Vraagje omtrent depressies bij vrouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Vraagje omtrent depressies bij vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:23

Hallo,
Voor mijn studie ben ik bezig met een opdracht. We behoren verklaringen te vinden voor depressies bij vrouwen, aangezien er wordt gesteld dat dit 2x zoveel voor komt dan bij mannen. We moeten dit doen volgens het biopsychosociale model. Het lukt mij om zowel biologisch als sociale verklaringen te vinden hiervoor (denk aan genen, hormonen, zwangerschappen, sociale rollen etc) maar het psychologische gedeelte krijg ik niet gevonden, althans niet duidelijk en onderbouwt met een betrouwbare bron. Nu hoop ik dat iemand hier er meer over kan vertellen, maar dat dit dan onderbouwt is met een bron!

Wie o wie :D

Destination

Re: Vraagje omtrent depressies bij vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:27

Heb je al geprobeerd te zoeken met scholar.google.com ? Dan krijg je allemaal wetenschappelijke artikelen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:34

Op Pudmed of Cinahl kan je veel wetenschappelijke artikelen vinden op het gebied van gezondheid. Misschien daar eens zoeken.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:34

Ja heb ik idd ook gedaan. Ook via zoekmachines van mijn opleiding. Probleem is vaak dat in artikelen wordt gesproken over psychosociale factoren, maar dan vind ik eigenlijk alleen sociale verklaringen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:35

gebruik je dan wel de goede zoektermen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:38

Of gebruik de zoekterm met PDF erachter, dan krijg je vaak gepubliceerde artikelen

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:39

geerte schreef:
gebruik je dan wel de goede zoektermen?

Wat ik al heb geprobeerd:

depressies bij vrouwen
verklaring depressies bij vrouwen
genderspecifieke verklaringen depressies
psychologische verklaring depressies (vrouwen)
verschil mannen en vrouwen bij depressies
depressieve klachten vrouwen

En nog wel meer :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:40

rien10 schreef:
Of gebruik de zoekterm met PDF erachter, dan krijg je vaak gepubliceerde artikelen

Ik heb idd verschillende PDF files die ik heel goed gebruik, alleen specifiek over psychologische verklaringen kan ik niet vinden. Heb toevallig 1 zinnetje gevonden over hoe vrouwen meer piekeren, maar ik vind dit niet genoeg.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:40

Ik gebruik overigens ook google books en neem boeken door over psychologische met de termen depressie en vrouwen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:42

Ik stuur je even een PB

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:45

Zoek mbv PubMed, PiCarta, PsychInfo oid. Je zal sowieso in het Engels moeten zoeken en andere zoektermen moeten gebruiken. Klik bij de zoekmachines desnoods aan dat je alleen in neuro-psychologische tijdschriften wil zoeken om nog wat te filteren.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:47

Maak ook gebruik van Meshtermen bij pudmed, weet niet of dat bij andere ook zo is. Zo krijg je betere resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:49

Moos99 schreef:
Ja heb ik idd ook gedaan. Ook via zoekmachines van mijn opleiding. Probleem is vaak dat in artikelen wordt gesproken over psychosociale factoren, maar dan vind ik eigenlijk alleen sociale verklaringen.

Psychologische factoren: hoe vrouwen met de sociale (en andere) factoren omgaan. Een sociale factor kan bijvoorbeeld zijn dat er van vrouwen andere dingen verwacht worden dan van mannen. De psychologische factor is: hoe gaan vrouwen vervolgens met die verwachting om?

Theorieën waar je iets aan zou kunnen hebben:

- self discrepancy theory (Higgins 1987)
- learned helplessness theory en explanatory style (Seligman, Abrahamson1975)

en artikelen:
- http://psycnet.apa.org/journals/bul/101/2/259/
http://psycnet.apa.org/journals/bul/115/3/424/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:51

Moeten het per se Nederlandse bronnen zijn/is jouw Engels goed genoeg om een Engelse bron globaal te vertalen? In het Engels heb je altijd zo aanzienlijk veel meer keuze dan in het Nederlands..

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:51

Moderatoropmerking:
Huiswerktopics zijn niet toegestaan, daarom zet ik hier een slotje op. Maak gebruik van je studieboeken, vraag meer uitleg aan je leraar, vraag advies aan klasgenoten, ouders, of vrienden. Wanneer je het na extra uitleg, eigen onderzoek, enzovoorts nog niet begrijpt, kan je op het subforum "school, studie, werk (STW)" om advies vragen. Open dan daar een goed onderbouwd topic waarin je duidelijk aangeeft wat je zelf al gedaan hebt en waar je precies op vastloopt, zodat anderen je een zet in de goede richting kunnen geven.