Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:10

Onderhand wordt het een beetje vermoeiend: ik moet mijn vriend altijd opdrachten geven, anders gebeurt er gewoon niets.

Mijn vriend heeft gewoon niet door dat het bed verschoond moet worden en blijft gerust een half jaar onder hetzelfde overtrek liggen, hij heeft niet door dat hij een keer de was kan doen of kan stofzuigen als ik er een hele dag niet ben.
Als ik een hele dag afwezig ben, vanwege werk of studie kan hij gerust de hele dag op de bank liggen zonder ook maar iets te doen. Waardoor het achteraf weer op mij aankomt. Inmiddels heb ik dit een aantal keer tegen hem gezegd en dan is zijn antwoord dat hij die dag zo moe was :+

Ik wil geen lijstjes maken, ik ben z'n moeder niet en wil graag dat hij eens zelf initiatief neemt tot huishoudelijke taken.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Yonker

Re: Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:13

Afspreken welke klusjes jij in huis doet en welke klusjes hij in huis doet. En dan ook gelijk afspreken hoe vaak het moet gebeuren en hem zelf dus laten bepalen wanneer hij het doet.
Mocht hij het dan niet doen hem gewoon zeggen ja maar we hadden toch een afspraak?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:14

Ik heb het idee dat heel veel mannen dit hebben.
Wat zou kunnen helpen is samen om de tafel te gaan zitten en afspraken maken wie wat doet in de huishouding en eventueel ook de dagen voor huishoudelijke taken af te spreken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:14

Misschien helpt het om te zeggen dat je het zo heerlijk vindt als de slaapkamer lekker opgeruimd is, de was opgevouwen is of de boodschappen opgeruimd zijn? Hierdoor denkt hij je vast een plezier te doen als hij het ook daadwerkelijk doet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:17

Chiave schreef:
Misschien helpt het om te zeggen dat je het zo heerlijk vindt als de slaapkamer lekker opgeruimd is, de was opgevouwen is of de boodschappen opgeruimd zijn? Hierdoor denkt hij je vast een plezier te doen als hij het ook daadwerkelijk doet. ;)

Dit is het m nu juist, ik wil dat hij dat uit eigen initiatief eens doet en dat ik hem geen taken of hints hoef te geven.
Alles wat hij niet doet, moet ik doen. Maar blijkbaar vindt hij dat of prima, of denkt hij daar niet over na? Zijn moeder deed altijd alles en ik ben niet van plan om in diezelfde rol te treden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:17

Een keer gaan zitten en samen alle huishoudelijke klusjes opschrijven.
Die klusjes dan verdelen en elkaar op aanspreken als ze niet gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:18

C_arola schreef:
Ik heb het idee dat heel veel mannen dit hebben.
Wat zou kunnen helpen is samen om de tafel te gaan zitten en afspraken maken wie wat doet in de huishouding en eventueel ook de dagen voor huishoudelijke taken af te spreken.

Ja dit zouden we kunnen proberen inderdaad. Hoewel ik er bang voor ben dat ik dan nog steeds een controlerende rol vervul en hem aan zaken moet helpen herinneren. Maargoed misschien is dat iets te negatief gedacht. We kunnen het allicht proberen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:19

Niet, op eigen initiatief gaat hem niet worden, als je wilt dat hij iets doet zou je het hem toch echt moeten melden. Dus inderdaad of een schema maken of vragen of hij het wil doen.

Ik heb hier ook zo'n exemplaar zitten die denkt dat de kaboutertjes alles wel opruimen en serieus kan vragen waarom hij alweer moet stofzuigen want dat is pas gedaan (lees 2 weken terug en ik heb dan tussendoor nog een paar keer gedaan)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:22

Als ik moet wachten op eigen initiatief dan gebeurt er nooit iets, hij ziet het gewoon niet.
Moet er iets gebeuren als ik weg ben, dan vraag ik het en doet hij het wel.

Het grootste gedeelte van de mannen zal uit zichzelf vrij weinig doen, daar kan je moeilijk over doen of je kan het accepteren, het laatste kost beduidend minder energie weet ik uit ervaring.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:22

Het is erg herkenbaar en als hij het initiatief niet neemt zal je een 'controlerende' taak (in het begin) hebben maar dat kan met de tijd beter worden.

Hij is verwend door zijn moeder en weet dat het nu ook nog allemaal voor hem gedaan wordt omdat jij niet in een smerige huis wilt leven.
Het aan blijven kaarten en afspraken maken is denk ik de enige manier.
En bv tegelijk schoon maken, heeft hij niet het idee dat hij het alleen doet en gaat het lekker snel.
Deuren en ramen open om te luchten, eventueel muziekje aan en tussendoor samen koffie drinken.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:23

Wij hebben de afspraak dat ik verantwoordelijk ben voor de bovenverdieping + de was. Vriendlief doet de woonkamer, keuken en toilet beneden. En hij zet de vuilnisbak aan de weg.
Maar wel met de intentie waar nodig elkaar te helpen.
Als ik hem vraag om even een was te draaien doet hij dat. Nu ik vandaag en morgen vrij ben doe ik gewoon alles.

