Foto's onscherp fotoboek HEMA

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Foto's onscherp fotoboek HEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:09

Hoi,
Ik ben bezig om een fotoboek te maken bij de HEMA.
Als ik op de computer ga zijn er een paar foto's onscherp. (Mogelijk door het inzoomen via de HEMA-site). Nu ik weer op mijn laptop zit om verder te gaan, zie ik dat wel alle foto's scherp zijn.
Zal bij het afdrukken de foto's dan scherp of onscherp zijn? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik weet niet wie ik moet geloven, mijn laptop die zo nu en dan kuren heeft, of onze computer die ook wel zo z'n kuren heeft :P

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:11

Krijg je dan niet zo'n melding in dat fotoboekprogramma, dat de kwaliteit van de foto niet goed genoeg is?
Bij Albelli is dat namelijk wel zo.. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:12

Hoe zijn de foto's op de computer zelf? Dus niet in het fotoboek programma, maar als je ze gewoon opent?
Ik kan me voorstellen dat de ene pc ze gewoon niet goed laad waardoor ze onscherp lijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:12

Over het algemeen geeft dat dan vanzelf een melding aan toch dat de foto's van te lage resolutie zijn? Althans, heb hier een hema foto boekje (zo'n kleintje) liggen en daar kreeg ik toen die meldingen wel en die foto's dus aangepast/eruit gehaald en zonder meldingen verder kunnen gaan. Toen ik het op kon halen waren de foto's inderdaad scherp dus dat viel me reuze mee :j

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:15

Dat is bij de HEMA inderdaad ook zo. Ik wilde een foto als achtergrond doen die niet kwalitatief goed genoeg was. Dan komt er dus een melding.
Maar op de computer zie ik dus een wazige, onscherpe foto en op mijn laptop zijn ze gewoon scherp.
Mijn moeder denkt dat ze gewoon scherp zullen worden, maar ik neem liever geen risico...

eilleen333: Als ik de foto's gewoon opent zijn ze scherp. Misschien dat het door het inzoomen via de HEMA komt. Als ik ze uit zoom zijn ze weer scherp op de computer.
Op mijn laptop zijn ze ter alle tijden dus gewoon scherp.

Jullie denken dus dat ze gewoon scherp zullen zijn?

eilleen333

Re: Foto's onscherp fotoboek HEMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:17

Ik denk het wel. Wat je kan doen is even in de voorwaarden kijken of ze iets zeggen over garantie met betrekking tot het achteruitgaan van de kwaliteit van foto's.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:18

Als je een melding krijgt bij kwalitatief slechte foto's, zullen ze denk ik prima zijn aangezien je die melding niet krijgt. Anders bel je morgen even naar de HEMA?

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:20

eileen333: Dat ga ik gelijk even doen!
kevertje04: Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik moet er morgen toch even langs, dan kan ik het eventueel ook even vragen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:38

Je beeldscherm zegt niet zeveel. Daar kunnen foto's heel scherp eruit zien maar als je ze afdrukt toch slecht van kwaliteit zijn. Beeldscherm is namelijk iets van 72 dpi. 72 dogs per inch. Puntjes per inch. Foto's hebben veel meer puntjes. (Op school geleerd en dat is lang geleden. Maar deze info vind je vast ergens op internet)

Foto's beoordelen op je beeldscherm is dus heel lastig.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:02

Ik zou de gok niet durven te nemen. Jaren geleden werkte ik altijd met Myphotobook. Toen ik aan het volgende album begon zag ik opeens ook dat de foto's in de preview echt niet scherp werden. Aangezien zo'n boek veel tijd kost durfde ik er niet mee verder te gaan. Myphotobook gemaild. En ik kreeg terug dat je camera precies 10 mp moest hebben, anders kon hun programma het niet aan. Nieuwe versie van het programma, en ik vraag me nog steeds af welke debiel dit bedacht heeft. Geen Myphotobook meer dus.

Overgestapt naar Fotobuch.de, geen problemen meer. Maakt niet uit hoeveel mp je camera heeft.
Dus als de foto's niet scherp eruit zien zou ik niet verder gaan. Eerst bij Hema navragen hoe het zou kunnen komen. Als zij kunnen garanderen dat de foto's er scherp uit zullen zien, dan pas je tijd erin stoppen om dat album bij Hema af te maken. En anders een andere leverancier kiezen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:42

Het aantal mb's heeft weer niets te maken met scherpte maar met de grootte van je bestand. Hoe meer mb's hoe groter je kunt afdrukken. Dus dan zou je ook meer kunnen inzoomen. Zelfs met 100mb kan je foto nog onscherp zijn. En met 5 mb kun je een hele scherpe foto hebben.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:45

Kwalitiet HEMA fotoboeken zijn toch al niet zo best, dus bij twijfel zou ik het niet doen. Beter iets meer betalen en wèl scherpe foto's.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:46

Misschien heeft je laptop niet zo'n goede grafische kaart; dan zal het programma waarschijnlijk de foto's in slechte kwaliteit weergeven omdat laden anders zo lang duurt. Dit zie je ook vaak in grafische programma's. Meestal kan je dat wel ergens aanpassen.
Kan me herinneren dat ik met een ander fotoboek programma ook wel eens zoiets gehad heb en dat de foto's gewoon prima afgedrukt werden.
Je kan natuurlijk voor de zekerheid de Hema even opbellen, maar als je niet die melding gekregen hebt lijkt het mij dat je foto's gewoon goed zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:46

Ik denk persoonlijk dat als je het fotoboek bewerkt op je laptop, hij kleinere bestanden maakt van de foto's en die in het fotoboek zet. Op je laptop zie je ze in goede kwaliteit omdat het originele bestand aanwezig is op je laptop. Als je dit op de computer probeert zie je ze in een lagere resolutie.

Dit is meestal om te voorkomen dat het programma erg traag wordt en je zo niet meer goed kan werken. Bijvoorbeeld InDesign van Adobe doet precies hetzelfde.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:56

Heb je al in de FAQ van het foto programma gekeken? Misschien staat die vraag er wel gewoon bij met een antwoord.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:19

De hema fotoboeken staan toch bekend als goed. Ze zijn een van de boeken die de kleuren goed afdrukken. Groen is bijvoorbeeld een hele moeilijke kleur. En de hema doet dat vrij goed. Ze komen bij de verschillende kwaliteitstesten vaak bovenaan uit.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:24

Heike schreef:
Het aantal mb's heeft weer niets te maken met scherpte maar met de grootte van je bestand. Hoe meer mb's hoe groter je kunt afdrukken. Dus dan zou je ook meer kunnen inzoomen. Zelfs met 100mb kan je foto nog onscherp zijn. En met 5 mb kun je een hele scherpe foto hebben.

Er staat 'mp'.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:12

Bedankt voor jullie reacties!

Scum: ik heb naar de voorwaarden en de veelgestelde vragen gekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer uit. Wel een 100% tevredenheidsresultaat, maar daar voldoe je niet zomaar aan denk ik...

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:43

Ik weet uit ervaring dat de foto's in het bewerkingsprogramma van de hema onscherper worden afgebeeld dan dat de foto's zijn. Vooral als je inzoomt per foto lijken ze enorm onscherp. Dit is alleen op de computer. Als je het boek laat afdrukken zijn de foto's wel gewoon scherp.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:26

Oke, goed om te weten! Ik heb het fotoboek besteld :)

Ik ben benieuwd!