Hoe afbeelding opblazen tot posterformaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Hoe afbeelding opblazen tot posterformaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:25

Hee bokkers,

Ik heb een vraagje. Mijn vriend en ik zijn namelijk bezig onze nieuwe woning in te richten en waren op zoek naar een paar leuke posters. Nu hebben we hele leuke afbeeldingen gevonden die we graag zouden uitvergroten, maar helaas zijn deze maar maximaal 595x842 pixels groot. De website van de maker bestaat niet meer, dus kopen is helaas geen optie, anders had ik dat zeker gedaan.
Vroeg me dus af of er mogelijkheden zijn om zelf zo'n afbeelding op te blazen. Las online al iets over vectoriseren, maar dat zag er vrij ingewikkeld uit en helaas ben ik zelf niet gezegend met creatieve skills.

Wie heeft DE tip voor ons? :D

Het gaat om posters in de volgende stijl en het doel is om ze op A2/A1-formaat af te drukken:
Afbeelding

Thats_Me

Re: Hoe afbeelding opblazen tot posterformaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:54

Heb je al op de afbeelding gegoogled zodat je eventueel een grotere afbeelding kunt vinden of een adres van de maker ervan?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:55

misschien in het bewerktopic hier op bokt vragen?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 22:00

Thats_Me schreef:
Heb je al op de afbeelding gegoogled zodat je eventueel een grotere afbeelding kunt vinden of een adres van de maker ervan?

Ja, dat heb ik al gedaan. Helaas is 595x842 het grootst vindbare formaat (geldt voor alle posters uit deze serie) :(
De maker lijkt helaas van het internet verdwenen, zijn website en Etsy-shop zijn verwijderd. Ben bang dat ik mijn hoop daar dus niet op hoef te vestigen...

kitlover schreef:
misschien in het bewerktopic hier op bokt vragen?

Zal eens kijken of ik dat topic kan vinden, bedankt voor de tip! :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:02

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:04

Kan je hem niet zelf maken? Het ziet er vrij simpel uit :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:06

Het lijkt op zich vrij simpel na te maken. Maar dan moet je geluk hebben met het juiste lettertype.
Je zou eens naar een drukkerij kunnen gaan of een copyshop (bijv. multicopy) met de vraag of ze dit voor je na kunnen maken en kunnen laten printen op poster formaat :) Sla je 2 vliegen in 1 klap!

Edit: btw je kan trouwens niet een jpg afbeelding spontaan overzetten naar vector. Het plaatje zal dan opnieuw gemaakt moeten worden in een programma zo als illustrator. Maar dat kunnen ze bij de drukkerij wel.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 22:13

Bedankt voor de link, Kitlover! Kon 'm al niet vinden :')

Zelf maken is denk ik geen optie, heb geen enkele creatieve cel in mijn lichaam.

Een drukkerij/copyshop is een goede, misschien kunnen die me wel verder helpen inderdaad :j Zal eens kijken wat er hier in de buurt zoals zit :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:54

Met zo'n klein formaat kun je niks. Ook een copyshop kan daar niks mee helaas. Je gaat de pixels echt heel goed zien.
Het enige wat je kan doen is de afbeelding (evt met vector) natekenen/typen.
Er zijn websites waarbij je een foto van een woord kan uploaden en die zegt dan welk lettertype het is. Je hebt hier sowieso meerdere verschillende lettertypes door elkaar, dus dat wordt al lastiger, maar in de opstelling als hierboven hoeft het lettertype niet perfect overeen te komen, de compositie klopt toch wel.
Ik zet wel eens afbeeldingen om, ik ben illustrator, maar ik doe dat tegenwoordig niet meer gratis.
Verder, zodra je de afbeelding in vectorbestand hebt kun je er ook nog voor kiezen om hem te laten plotten, dus uitsnijden in plakfolie, zodat je hem als muursticker kan gebruiken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:54

8nnemiek schreef:
Met zo'n klein formaat kun je niks. Ook een copyshop kan daar niks mee helaas. Je gaat de pixels echt heel goed zien.
Het enige wat je kan doen is de afbeelding (evt met vector) natekenen/typen.
Er zijn websites waarbij je een foto van een woord kan uploaden en die zegt dan welk lettertype het is. Je hebt hier sowieso meerdere verschillende lettertypes door elkaar, dus dat wordt al lastiger, maar in de opstelling als hierboven hoeft het lettertype niet perfect overeen te komen, de compositie klopt toch wel.
Ik zet wel eens afbeeldingen om, ik ben illustrator, maar ik doe dat tegenwoordig niet meer gratis.
Verder, zodra je de afbeelding in vectorbestand hebt kun je er ook nog voor kiezen om hem te laten plotten, dus uitsnijden in plakfolie, zodat je hem als muursticker kan gebruiken.

Copyshop kan zelf met de afbeelding niets. Maar ik heb stage gelopen bij Multicopy en we kregen ook wel eens afbeeldingen binnen die te klein waren en dan moest ik ze na maken. Staat ook in mijn tekst, dat het na gemaakt moet worden. Als je er zelf niet zo handig in bent dan een copyshop het dus wel voor je doen.