Gebruiksbeschadigingen bij inleveren lease-auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Gebruiksbeschadigingen bij inleveren lease-auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 19:29

Hoi Bokkers,

Ik ben benieuwd of er mensen hier op bokt zijn die ervaring of kennis hebben van het inleveren van lease-auto's.
Mijn vriend heeft de afgelopen 3 a 4 jaar in een auto gereden van zijn werk.
Afgelopen februari heeft hij zijn ontslag ingediend en uiteraard de auto ingeleverd.
Bij het inleveren van de auto (bij een soort van extern schadebedrijf) was de beoordelaar van de auto m.i. extreem kritisch.
Hier ook wat van gezegd, maar hij gaf aan dat hij het alleen maar noteert en vervolgens de leasemaatschappij het verder beoordeelt.
De 'schade' (ik vind het woord schade eigenlijk al te zwaar), bestond uit een aantal krassen. De krassen waren ons nog nooit opgevallen, maar waarschijnlijk in de loop van de jaren ontstaan doordat mensen wellicht er tegen aan hebben gezeten, maar nooit een ongeluk/ergens tegen aangereden of deuken. Kortom, dit lijkt mij onder gebruikerssporen te vallen.

Van de week kregen wij een brief binnen dat er een tweede schade was vastgesteld (eerste schade valt onder het bedrijf) en het eigen risico van 150 euro moeten betalen. Na een belletje blijkt dat het zelfs 3 keer 150 euro was en heeft het bedrijf aangegeven dat zij uitgaan van de schade gemeld door het leasebedrijf (die dus uitgaat van het rapport bij het schadebedrijf).

Ik ben al even wat aan het zoeken op internet geweest en ik lees heel verschillende verhalen.
Mensen die hun auto inleveren met deuken en al en niets hoeven te betalen, maar ook vragen over eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als hier boven. Ook op de website van de leasemaatschappij staan 2 documenten waarin wordt uitgelegd wat gebruiksschade is en wat inleverschade is. De beschadigingen vallen ons inziens onder de gebruiksschade (krassen kleiner dan 10 cm). Nou zijn we natuurlijk de getekende papieren gaan opzoeken, maar het lijkt alsof er een document ontbreekt, dit gaan we nog opvragen bij het bedrijf. Mijn vriend heeft nl een bruikleenovereenkomst getekend waar niets over een eigen risico wordt genoemd en daarnaast nog een formulier waarin is aangegeven dat de auto schadevrij was (beoordeeld door hem en een collega).

Mocht het echt in een ander ondertekend document staan dat bij gebruiksschade ook voor elk krasje 150 euro betaald moet worden, dan gaan we dat natuurlijk gewoon doen. Maar vind het erg zonde om 450 euro te betalen voor wat krassen op een auto, die je gewoon niet kan voorkomen. De auto is gewoon ook altijd 2x per jaar in onderhoud geweest en toen is er ook nooit schade geconstateerd. Wij waren ook echt stomverbaasd hoe die schouwing van die auto ging.

Sorry voor het ingewikkelde verhaal, ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen/adviezen.

Iris82

Re: Gebruiksbeschadigingen bij inleveren lease-auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:32

Yup. Dat gebeurt erg vaak kan ik je vertellen. Ze gaan er echt met een vergrootglas langs.

madelief88

Re: Gebruiksbeschadigingen bij inleveren lease-auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 19:44

Ja, dat is inderdaad gebleken :D Hadden we dit van tevoren geweten, hadden we er ook zo naar gekeken en wellicht nog die paar krassen een beetje kunnen laten bijwerken oid.

Heb je er zelf ook ervaring mee? Ook met of je er voor moet betalen? 1x eigen risico zou ik nog wel redelijk vinden, maar 3 keer...

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:57

Bij mij valt het altijd erg mee, nog nooit problemen gehad. Mijn auto's hebben ook altijd wel kleine krasjes of deukjes van portieren van andere auto's. Lease maatschappij heft nooit moeilijk gedaan. Had 1 x een flinke scheur in m'n bumper, maar dat is alleen een problem als de schade niet gemeld is. Heb de schade gauw voor het inleveren nog gemeld en toen was het goed. Had ik het niet gemeld, dan had ik wel moeten betalen.