Zzp-ers bedrijfsauto leasen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Zzp-ers bedrijfsauto leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:43

Ik loop even vast en hoop dat jullie ervaring hebben hierin.
Ik kon vergelijkbare topics terugvinden, maar over prive gebruik.

Mijn man is al bijna 10 jaar zelfstandige en we hebben 8 jaar geleden een nieuwe Vito voor hem gekocht.
Nu rijdt hij gemiddeld 80.000 km per jaar en zitten we vrees ik tegen een nieuwe aan. We krijgen bij de grote beurt ook steeds grotere rekeningen gepresenteerd.

Een nieuwe bus kopen is financieel geen lolletje en een tweedehandse met aardig wat km is door de vele km'ers die mijn man rijdt ook geen hele goed optie.

We hebben aan onze boekhouder voorgesteld een bus te leasen. Geen lease waarbij de bus afbetaald wordt, nee gewoon zoals bij grote bedrijven ook gebeurd, een lease wagen.
Hij gaf ons aan dat dit echt enorm duur is en we beter kunnen kopen.
Onze redenatie is dat het juist wél voordelig is.
Daarbij zie je bij vele zzp-er grote bussen/auto's voor de deur staan, die lijken me toch ook niet allemaal nieuw gekocht? Veel mensen maken dus gebruik van lease?

Wat is jullie mening? En zzp-ers onder ons, wat is jullie mening, hoe doen jullie het?/

NatasjavE

Re: Zzp-ers bedrijfsauto leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:58

Mijn man doet het ook niet. Die heeft een auto op naam de zaak gekocht. 15 jaar oud(benzine met gas)
Dan hoef je geen of maar weinig bijtelling te betalen.

Dat was voor hem de goedkoopste oplossing.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:12

Misschien eens even googelen op private lease. Wij hebben er dadelijk een in de private lease en mijn vriendin welke ZZP-er rijdt ook rond in een private lease auto.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:17

Wij hebben ook private lease. Ben je bereid elke maand rond de 400euro te betalen? Want dat kost de onze in private lease al.

En wij hebben een vw transporter uit 2010.

Hij wou toen een nieuwere, maar dan werd het elke maand ruim 600euro per maand.

Ik raad het iig af, wij gaan ook nooit meer op deze manier leasen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:28

Maar een auto die je zelf bezit kost toch ook al snel zoveel per maand?

Ik heb zo een leasebak (van de zaak). Een personen wagen. Die kost mij straks ook al 300 euro per maand.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:30

Ja, en je wegenbelasting. Verzekering? Onze verzekering kost 745 per half jaar. All risk. Wegenbelasting is dan lager omdat je hem alleen voor je bedrijf gebruikt. Apk en onderhoud was dit jaar 1500euro.

Dan had ik hem liever gewoon gekocht hoor.. Dan had ie dat lange na niet gekost!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:32

De leasemaatschappij moet er natuurlijk wel wat aan verdienen, dus ja je bent altijd duurder uit!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:38

mijn man heeft een eenmans zaak. We hebben ieder een dodge pick up vorig jaar nieuw gekocht allebei op het bedrijf volgens de boekhouder het voordeligst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:45

Leasen is altijd duurder dan kopen. Anders zouden we wel allemaal in een leaseauto rijden. Voor de privateleasers onder ons: dat is heel erg kilometer beperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:46

En hou er ook rekening mee dat bij private-lease je brandstof er ook nog opkomt. Dat heb je bij business lease (via je werkgever) 9 van de 10 keer niet, dan krijg je een tankpas. Met kilometers bijhouden kan je in ieder geval een business lease zonder bijtelling doen, wel exact al je zakelijke kilometers bijhouden.

Wij hebben een privéauto (nieuw) en een zakelijke van mijn man met bijtelling staan. Die zakelijke kost door de tankpas minder dan de privéauto.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:49

Jans schreef:
En hou er ook rekening mee dat bij private-lease je brandstof er ook nog opkomt. Dat heb je bij business lease (via je werkgever) 9 van de 10 keer niet, dan krijg je een tankpas. Met kilometers bijhouden kan je in ieder geval een business lease zonder bijtelling doen, wel exact al je zakelijke kilometers bijhouden.

