De boeven van de OV-chipkaarten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

De boeven van de OV-chipkaarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:16

Ik zit eens te kijken op internet hoe ik het geld van mijn OV-chipkaarten terug kan krijgen.
Heb er inmiddels 3 gespaard (een oud-studentenpasje, een anonieme en en een normale die bijna verloopt) en er komt straks weer een nieuwe .

Kom ik op deze site terecht:
https://www.ov-chipkaart.nl/klantenserv ... estitutie/

Dus als er minder dan 30,- op staat moet je gewoon 2,50 betalen om je geld terug te krijgen :7
Ik denk dat ik ze allemaal maar aan ga vullen tot 30,- want dan hoef ik tenminste geen 2,50 per pasje te betalen 8-)

En dan te bedenken dat je er ook nog eens minimaal 20,- op moet hebben om überhaupt in de trein te mogen stappen :')

Anoniem

Re: De boeven van de OV-chipkaarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:51

Vind het zelf wel logisch eigenlijk. Dat instaptarief ook, dan weten ze in elk geval zeker dat mensen hun rit kunnen betalen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:54

Nou wat logisch... je geeft ze een bedrag te leen. Het nodigt niet echt uit om met het OV te gaan als je er minimaal 20 euro op moet hebben staan en maar bijv een ritje van 5 euro maakt elke keer... dan leen je dus elke keer 15 aan de NS uit want ja..... hij staat niet meer op jou bankrekening, dus geen rente NS kan dit lekker allemaal op zijn/haar bank zetten en vangt zo behoorlijk wat rente. Nee echt logisch :Y)

Snap je frustratie wel TS... heb ooit geprobeerd saldo's samen te voegen maar nee dan moest ik mijn onpersoonlijke die 7,50 euro heeft gekost ook nog eens inleveren en kreeg ik die niet meer terug??? Toen dacht ik echt.. laat maar!!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:55

Je zou er haast eerst meer opzetten en het dan pas terug vragen :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:46

Klinkt als gelegaliseerde diefstal.... :r

De grote bedrijven en de Nederlandse staat mogen dat.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:32

Yonker schreef:
Nou wat logisch... je geeft ze een bedrag te leen. Het nodigt niet echt uit om met het OV te gaan als je er minimaal 20 euro op moet hebben staan en maar bijv een ritje van 5 euro maakt elke keer... dan leen je dus elke keer 15 aan de NS uit want ja..... hij staat niet meer op jou bankrekening, dus geen rente NS kan dit lekker allemaal op zijn/haar bank zetten en vangt zo behoorlijk wat rente. Nee echt logisch :Y)

Snap je frustratie wel TS... heb ooit geprobeerd saldo's samen te voegen maar nee dan moest ik mijn onpersoonlijke die 7,50 euro heeft gekost ook nog eens inleveren en kreeg ik die niet meer terug??? Toen dacht ik echt.. laat maar!!

Hier wil ik even wat rechtzetten, dat geld komt pas op de bankrekening van NS nadat er bij NS is ingecheckt. Het saldo op de kaart staat op rekening van een ander bedrijf wat alles bijhoud van de OV-chipkaart, (ben de naam kwijt :o ).

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:25

TransLink Systems heten die naaiers geloof ik.
Het is zelfs zo dat als je chipkaart kapot gaat je moet betalen om dat saldo over te zetten naar een nieuwe... In ieder geval toen dat mij een jaar of wat geleden overkwam, misschien is het nu anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:27

Bij mij werd het vanzelf teruggestort.... Had gemeld dat hij kapot was.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:24

Dat is nog steeds zo. Had gemeld dat mijne kwijt was, kostte me €10,-. Maar omdat je je saldo terugkrijgt kostte t me uiteindelijk maar €2,50.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:26

Nog steeds hetzelfde Intoterry, alleen dan trekt iemand anders de rente... Mja vind het gewoon een krom systeem. Vooral 20 euro erop vind ik echt ontzettend veel.... Als het wat minder was dan is het al een stuk beter.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:33

Andersom kan het instaptarief je ook geld schelen, het is alleen een beetje valsspelen, dus een conducteur zal je dit niet aanraden :P Als je incheckt betaal je dus 20 euro (of als je een abbo hebt 10 euro), dit om te voorkomen dat jij niet 'vergeet' om uit te checken. Máár... stel nou dat je treinreis duurder is dan 20 euro, en jij 'vergeet' om uit te checken... Je moet het niet te vaak doen, want dan word je chipkaart geblokkeerd.
En nog zo'n grapje, ik hem het vandaag uitgeprobeerd en het werkt. Stel je maakt een reis heen en weer (op dezelfde dag!), en je checkt in bij aanvang van je reis. Na je reis check je vervolgens niet uit. Bij terugkomst op het station check je pas uit, dan check je na twee minuten weer in (of langer, max een half uur). Dan wordt het niet als terugreis maar als overstap gepakt, en dat is goedkoper.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:37

@rusellnuwell

Die tweede truck kan alleen als je binnen een x aantal uur weer uitcheckt, anders check hij automatisch uit en ben je die 20 euro kwijt ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:47

