Via rechten naar sociologie (RUG)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Via rechten naar sociologie (RUG)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:50

:wave:

Momenteel schrijf ik mijn HBO-Rechten bachelor scriptie. Altijd het plan gehad om daarna door te gaan aan de universiteit voor de master criminologie (RUG).
Gesprek gehad met studiebegeleider en wat blijkt, de master criminologie vervalt. -O-

Tijdens mijn HBO opleiding heb ik keuzevakken gekozen van SJD, ik vind de sociale kant eigenlijk enorm interessant...
Je zoekt het misschien niet bij elkaar maar arbeidsrecht en criminologie zijn toch wel mijn favoriete onderwerpen.
Na wat spitten op internet ging opeens een lampje branden: sociologie :)*
Via het pre-master programma kan ik instromen in de master.
Nu blijkt dat de RUG in de master 4 richtingen kent waaronder arbeid en jawel criminologie. *\o/*

Wie studeert er sociologie aan de RUG? Hoe bevalt de opleiding? En is er toevallig iemand bezig met de master arbeid of criminologie?
Is het zo leuk als ik denk dat het is? :D

M_i_R

Re: Via rechten naar sociologie (RUG)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:55

Er is Nederlands recht met als master Strafrecht-criminologisch geen optie? Volgens mij behaal je daar ook civiel effect mee dus kan je daar ook nog de juristerij mee in :J

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:57

M_i_R schreef:
Er is Nederlands recht met als master Strafrecht-criminologisch geen optie? Volgens mij behaal je daar ook civiel effect mee dus kan je daar ook nog de juristerij mee in :J

Die gaat er dus uit... :\
In de master strafrecht is eigenlijk geen keuzeruimte dus kan daar ook niets invullen met criminologische vakken (die overigens wel blijven opgenomen in het onderwijsaanbod).

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:02

Excuus, ik dacht dat er wellicht ook een volledige studie criminologie was waarvan de master (ook) werd opgeheven. Jammer, vond het een leuke master. Vond hem wel te beperkt voor enige master, dus heb ook de juridische variant doorlopen. Kan je niet de juridische master met een aantal bijvakken een criminologisch sausje geven? Of komen alle criminologische vakken ook te vervallen?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:07

M_i_R schreef:
Excuus, ik dacht dat er wellicht ook een volledige studie criminologie was waarvan de master (ook) werd opgeheven. Jammer, vond het een leuke master. Vond hem wel te beperkt voor enige master, dus heb ook de juridische variant doorlopen. Kan je niet de juridische master met een aantal bijvakken een criminologisch sausje geven? Of komen alle criminologische vakken ook te vervallen?

Voor bijvakken is er dus zeer weinig (eigenlijk geen) ruimte heb ik mij laten verstellen door de studie-adviseur.
De vakken blijven wel bestaan, dus hoe en wat ze er nu precies mee willen is mij een raadsel.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:13

Mijn ervaring met de studie adviseurs is dat ze het erg lastig vinden als iemand van plan is buiten de gebaande paden te gaan wandelen en dat dat daarom gewoon vrijwel standaard wordt afgeraden. hoe makkelijk ging het HBO je af?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:17

Tsja wat is makkelijk... Prioriteiten lagen in ieder geval altijd ergens anders (werken, paard).
Leuke vakken haalde ik met 2 vingers in mijn neus. Probleem ligt bij de concentratie wanneer het gaat om vakken die mij minder aanspreken.
Op het HBO werden dat 6-jes. Dus zal op de uni in dat geval er wat meer aan moeten trekken.

Punt is dat ik wel 'klaar' ben met rechten. Wil graag meer de sociale kant op, door de jaren heen heb ik gemerkt dat mijn interesses veel meer in die richting liggen.
Ik zie mezelf al struikelen op bijvoorbeeld staatsrecht.
Op het HBO had ik al moeite om voor dat vak 1 hoofdstuk te lezen zonder dat ik in slaap viel.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 12-05-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:20

En is het een optie om een een jaar langer over te doen en dan gewoon een extra jaar te plannen voor alle vakken die je leuk zou vinden om te doen? Wellicht dat er dan ook nog wat rechtsfilosofische vakken en rechtssocialogische vakken zijn die je leuk vindt om te doen. Wellicht het master plus pakket? Of bestaat dat ook niet meer?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:28

Master plus is voor mij totaal onbekend!
Mijn plan is nu als volgt:
Studiejaar 2015/2016 aan het werk (>18 uur p/w) en daarnaast via contractonderwijs de vakken inleiding rechtssociologie en inleiding psychiatrie voor juristen te volgen.
Studiejaar 2016/2017 starten met de pre-master sociologie (die is voltijd dus dan zal ik weer op zoek moeten naar een weekendjob).

