Traag&uitvallend internet: DSL kapot of verouderd ISRA?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Traag&uitvallend internet: DSL kapot of verouderd ISRA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 15:47

De situatie: ik woon hier nu sinds januari dit jaar en heb het basisabbo van Telfort, geen telefonie. Ik internet draadloos op een lenovo met niet al te beste wifi-ontvangst en een asus die het in mijn vorige huis prima deed. TV gaat via lankabel van modem (in de keuken, kabel is 10m lang, afstand is een meter of 5) naar tv-ontvanger. De afstand tussen het ISRApunt (in de hal) en de telefoonaansluiting (in de keuken) is ongeveer 5 meter. Deze kabel ligt er waarschijnlijk al ruim 10 jaar. Nu is het ISRA punt zelf ook niet de nieuwste, m'n dsl kabel kan ik er niet rechtstreeks op aansluiten iig en er staat nog heel mooi PTT op :P

Nu heb ik in het begin een tijdje last gehad van internet&TV wat steeds wegviel, en dan uit zichzelf weer terug kwam. Ik denk dat dit 1 maand max heeft geduurd, daarna ging het goed, tot vorige week. Nu is het weer om de haverklap wegvallen en soms wel of soms niet weer gaan werken. Heb net met de helpdesk aan de telefoon gezeten, modem opnieuw opgestart en het duurde 10 minuten voor de broadband stabiel brandde. De jongen van telfort zei dat de ruis op de dsl 18 is, wat normaal ongeveer 6 mag zijn. Ik wilde dus gaan proberen om n andere dsl kabel rechtstreeks aan te sluiten, maar dat gaat niet makkelijk lukken:

Afbeelding
(de draadjes zitten in gaatje 1 - rood, 2 - blauw en 4 - gestript)

Als ie versleten is zou kpn 'm gratis moeten vervangen. Hoe bepaal je wat versleten is en waar kan ik het beste beginnen? Ik kan zo'n draadstriptang fixen en proberen de DSL kabel te vervangen, of is het waarschijnlijker dat het ISRA punt het probleem vormt en kan ik beter KPN bellen om 'm te laten vervangen?

Lolacabana

Re: Traag&uitvallend internet: DSL kapot of verouderd ISRA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:15

Als je een monteur wil dan zal je Telfort daarvoor moeten benaderen en niet KPN. Deze gaan jouw isra punt niet vervangen.

Op www.aansluitingen.nl kan je een offerte opvragen voor een nieuw isra punt, wat je zelf zal moeten betalen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 16:25

Dat is het punt, ik lees op internet dat bij een verouderd Isra punt, kpn dit kosteloos zou moeten vervangen. Dit zei ook een vriend van mij die op de helpdesk van KPN heeft gewerkt. Ik heb geen zin (en momenteel ook niet het geld) om ervoor te gaan betalen, dus ik 'lees' mij graag wat in voor ik ga bellen, om te voorkomen dat ze me weer met hoge kosten opzadelen voor iets wat niet had gehoeven..

Bedankt voor de link iig, mochten er nog eens dingen vervangen moeten worden dan kann ik die zeker gebruiken!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:28

Goed dat je dat doet :).

Toch zal je contact op moeten nemen met Telfort omdat zij jouw provider zijn. Als zij vinden dat er een gratis monteur moet komen die het in orde maakt sturen zij een KPN monteur aan. Dit moet dus via Telfort gespeeld worden. Als je KPN belt verwijzen ze je toch weer door naar Telfort.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:22

Dat IS/RA is nog prima. Ik snap alleen niet helemaal waarom het niet mogelijk zou zijn om hier een nieuwe kabel op aan te sluiten?

Een IS/RA wordt alleen vervangen als je nog een ouderwetse ronde hebt, of als je over gaat op KPN Pairbonding. Aangezien je Telfort hebt zal een ISRA vervanging niet noodzakelijk zijn.

Je hebt twee aderparen: Rood/blauw op 1 en 2, randaarde op 3 en oranje/wit op 4 en 5.

Draai de schroefjes los op 1 en 2 en 4 en 5. Knip de kabel door en strip hem opnieuw. Strip vervolgens de aderen opnieuw, zodat je blank koper ziet. Duw de rode draad (alleen het koperen gedeelte) in gaatje 1 en draai het schroefje er onder opnieuw aan. Bij 2 doe je blauw, in 4 oranje en in 5 wit.

Sluit de kabel nu weer aan op je DSL-modem en laat deze vooral aan staan. Zou je daarna eens op je modem in willen loggen (ZyXEL: 192.168.1.254, Arcadyan Experiabox v8 192.168.2.254, wachtwoord 1234) en dan een screenshot van de pagina die je dan ziet hier willen posten?

Zou je daarnaast je postcode in een PB naar me kunnen sturen, dan kan ik kijken of de behaalde snelheden overeen komen met de te verwachten snelheid op basis van afstand en lijnkwaliteit. Als hier grote afwijkingen in zitten kan ik kijken of het zin heeft om een gratis monteur aan te laten sturen door Telfort :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:27

Ik ga proberen morgen een draadstriptang te regelen en je instructies op te volgen, dankjewel!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:52

Gewoon met een mesje/schaar joh, net zo makkelijk! :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:36

Maar even een update hier ook. Was op zoek geweest naar een DSL kabel, dacht er een van een vriendinnetje te hebben maar dat was ook een gewone lankabel. Een dag nadat ik tevergeefs heel de stad door geweest was op zoek naar een dsl kabel belde telfort, ik had via twitter contact met ze opgenomen, en die wilden een monteur langs sturen (ook nadat zij vertelde dat je dslkabels dus gewoon bij de bouwmarkt kunt krijgen en ik zei dat ik t dan eerst zelf wel ging proberen) . Dat was een goed idee, want de monteur is vandaag geweest, heeft even voor mij de modem direct aan het israpunt gekoppeld en nog wat andere dingen getest (oa alle kabels en een andere modem), maar de snelheid bleef iets van 10mbit, waar ruim 30 haalbaar zou moeten zijn. Probleem zou dan dus in of voor het israpunt moeten liggen. Nu wordt er vanuit KPN een onderzoek ingesteld en zouden zij contact met mij op gaan nemen.. Wordt vervolgd dus, ik ben benieuwd..

(FYI: dat het inmiddels een maand later is, is mn eigen schuld. Tussendoor deed ie t wel weer aardig dus dan heeft het bij mij niet zo'n prioriteit :o )