Ik heb de definitieve beslissing lang uitgesteld, maar nu moet ik er toch eindelijk aan geloven: mijn studiekeuze. Ik zit nu in het examenjaar van het gymnasium en eigenlijk wil ik voor het begin van de examens (11 mei dus) de knoop doorhakken. Maar jeetje, wat is dat lastig zeg!
Even kort mijn proces tot nu toe. Toen ik in de derde/vierde klas begon na te denken over mijn studiekeuze kwam ik vooral op geneeskunde uit. Ik heb me ook georiënteerd op het gebied van biologie en psychologie, maar geneeskunde bleef het meest aantrekkelijk. Toch leek het nooit 100% te passen, ik bleef twijfelen.
November 2014 ben ik naar een open dag in Nijmegen gegaan. Daar maakte ik kennis met de studie biomedische wetenschappen. Op dat moment viel alles voor mij op zijn plek: dit moest het worden. Zo heb ik enkele maanden in zekerheid doorgebracht.
Tot ik tijdens een biologieles toch weer begon te twijfelen. Biologie is een leuk vak, maar er is zoveel meer dat ik leuk vind (filosofie, natuurkunde, wiskunde, Latijn...). En hoewel ik nooit intensief met al die interesses bezig zal kunnen zijn, leek BMW ineens niet breed genoeg meer. Toen heb ik alles even overboord gegooid en ben ik als het ware helemaal opnieuw begonnen. Vanuit deze positie, in combinatie met wat nieuwe inzichten over mezelf, kwam ik uit bij natuur- en sterrenkunde, ook in Nijmegen. Lekker bèta, en toch goed te combineren met biologische en filosofische uitstapjes.
Ik heb bij zowel BMW als natuurkunde een dagje met een student meegelopen. De sfeer bij beide studies vond ik heel fijn, en ik denk dat ik het op beide plekken wel naar mijn zin zal hebben. Maar toch kan ik geen keuze maken. Ik neig nu naar natuur- en sterrenkunde, maar eigenlijk vind ik dat ontzettend eng omdat die optie nog heel 'nieuw' is. Daarnaast weet ik niet of ik de keiharde bèta-insteek daarvan altijd leuk zal blijven vinden. BMW is iets toegankelijker, maar het voelt niet helemaal goed om alleen maar met het menselijk lichaam bezig te zijn.
Kortom: help! Ik ben nu op een punt aangekomen dat ik er zelfs over ga dromen en dus heel onrustig slaap
Wat denken jullie, als buitenstaanders, van mijn verhaal? Wat zouden jullie mij adviseren? (overigens sta ik nu voor beide opleidingen ingeschreven, ik kan ze dus allebei volgend jaar gaan volgen)
Bedankt voor het lezen!
BMW heeft nogal veel "maaren" als ik je verhaal zo lees.
Zit je toch nog in de richting van geneeskunde haha
Al zit hij er super op zijn plek.