Ik trek het even niet meer, what to do?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Ik trek het even niet meer, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:03

First, dit is een half paard gerelateerd verhaal, maar geen idee waar ik het zou moeten posten dus :+

Ik weet effe helemaal niet meer wat ik moet doen, ik zit totaal in de knoop en geen idee wat ik met deze situatie aanmoet. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te vertellen..

Ik heb 2 pony's, ik noem ze even T en S. T is een recreatieve pony van 15 jaar inmiddels, ik kreeg haar toen ik 10 was. Op mijn 12e kreeg ik S, een jonge sportpony met veel potentie aangezien ik graag door wou met paardrijden en het niveau langzaam aan wou opvoeren.

Ik had S net een jaar, ik was 13, we waren op zomervakantie en terwijl ik het zag gebeuren heeft mijn moeder een verschrikkelijk ongeluk gehad dat haar fataal kon zijn. Maar ze heeft het godzijdank overleefd. Wel een dwarslaesie opgelopen, dus ze zit in een rolstoel.
Dit was meer als een klap voor mij, mama was namelijk de enige in heel mijn familie die mij een beetje kon helpen met de paarden. Dat kon dus niet meer, en daarnaast was het gewoon een verschrikkelijk verwerkingsproces en had het nooit moeten gebeuren.

Maar, ik was allang blij dat ze het overleefd had, ze ging revalideren in een kliniek en het ging langzaam aan beter. Ik kan nu, 2 bijna 3 jaar later al veel beter hierover praten en ben het langzamer hand aan het verwerken. Alhoewel het nu de laatste tijd gewoon alles behalve vlekkeloos verloopt..

Ik ben sinds het ongeluk gewoon minder gaan rijden, ik had veel minder zin om te rijden, is allemaal best logisch. Niemand kon mij meer hulp bieden, ik moest alles zelf gaan doen wat al niet makkelijk was. (Pony was niet altijd de makkelijkste etc.) Wedstrijden reed ik nog amper, terwijl hier op de ponyclub iedereen omhoog kroop, daalde ik met flinke sprongen achteruit. Nogal confronterend.

Nu de laatste tijd krijg ik van m'n ouders wel zo minimaal dagelijks te horen of ik niet gewoon wil stoppen met paardrijden omdat ik er zo weinig aandacht aan besteed. Het klinkt gewoon raar, stoppen met paardrijden. Ik doe het inmiddels al 7 jaar. Het was altijd mijn passie geweest en het ging een tijd lang echt super. Maarja, als ik het dagelijks te horen krijg begin ik natuurlijk te twijfelen; wil ik dit inderdaad nog wel doen? Ik heb geen doel om voor te rijden, we hebben geen trailer en startkaart. Niemand kan me te hulp schieten. Ik heb gewoon simpel tuig, geen brede uitrusting.. Nu rijd ik 2 á 3 keer per week zonder enig doel. Heb amper les...

Maar nee, ik wil niet stoppen met rijden, als het goed gaat geeft het me zo'n kick. Ik wil het niet opgeven vanwege het stomme ongeluk. Ik heb tegen m'n ouders ook gewoon eerlijk gezegd; ik wil niet stoppen met rijden maar ik verwacht gewoon íets meer support. Al is het maar dat ik lessen krijg en een springzadel zodat ik door kan met springen. Al is het maar dat paps probeert om 1x per week mee te gaan. Ik bedoel, we zijn nu 3 jaar later na het ongeluk. Nu zou het mogelijk moeten zijn. (Ik snapte zelf ook wel dat ze het eerste jaar echt geen behoefte hadden om mee te gaan naar de paarden)

Maar als ik dat voorstel is het ook niet goed, want ze willen gewoon dat ik simpelweg meer ga rijden of stop. I mean, het is nu gewoon niet leuk voor me.. Ik krijg van niemand support, moet alles alleen doen, heb zelf ook dat stomme *** ongeluk moeten verwerken, heb school en sociaal leven en ik bedoel als tiener zijnde is het leven gewoon niet altijd makkelijk. Wat verwachten ze? Ik heb nu geen doel om voor te rijden, ik heb geen vooruit zicht op succes of verbetering..

Kan iemand mij helpen, heeft iemand een oplossing, een slimme tip of iets? Of gewoon een luisterend oor is opzich ook al prima. Maar ik moest dit effe kwijt, want ik trek het gewoon even niet meer de laatste tijd. Als ik erover wil praten met m'n ouders raak ik al meteen emotioneel en boos waardoor ik er amper serieus over kan praten.

Thank you all, %)

Liezel1

Re: Ik trek het even niet meer, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:10

Ik kan me voorstellen dat de prioriteiten van je ouders tegenwoordig anders liggen dan een paar jaar geleden. Heb je de pony's in pension staan of thuis? Ik neem aan dat er door het ongeluk ook minder inkomsten zijn, of iig meer kosten. Paardrijden is een hele dure hobby. Misschien kan het financieel allemaal niet zo makkelijk meer en stellen je ouders je daarom voor een keuze?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:12

Ze staan op een weiland van m'n opa een paar straten verderop.. Maar financieel is het probleem niet echt want qua inkomsten is er weinig veranderd. Sterker nog, ik heb de laatste jaren behalve voer en een deken helemaal niets gevraagd voor de paarden. Dus daar liggen de kosten nog veel lager als voorheen..

