Wel of niet 150%?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Wel of niet 150%?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:26

Hai!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Sinds September 2014 is de snackbar waar ik werk geopend.
Ik ben daar een maand later, Oktober 2014 komen werken. We zijn maar met een klein ploegje van nu 5 werknemers en 1 baas.
3 van deze werknemers, waaronder ik, hebben de paasdagen gewerkt (wat een feestdag is)
Echter weigert mijn baas ons 150% uit te betalen. Nu ben ik op onderzoek geweest en daar stond dit:

Citaat:
Volgens de cao zijn nieuwjaarsdag, eerste en tweede Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag in lustrumjaren, Hemelvaartsdag, eerste en tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag erkende feestdagen. Val je niet onder de cao, dan heb je geen recht op compensatie voor werken tijdens een feestdag.
Als je in de horeca werkt, werk je meestal wanneer anderen vrij zijn, bijvoorbeeld tijdens weekenden en feestdagen. Het hoort er een beetje bij: werken op zaterdagavond of op tweede kerstdag. Voor jou, als werknemer in de horeca, zijn de erkende feestdagen dan ook geen extra betaalde vrije dagen (zoals bijvoorbeeld een vakantiedag). In de cao horeca is wel een extra vergoeding (alleen als de cao van toepassing is) opgenomen als je ook daadwerkelijk tijdens de feestdagen werkt.

Bron: FNV Horeca.

Aangezien er op dit moment geen horeca CAO is is mijn vraag vallen wij hier nog onder? Of kan mijn baas gerust haar gang gaan tot er weer een nieuwe CAO is?
Ik kon er zelf niet uitkomen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:37

Er is nu geen COA horeca, dus val je onder de basis... dus geen extra uitbetalingen (meer) bij werken op zon en feestdagen.

"Vroeger" kreeg je wel extra uitbetaald in de weekenden en 's nachts werken.
Maar dit is al enkele jaren geleden afgeschaft (via de CAO).
Je kreeg alleen nog maar extra op 1ste kerstdag en nieuwjaarsdag.

Nu er helemaal geen CAO meer geldt, vervalt die extra uitbetaling ook.
De baas hoeft je niets meer extra uit te betalen.

Bullebeest

Re: Wel of niet 150%?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:40

Uuuuh dat zou mooi zijn. Als ze niet uit de CAO onderhandelingen komen dat laten vervallen? Is het niet zo dat als de nieuwe CAO er nog niet doorheen is, dat de oude van kracht blijft? Of ben nu echt prehistorisch bezig?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:47

martine0503 schreef:
Uuuuh dat zou mooi zijn. Als ze niet uit de CAO onderhandelingen komen dat laten vervallen? Is het niet zo dat als de nieuwe CAO er nog niet doorheen is, dat de oude van kracht blijft? Of ben nu echt prehistorisch bezig?

Dit dacht ik dus ook := Aangezien mijn loon wel naar de CAO maatstaven is.
Naja, het maakt mij ook niet zo heel veel uit. Maar omdat ze op mijn werk nogal slordig zijn hou ik ze goed in de gaten :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:49

martine0503 schreef:

Nee, dan vervalt de oude CAO.
Daarnaast kreeg je al jaren niet extra betaald met pasen (volgens het CAO) dus TS had wettelijk daar al geen recht op.
Er zijn wel bedrijven die dat doen, maar wettelijk gezien is dat niet verplicht.

Citaat:
Omdat de horeca momenteel (nog) werkt zonder cao gelden automatisch de wettelijke regels.

http://www.missethoreca.nl/cafe/artikel ... 15-1011699

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:51

lifeofmarit schreef:
martine0503 schreef:

Dit dacht ik dus ook := Aangezien mijn loon wel naar de CAO maatstaven is.
Naja, het maakt mij ook niet zo heel veel uit. Maar omdat ze op mijn werk nogal slordig zijn hou ik ze goed in de gaten :=

Welke CAO maatstaven?
De minimum lonen waren al 2 jaar terug gelijk getrokken met de wettelijk geldende minimum lonen.
Dus er is geen verschil in uurloon. :+