Wij hebben een privéauto (nieuw) en een zakelijke van mijn man met bijtelling staan. Die zakelijke kost door de tankpas minder dan de privéauto.

Natuurlijk is die niet goedkoper dan de privéauto. Jullie hoeven alleen de rekening niet te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:53

Nee ok, maar wat je in je portemonnee merkt is lager dan de privéauto :j

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:29

Wij hebben trouwens Financial lease. Dus wij hoeven geen kms op te geven.

Ik raad niemand aan.
Mijn man was toen 21,hadden net een kleintje en de auto die we hadden was veelste duur.

Maar kan je vertellen, nooit weer!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:48

Waar je met je partner op moet letten is dat je mocht je gaan leasen je niet aan allemaal bizarre voorwaarden moet voldoen. Hoe het zit wanneer je je contract niet uit kan dienen.

Dan op die ZZP-ers met die grote auto's / bussen voor de deur, dat kan zijn omdat ze jaren hebben gespaard en eerst hebben rond gereden in een afgetrapte bus. Wat daarnaast een goede is, is proberen een bus op de kop te tikken van max. 1 tot 2 jaar oud eventueel 1 met wat blikschade. Dan rij je nog steeds een nieuwe auto, met weinig km's maar wel een stuk voordeliger is als een gloednieuwe. Mijn broertje heeft de eerste jaren als ZZP-er een oude caddy gereden en gespaard voor een bijna nieuwe bus. Toen deze vorig jaar is gestolen is er weer een bijna nieuwe bus voor terug gekomen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:12

Ik wil niet vervelend doen, maar als je na 8j geen nieuwe vito kan kopen, dan denk ik dat je beter eens naar andere dingen kijkt.
Die kosten (in belgie) 2de hands met een 50000 tal km tussen de 10000€ en de 20000€ afhankelijk van de opties.
De vanafprijs nieuw is maar 16990€
Ik weet niet over hoeveel jaar dit afgeschreven wordt, maar in belgie is dit 5j.
Dus boekhoudkundig kost een nieuwe je dus 16990/5= 3398€ per jaar
Daarom dat het gros van de zelfstandigen na 5j de oude verkopen en een nieuwe kopen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:19

Kopen is echt goedkoper.
Je bent neem ik aan 8 jaar geleden begonnen met het elk jaar opzij zetten van geld voor een vervanger van deze?
Zo niet, raad ik zwaar aan het bij de volgende auto wel zo aan te pakken, dan sta je over enkele jaren niet voor verassingen.

Bekijk de regels vanuit de belastingdienst eens, soms kan het bv gunstig zijn om een oudere auto te kopen die bv heel weinig km's op de teller heeft staan.
Wij vielen in deze regeling, en betalen nu gewoon serieus voor een Toyota Landcruiser minder per maand aan belastingen, diesel en verzekeringen dat onze privé mini Toyota Yaris :+

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:41

inochiyo schreef:
Ik wil niet vervelend doen, maar als je na 8j geen nieuwe vito kan kopen, dan denk ik dat je beter eens naar andere dingen kijkt.
Die kosten (in belgie) 2de hands met een 50000 tal km tussen de 10000€ en de 20000€ afhankelijk van de opties.
De vanafprijs nieuw is maar 16990€
Ik weet niet over hoeveel jaar dit afgeschreven wordt, maar in belgie is dit 5j.
Dus boekhoudkundig kost een nieuwe je dus 16990/5= 3398€ per jaar
Daarom dat het gros van de zelfstandigen na 5j de oude verkopen en een nieuwe kopen.

Waar lees je dat? Niks met kunnen te maken, als lease 'voordeliger' blijkt ben je toch een dief van je eigen portemonnee wanneer je 35.000 euro investeerd in een nieuwe.