Voor mij als "buitenlander" is het nogal omslachtig dit hele systeem. En ja er zullen vast dingen voor bedacht zijn, maar die staan nooit zo erg uitgelegd, dus druk ik maar op een paar opties tot er zo'n kaart uitgerold komt, hoe het dan verder werkt dat mag je zelf uitzoeken.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:49

dream_lot schreef:
@rusellnuwell

Die tweede truck kan alleen als je binnen een x aantal uur weer uitcheckt, anders check hij automatisch uit en ben je die 20 euro kwijt ;)

Je moet het voordat de nieuwe dienstregeling begint ('s nachts om 04.00) doen is mij verteld door een conducteur.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:55

Je mag maximaal 6 uur over een treinreis doen dus daarna geldt het inderdaad niet meer als overstap maar betaal je gewoon weer het volle tarief. Kunnen ze trouwens niet zien waar je bent ingecheckt? Anders valt het wel erg op dat je richting je beginstation aan het gaan bent lijkt me?

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:57

De oude die bijna verloopt, daar hoef je geen administratiekosten over te betalen. Ik weet niet wanneer je anonieme verloopt, maar als die ook verlopen is, kun je deze met een restitutieformulier opsturen, en hoef je ook geen administratiekosten te betalen.

Ik werk bij een OV-bedrijf, en hoef nooit administratiekosten te rekenen; dit gebeurt alleen via TransLink Systems

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:03

Je kunt het kosteloos bij bijv een NS loket op een andere kaart laten zetten. Je kunt dan in ieder geval alvast van 3 naar 1 kaart zonder dat het je iets kost. Wanneer je uiteindelijk voor je verlopen exemplaar een nieuwe hebt ontvangen zet je nogmaals het bedrag over en klaar is klara.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:03

Mijn kaart is verlopen.
Staat nog 15 euro op... geen idee hoe ik die terug krijg. En een nieuwe aanvragen kost weer 7,50. Zonder die 15 euro erop.
Is een persoonlijke. Moet toch makkelijk over te zetten zijn?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:08

Zodra je je nieuwe pas hebt ga je met beide kaarten naar een NS loket en zegt dat je het tegoed van je oude kaart op je nieuwe wilt laten zetten. Het is zoooooo simpel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:29

Even naar een NS loket.......
Je bedoelt vrijwillig een uur in de rij staan op schiphol als je in NL aankomt -O-

Palousa, voor 'buitenlanders' is het inderdaad een vreselijk onvriendelijk systeem. Wordt er gek van.
Gelukkig kun je nog wel treinkaartjes kopen anders was het helemaal ellendig.
Dat zou pas cashen zijn voor de NS.
Iedere toerist 20 euro op de kaart, ze geven wellicht 10 euro uit en betalen 7.50 voor de kaart + 2.50 om hun geld terug te krijgen als ze dat al kunnen met buitenlandse rekening :$
Ik zie dat er nog wel van komen als volgende stap.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:40

De TS vroeg hoe ze uitstaande tegoeden op meerdere kaarten aan moest pakken.
Dat het voor toeristen een crime is weer een ander probleem.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:43

Susannah92 schreef:
De oude die bijna verloopt, daar hoef je geen administratiekosten over te betalen. Ik weet niet wanneer je anonieme verloopt, maar als die ook verlopen is, kun je deze met een restitutieformulier opsturen, en hoef je ook geen administratiekosten te betalen.

Bij mijn vriend was hij verlopen, opgestuurd omdat er nog 30,- opstond. Nooit meer wat gehoord en je hebt geen enkel bewijs dat je je pas opgestuurd hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:44

Het leed dat een ov chipkaart heet... en dan nog niet te spreken van de vervoersmaatschappijen die hun kastjes niet op orde hebben en je vervolgens 30 cent meer kwijt bent. En die je vervolgens wegsturen met de mededeling dat jij liegt, zij hebben hun kastjes echt op orde....

HTM is nog duurder dan het ov in Dubai hoorde ik

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:36

Sleeper schreef:
Susannah92 schreef:

Bij mijn vriend was hij verlopen, opgestuurd omdat er nog 30,- opstond. Nooit meer wat gehoord en je hebt geen enkel bewijs dat je je pas opgestuurd hebt.

Blijven bellen en blijven zeuren. De aanhouder wint.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:56

Ben zelf al een keer over de poortjes geklommen omdat ik het station niet meer af kon komen met m'n kaart, geen idee waarom dat was, maar aan de andere kant stond m'n bus al te wachten dus ik had ook niet zo veel tijd om het uit te gaan zoeken. Aangezien m'n vliegtuig niet zou wachten maar gewoon zo opgelost.
De chauffeur zei al, fijn he die kaart..

Maar om dan maar op de vraag terug te komen, ik wou dat ik het wist want ik heb er ook nog geld op staan. Even langs het loket gaat niet echt lukken.
Rijd nog liever 1000 km met de auto om in nl te komen dan dat ik met de ns moet gaat reizen.