Ouders en facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

madeliefw

Ouders en facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 09:49

Misschien is hier al een topic over, maar kon deze niet vinden.

Mijn ouders zitten ook op facebook. Nu wil het geval dat ze alles delen, liken en dat ze naar alle evenementen die ze zien "naar toe gaan". Domweg door gewoon echt overal maar dan ook overal op te klikken. Nu ben ik zelf een beetje uitgekeken op facebook maar vind ik af en toe iets plaatsen wel leuk en ook vind ik het nog leuk om te zien wat vrienden uitspoken.

Wij hebben twee weken geleden een dochter gekregen en expliciet aan de trotse opa en oma gevraagd om geen foto's op facebook te plaatsen, eigenlijk bedoelden we helemaal niets te plaatsen. Dat laatste ging dus mis, mijn ouders hebben eerder dan wij een bericht op facebook gezet dat ze opa en oma zijn geworden. Maar goed, wij hadden dan ook alleen wat over de foto's gezegd en die stonden er niet bij.

Tot daar aan toe. Gisteren hebben wij zelf een berichtje geplaatst met een foto dat we een dochter hebben gekregen. Nu heeft mijn vader een willekeurige facebookvriend van hem getagd in de foto van mijn vriend met onze dochter. Zo ontzettend irritant dit. De tag heb ik kunnen verwijderen maar iedereen die bevriend is met die jongen heeft natuurlijk al dat bericht gezien op facebook. Hij stuurde mij ook een berichtje over die tag.

Ik heb mijn vader hier weer op aangesproken, maar dit soort dingen gebeuren steeds nu.

Wat zou ik kunnen doen? Zelf van facebook gaan (maar dan zie ik zelf ook niks meer van vrienden en soms kom je toch nog leuker oude vrienden in contact via facebook en ik kan niet zien wat mijn ouders plaatsen dan). Mijn ouders ontvrienden (maar dan kan ik ook niet meer in de gaten houden wat ze plaatsen). Of is er nog iets anders wat we kunnen doen om dit te voorkomen? Het gesprek zijn we al aangegaan maar heeft dus niks geholpen.

Verder zijn het trouwens hele lieve ouders en opa en oma en apetrots op hun kleindochter...

Iemand tips of ervaringen?

Mioux

Re: Ouders en facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:51

Je kan ook dingen plaatsen voor speciale groepen. Je kan dus zeggen ik maak een groep aan wie het mag zien zoals ik heb bv "goede vrienden" en "kennissen" en "familie".

Familie zit dus echt alleen mijn familie, ouders broer neefjes nichtjes etc.

Goede vrienden zijn dus gewoon alleen de mensen die bepaalde dingen mogen lezen en de rest niet.

Kenissen zijn mensen die ik amper spreek, die hoeven helemaal weinig van me te lezen.

Dit kan je zelf aanpassen wie dus je berichten wel en niet kan zien. Is dat misschien een idee ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:53

Het met ze overleggen. :j

Zo heeft mijn moeder op facebook gezet dat ik mijn rijbewijs gehaald had, met vreselijke foto.
Nou zit ik achter de kassa bij een supermarkt hier in het dorp, heb zeker 10 mensen gehad die ik NIET KEN!!! die mij gingen feliciteren omdat ik een naambordje heb. :+
Vond ik echt niet grappig, dan heb ik het nog niet over alle BEKENDEN die mij feliciteerden. :+
Ja ik ben gewoon aan het werk, dan zit ik daar niet op te wachten. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:53

Zonder Facebook zou je vader een mapje foto's hebben wat 'ie mee zou slepen naar de voetbal, naar de kroeg etc.
Wat is nou echt het verschil?

Als je zulke dingen echt niet wilt, dan je privacyinstellingen aftimmeren op alleen vrienden, en niemand taggen in je openingspost. Dan zijn je foto's niet te delen, en kan je vader taggen wat hij wil maar die persoon zal het niet zien.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:54

Je kan een groep maken en al je vrienden behalve je ouders daar in zetten en als je iets deelt dat allen met die groep doen. Dat doen veel mensen ook met bijvoorbeeld collega's. Ja kan ze ook blokkeren, masr volgens mij zie je dan ook niets meer van hun.

