Onduidelijke opdrachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onduidelijke opdrachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:59

Pfff vanmorgen 2 uur op school geweest om uiteindelijk niks uit handen te krijgen omdat we de opdracht gewoon niet begrijpen. Er is in de les globaal uitgelegd wat we moeten doen, een workshop geven aan de rest van de klas. Ook leuk en aardig, maar nu zijn we met de opdrachtomschrijving bezig gegaan en het is ons total niet duidelijk... Zucht, ik kan daar altijd zo slecht tegen. Het gebeurt wel eens vaker dat het niet helemaal duidelujk is. Dat je maar moet gissen of je het wel of niet goed doet. Nou is dit niet voor een cijfer maar toch Is het wel fijn als je een idee hebt welke kant je op moet .

Dit is een HBO opleiding. Nu snap ik dat ze op het HBO niet meer je hand vast houden, maar een beetje duidelijkheid zou wel fijn zijn. Zijn er meer mensen op t HBO die er last van hebben? De docent heb ik gemaild maar die zegt 'lees het nog maar eens goed door'. Ja daar heb ik dus geen k*t aan :')
We moeten die workshop ook maandag al doen, pfff ik wil gewoon weten WAT ik moet doen!!

Vanillia

Re: Onduidelijke opdrachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:15

Kun je het niet aan een klasgenoot vragen? Als iedereen met hetzelfde probleem zit klopt de opdracht gewoon niet imo :P En anders post je de opdracht hier, wellicht dat wij Bokkers er iets van kunnen maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:17

Vanillia schreef:
Kun je het niet aan een klasgenoot vragen? Als iedereen met hetzelfde probleem zit klopt de opdracht gewoon niet imo :P En anders post je de opdracht hier, wellicht dat wij Bokkers er iets van kunnen maken ;)

Ik mag geen huiswerk delen hier :P Nou we zijn dus al met zn 4en en niemand snapt het en de rest heeft vakantie, dus vragen is ook zo wat. Ik vind gewoon dat de docent hier meer mee moet doen. Mja, dat is lasting als je mindden in de vvakantie zit. Opdracht hebben we vrijdag gehad en 1 groepsgenoot was tot gisteren op vakantie dus vandaar dat we er vvandaag mee begonnen zijn, er vanuit gaande dat het niet zo ingewikkeld zou worden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:20

Joolien schreef:
Vanillia schreef:

Ik mag geen huiswerk delen hier :P Nou we zijn dus al met zn 4en en niemand snapt het en de rest heeft vakantie, dus vragen is ook zo wat. Ik vind gewoon dat de docent hier meer mee moet doen. Mja, dat is lasting als je mindden in de vvakantie zit. Opdracht hebben we vrijdag gehad en 1 groepsgenoot was tot gisteren op vakantie dus vandaar dat we er vvandaag mee begonnen zijn, er vanuit gaande dat het niet zo ingewikkeld zou worden.

gewoon delen en hopen dat de Mods ook met verlof zijn :D Of krijg je dan een OW?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:21

Oh ja ik ben niet anders gewend :') , ben gelukkig bijna klaar met de opleiding. Op den duur leg je, je er maar bij neer en verzin je wel wat :))

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:21

Ja, ik ken het helemaal. Vooral ook fijn als je door wil werken in deze vakantieperiode maar niet verder kunt omdat je vastloopt. En dat vervolgens merendeel van de docenten niet reageert omdat het vakantietijd is. En achteraf aan moeten horen dat je eerder had moeten beginnen. Goed joh. +:)+
Helaas kan ik hier spreken voor mijn hele klas, waardoor op hen terugvallen geen optie meer is. Ik deel je frustratie TS!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:23

Bij ons is het vaak ook heel vaag wat we moeten doen, ook met stage. Worden vaak heel los gelaten met 'je mag zelf bepalen hoe je het doet'. Ja heel fijn, maar daar kan ik niet veel mee. Dan moet je maar een beetje gokken en hopen dat het aan de wensen van de beoordelaar voldoet. Soms is het kader van de opdracht echt zo breed dat k gewoon geen inspiratie meer heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:26

