Echt lekkere chai latte (zonder theezakje...?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Echt lekkere chai latte (zonder theezakje...?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:06

Hi allemaal,

Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben om een écht lekkere chai latte te maken? Wat ik bedoel met 'echt lekker' is ongeveer zoals je 'm krijgt in de horeca... Smaakt voor mij echt heeel anders dan wanneer ik het thuis maak. En ik heb dus het vermoeden dat ze het in restaurants zonder theezakje maken, wat ik thuis dus wel doe. Het smaakt dan veel meer naar 'doffe' zwarte thee (honing toevoegen verandert dat niet), waardoor ik het thuis nooit zo geweldig vind, terwijl het in de horeca een intense kaneelsmaak heeft en een heerlijke schuimlaag! Hoe zou ik ditzelfde effect thuis kunnen bereiken? De schuimlaag is niet zo moeilijk te bedenken, maar hoe krijgen ze de smaak zo? Is het een instant mix met vooral kaneel, of zo?
Het enige wat van mij minder mag is de suiker (of honing) die er bij voorbaat al inzit... Dat vind ik vaak té aanwezig, wanneer ik chai latte ergens bestel. En daar zou ik thuis dus juist aan kunnen 'sleutelen'! :) En bijv. amandelmelk i.p.v. koemelk...

Misschien iemand die in de horeca werkt en het kan uitleggen? :) Ben benieuwd!

Anoniem

Re: Echt lekkere chai latte (zonder theezakje...?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:09

Oeh ik volg. Ik gebruik die zakjes van Nestle en aangezien ik die al superlekker vind... :))

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:14

Ik werk niet in de horeca, maar ik maak hem thuis met losse thee. (Yogi tea classic, koop ik bij de natuurvoedingswinkel)
Ik doe een theelepeltje of 2, afhankelijk van hoeveel thee ik nodig heb, samen met 1/3 à 1/2 deel water in een pannetje. Dat breng ik aan de kook. Als het kookt doe ik de melk erbij (dus 2/3 of 1/2 van het totaal aan 'vocht'). Dit breng ik opnieuw aan de kook.
Door een zeefje gieten en klaar :)
Beetje honing bij doen naar smaak.

Kan in principe ook met alleen melk, maar dit is hoe ik het doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:20

De chai tea latte van Dolce Gusto smaakt er goed vind ik. Verder geen ervaring met zelf maken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:27

Wel met een theezakje maar dit is hoe ik een 'snelle masala chai' maak:

1/16 theelepel kaneelpoeder
1/16 theelepel Kruidnagelpoeder
1/16 theelepel gemalen kardamomzaad of anders 4 gekneusde kardamompeulen)
1/16 theelepel gemberpoeder
vers gemalen zwarte peper
3 theezakjes zwarte thee zonder smaakje
1/2 liter volle melk
4 theelepels suiker

3/4 water in een pad met specerijen en theezakjes, aan de kook brengen en ongeveer 10 minuten op zeer laag vuur laten trekken. Dan melk en suiker toevoegen en weer aan de kook brengen. Klaar.

Even zeven voor het inschenken is handig. Als je een schuimkraag wilt (zo ken ik deze thee trouwens niet maar dat ter zijde) dan zou ik de melk apart koken en opschuimen en later toevoegen.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:04

Ligt eraan wat voor soort horeca je bedoelt, maar ik denk dat gros van de horeca gewoon latte in poedervorm gebruikt (google maar op chai latte poeder, is ook wel te koop)
Uitgezonderd goede theezaken (bijv. Citea Amsterdam) die het wel echt maken.
Ik heb zelf deze mix http://www.citea.nl/nl/sencha-chai.html waarvan ik thee zet en dan met opgeschuimde sojamelk en wat honing erdoor. Heerlijk :D

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:39

Inderdaad gebruiken veel horeca gewoon de latte in poeder. Een vriendin van mij heeft het ook, weet niet waar ze het heeft gekocht. Ook hebben wij 2 van die grote bakken poeder op mijn werk staan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:51

Ook een tip trouwens, melk opwarmen en dat gebruiken om dat zakje van Nestle in op te lossen :) (ipv gekookt water)

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:47

Bizzybijtje schreef:
Ook een tip trouwens, melk opwarmen en dat gebruiken om dat zakje van Nestle in op te lossen :) (ipv gekookt water)

Dit doe ik ook. Ik heb theezakjes chai tea uit Oostenrijk die ik er dan ook in doe voor een vollere smaak.

De lekkerste vind ik die van Starbucks. No water chai