Afvallen, wat als ontbijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Afvallen, wat als ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 16:45

Ik heb me voor genomen om nu echt goed bezig te gaan met afvallen en niet stiekeme tussendoortjes te nemen en daar voor heb ik een app op mijn telefoon geplaatst: myfitnesspal. Super handig en die houd bij hoeveel calorieën je eet en je kan invoeren als je gesport hebt en je kan je leefstijl in voeren en aan de hand daarvan kan je zeggen hoeveel je wil afvallen en hoe lang het gaat duren. Nou ja gewoon een handige en leuke app. Maar ik merk nu dat ik best veel calorieën binnen krijg als ik ontbijt. En ik ben wel iemand die goed wil ontbijten en het niet wil overslaan anders ben ik de hele dag chagrijnig en ik krijg buikpijn als ik 's ochtends niets gegeten heb.

Wat is slim om als ontbijt te nemen? Ik zat zelf aan Yoghurt te denken. Maar yoghurt zelf vind ik zo zuur is er iets wat ik er door heen kan doen zonder dat er te veel suikers/calorieën in zitten? Ik heb een allergie voor veel soorten fruit dus er gewoon fruit door heen gooien is geen optie. Tips en ideeën zijn welkom :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:46

Havermout vind ik een ideaal ontbijt, vult goed en smaakt prima.
Yoghurt met een beetje honing?

Misschien griekse yoghurt ipv gewone?
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 29-04-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:48

Laatst bijgewerkt door Mies op 29-04-15 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:48

Magere kwark vult ook altijd goed en vind ik zelf wel lekker. Idd beetje honing er doorheen voor de smaak en wat vetarme ontbijtgranen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:49

Magere kwark is lekkerder dan yoghurt vind ik, kan je ook eten met fruit of havermout

Jenny89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:49

Mijn ontbijt bestaat uit magere melk met havermout en beetje vloeibaar zoetstof. Vind het heerlijk! Warm en koud kan je het eten. Het is erg gezond, vult goed en kan er echt hele ochtend op teren.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:50

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:50

Groene smoothies in diverse samenstellingen geeft energie en al je groenten en fruit start :-)

Sorry, lees erover dat je juist veel fruit niet kunt eten, dan zou ik ook voor de havermout gaan of, wat rijstwafels met kaas paprika of zoet smaakje, ook erg luchtig ontbijt :-)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 16:52

Havermout vind ik eerlijk gezegd echt niet smaken :=
beetje honing is inderdaad ook wel een goed idee. Staat er in de winkel ook duidelijk op de doos met vetarme ontbijtgranen of heet dat ook weer anders? haha we hebben trouwens vaak cruslie in huis.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:58

Ontbijtgranen/muesli/cruesli uit de supermarkt is vaak dikke onzin, zitten een hoop toegevoegde suikers in. Dus als je dat zelf maakt is het al 10x beter.

Magere kwark is een erg fijn ontbijt als je er zelf dingen aan toevoegt (vind het zelf anders niet zo lekker), fruit wat je wel mag eten bijvoorbeeld, of een paar walnoten met honing. Zitten veel eiwitten in die ook goed zijn voor spieropbouw, maar ook voor een vol gevoel.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:03

Cruesli is 1 grote calorieenbom :=

Ik heb het liefste kwark van Linessa (liddl) met bevroren fruit :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:05

en crusli? je hebt verschillende, dus keuze zat. en vult ook meteen goed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:06

Yoghurt met zemelen en geplette haver voor de vezeltjes en honing om het wat minder zuur te maken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:07

liekensancho schreef:
Groene smoothies in diverse samenstellingen geeft energie en al je groenten en fruit start :-)

Sorry, lees erover dat je juist veel fruit niet kunt eten, dan zou ik ook voor de havermout gaan of, wat rijstwafels met kaas paprika of zoet smaakje, ook erg luchtig ontbijt :-)

smoothies zijn heerlijk! Helaas hebben we ook niet altijd de juiste benodigdheden er voor. Die van innocent krijg ik geen allergisch reactie van, wel van die gele van hun met mango. Daarnaast zijn ze ook nog eens heel duur en niet bij ons in de buurt te verkrijgen. Groente eet ik trouwens wel gewoon genoeg van ben een echte groenteliefhebber :D

Rijstenwafels is inderdaad ook wel een goed idee maar dat eet ik vooral 's middags al.

