Studiekeuze WO: wat een drama...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Studiekeuze WO: wat een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:14

Hallo,

Ik heb de definitieve beslissing lang uitgesteld, maar nu moet ik er toch eindelijk aan geloven: mijn studiekeuze. Ik zit nu in het examenjaar van het gymnasium en eigenlijk wil ik voor het begin van de examens (11 mei dus) de knoop doorhakken. Maar jeetje, wat is dat lastig zeg!

Even kort mijn proces tot nu toe. Toen ik in de derde/vierde klas begon na te denken over mijn studiekeuze kwam ik vooral op geneeskunde uit. Ik heb me ook georiënteerd op het gebied van biologie en psychologie, maar geneeskunde bleef het meest aantrekkelijk. Toch leek het nooit 100% te passen, ik bleef twijfelen.
November 2014 ben ik naar een open dag in Nijmegen gegaan. Daar maakte ik kennis met de studie biomedische wetenschappen. Op dat moment viel alles voor mij op zijn plek: dit moest het worden. Zo heb ik enkele maanden in zekerheid doorgebracht.
Tot ik tijdens een biologieles toch weer begon te twijfelen. Biologie is een leuk vak, maar er is zoveel meer dat ik leuk vind (filosofie, natuurkunde, wiskunde, Latijn...). En hoewel ik nooit intensief met al die interesses bezig zal kunnen zijn, leek BMW ineens niet breed genoeg meer. Toen heb ik alles even overboord gegooid en ben ik als het ware helemaal opnieuw begonnen. Vanuit deze positie, in combinatie met wat nieuwe inzichten over mezelf, kwam ik uit bij natuur- en sterrenkunde, ook in Nijmegen. Lekker bèta, en toch goed te combineren met biologische en filosofische uitstapjes.

Ik heb bij zowel BMW als natuurkunde een dagje met een student meegelopen. De sfeer bij beide studies vond ik heel fijn, en ik denk dat ik het op beide plekken wel naar mijn zin zal hebben. Maar toch kan ik geen keuze maken. Ik neig nu naar natuur- en sterrenkunde, maar eigenlijk vind ik dat ontzettend eng omdat die optie nog heel 'nieuw' is. Daarnaast weet ik niet of ik de keiharde bèta-insteek daarvan altijd leuk zal blijven vinden. BMW is iets toegankelijker, maar het voelt niet helemaal goed om alleen maar met het menselijk lichaam bezig te zijn.

Kortom: help! Ik ben nu op een punt aangekomen dat ik er zelfs over ga dromen en dus heel onrustig slaap :+ Wat denken jullie, als buitenstaanders, van mijn verhaal? Wat zouden jullie mij adviseren?

(overigens sta ik nu voor beide opleidingen ingeschreven, ik kan ze dus allebei volgend jaar gaan volgen)

Bedankt voor het lezen!

Anoniem

Re: Studiekeuze WO: wat een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:17

Ik wou net zeggen, je moest je voor vandaag inschrijven :')

Maar, eerlijk is eerlijk. Studiekeuze maken is een moeilijke keuze. Er zullen altijd vakken zijn die je leuk of juist minder leuk vindt. Als het enige wat je tegenhoudt voor natuur- en sterrenkunde is dat je het "nieuw" vindt... Doe die aub :) BMW heeft nogal veel "maaren" als ik je verhaal zo lees.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:29

Welke van de twee je moet kiezen kan ik niet voor je beslissen. Wel weet ik dat ik een studie richting biologie heb gedaan (HBO niveau dan, nu bezig met het zoeken van een leuke Master). En echt niet alles was biologie zo heb ik ook scheikunde, natuurkunde en wiskunde erbij gekregen. Om je beter te verdiepen in dingen in de biologie zijn die uitstapjes onoverkomelijk. Daarnaast was ethiek een belangrijk punt in mijn opleiding (dat gaat weer richting filosofie). Ook andere vakgebieden kwamen in mijn opleiding voor dus het was eigenlijk heel breed wat ik van te voren niet had verwacht.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:52

Ik weet verder niet exact wat de opleidingen inhouden, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar twijfel op dit moment is echt niet gek hoor :) Dat komt natuurlijk ook omdat het zo dichtbij komt. Ik wist 100% zeker welke studie ik wilde doen en toch had ik alsnog twijfel. Uiteindelijk is dat niet nodig geweest.