1.a Voorbereiding expertgroep
In de rol van expertgroep ga je 2 X een workshop voorbereiden samen met je groepsleden. Ter voorbereiding vul je het formulier ‘inhoud workshop’ in. De informatie hieronder helpt je om de gevraagde onderdelen goed in te vullen.
Lees onderstaande stappen 1 t/m 5 goed door en vul de stappen in op het formulier ‘inhoud workshop’. Maak een PowerPoint presentatie ter ondersteuning van je workshop. Gebruik daarvoor het format dat op blackboard staat. Maak je alle informatie eigen als expert en zorg dat je tijdens de workshop gerichte vragen kan stellen en beantwoorden over de inhoud van deze workshop. Bedenk dat alles wat jullie bespreken toetsstof is.
Een workshop is geen presentatie. Je wilt de interactie op gang brengen in de groep. En daar heb je de hulp van je supporters hard bij nodig. Je mailt daarom jullie ingevulde formulier ‘inhoud workshop’ aan de supportergroepen minimaal 3 dagen voorafgaand aan de workshop! En als je dan toch aan het mailen bent, mail je het formulier ook meteen door aan je werkcollegedocent.
 Stap 1. Verken de internetsite van de organisatie waar jullie experts van zijn. Beschrijf de kenmerken van de organisatie, de doelstellingen, de doelgroep en de activiteiten op het gebied van preventie-interventies van (geestelijke) gezondheid.
 Stap 2. Vul het preventiethema volgens de planning in op het formulier ‘inhoud workshop’.
 Stap 3. Zoek naar informatie over het preventiethema en daaraan gekoppelde gezondheidsproblemen op de internetsite van de organisatie.
 Stap 4. Bereid de inhoud van jullie workshop voor aan de hand van de Preffi onderdelen die hier onder verder beschreven worden.
 Stap 4.1 Bereid voor wat je gaat bespreken over de prevalentie/ incidentie van het (geestelijk) gezondheidsprobleem. Dit is een onderdeel van je probleemanalyse (hoofdstuk 2 Preffi, kader 2.1 daarbij altijd je bron vermelden!).

 Stap 4.2 Bereid voor wat je gaat bespreken over de risicofactoren en gedragingen die van invloed zijn op het (geestelijk) gezondheidsprobleem. Dit is een onderdeel van je determinanten (hoofdstuk 3 Preffi).

 Stap 4.3 Bestudeer de preventie-interventie van deze week (zie planning en inhoud workshops) die aansluit bij jullie preventiethema. Bereid de bespreking hierover voor.

 Stap 4.4 Interactieve oefening 1: Bedenk een eerste interactieve oefening voor het theoretische model die jullie in jullie rol als expert tijdens jullie workshop moeten behandelen (voor werkvormen zie bijlage van je leerwerkpakket). Bereid voor wat je hierover gaat bespreken. Dit is een onderdeel van je determinanten (hoofdstuk 3 van de Preffi).
 Stap 4.5 Bedenk vragen voor de supporters hoe het model ingevuld kan worden voor het preventiethema/gezondheidsgedrag. De bestaande preventie-interventie is daarbij concreet het uitgangspunt. Vraag door over risicofactoren die van invloed zijn op het gezondheidsthema/ gezondheidsprobleem/gedrag. Dit is een onderdeel van je determinanten (hoofdstuk 3 van de Preffi).
 Stap 4.6 Gebruik het INTERVENTIESPECTRUM en bepaal voor de gekozen bestaande preventie-interventie (bij stap 4,3) wie de doelgroep is en wat de beoogde doelen van de ontwikkelaars van deze interventie zijn geweest. Met andere woorden: is deze bestaande preventie-interventie een vorm van universele-, selectieve-, geïndiceerde- of nazorgpreventie? Is deze interventie gericht op de einddoelgroep of een intermediaire doelgroep? Dit is een onderdeel van je Doelgroep en Doelen (hoofdstuk 4 en 5 van de Preffi).
 Stap 5. Interactieve oefening 2. Bedenk een tweede interactieve oefening om de kennisquiz uit te voeren (werkvormen zie bijlage 4 LWP). Met deze kennisquiz toets je of de inhoud van jullie workshop over is gekomen. Geef zoveel mogelijk voorbeelden bij de theorie! Biedt de gelegenheid om te checken of de stof begrepen is. Doe dat door vragen te stellen en te beantwoorden.

Ons onderwerp:
Workshop 1
RIVM
Model Wederzijds
determinisme
Seksuele gezondheid
Peereducation
programma

We moeten dus van de RIVM site iets over seksuele gezondheid halen. Wij doen de opleiding Toegepaste psychologie dus gingen we er vanuit dat het over iets moest gaan wat aan onze opleiding linkt. Maar op de site van de rivm kun je enkel iets vinden over SOA's. Ook alleen maar wat de soa's zijn, wij moeten daar dus een preventive workshop omheen maken terwijl er volgens mij wordt aangegeven dat je de RIVM site moet gebruiken om je info vandaan te halen. Maar dat staat dus niet op die site. Wel op sites waar ze naar linken maar of dat dus voldoende is?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:26

.. gewoon invullen naar eigen inzicht... dat kan je prima :)
het is niet voor een cijfer... er is vast een globaal onderwerp... nou in een workshop moet het een beetje hands-on zijn.. dus opdrachten die de groep moet uitwerken na aanleiding van een kleine introductie.
Je weet vast iets van globale tijdsduur... gewoon creatief zijn en dan komt het gewoon goed.

edit: Het probleem lijkt me niet te zitten in de opdracht (die vind ik echt uitgebreid.,.. ben veel minder gewend)... maar in het onderwerp wat jullie hebben gekregen.

