Zonnepanelen, wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Zonnepanelen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:51

{:} {:} {:} {:} {:} {:}

Ik vond wel verspreid in wat andere topics berichten hierover, maar ik kon nog geen apart topic vinden over het besluit, de aanschaf, de plaatsen etc van zonnepanelen op je dak.

Wij denken erover om zonnepanelen op ons huis te leggen. We hebben al een offerte gekregen en het valt mij alleszins mee eigenlijk.

Ik hoop dat er in dit topic mensen willen delen hoe het bij hen is gegaan. Waar je op moet letten, tips, do's en don'ts, etc.

Ik heb al gehoord dat het de moeite loont om 'optimizers' aan te schaffen. Die zorgen ervoor dat elk paneel onafhankelijk van de rest rendement levert. Zonder die dingen wordt de werking van elke paneel minder als er ook maar eentje bijvoorbeeld in de schaduw ligt, of zelfs als er vogelpoep op zit. En dat je er bij de plaatsing zelf goed bij moet blijven, want dat sommige installateurs de neiging hebben om panelen gewoon over zojuist kapotgetrapte dakpannen heen te leggen waardoor je kans op lekkage krijgt.

Ben benieuwd of hier nog meer mensen zijn die al panelen hebben liggen of die ook over aanschaf denken.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:55

Wij hebben nu twee jaar 24 zonnepanelen op het dak van de stal; voldoet geweldig. Geen idee hoe ze aangesloten zijn............... zodra er een storing is meldt de omvormer dat. Verder gaat mijn kennis niet. :+

MarliesV

Re: Zonnepanelen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:59

Wij hebben er nu 4 hangen aan de schuur, dit lag op ons oude huis.

Voor onze net nieuw gebouwde woning willen we gaan voor vacuümbuizen ipv zonnepanelen.

Wij hebben al een 500 liter vat binnen staan en verwarmen onze woning dmv een pelletkachel ipv cv.
Voor de zomer willen we het vat met de buizen verwarmen.

De panelen die we hebben liggen is puur voor de energie opwekking en dus niet voor het verwarmen van het water.

Hebben jullie al een boiler? Of willen jullie het puur voor de elektra opwekking?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:03

Het gaat ons idd om de electriciteit. Boilers en vacuümbuizen zeggen me zo snel niks, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik me er ook nog niet erg in verdiept heb. Het begon met een gesprekje van 'goh misschien zouden we eens moeten nadenken over zonnepanelen', maar het wordt toch wel steeds serieuzer.

De offerte is trouwens een handgeschreven briefje van het bedrijf waar mijn vriend nu werkt en die die dingen leveren en installeren, dus dat is eigenlijk ook nog maar heel pril allemaal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:06

Wij hebben sinds oktober 12 panelen op het dak liggen :) enorm interessant om te zien hoeveel het nu eigenlijk opbrengt :)

Zijn keurig gelegd voor metdezon. Adviezen bij het "online" zetten van de panelen en het gebruik moet je even goed kijken of je wil dat iedereen alles kan inzien of dat je het prive houdt.
Wij hebben ze in 2 groepen liggen ivm de schaduwval van het dak van de buren.

Leuk overzichtje van de dag met de Eclips:
Afbeelding
echt gaaf, want het was redelijk bewolkt en was niets te zien van de eclips. Maar in het overzicht wel :D
Voor de rest was het een prutsdag :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:08

Ah dus het kan gelijk geschakeld maar ook in groepen. Volgens mij hebben wij alleen de schoorsteen die schaduw werpt, verder niks.

Wat cool om te zien zeg! Overduidelijk inderdaad, briljant! :))

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:13

wij hebben vorig jaar maart 16 panelen laten leggen. Onze eerste jaaropbrengst was zelfs nog hoger als geschat dus helemaal tevreden :)
Wij hebben geen optimizers omdat er geen schaduw op de panelen valt, dit is alleen maar nodig wanneer je hier last van hebt. Ook heb je bij meer panelen (vanaf 20 geloof ik) soms 2 omvormers, dan kun je dus ook nog besluiten de schaduw panelen op de andere omvormer aan te sluiten. Maar wij kregen het advies überhaupt geen panelen in de schaduw te leggen omdat dit gewoon zonde is van het geld, de opbrengst is een heel stuk minder.

