst bijgewerkt door Colorado op 18-05-15 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:47

Ik ga dit topic even volgen. Ik vind het super dat je al zo ver gekomen bent, vertrouwen hebt in eigen kunnen en daarop verder bouwt. :)

Ook ik moet meer gaan genieten van dingen en niet als een razende stier van alles gaan doen. Meer rust in mijn leven brengen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:51

Ik leef juist heel erg in het nu en merk dat maar weinig mensen dat begrijpen. Zo moet ik nu voor school hele plannen van aanpak maken voor zo ongeveer de rest van m'n leven, maar ik vind dat zo nutteloos. Ik zie wel wat er komt en ik bedenk hoe ik verder moet als het moment daar is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:53

Ik ben daar bewust mee bezig ja en voor mij, dieren leven in het nu dat is geweldig om in mee te gaan. Vooral mijn paard helpt mij daar enorm bij.

Whoknows schreef:
Ja, je moet jezelf regelmatig even toespreken dat als je de bergtop wilt bereiken, niet moet vergeten om onderweg van het uitzicht te genieten.
Dat is gewoon zo, maar soms vliegen we nu eenmaal door de tijd heen.

Ik wil je pinterest aanraden.
Op pinterest staan soms van die one-liners en die zijn vaak zo treffend. Ik lees ze regelmatig en dat maakt me er nog meer op attent om dingen, succesjes of gewoon kleine gelukjes ook bewust mee te maken. :)

Heel mooi gezegd.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:05

In het hier en nu zijn, genieten van het moment. Voor mij helpen de paarden daar iedereen fantastisch bij! Vooral als je werkelijk naar ze gaat kijken. Ik werk met ze in de hulpverlening en met zulke vragen komen er best veel mensen. Niet dat het mezelf altijd zo makkelijk afgaat hoor. Naast de praktijk moet ik ook ander werk doen om het allemaal te kunnen betalen. En dan ben ik zeker niet altijd aan het genieten. Maar de dagen met cliënten of gewoon mensen die met de paarden willen optrekken, met ze wandelen of tussen ze in kamperen, dat zijn voor mij ook de meest bevredigende dagen. Door stil te zijn, te kijken en te voelen, kunnen zulke mooie ontmoetingen met de paarden volgen! En er gebeurt werkelijk niet heel veel, maar het kan zo anders binnenkomen zodat de betekenis gigantisch wordt. En dat blijft prachtig.