Dank voor jullie reacties, ik lees ze allemaal even goed door!!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:38

Je kunt maar 27 maanden leasen ivm het maximum kilometrage wat de bus mag rijden.
En dit is gebaseerd op een Vito met het standaard pakket. Wel incl. winterbanden en brandstofpas maar exclusief BTW.
Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:37

Is een ander merk geen optie? Ford is een stuk goedkoper.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:13

Elicious schreef:
Waar lees je dat? Niks met kunnen te maken, als lease 'voordeliger' blijkt ben je toch een dief van je eigen portemonnee wanneer je 35.000 euro investeerd in een nieuwe.

Dank voor jullie reacties, ik lees ze allemaal even goed door!!

doordat je dit zei: Een nieuwe bus kopen is financieel geen lolletje.

Lease is nooit voordeliger, de leasefirma moet er immers ook aan verdienen.

De voordelen van een operationele leasing op een rijtje:
1. Je hoeft niet meer te investeren in een eigen auto
2. Je hebt geen extra kosten voor onderhoud, herstellingen, taksen en verzekering
3. Om de vijf jaar krijg je een gloednieuwe wagen

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:23

Met zoveel km per jaar zal het leasebedrag flink hoog liggen.. Ik denk dat kopen alsnog goedkoper is

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:47

Kopen kan en is waarschijnlijk goedkoper maar het kan ook fijn zijn om te weten wat je kwijt bent. Als je niet de ruimte hebt om financiële pieken op te vangen of zeker wil weten dat je de komende jaren binnen je financieel plan blijft is lease handiger.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:09

Ik denk dat niemand 1100 ex de Btw gaat betalen omdat de aankoop een hele uitgave is.

Wij betalen 400 per maand en de bus is dan ons eigendom na de lease periode.

Wij hebben een contract van ik meen 4jaar.

Mijn man reed in de eerste 2 jaar ook makkelijk 80.000km.

Maar nu dus niet meer.

Wij zijn kwijt: 401 per maand lease, 748 per half jaar verzekering. 111euro per kwartaal wegenbelasting.

Diesel tanken wij heel goedkoop, en aangezien wij nu nieuwe banden moesten was de apk etc een stuk duurder.

Vorig jaar grote beurt en apk 750euro. En dit jaar 1500euro.

Ook mogen wij nu gewoon elk jaar een andere bus uitkiezen hoor.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:26

Wij hebben 2 maanden geleden voor hetzelfde dilemma gestaan: privé een auto kopen, een auto kopen op de zaak of een auto leasen. We hebben verschillende auto s die in aanmerking kwamen naast elkaar gelegd en die steeds laten berekenen wat ze kosten in welke optie( kopen/ leasen) Nu is het wel zo dat hier veel parkeerkosten met de auto gemaakt worden(+/- € 3000 per jaar) dus in alle gevallen viel privé kopen duurder uit( parkeerkosten kunnen niet op de zaak gedeclareerd worden in ons geval) bleef over kopen op de zaak ( en de bijtelling voor lief nemen, vinden het teveel gedoe om kilometers bij te houden) of leasen.
In veel gevallen was het kopen een stukje voordeliger( lag oa ook aan de bijtelling als ik me niet vergis) en zaten er redelijk wat kleine lettertjes in de leasecontracten.
Toen we eruit waren welke auto het zou gaan worden kwam er een zelfde auto te koop bij die garage die een tijdje door een medewerker gereden was met alle optie die we ook wilden plus meer en dat scheelde op de nieuwprijs toch ook aanzienlijk dat het die auto geworden is.

Laat het goed doorrekenen wat de voordelen en nadelen zijn( in ons geval niet vastzitten aan een leasecontract met maandelijks hoge kosten en als nadeel €35000 investeren, waar je ook wel een groot deel weer van terug krijgt en het was voor ons geen probleem om dat geld te investeren) Mn man had een mooi overzicht gemaakt van alle kosten ed. Zal eens kijken of die hier nog ergens op de computer staan.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:29

Ik heb wel een tip voor de km bijhouden.

Bij de makro hebben wij een apparaat gekocht wat alles bijhoud.

Daar zie je alles op je pc en voila.
MMocht er dan ooit een probleem zijn dan kan je het zo terug kijken.