Afgaande op jouw openingspost, zou ik overigens wel natuur- en sterrenkunde kiezen. Daar lijken minder 'nadelen' aan te zitten. Succes met je examens trouwens!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:28

Vaak komt het voor dat je na je studie niet aan het werk kan in jouw vakgebied, of in ieder geval niet voor een fatsoenlijk salaris. Ook ga je als je eenmaal aan het werk bent vaak dingen doen die je niet of anders hebt geleerd dan tijdens je studie. Kijk dus naar jouw toekomst op de arbeidsmarkt na het volgen van beide studies, ga bij twijfel voor een bredere studie waar je meer kanten mee op kan. Succes!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:35

Precies wat Ladyson zegt, kies de studie met de meeste baangarantie. Een studie volgen die je leuk vindt is fijn, maar een studie volgen die nuttig is voor later zou ik veel belangrijker vinden.
Liever 4/5/6 jaar ploeteren en later een leuke goede baan dan een geweldige studieperiode en later thuis op de bank zonder geld.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 21:38

Dank voor het meedenken allemaal.
Daantj_, daar heb je ook gelijk in. Ik weet niet zeker of ik in het bedrijfsleven uit zal komen, omdat onderzoek me ook erg leuk lijkt - maar daar geldt hetzelfde. Uiteindelijk kom ik vast wel goed terecht.

Bizzybijtje en Ghostattack, er lijken inderdaad minder maren aan te zitten, maar misschien komt dat juist omdat het nog nieuw is en komen de maren later :') Maar goed, ik denk dat ik altijd wel kan blijven twijfelen.

En Ladyson en Superlise, volgens mij zijn beide studies redelijk gunstig qua arbeidsmarkt. Al kan ik me voorstellen dat natuurkunde wat breder is, en dat je met zo'n bèta-achtergrond sneller aan de slag komt. Maar veel zal het niet schelen, denk ik?

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:38

Er is een studie op wo niveau volgensmij die de maatschappij op verschillende manieren bekijkt dat is een beetje van alles. Ik ben alleen de naam en plaats kwijt. Je zou n poging kunnen wagen deze te zoeken. Het was iig een afkorting met iets van psychologie en filosofie erin ofzoiets
Sorry lekker vaag haha

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:41

Maren zitten aan elke studie denk ik :+ Een goede keuze maken is ook moeilijk, ontzettend veel studenten switchen in het eerste jaar nog. En dat is geen schande natuurlijk.

Kom anders mijn studie doen <<) Zit je toch nog in de richting van geneeskunde haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:50

Ik vind het heel erg lastig voor je en ik zou je hart volgen! Het is een hele lastige keuze zeg! :)
Ik zal er later eens over nadenken voor je, maar is misschien pyscho-biologie niet iets voor je? :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:57

met biomedisch kun je nog veel richtingen op oversteken eventueel..
is dat met natuur- en sterrenkunde ook het geval?

je kunt tijdens/na het eerste jaar altijd zeggen, dit is het toch niet volledig is wat je zoekt en wat je specifiek eraan mist, in overleg met een decaan kun je dan specifieker kiezen dan nu, wellicht zelfs zonder echte studievertraging.

en tenslotte.. hoe groot is de kans om aan het werk te kunnen met je studie.. dat klinkt heel saai.
maar als je kans minder dan 25% is om binnen het eerste jaar na je studie aan de bak te kunnen in een gunstige situatie.. dan zou ik daar liever niet voor kiezen.. we zitten nog steeds redelijk ongunstig met de economie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:04

Nightingale schreef:
Dank voor het meedenken allemaal.
Daantj_, daar heb je ook gelijk in. Ik weet niet zeker of ik in het bedrijfsleven uit zal komen, omdat onderzoek me ook erg leuk lijkt - maar daar geldt hetzelfde. Uiteindelijk kom ik vast wel goed terecht.

Bizzybijtje en Ghostattack, er lijken inderdaad minder maren aan te zitten, maar misschien komt dat juist omdat het nog nieuw is en komen de maren later :') Maar goed, ik denk dat ik altijd wel kan blijven twijfelen.

En Ladyson en Superlise, volgens mij zijn beide studies redelijk gunstig qua arbeidsmarkt. Al kan ik me voorstellen dat natuurkunde wat breder is, en dat je met zo'n bèta-achtergrond sneller aan de slag komt. Maar veel zal het niet schelen, denk ik?

O kijk daar heb je er nog een :D

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:17

Beta-studies zullen de komende paar jaar zeker in trek blijven :)

Natuurkundigen zijn erg gewild, en kunnen in veel verschillende bedrijfstakken terecht. Sterrenkunde is echter tricky, hier liggen de banen helaas niet voor het oprapen. Mag ik je een tip geven? Per universiteit worden er per studie verschillende masters aangeboden. Er zijn vrij veel masters die Biologie verbinden met Natuurkunde en andersom. Misschien kan dat je helpen in je beslissing?

