Wat te doen volgend jaar? (1 jarige opleiding)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Wat te doen volgend jaar? (1 jarige opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:14

Hoi daar bokt!

Vanwege een aantal drukke jaren met veel stress, ben ik helaas op mijn jonge leeftijd gediagnosticeerd met een burn out. Ontzettend vervelend, zeker omdat ik gewend ben juist 200% te geven, maar het gaat nu gewoonweg even niet! Ik studeerde Engels aan de UvA, maar moest daar om deze reden mee stoppen.

Ik ben nog steeds bezig met mijn herstel, en de verwachting is dat het nog wel een aantal maanden zal duren, maar de inschrijving voor de studies van 2015/2016 komt er al weer aan. Ik ben lichamelijk, maar vooral mentaal, er nog niet aan toe om nu al een bachelorstudie te kiezen, maar ik wil ook niet op mijn achterste blijven zitten en wil het liefst toch wat sleutelen aan mijn CV. Daarom ben ik opzoek gegaan naar 1-jarige opleidingen. Helaas merk ik dat er vrij weinig te vinden is, tot mijn spijt.

Aangezien ik vermoed dat ik niet de enige in Nederland ben die een soort jaaroverbruggende studie zoekt, dacht ik het hier te vragen! Bokt weet vaak wel wat te vinden. :D Ik zoek niet per se iets dat aansluit op iets wat ik later wil doen, aangezien ik momenteel zelf ook niet zo goed weet wat dat is. :+ Natuurlijk heb ik wel dingen die mij wel of niet liggen, maar ik wil graag proberen open te staan voor allerlei ideeën.

In het kort zoek ik dus naar een studie/opleiding die 1 jaar duurt, of waar je in aanmerking komt voor een versneld traject (wat dan dus ook maar 1 jaar duurt). Ik heb een Cultuur en Maatschappij VWO diploma, maar heb tot en met de 5e Natuur & Gezondheid + Natuurkunde gedaan, ik heb dus een vrij brede kennis.

Stages of iets dergelijks zouden op zich ook welkom zijn, werkstages bijvoorbeeld, maar naar mijn weten zijn betaalde stages voor mensen zonder directe vooropleiding behoorlijk uitzonderlijk. :+

Verder zou ik nu even niet weten wat ik nog meer zou kunnen noemen! Ik hoop dat iemand misschien een idee heeft! Je kan altijd vragen stellen of mij een PB sturen als je denkt dat het nodig is, alle hulp is welkom!

Ankie2011

Re: Wat te doen volgend jaar? (1 jarige opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:18

MBO-opleidingen kun je vaak in één jaar doen op particuliere opleidingen, bijvoorbeeld bij Capabel. Met jouw VWO-diploma moet dat toch wel lukken. Heb je straks in ieder geval al een diploma, voordat je aan een bachelor begint.

https://www.capabel.nl/opleidingen/

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:26

Aah kijk eens, dankjewel! Ik zal er eens goed naar gaan kijken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:29

Je kan bij het loi/nti heel veel thuis studies doen die 1 jaar duren.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:37

Daar heb ik ook over nagedacht. Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar een studie waarbij ik ook daadwerkelijk uit huis moet, aangezien ik mijn sociale leven vrijwel helemaal kwijt ben. Ik hoef niet uit met mensen, of grote groepen vrienden, maar ik vind het feit dat je een aantal keer in de week eruit moet wel erg fijn.

Het is zeker iets wat ik in mijn achterhoofd hou, omdat het ook met een baan te combineren valt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:38

Waarom je keuze om een jaar te studeren ipv een jaar te werken?

Geheel afhankelijk van de herkomst van je burn-out lijkt me een korte studie juist niet zo handig. Een jaartje in de horeca met gezellige mensen, no-noncence en geen gestress meer zodra je de deur achter je dicht trekt is misschien wel een leuk alternatief? Of eventueel een jaartje op reis?

Dit natuurlijk geheel afhankelijk van je eigen wensen en situatie. Ik vind studeren persoonlijk vrij stressvol. Studeren is nooit 'af'. Ik moest er ook altijd wel 20 tot 30u naast werken om een beetje te kunnen rondkomen. Als ik dan klaar was met werken moest ik altijd wel aan de studie of iets doen. Na mijn studie fulltime in de horeca blijven hangen en ik vond dat echt altijd erg leuk. Wel druk maar niet stressvol.

Edit: horecawerk vind ik persoonlijk een goede verhouding tussen spanning en ontspanning hebben. Zeker bij een tekort aan sociale contacten. Vaak na werktijd nog even borrelen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:54

Er zijn ook studies waarbij je 1x in de week samen komt met je klas voor een les :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 18:15

@_Nelleke_

Mijn keuze om een jaar te studeren is hoofdzakelijk omdat ik mentaal ook bezig wil blijven, en ik merk dat de banen waar ik nu voor in aanmerking kom (ik werk momenteel 9u in de week bij de AH) mij nou niet echt daarin stimuleren. De meeste dingen die mij liggen heb je dan toch wel een opleiding voor nodig! Ook ben ik wel echt iemand die graag leert. Ik ben in november gestopt met mijn opleiding en mis het leren best wel behoorlijk! Wat betreft bijvoorbeeld de horeca...dat zou voor mij juist erg stressvol zijn, ben niet echt een uitgaans/horecatype. Bij het idee alleen al schiet ik lichtelijk in de stress. :+

Verder scheelt dat ik thuis woon, en ook welkom zou zijn om weer thuis te komen wonen als ik een jaar er tussenuit ga. Ik zou dus niet het probleem hebben dat ik naast een studie nog veel zou moeten werken om mijzelf te kunnen onderhouden. Het bijbaantje wat ik nu heb is voor mij "luxegeld" (naast enige benodigde dingen die ik moet betalen).

Ik zit er wel sterk over na te denken om een half jaar of langer in het buitenland te gaan werken bij een stal. Dit wil ik al heel mijn leven, maar heb ik nooit gedaan omdat de streber in mij toch zei "kom op nou, ga studeren!". Nu lijkt het echter zeker een optie, ook omdat ik daarmee mijn talenkennis zou kunnen uitbreiden. Ik zou bijvoorbeeld erg graag beter/vloeiend Deens, Frans of Duits leren spreken (naast het Engels en het Nederlands).

@xSCWx Mijn moeder zei dat net ook inderdaad, toch eens even kijken, dankje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:23

Ik zou niet weer gaan studeren, gun jezelf even de rust. Zoek desnoods een uitdagende hobby! Maar ga eens kijken of je lekker kunt gaan reizen of idd werken in het buitenland. Dat is vaak al uitdaging genoeg :P

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:39

Er bestaan wel 2 jarige opleidingen in het hoger onderwijs: associate degrees. Dit is een erkend diploma in het HO en biedt de mogelijkheid om (al dan niet) aansluitend in 2 jaar de (aansluitende) bachelor te halen.

Qua niveau (hbo) moet het goed te doen zijn voor je en het leidt op tot een beroep.