Drunksheep schreef:
Ontbijtgranen/muesli/cruesli uit de supermarkt is vaak dikke onzin, zitten een hoop toegevoegde suikers in. Dus als je dat zelf maakt is het al 10x beter.

Magere kwark is een erg fijn ontbijt als je er zelf dingen aan toevoegt (vind het zelf anders niet zo lekker), fruit wat je wel mag eten bijvoorbeeld, of een paar walnoten met honing. Zitten veel eiwitten in die ook goed zijn voor spieropbouw, maar ook voor een vol gevoel.

Hoe maak je dat zelf? :oo heb je een link naar een recept?

Ik zal dan eens magere kwark gaan kopen! Walnoten jeuken :') heeft ook te maken met die allergie. Ik heb namelijk een kruisallergie ontwikkeld door mijn (ernstige vorm) van hooikoorts voor verschilde soorten fruit en noten. Waar ik erg van baal want vind het allemaal erg lekker. Als ik dat dan fruit of amandelen of walnoot eet dan gaan mijn mond, lippen en keel jeuken. Gelukkig allemaal niet zo ernstig dat ik dan naar het ziekenhuis moet maar het is zeer onplezierig om dat te eten.

Ik kan aardbeien eten, groen-gele banaan (geen rijpe), sinaasappel, druiven, bessen, bosvruchten, framboos (zo bitter :( ) en kersen (niet zo lekker) Dus kan wel wat fruit eten. Punt is dat we vaak vruchten in huis hebben waar ik dus niet tegen kan en als de banaan te lang ligt eet ik het ook niet meer. max 2 dagen na dat het gekocht is (groene banaan) kan ik het eten anders jeukt dat ook.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:08

Het is juist de kunst om gevarieerd te ontbijten, (vanille)yoghurt, rijstewafels, beschuit, eitje, havermout, smoothie.
Het is heel belangrijk dat je juist een goed ontbijt hebt zodat je daarna niet teveel snaai zin krijgt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:10

Ik ontbijt met van die weight care shakes, zelf heb ik altijd vanille en dta meng ik dan met soyamelk aangezien ik niet tegen gewone magere melk kan (of kokosmelk als ik die toevallig in huis heb) en een schep oploskoffie.

Is prima vol te houden in de ochtend vind ik, zo niet kun je nog beginnen met de helft en om 10u de andere helft nemen.

2IJsjes

Gewoon lekker afwisselen, yoghurt, kwark, fruit, vla 0% vet, havermout, brinta. Bij de koffie een klein iets, fruit, koekje. Lunch ook lekker afwisselen en dan in de middag ook een tussendoortje, avond eten en dan voor 20.00 uur iets lichts.
Gewoon zorgen dat je niet de te VEEL in je mond stopt. Probeer wat meer langzame koolhydraten tot je te nemen en dat doe je al wanneer je volkoren producten neemt.
Kijken waar je iets meer kunt bewegen, pak de fiets, de trap, wandelen met paard of hond. Kleine veranderingen werken het meest en houd je het langste vol met het beste resultaat.
Oh ja en als je eens buiten het gezonde gaat, geniet er dan gewoon van en pak het de volgende dag weer op *\o/*

6marly6

Havermout idd! Maak t zelf altijd zo: melk opwarmen in een pannetje, havermout, cacao erbij, honing en 1 geprakte banaan. Daar doe ik een paar dagen mee en leg er altijd nog wat banaan op zodat het niet zo eentonig is. Dat is echt goed weg te krijgen (en ik ben een pitser ja) en het vult idd lang!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:11

