Groot stuk entrecote roken op de bbq

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Groot stuk entrecote roken op de bbq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:04

Vanmiddag wil ik een stuk entrecote van 500 gram in zijn geheel op de bbq roken. Hebben jullie nog simpele ideeën om de entrecote op smaak te brengen? We gaan m roken op Jack Daniels hout.

Verder heb ik ook lekkere lamskoteletten, daar nog ideeën voor?

secricible

Re: Groot stuk entrecote roken op de bbq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:28

Ben erg nieuwsgierig wat je er uiteindelijk mee gedaan hebt.
Bij roken gebruik ik zelf het liefst zo min mogelijk marinade. Lamskoteletjed gaan hier op de bbq met een lekkere kruidenrub of naturel met een yoghurtmunt saus

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:01

Ik ben al te laat maar ik vind chimmichurri altijd een lekkere marinade. Preciese hoeveelheden weet ik niet (doe het altijd op gevoel) maar daar zijn wel recepten voor te vinden. Er gaat iig in: balsamico/rode wijn azijn, bruine suiker, gesnipperde ui, kleingesneden rode peper, knoflook, uienpoeder, gemalen komijn, oregano en olijfolie. Dagje laten marineren en het vlees is heerlijk mals en op smaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:23

Ik had m ook enkel met peper en zout aangemaakt Secricible, vond het anders ook zonde. We kwamen er alleen achter dat het met het opensnijden volgens mij geen entrecote was... Het vlees was heel dradig en taai.
Afbeelding

Bedankt voor de tip Rytir, ga ik onthouden!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:31

Hoe hoog heb je de kerntemperatuur aangehouden? Voor entrecote roken op de BBQ is dat 45-55 graden.
Wel superlekker trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:33

Idd 55 graden, op zich was de cuisson ook prima!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:48

Het lijkt toch wel een entrecote. Wat zou kunnen is dat het vlees er te koud op gegaan is (zo uit de koelkast?) het vlees schrikt dan waardoor het samentrekt en dan krijg je draden. Zo'n groot stuk moet wel een uur of 2 buiten de koelkast liggen voordat je het kunt gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:50

janderegelaa schreef:
Het lijkt toch wel een entrecote. Wat zou kunnen is dat het vlees er te koud op gegaan is (zo uit de koelkast?) het vlees schrikt dan waardoor het samentrekt en dan krijg je draden. Zo'n groot stuk moet wel een uur of 2 buiten de koelkast liggen voordat je het kunt gebruiken.

Lag al 5 uur op kamertemp te komen dus dat kan het niet zijn. Het vlees was ook erg taai en gewoon neit lekker. Rauw zag het er heel mooi uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:20

Zonde hè, ik heb een keer een stuk gehad dat smaakte naar paling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:21

janderegelaa schreef:
Zonde hè, ik heb een keer een stuk gehad dat smaakte naar paling...

Dat is wel heel apart. Maar entrecote moet toch niet zo dradig worden? Ik snap t niet -O-

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:22

Idd, maar het kan zijn dat het bv het eind stuk van de striploin (waar ze de entrecote van snijden) is geweest. Maar daarvoor heb ik er dan weer net te weinig verstand van.
Wat koste het per kilo als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:26

Ik haal t bij de Turkse supermarkt, die hebben een Halal slager. Koste 12 euro de kilo :P De lamskoteletten waren wel geweldig lekker.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:58

12 euro is wel heel goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:03

Daarom ga ik daar ook heen, il haal er vaker vlees en t is eigenlijk altijd heel goed spul. Is Halal geslacht in Oldenzaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:12

Misschien is het daarom taai;-)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:14

Joolien schreef:
Ik haal t bij de Turkse supermarkt, die hebben een Halal slager. Koste 12 euro de kilo :P De lamskoteletten waren wel geweldig lekker.

Wij hebben idd ook wel entrecote liggen voor die prijs, naar die is inderdaad niet vergelijkbaar met de kwalitatief betere stukken vlees. Het heet wel entrecote, maar is qua malsheid niet echt een entrecote. Maar op het oog ziet het er ongebakken hetzelfde uit, maar als je het gaat bakken en eten... Nah;)
Dan moet je echt een duurder stukje hebben, en dan is het smullen geblazen!

Tip: vraag je slager eens naar (USA) Bavette. Als je dat een keer gehad hebt van de bbq wil je niet anders meer!
Die Bavette kan je overigens ook krijgen bij de Sligro.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:10

Heb je het vlees in de juiste draadrichting gesneden ?
Een goed stuk vlees uit de Turkse supermarkt ? Zal niet de beste kwaliteit geweest zijn.
Een goed stuk vlees haal je bij een goede beenhouwer.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:12

ik vertrouw goedkope slagers niet meer, laatst aflevering gezien waarin kalkoenvlees als kalfsvlees werd verkocht

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:48

eilleen333 schreef:
Joolien schreef:

Wij hebben idd ook wel entrecote liggen voor die prijs, naar die is inderdaad niet vergelijkbaar met de kwalitatief betere stukken vlees. Het heet wel entrecote, maar is qua malsheid niet echt een entrecote. Maar op het oog ziet het er ongebakken hetzelfde uit, maar als je het gaat bakken en eten... Nah;)
Dan moet je echt een duurder stukje hebben, en dan is het smullen geblazen!

Tip: vraag je slager eens naar (USA) Bavette. Als je dat een keer gehad hebt van de bbq wil je niet anders meer!
Die Bavette kan je overigens ook krijgen bij de Sligro.

Ik heb laatst voor het eerst bavette gegeten. Schandalig lekker!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:35

Bavette is geweldig! Had voor m'n verjaardag afgelopen weekend een stuk van 3.2 kilo voor €28,- euro en iedereen stond echt te vechten om een stukje haha! Het is wat minder mooi vlees, maar echt ontzettend mals en smakelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:36

Oeh nice Tessa, waar heb je die vandaan?

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:39

De man van een werknemer van m'n vader heeft een slachterij, geen idee waar het precies vandaan komt. := Maar we hadden de week ervoor een stukje van 700 gram geprobeerd met z'n tweeën en dat kostte €7,- euro. Slager gaf ons een hele uitleg van wat het was, en omdat het iets minder mooi is, kunnen ze het niet verkopen als biefstuk, maar het is minstens (ik vind het zelfs beter) zo lekker als biefstuk! Je moet hem even kort grillen aan beide kanten, en er dan repen van snijden, en die nog even snel grillen op de bbq. Peper en zout pas na het grillen erop doen :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:34

Ik gebruik idd ook bijna bavette (in de chimmichurri marinade <<) ) voor op de bbq. Ik haal het op de markt, ik geloof 15 euro de kilo en het is in porties goed in te vriezen. Ook longhaas is een prima, goedkoper alternatief!