Heeft ook te maken met mijn twijfels over de juristerij. Word ik er echt gelukkig van?
Als ik kijk naar wat mij aanspreekt is dat HRM/P&O op het gebied van arbeidsrecht, hoewel de advocatuur daarin ook wel trekt.
Op het gebied van criminologie trekt mij voornamelijk de psychologische/sociale achtergrond (dus niet zozeer het strafrecht).
Familie/erfrecht spreekt mij overigens ook wel aan...
Pfoe, wat is het toch moeilijk om je studiepad te bepalen. :')

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 09:14

Geen sociologie studenten van de RUG die hier rondzwerven? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:18

Ooit eens sociologie gestudeerd de opleiding is niet zo groot. Zou gewoon eens bellen of je mag komen kijken en gesprek met studieadviseur daar aanvragen. In mijn tijd (dat is meer dan 10 jaar geleden) kwamen er best wat HBO studenten die instroomde en dat ging prima had ik het idee.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:45

Snorlex schreef:

Jawel hoor :D Wat wil je precies weten?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 14:55

CoronaLime schreef:
Snorlex schreef:

Jawel hoor :D Wat wil je precies weten?

Hoe bevalt de studie? Heb je toevallig ervaring met de keuzevakken arbeid en/of criminologie of misschien die master richtingen?

En statistiek, is dat zo verschrikkelijk als ze zeggen?
Ik heb 5 jaar geleden voor het laatst wiskunde gevolgd.
Wiskunde B in vwo 4/5/6 gedaan maar afgehaakt en op de havo mijn examen gemaakt.
Ik neem aan dat ik het beste direct kan beginnen met bijles? :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:53

Ik vind het een heel leuke studie, maar statistiek is wel een gigantisch struikelblok. Vorig jaar 2 van de 3 statistiek vakken niet gehaald, dus ik ben nu bezig met statistiek 3 en dat is heel pittig. Nu ben ik altijd al heel erg slecht geweest in wiskunde, maar er zijn best wel veel mensen die statistiek lastig vinden :j Wiskunde heb ik trouwens niks aan, heb VWO wiskunde A gedaan, daarbij leerden we altijd y=ax+b, de formule voor regressie die we nu hebben is a+bx, precies andersom dus.. :+ Op zich is het wel te doen, als je er maar genoeg tijd in steekt :j

Ik heb afgelopen blok de keuzevakken medisch & onderwijs gedaan, criminologie trekt mij niet en arbeid was heel saai qua onderwerpen. Vriendinnetjes die criminaliteit & veiligheid hebben gedaan vonden het opzich wel leuk, maar wel anders dan ze zich hadden voorgesteld. Het gaat bijvoorbeeld niet over grote delinquenten, maar er wordt juist ook veel aandacht besteeds aan antipestprogramma's en de sociale netwerkstructuur die daarbij betrokken is.

Als je zegt dat je ook vooral geintresseerd bent in de psychologische achtergrond dan denk ik dat sociologie misschien niet is wat je zoekt. Vorig jaar zijn een paar vriendinnen van me gestopt omdat ze dat heel erg misten. Bij sociologie focus je echt op de netwerkstructuur, het collectieve niveau, psychologische achtergronden komen echt totaal niet aan bod. Het enige wat je als 'persoonlijke' achtergrond tegen komt, zijn persoonlijke motieven om een bepaalde keuze te maken, maar dit is in geringe mate :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:09

Mmm, dat is jammer. De beschrijving van de vakken doen mij iets anders vermoeden. Bij criminologie wat meer persoonlijke motieven, grote delinquenten, radicalisering en sociaalpsychologische processen (maar misschien komt dat pas meer in de master aan de orde).
En het arbeidsrecht spreekt mij aan omdat het in de master toespitst op flexibilisering van de arbeidsmarkt en daar schrijf ik mijn scriptie nu over.