Gillbo schreef:
Het is juist de kunst om gevarieerd te ontbijten, (vanille)yoghurt, rijstewafels, beschuit, eitje, havermout, smoothie.
Het is heel belangrijk dat je juist een goed ontbijt hebt zodat je daarna niet teveel snaai zin krijgt

zit in vanille yoghurt niet veel suiker? Ik ben namelijk dol op vanille yoghurt!
Verder allemaal goede ideeën gegeven wat ik kan ontbijten! +:)+

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:12

Geen dieet tips hier, maar fruit kun je ook verhitten, dan is het allergeen inactief gemaakt.
Je kunt het dan veilig eten als je allergisch bent ;)
Ik ben ook allergisch voor de meeste fruitsoorten (al het rosaceae en citrus fruit, plus kiwi) en de diëtiste raadde me aan om het te verhitten (kort koken) als ik toch dat fruit wil eten (bijvoorbeeld aardbeien).

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:14

smoothie kun je ook zelf maken hoor !
bijv. yoghurt met bevroren bosbessen en spinazie in de blender en klaar , superlekker en supergezond .
ze hadden bij blokker / action ook een blender to go , ik heb deze ook en ben erg tevreden . kun je het gewoon meenemen in de 'kan' waarin je blend . kun je 2 porties maken , 1 voor ontbijt en 1 om 10 uur bijvoorbeeld.
verder eet ik zelf in mijn dieet 2 bruine ( maar dan echt bruin bruine ) boterhammen met mager beleg .dat kan ook gewoon .
Laatst bijgewerkt door faunty op 29-04-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:17

Ik eet meestal yoghurt met 2 weetabixjes en een drupje honing. Weetabix is een volgranen suikerarm ontbijtgraan. Eigenlijk is havermout beter maar ik vind het mondgevoel net behangplaksel en krijg dat echt niet binnen. Weetabix in yoghurt is nog iets knapperig (in melk niet dat lost in no-time op, heel vies) en dat eet ik veel beter. Ik zit er ook erg lang vol van. Als alternatief eet ik ook wel 2 knackebrod met 30+kaas, maar daar zit ik veel minder lang vol van.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:18

Ik ben allergisch voor van alles en nog wat en ik bak 's ochtends vaak havermoutpannenkoeken.
Superlekker en vult heel goed.

Aangezien ik niet tegen koemelk kan, bak ik ze met rijstemelk. En je proeft geen verschil met gewone melk.
Verder havermout, snuf zout, een ei en als het niet goed mengt een schep speltmeel.
Dit is de basis voor de pannenkoeken. Ik varieer met bijvoorbeeld: kaneel, appel, banaan, rozijnen of juist hartig met spek.

Je kan ook de dag ervoor het beslag vast klaarmaken en dan de ochtend alleen bakken. Scheelt weer tijd:)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:19

Verhit fruit vind ik echt niet lekker. Maar het was anders inderdaad wel een optie geweest.
Het liefst wil ik ook niet te moeilijk doen 's ochtends. Dus ik ga niet elke ochtend een pan op het vuur zetten om een ei te bakken, fruit te verwarmen of een lekkere mix maken van havermout zo als hier boven beschreven (6marly6, klinkt echt lekker!). Voor een paar keer wel te doen maar niet elke dag.

Smoothie maak ik ook wel zelf het punt is dat we niet vaak fruit in huis hebben waar ik tegen kan en als we het wel hebben vind mijn moeder het zonde dat ik het ga pureren :')

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:21

troi schreef:
Ik eet meestal yoghurt met 2 weetabixjes en een drupje honing. Weetabix is een volgranen suikerarm ontbijtgraan. Eigenlijk is havermout beter maar ik vind het mondgevoel net behangplaksel en krijg dat echt niet binnen. Weetabix in yoghurt is nog iets knapperig (in melk niet dat lost in no-time op, heel vies) en dat eet ik veel beter. Ik zit er ook erg lang vol van. Als alternatief eet ik ook wel 2 knackebrod met 30+kaas, maar daar zit ik veel minder lang vol van.

Dat is wel een goed idee! Ga ik ook eens naar weetabix kijken. Gewoon in de winkel te koop? Dat wat havermout betreft, ik heb van het zelfde last. Vind het gewoon niet lekker en het mondgevoel is inderdaad behangplaksel.