Samenwonen doe je samen :)
Geef altijd waardering aan elkaar.
Het is wel geven en nemen, en af en toe denk ik ach ik doe het wel zonder te zeuren. Mannen hebben meestal gewoon niet het inzicht wat er zoal moet gebeuren. Vaak omdat de moeder des huizes alles voor hem deed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:24

wyoming schreef:
Niet, op eigen initiatief gaat hem niet worden, als je wilt dat hij iets doet zou je het hem toch echt moeten melden. Dus inderdaad of een schema maken of vragen of hij het wil doen.

Ik heb hier ook zo'n exemplaar zitten die denkt dat de kaboutertjes alles wel opruimen en serieus kan vragen waarom hij alweer moet stofzuigen want dat is pas gedaan (lees 2 weken terug en ik heb dan tussendoor nog een paar keer gedaan)

-O- Oh dit biedt perspectief :+

Soms vind ik het lastig het gesprek aan te gaan over het gebrek aan initiatief nemen van zijn kant. Ik voel me dan echt een zeikerd. Hij heeft een moeilijke periode achter de rug en is doordeweeks druk. Maargoed, dat is bij mijzelf niet anders.
Hij gaat dan heel zielig zitten doen en zeggen dat hij het niet goed doet en het beter zal doen en nu iedere avond huishoudelijke klusjes zal doen.
Maar dat is dus niet waar ik naartoe wil. Ik zou zo graag willen dat hij eens bedenkt wat er allemaal moet gebeuren en dan uit zichzelf begint.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:27

Joman schreef:
Chiave schreef:

Dit is het m nu juist, ik wil dat hij dat uit eigen initiatief eens doet en dat ik hem geen taken of hints hoef te geven.
Alles wat hij niet doet, moet ik doen. Maar blijkbaar vindt hij dat of prima, of denkt hij daar niet over na? Zijn moeder deed altijd alles en ik ben niet van plan om in diezelfde rol te treden.

Ja, maar daar kan ook net de 'fout' zitten. Ik zie sommige dingen ook niet, zelfs niet met de beste wil van de wereld. Daar heb ik gewoon echt sturing voor nodig. Door het vaker te doen, ga je het pas zien. Dan ga je verantwoordelijkheid voelen voor je taak. Ik denk toch dat zoiets een klein stukje (her)opvoeding vraagt. Het is vaak geen onwil, maar echt onkunde. Je kan dan wachten tot je een ons weegt, maar dat komt niet ineens wel in je hoofd op.

Ik zou gewoon echt een lijstje geven met kleine, vaste taken. Als er dan alsnog een argument komt van 'ik ben lui', dan heb je alle reden om boos te zijn hoor haha :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:27

Is het niet een idee om een lijst te maken van alle huishoudelijke klusjes en die desnoods te verdelen over alle dagen? Hij kan dan op een vrije dag op die lijst kijken ('goh, wat kan ik gaan doen?'), hoef je hem alleen nog zo af te richten dat hij uit zichzelf op die lijst kijkt :P Misschien denkt hij er zelf gewoon niet zo bij na en is het makkelijker voor hem als hij het niet zelf hoeft te bedenken, hoe stom het ook klinkt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:29

Gewoon blijven aangeven, dit is iets wat nu niet in z'n systeem zit en er natuurlijk niet op miraculeuze wijze ineens inkomt. Gewoon zeggen 'ik ga vandaan/morgen/deze week dit en dat doen, zou jij dan dat en dat willen doen? Dan is het huis weer lekker fris'. Als je dit structureel volhoudt dan moet er een moment komen dat het logisch wordt voor hem.

En anders investeren in een fijne schoonmaakster, dat lost ook een hoop gedoe op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:30

Amaryllis schreef:
Ja, maar daar kan ook net de 'fout' zitten. Ik zie sommige dingen ook niet, zelfs niet met de beste wil van de wereld. Daar heb ik gewoon echt sturing voor nodig. Door het vaker te doen, ga je het pas zien. Dan ga je verantwoordelijkheid voelen voor je taak. Ik denk toch dat zoiets een klein stukje (her)opvoeding vraagt. Het is vaak geen onwil, maar echt onkunde. Je kan dan wachten tot je een ons weegt, maar dat komt niet ineens wel in je hoofd op.

Ik zou gewoon echt een lijstje geven met kleine, vaste taken. Als er dan alsnog een argument komt van 'ik ben lui', dan heb je alle reden om boos te zijn hoor haha :+

Ik ben me er ook 100% van bewust dat het onkunde is en geen onwil! Heb alleen wat tips nodig om deze onkunde uit de wereld te helpen want na het meerdere keren achter elkaar gemeld te hebben ben ik het een beetje beu. Het moet dus anders gebracht worden dan alleen melden :)

Bedankt dames voor de tips, heel fijn!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:30

Samen een vast moment in de week poetsen helpt ook wel. Als Lotte op zaterdag haar eerste slaapje doet gaan we samen even aan de poets. Hij doet beneden en ik boven, stofzuigen, afstoffen en opruimen.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:32

Niet gaan verwachten dat hij het uit eigen initiatief gaat doen. Levert alleen maar frustraties voor je op. Wij bespreken en verdelen het altijd. Bijvoorbeeld: "We moeten even stofzuigen en de wc schoonmaken. Wat wil jij doen?" Werkt bij ons veel beter. ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:33

Wat ben ik blij dat ik een "exemplaar" heb die veel dingen wel uit zichzelf doet de afwas, wasmachine leeghalen en de was ophangen, droge was mee naar binnen nemen en opvouwen, stofzuigen, koken op zijn vrije dag enz.
Kijk dat het niet altijd gebeurt zoals ik wil nou ja dat is dan zo.