Liezel1 schreef:
Ik kan me voorstellen dat de prioriteiten van je ouders tegenwoordig anders liggen dan een paar jaar geleden. Heb je de pony's in pension staan of thuis? Ik neem aan dat er door het ongeluk ook minder inkomsten zijn, of iig meer kosten. Paardrijden is een hele dure hobby. Misschien kan het financieel allemaal niet zo makkelijk meer en stellen je ouders je daarom voor een keuze?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:13

Wat een verhaal ts! Het moet vreselijk voor je zijn geweest om dat ongeluk gezien te hebben! Wel heel fijn dat je moeder het overleefd heeft en alles nu weer een beetje 'normaal' wordt. Het is als tiener zijnde al niet gemakkelijk en helemaal niet in jouw situatie!
Ik begrijp je ouders over dat ze willen dat je meer met de paardjes doet. Ik begrijp jou ook dat je meer support wilt. Mag ik vragen waarom je op dit moment geen les hebt? Je kunt namelijk ook doelen stellen zonder wedstrijd te rijden door bijvoorbeeld dingen in de les te behalen. Wat zou je graag willen met de paardjes (zonder een trailer te hoeven aanschaffen)?
Ik denk ook dat als jij meer inzet toont bij de paardjes, dat de ogen van je ouders weer open gaan en er vanzelf meer kan...daar ben jij echter wel verantwoordelijk voor...

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:18

Misschien is het een idee om een bijrijdster te nemen die een hoger niveau rijdt dan jijzelf. Zij/hij kan je dan helpen met het goed rijden van je paard/pony en hij/zij kan je lesgeven en je zo verder helpen. De pony's/paarden staan dan minder stil en je gaat misschien eindelijk voor uit? Het is ook gezelliger om weer met iemand je hobby te kunnen delen en waarschijnlijk ga je dan veel meer plezier krijgen. Je kunt diegene laten trainen op je wedstrijdpaard/pony en op de dagen dat je die zelf rijdt, kan hij/zij je recreatiepony/paard rijden....??? Zal zowel jou als je paardjes helpen. Sterkte.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:33

Ja, ik zeg ook: Zoek een leuk rijmaatje, ponyfriend. Lekker samen poetsen,tutten enzo. Misschien vrijheidsdressuur? Misschien af en toe privéles? Succes!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:37

Mijn idee ook, vindt iemand om samen te werken. Scheelt jou ook werk en het is een stok achter de deur, en gezelliger!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:06

een buddy waar je van kan leren lijkt mij ook een goede oplossing!

Verder... onderstaande quote komt uit je openingspost. je zet je wensen neer als een kleinigheidje, maar denk je dat lessen, een springzadel en 1 keer per week mee gaan kleinigheidjes zijn?
Ik denk van niet. Ik kan niet in jouw ouders portemonnee kijken maar ik denk dat er na je moeders ongeluk financieel wel eea veranderd is.
Heb je al gevraagd waarom ze daar niet aan mee willen werken?

Lieshorses schreef:
Al is het maar dat ik lessen krijg en een springzadel zodat ik door kan met springen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:16

Als ik het goed begrijp waren de pony's een beetje een gezamenlijke hobby met je mama? Dan zal het voor je moeder misschien best pijnlijk zijn dat ze niet meer met je mee kan gaan.

En jij mist blijkbaar je moeder bij de pony's en hebt daardoor ook minder zin gekregen?

Als ik het zo lees krijg ik de indruk dat je ouders zien dat je het plezier er een beetje in verloren hebt en om jou (dure) lessen en een springzadel te geven als je er toch niet mee verder gaat is natuurlijk een beetje zonde.

Ik denk dat je eens goed met je ouders moet praten (desnoods schrijf je ze een brief) en uitlegt dat je er weer aan toe ben om verder te gaan met de pony's. Als je vanaf nu dan weer vaker gaat zien ze dat je het meent. Dan denk ik dat die lessen en dat springzadel ook bespreekbaar gaan worden.

Dat ze liever niet meewillen snap ik eigenlijk wel. Dat is voor hen ook heel erg confronterend. Dan wordt je moeder weer met haar neus op de feiten gedrukt dat ze bepaalde dingen heeft moeten opgeven.

Die bijrijdster die hier boven gesuggereerd wordt kan best een goed idee zijn. Als je pony's bij je opa staan heb je natuurlijk geen stalgenootjes met wie je kan optrekken en ben je daar altijd alleen. Dat is ook niet erg motiverend.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:53

Aangezien je twee pony's hebt lijkt het me geen gek idee om voor de oudere een bijrijder te zoeken zodat jullie eens samen kunnen gaan.
Daarnaast lijkt het me dat je ook zelf kunt bijdragen aan een springzadel/lessen. Je bent nu 15/16 als ik je openingspost zo lees, oud genoeg om te werken. Het krijgen van een zadel en springlessen is echt niet vanzelfsprekend. Je mag al blij zijn met de pony's en het voer wat je krijgt, daar is menig tiener jaloers op!

Ik snap dat het heel naar is dat je moeder nu niet meer mee kan, maar de verandering ligt hier denk ik op de eerste plaats echt bij jezelf.