Uit opdracht zie ik dat het moet gaan over preventie van dus SOA's dan wil je dus ook laten weten hoeveel soa's er zijn hoeveel infecties afgelopen jaren en hoe ze aan preventie doen...denk dat je daar best wat van moet kunnen maken. Denk dat je best met psychologische bril kan kijken naar hoe je mensen motiveert om veilig te vrijen of zichzelf te testen... dat is een onderdeel van de preventie.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 07-05-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:34

De opdracht op zich is me echt wel duidelijk. Jij bent een expert van het RIVM en je komt wat vertellen over seksuele gezondheid. Zoeken op 'SOA preventie' op de RIVM website levert o.a. al dit op:

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... ganiseerd/

Denk dat je gewoon net even wat creatiever moet zoeken op die site :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:45

Wat mij vaak heeft geholpen is proberen om de vraag zo precies mogelijk te formeleren. Welke delen van de opdrachtomschrijving zijn niet duidelijk? Als er bv meerdere manieren zijn waarop je iets zou kunnen opvatten, welke manieren zijn dat dan? Welke informatie mis je om wel aan de gang te gaan?

Als je dat doet zijn er twee mogelijkheden: of je komt er al doende achter dat je toch een heel eind komt met de informatie die er al is (heel nuttig), of je hebt iets waarbij de docent veel makkelijker antwoord kan geven op je specifieke vragen, en waarmee je ook toont dat je er wel echt moeite in hebt gestoken.

Ik zie dat je de opdrachtomschrijving hebt geplaatst - ik denk dat het zeker kan helpen om het dan gewoon stap voor stap door te werken, en alles wat je wel kunt doen gewoon doen. Zelfs als je het geheel nog niet snapt, maak dan in elk geval toch alle deelstappen, want daar staan veel concrete zaken in die je gewoon kunt uitvoeren.
Als je de docent zou mailen voor meer uitleg dan veel specifieker, dan zou je dus niet sturen 'wat moet ik doen, ik snap het niet' maar 'ik kwam bij stap 3 en daar stond [...] en daarmee kom ik niet verder omdat [...]'

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:05

Eens met Shadow :) als docent is t ook vaak lastig als je terug krijgt: ik snap het niet. Dan dacht ik vaak: wat niet? Het staat er toch?!

Voor die docent is t duidelijk, dan is het lastig zo'n brede vraag te beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:17

Ok, ik begin het nu beter te begrijpen. Enige nadeel is dat de taken verdeeld zijn en mijn klasgenoten morgen verder samen gaan werken maar ik meot werken. Dat bemoeilijkt het wel. Ik heb hier echt een hekel aan :+ Heb er gewoon hoofdpijn van.

Ik had de docent gevraagd of ze op school was omdat we de opdracht niet begrepen. Het was dus de bedoeling om hier later nog dieper op in te gaan maar ze was er dus neit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:03

Pfff ik probeer ermee aan de gang te gaan maar ik weet dus gewoon niet hoe. Zo irritant is dat, ik heb er al de hele middag hoofdpijn van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:05

Gewoon bij stap 1 beginnen. Doen is vaak beter dan denken. Wat vraagt stap 1?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:05

Een probleemanalyse maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:07

Ik zie zelf een aantal veel concretere punten die ze noemen :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:08

En waarom lukt het niet?
Heb je er al eerder een gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:10

Ik snap wat je bedoelt, over prevalentie en incidentie. Toch?
Nog niet eerder gedaan Iris.

Edit: t Begint me wat te dagen. Hehe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:14

Heb je een reader waarin het uitgewerkt staat of moet je het via Google uitvinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:17

de opdracht staat hierboven, dati s wel zo'n beetje de enige info.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:25

Dan lijkt me stap 1:

- beschrijf de organisatie
- doelgroep
- doelstellingen
enz.

toch een mooie stap om mee te beginnen? Je bent dan alvast de informatie op een rij aan het zetten waar jouw klasgenoten mee aan de slag kunnen. Je hoeft dan eigenlijk jezelf nog niet eens te focussen op de inhoud van de workshop. Gewoon eens globaal ontdekken waar de RIVM zich allemaal mee bezig houdt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:21

Doe alsof je een workshop geeft aan een klas tieners en stimuleer hen dmv de oefeningen om soa's te herkennen en tijdig actie te ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:23

Ja dat stukje ben ik nu el uit. Maar we moeten ook iets doen met modellen uit het boek Preffi. Daar kom ik nog niet helemaal uit, het staat me stom genoeg ook tegen om er at mee te doen, want ik vind het gewoon stom :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:26

Oh jee, dat helpt zeker niet mee. Sterkte!