Ik was trouwens laaiend geweest als mijn ouders eerder hadden laten weten dat ze opa en oma zijn geworden dan dat ik zelf een bericht had geplaatst.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:55

Sjah stilletjes hopen dat ze het beter onder de knie krijgen.
Mijn ouders zijn soms ook best irritant op facebook. Mijn mama deelt zo goed als alles wat ik plaats, maar ook wat mijn beste vriendin plaatst -O-
Mijn stiefvader post bij iedere scheet die hij laat m.v.s. en dan zitten die 2 dan ook nog eens op dezelfe fb account.

Maar als ik zie dat mijn mama mij dan allemaal lieve smileytjes plaatst en aan iedereen laat zien hoe trots ze wel is dan smelt ik toch wel een beetje :+:

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:56

Allereerst: gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! :D

Ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten dat je dochter gelijk al op internet beland. In het eerste geval wat je noemt (dat je ouders je voor waren in het bericht dat je dochter is geboren) zou ik het nog beschouwen als een ongelukje. Ik zou het ook niet zo leuk vinden als het nieuws al verspreid voor me.. maargoed. Noem het dat het 'in een opwelling' is gebeurd uit hun enthousiasme.

Je wens over foto's hebben ze echter wel te respecteren. Ik zou een moment nemen om nog eenmaal even met z'n allen rondom de tafel te zitten en dit goed te bespreken en uitleggen waarom je dit niet wilt. Je weet natuurlijk nooit hoe ver zo'n foto zweeft.. en bij wie het terecht komt...zeker als je ouders hun privacyinstellingen niet zo goed hebben geregeld. Een laatste gesprek.

Wat je ook kan doen.. en dit is misschien jammer.. maar je hebt bij facebook de optie om berichten uit te sluiten voor bepaalde personen. Dan is hij zichtbaar voor vrienden 'behalve..' en dan kan je daar aangeven wie het niet mag zien op zijn tijdlijn. Daar zou je je ouders voor kunnen uitsluiten - dan kunnen ze deze in ieder geval niet zomaar taggen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:57

Hier plaatste mijn ouders pas, na overleg ook, dat ze opa en oma werden, en mijn broer oom,nadat ik dat had gedaan. Dit ging ook in overleg omdat ik het nieuws zelf naar buiten bekent wilde maken en pas met 12 weken etc. Toen mijn zoontje geboren werd was mijn vader het eerst met plaatsen "ik ben pappoús geworden". Maar dat vond ik niet zo erg :). Helaas zijn ouders soms iets te enthousiast en trots dat ze dingen al plaatsen. Je kan tegenwoordig veel wijzigen op facebook dat ze ook niet kunnen taggen of delen, is ook een idee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:05

Gewoon ontvrienden, ze maken rommel op jou Facebook, dat ze dan gewoon lekker los gaan zonder dat jij het kan zien lijkt me. Mijn ouders weten er gelukkig mee om te gaan, en delen vooral leuke en interessante dingen. Maar mijn schoonouders heb ik niet op Facebook, is een stukje privacy wat ik wil behouden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:06

ohhh ik zou hier zooo pissig over zijn := En niet zo'n klein beetje ook.... Waar halen ze het lef vandaan, en of het nou lief bedoeld is of niet, als je duidelijk hebt gevraagd geen foto's op facebook te zetten en ze doen het toch, en al helemaal van een kind die daar niks over kan zeggen. Ik vind dat altijd al wat moeilijk, ik weet niet hoe ik het had gevonden als ik wist dat er allemaal foto's van mij als baby en kind op facebook hebben gestaan en ik nu ouder ben, ik ben gelukkig in een tijd opgegroeid dat we nog niet eens een computer hadden. Maar goed, de enige die dat dan alsnog kan bepalen zijn de ouders. Ik zou maar even heel duidelijk zijn als ik jouw was, ik weet dat je een gesprek al bent aan gegaan, maar anders zeg je gewoon, als dit nog eens gebeurd dan mag je helemaal geen foto's meer maken van ons kind, ja dan maar even hard maar ze moeten het maar leren. Mag je je ouders opvoeden ipv andersom :=

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:08

Bedankt al voor de reacties!

Mioux ik kan ze dan inderdaad uit een groep laten maar stel dat gezamenlijke vrienden het bericht liken dan kunnen zij dat ook zien of niet? Verder is het wel een beetje sneu dat ze het bericht dan niet zien, het zijn toch mijn ouders...