Veel succes! ;)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 12:06

Even voor alle duidelijkheid: ik vind het heel lief dat jullie nieuwe opties aandragen, maar ik heb wel besloten om de uiteindelijke keuze tussen BMW en natuur- en sterrenkunde te maken. Ik heb me heel breed georiënteerd in allerlei richtingen, en ik kan nu met redelijke zekerheid zeggen dat deze twee de beste opties zijn voor mij, niet alleen qua inhoud maar ook qua universiteit en plaats (randstad viel voor mij bijvoorbeeld sowieso af). Dus ik heb geen nieuwe mogelijkheden nodig.

Vandaag (ja het wisselt met de dag :+ ) tijdens het leren van mijn biologie-examen neig ik juist weer meer naar BMW. Verdorie.

Elena en Tytonidae: baankans neem ik zeker mee! Voordeel is dat bij natuur- en sterrenkunde beide gebieden aan bod komen. Aan een studie met alleen sterrenkunde zou ik dan ook niet zo snel beginnen inderdaad. En dat van die masters is absoluut waar, wat dat betreft leg ik mezelf misschien minder vast met een bachelor dan ik nu denk.

Daarnaast zou ik heel graag een verbredend Honours-traject gaan volgen, dat wordt vanaf het propedeusejaar aangeboden. De nadruk ligt daarbij heel erg op het kijken naar andere vakgebieden en het combineren van jouw kennis met die van andere disciplines. Dus daar zou ik bij beide studies veel aan kunnen hebben.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:10

Met natuurkunde kun je zò veel! Ik doe onderzoek aan een instituut waar de meeste PhD's en postdocs natuurkunde gestudeerd hebben, en de onderzoeken lopen zo ongelofelijk breed uit elkaar!
Mijn vader is ook professor in de natuur- en sterrenkunde, dus weet vrij veel over de toekomstmogelijkheden na die studie. Houd er inderdaad rekening mee dat BMW heel interessant is, maar echt vrij specifiek. Dus wil je de breedte in, raad ik natuur- en sterrenkunde aan :)

PB kan altijd, mocht je meer willen weten :)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:23

Dirndl schreef:
Met natuurkunde kun je zò veel! Ik doe onderzoek aan een instituut waar de meeste PhD's en postdocs natuurkunde gestudeerd hebben, en de onderzoeken lopen zo ongelofelijk breed uit elkaar!
Mijn vader is ook professor in de natuur- en sterrenkunde, dus weet vrij veel over de toekomstmogelijkheden na die studie. Houd er inderdaad rekening mee dat BMW heel interessant is, maar echt vrij specifiek. Dus wil je de breedte in, raad ik natuur- en sterrenkunde aan :)

PB kan altijd, mocht je meer willen weten :)

Dankje, je hebt pb! :)

Het liefst zou ik beide studies combineren :') Bij BMW gaat een nieuw curriculum van start dat gericht is op je persoonlijke ambities, dat spreekt me erg aan. Je wordt meteen als collega in opleiding beschouwd. Maar natuurkunde is weer zoveel breder.

Aan de ene kant zie ik het niet zo zitten om vage practica met elektrische circuits te doen, laboratoriumonderzoek met microscopen en kweekbakjes trekt me veel meer. Maar aan de andere kant word ik nogal benauwd bij het idee om alleen maar met mensen bezig te zijn, volgens mij is er bij natuurkunde weer meer mogelijkheid om ook buiten het vakgebied keuzevakken te volgen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:27

Ik herken je twijfels eigenlijk wel, hoewel natuurkunde an sich mij nooit echt getrokken heeft deel ik wel veel van de andere interesses die je daar opnoemt Mijn keuze is gevallen op neurowetenschappen en daar heb ik nooit een moment spijt van gehad :D Je kunt er behoorlijk veel 'natuurkundig' werk mee doen (denk aan computational dingen, maar ook elektrofysiologie - Google maar eens), ook zit er een stukje filosofie vast aan het brein en alles daar omheen.

Andere hoek; technische geneeskunde of klinische technologie, trekt dat je?

Als je ragen hebt over neuro-gerelateerde dingen: PB me gerust :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:38

Mijn broertje doet Natuur- en Sterrenkunde in Nijmegen.
Eigenlijk twee studies... begrijp van hem dat het wel heel erg wiskundig, technisch en beta is. Hij heeft ook vrij veel vakken die ik behoorlijk abstract vind. Zelf heb ik wel een beta profiel gehad op het vwo maar voor mij gaat zijn studie echt veel te ver :P Al zit hij er super op zijn plek.
Bovendien heb je daar als dame de heren voor het uitkiezen XD

Anyhow, succes! Kijk wellicht ook naar de opties van bij de ene studie je P halen en bij de ander doorgaan mocht het zo uitkomen?