Hoe maak je nou precies Monchoutaart met Bastogne?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Hoe maak je nou precies Monchoutaart met Bastogne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:28

Hoi bokkers,

Vanmiddag ga ik met een vriendin Monchoutaart maken, normaal gesproken doen wij dit met een pak en volgen precies de gebruiksaanwijzing. Nu willen we het toch iets anders gaan doen namelijk een bodem met Bastogne koeken. Maar hoe? Op internet word ik dood gegooid met allemaal verschillende recepten dus ik ben een beetje de kluts kwijt.

Ik vraag mij sowieso af, als wij een bodem gaan maken van Bastogne koeken heb ik dan nou wel of geen pakje nodig? Ik kan mij namelijk herinneren dat ik door het mengsel van Monchou en slagroom ook een zakje moest gooien, dit maakte het zoeter en deed vast nog wel meer in de taart.

Dus wie kan mij stap voor stap uitleggen hoe ik een Monchoutaart met Bastogne koeken maak en wat ik daar allemaal voor nodig heb en hoeveel. :)

Alexandra_

Re: Hoe maak je nou precies Monchoutaart met Bastogne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:33

Ik volg even :)

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:35

Ik heb ooit een monchoutaart geprobeerd te maken met een pak, maar ik gooide toen dat zakje taartmix per ongeluk door de gesmolten boter (voor de kruimelbodem) -O- . De taartbodem kon ik toen nog wel gebruiken door gewoon opnieuw boter te smelten. Ik heb op internet opgezocht hoe ik de monchou kon gebruiken voor de 'vulling' en de taart was uiteindelijk echt lekker! Ik weet dat er veel suiker en vanillesuiker doorheen moest, en een beker slagroom geloof ik. Ik ga even kijken of ik het precies kan vinden voor je!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:38

Vraag Minimus hier op bokt, die maakt overheerlijke monchou taart (of in haar geval met roomkaas en slagroom). Ik heb hem meerdere malen mogen proeven!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:38

esmee_stip schreef:
Ik heb ooit een monchoutaart geprobeerd te maken met een pak, maar ik gooide toen dat zakje taartmix per ongeluk door de gesmolten boter (voor de kruimelbodem) -O- . De taartbodem kon ik toen nog wel gebruiken door gewoon opnieuw boter te smelten. Ik heb op internet opgezocht hoe ik de monchou kon gebruiken voor de 'vulling' en de taart was uiteindelijk echt lekker! Ik weet dat er veel suiker en vanillesuiker doorheen moest, en een beker slagroom geloof ik. Ik ga even kijken of ik het precies kan vinden voor je!

_O- _O- Dat had mij ook kunnen gebeuren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:39

Bastognekoeken (drie kwart pak) fijn meppen met een deegroller of de keukenmachine en 75 gram gesmolten roomboter er doorheen mengen en in de beboterde mengvorm doen en dan met de achterkant van een lepel aandrukken en in de koelkast laten drogen. Wordt in eerste instantie niet superhandig maar dat komt goed.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:40

Ik heb ooit eens monchoutaart uit een pakje gemaakt, toen was ik vergeten het zoete spul erbij te doen...

Maar volgens mij kun je gewoon een pakje kopen en dan de bodem bewaren voor de volgende keer (extra dikke bodem :9 )

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:40

Je kan kiezen..
als je een pakje gebruikt en dan gebruik je niet de koekkruimelmix maar dan verkruimel je de bastognekoeken en doe je daar gesmolten boter door voor de bodem. Voor de rest doe je dan het zelfde als op het pakje.

OF je kiest een recept zonder pakje ... http://www.monchou.nl/recepten/monchoutaart-met-bastogne-bodem.aspx#.VUSMHvntmko
http://www.laurasbakery.nl/monchou-taart/
en volgt dan die aanwijzingen...

Monchou taart is niet zo moeilijk, in het pakje taartmix zal wel suiker in zitten misschien nog wat gelatine en andere toevoegingen zodat het lekker zoet en mooi stijf wordt... maar een ander recept is ook prima (en hoef je dat zakje koekkruimels ook niet weg te gooien)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:41

Je gebruikt de bastogne koeken ipv het zakje koekkruimels voor de bodem :) dus de bastogne koeken verkruimelen, door de gesmolten boter heen roeren en dan net als met de andere bodem in je vorm verspreiden en goed aandrukken :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:43

Als ik een pakje koop en dan het zakje achterwege laat en dus de Bastogne koeken gebruikt, klopt het aantal gram boter wat op het pakje staat dan nog? :)

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:48

Ik heb gevonden wat ik toen heb gedaan:

1. Een heel pak verkruimelde bastognekoeken door 50 gram gesmolten boter mengen. Aandrukken op de taartvormbodem en in de koelkast zetten.

2. Mix 200 gram monchou met 125 gram witte suiker luchtig.

3. Klop in een andere kom 250 gr slagroom met 8 gram vanillesuiker en 8 gram slagroom versteviger (klopfix).

4. Meng voorzichtig de slagroommix met het monchoumengsel. Schep het vervolgens in de springvorm en plaats in de koelkast.

Laat minimaal 1 uur opstijven, ik doe zelf altijd langer. Het allerlekkerste is om vlak voor het opdienen een blik vlaaifruit (kersen) erop te smeren. Heerlijk!

Je brengt me op ideeën :9

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:31

Ik doe het altijd als volgt (en het is heerlijk):

100 gram boter
150 gram witte basterdsuiker
100 gram mariakoekjes
200 gram bastognekoeken
3 pakjes (300 gram) monchou
375 ml slagroom
1 zakje klopvast
2 blikken taartvulling kersen (hak)
Een paar theelepels kersenjam

De bereidingswijze:

1. Verkruimel de koekjes, smelt de boter (ik doe in de pan meteen ook een paar theelepels kersenjam)
2. Roer de boter en de koekjes door elkaar
3. Het koekjesmengsel in een springvorm (24 cm) en goed aandrukken
4. De bodem in de koelkast laten afkoelen
5. Mix de monchou en basterdsuiker door elkaar
6. Klop de slagroom, voeg de klopvast toe en roer dit, als het geklopt is, door het monchoumengsel
7. Schep het mengsel op de bodem en laat het opstijven in de koelkast (het liefst een hele dag)
8. Voordat je de taart gaat aansnijden de taartvulling over de bovenkant verdelen

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:53

In de allerhande van deze maand staat een recept voor aardbeien-monchou-taart.
Misschien leuk als inspiratie?
http://www.ah.nl/r/1185754