Maar mijn "exemplaar" heeft een tijd alleen gewoond en de kabouters deden het toen ook niet. :D

Misschien een tijdje alleen jouw dingen doen kijken of hij het door heeft en anders idd lijst maken groot op zichtbare plek ophangen wie wat doet en hoe vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:34

Yessy schreef:
Gewoon blijven aangeven, dit is iets wat nu niet in z'n systeem zit en er natuurlijk niet op miraculeuze wijze ineens inkomt. Gewoon zeggen 'ik ga vandaan/morgen/deze week dit en dat doen, zou jij dan dat en dat willen doen? Dan is het huis weer lekker fris'. Als je dit structureel volhoudt dan moet er een moment komen dat het logisch wordt voor hem.

En anders investeren in een fijne schoonmaakster, dat lost ook een hoop gedoe op :D

Hahaha ja, maar dit helpt het probleem niet uit de wereld ;) (hoewel het wel een goed idee is ;) )
Als ik hem constant opdrachten geef voel ik me echt een soort moeder. Ik kan het me ook gewoon niet voorstellen dat sommige dingen niet in je op komen. De kliko zal bijvoorbeeld nooit aan de straat komen als ik het niet opper (ik moet toch ook bijhouden wanneer ze die komen ophalen? Waarom kan hij dat niet?) Enfin.

Ik zal eens alle taken opschrijven en inderdaad een verdeling maken. Dan moeten we allebei aan het eind van de week maar zorgen dat de taken zijn uitgevoerd :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-15 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:34

Ik denk dat we het er niet in gaan krijgen..
Heb alles geprobeerd, mn man gedrilld alsof hij in het leger zat, lief gevraagd, briefjes opgehangen.. maar helaas. En als hij dan iets deed heb ik em de hemel ingeprezen. Het was net of ik met een hond op puppycursus was.
Het enige wat idd helpt, maar alleen werkt als iets direct moet gebeuren, is het opdragen.
Vragen of hij 'straks' bv even wil stofzuigen helpt niet. Zeggen dat hij nu moet stofzuigen helpt wel.
Of idd samen schoonmaken!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:35

Denk niet dat een vent niet uit zich zelf zal gaan bedenken wat er gedaan zal moeten worden. Als een ander het toch voor je doet waarom zou je het dan zelf doen? Mijn vriend ging laatst tegen mij staan zeuren dat ik mijn vieze kleding ( slipje die was verdwenen in de hoek van de kamer :') en ik nooit meer had gezien ) moest opruimen want het lag er nu al een week. Man als je dat ziet flikker het ding dan zelf in de was. Nee dat kan niet want het was van mij. Ik ben niet de hele week bij hem thuis dus ik heb het ook nooit zien liggen. Kleine moeite om het op te ruimen. Daar kregen we dus een discussie over dat hij nooit troep bij mij op de kamer laat liggen, nee duh want ik ruim het op. Dat geloofde hij niet want er lag nooooit wat :roll:

Wat ik vaak doe wat ik van mijn vriend geklaard wil krijgen is zeggen dat ik het heel fijn zou vinden als hij iets zou doen. En dan er ook bij zeggen hoe gelukkig je daar van word. Als hij het klusje gedaan heeft zeggen hoe trots je wel niet bent. Klinkt heel kinderachtig maar het werkt wel.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:39

Ik denk dat je het niet voor elkaar gaat krijgen dat hij het uit eigen initiatief doet.
Ik ben zelf net zo. Ik houd van een schoon huis, maar op de een of andere manier heb ik altijd later door dan anderen dat er iets moet gebeuren. Het gebeurt uiteindelijk wel, maar later dan dat eventuele huisgenoten zouden willen. Terwijl ik het met liefde doe als iemand me er op wijst.

Ik denk dat je het beste een soort schoonmaakrooster kan afspreken. Schrijf alle taken op en spreek af wie wanneer wat doet. Of verdeel de taken en spreek af (en schrijf op!) hoe vaak ze gedaan moeten worden en laat hem zelf verantwoordelijk voor wanneer hij zijn taken dan doet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:39

hahaha denk dat alle exemplaren hetzelfde zijn.. hier ook eentje
Die wel om 8 uur in het weekend naar buiten kan gaan om daar alles te doen waar ik super blij mee ben maar die ik echt moet vragen om te helpen in het huishouden.

Na 19 jaar samen vraag je het gewoon en dan niet.. wil je straks de vuilniszak wegbrengen maar.. de vuilniszak moet nu weg kan jij het gelijk even doen.... goed formuleren dan kom je een heel eind