Marlinderooz precies dit bedoel ik! Dat lijkt me ook echt niet leuk!

Sonja klopt, dit doen ze ook. Mijn vader is inderdaad al met foto's de buurt rond gegaan... Ik wist niet dat je kon instellen dat je bericht niet gedeeld en niet getagd kan worden! Heb ik ook weer iets geleerd over facebook en ga meteen even kijken of het ook met terugwerkende kracht kan, bedankt!

Zonnebloem, ja dat was inderdaad een beetje jammer dat ze dat erop hadden gezet, hebben we ook al met ze over gesproken en ze dachten dat ze alleen geen foto's mochten plaatsen omdat we dat juist zo duidelijk hadden gezegd...

Betadine ja mijn vader post ook iedere scheet. Zo zette hij op facebook dat hij met zijn nieuwe fiets 5 minuten sneller op zijn werk is haha, maar goed dat zijn hun berichten en hebben wij verder niet mee te maken.

Ze hebben dus zelf gelukkig geen foto's geplaatst maar wel ons bericht gedeeld incl foto.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:10

oh dat had ik dan mis ik dacht dat ze zelf foto's plaatste. :P Ja delen kan je weinig aan doen...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:25

Ga even goed je privacyinstellingen na. Je kunt bv instellen dat taggen pas mag na goedkeuring van jou. Je kunt ook instellen dat berichten delen niet mag.

Dan blijft alleen over de dingen die ze zelf schrijven op FB. Daar zou ik nog maar eens over in gesprek gaan. Succes.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:30

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar...:
Je kunt aan zetten dat tags altijd goedgekeurd moeten worden en dacht zelfs uit schakelen
Je kunt standaart of per foto aangeven wie deze kan zien.

Je kunt ervoor kiezen je ouders niet meer te "volgen", dan ben je nog wel "vriendjes", maar zie je niet meer elke klik die ze maken.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:32

Verwijderen van facebook ? En als ze dat vervelend vinden kunnen ze zich aanpassen en dan weer toevoegen als ze je beloven dat soort dingen niet meer erop te zetten werkt hier thuis wel goed haha.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:32

tja hier had de schoonzus ook al gepost voor dat onze kaartjes in de bus vielen.....lastig :o ,
maar gebeurd is gebeurd let op je instellingen

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:37

Ik heb inmiddels gevonden dat ik goedkeuring voor tags in mijn berichten moet geven. Weet iemand hoe je kan instellen dat je berichten niet gedeeld mogen worden? Ik ga inderdaad maar weer opnieuw het gesprek aan met mijn ouders.. En anders verwijderen. Maar goed, dan kan ik hun berichten ook niet meer in de gaten houden...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:44

Weet het niet uit mijn hoofd. Gewoon even de privacy instellingen doornemen en anders de helpfucntie van FB gebruiken.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:47

Ik denk dat je dit alleen op kan lossen door tegen ze te zeggen dat je niet wilt dat er ook maar iets over jouw dochtertje gepost wordt, tenzij je dat zelf doet.

Als je daarbij goed uitlegt waarom je dat niet hebben wilt, en zegt dat hun random Facebookvrienden niets met jouw dochter te maken hebben, denk ik dat ze het wel begrijpen. Wat het misschien ook goed zou doen is vertellen dat als mensen benieuwd zijn naar je dochtertje, ze langs kunnen komen.
Kan zijn dat je dan oneindig bezoek krijgt, maar goed, ik denk niet dat alle FB vrienden ineens op je stoep staan.

Ik zou me bij ontvrienden helemaal niet prettig voelen, dit is wel iets waar ik graag een beetje zicht op zou houden.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:47

Als je je berichten op "prive" zet kunnen deze als het goed is niet gedeeld worden. De andere vrienden zien dan staan dat de bijlage niet zichtbaar is. Je kunt zien of je iets prive of voor vrienden post aan de hand van de tekens met de wereldbol of de poppetjes die naast elkaar staan.

Ik heb mijn ouders toen een soort social media cursus gegeven en uitgelegd dat je niet alles kunt liken en posten. Misschien ook nog een tip voor jou.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:10

LZP -> HTT