Via de site https://www.sunnyportal.com/Templates/P ... tList.aspx kun je bekijken of er bij jou in de omgeving toevallig vrijgegeven installaties zijn, dan kun je bekijken hoe veel dit nu eigenlijk opbrengt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:14

Da's een goeie tip, thanks!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:19

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:26

Ik volg dit even mee. Zit nam. ook te dubben om zonnepalen voor woonruimte en de stallen aan te gaan schaffen *D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:44

Ik lees ook even mee. Wij zouden het ook wel graag willen. Alleen is het jammer dat je niets kan opslaan voor 's nachts. Nu schijnt tesla wel bezig te zijn met accu's daarvoor, dus dan zou het veel interessanter worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:58

8nnemiek schreef:
Ik lees ook even mee. Wij zouden het ook wel graag willen. Alleen is het jammer dat je niets kan opslaan voor 's nachts. Nu schijnt tesla wel bezig te zijn met accu's daarvoor, dus dan zou het veel interessanter worden.

Reken dan ook maar op Tesla prijzen ;)
Nu is bij ons de vergoeding nog 1 op 1 (elke KW opgewekt is minder verbruikt) dus dan is het nog niet zo erg.

Tegen de tijd dat je nog maar 7 cent voor de opgewekte stroom krijgt en 22 voor de gebruikte stroom betaalt dan wordt het opslaan écht interessant

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:41

Doorzetter schreef:
Ik volg dit even mee. Zit nam. ook te dubben om zonnepalen voor woonruimte en de stallen aan te gaan schaffen *D

Ik zie het nu pas... lees "zonnepalen" oeps :D moet natuurlijk zonnepanelen zijn.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:59

Als je voor een optimized systeem wilt gaan kiezen voor Solar Edge. Als je voor stringinverter wilt gaan blijven bij merken als Fronius, SMA, KACO, Danfoss, AEG. Oppassen met allerlei merken als Huawei, Omnik, SAJ, Goodwe enzovoorts. Dit zijn merken dit ca. 3 jaar bestaan en vaak Chineze bedrijven die 90% van hun afzet in de Nederlandse markt hebben. Valt onze markt weg dan zijn deze bedrijven weer verdwenen! Blijf liever bij de genoemde merken met goede garanties en die al jaren bestaan!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:32

Wij hebben er 12 en die bevallen goed. We hebben bewust gekozen voor niet zwarte panelen. Zo op het oog hebben die een iets lagere opbrengst maar de zwarte doen het duidelijk minder bij hogere temperaturen. En leveren daardoor minder opbrengst in de zomer.

De panelen die we hebben zijn europees fabrikaat met 15 jaar garantie ook op opbrengst. En ze zijn voorzien van een vuilwerende coating waardoor ze goed schoon blijven. Zelfs vogelpoep verdwijnt na een flinke regenbui, de omvormer is ook europees. Deze is overigens extra stil omdat we niet zitten te wachten op extra geluid in huis.

Alleen zitten ze bij ons op een onlogische manier geplaatst. Wij hebben een dak op zuid oost en een op zuid west. We hebben er 3 op zuidoost laten plaatsen en 9 op zuidwest. En ze zijn in serie geschakeld en niet parallel. In ons geval de gunstigste oplossing omdat we nu vroeg al opbrengst hebben tot laat in de avond. Ongeveer een uur na zonsopkomst begint de installatie te leveren tot ongeveer een uur voor zonsondergang. Dan is het beetje verlies dat we hebben door serieschakeling de moeite waard vanwege de hogere opbrengst.

Een parallelschakeling zou ons zoveel meer hebben gekost dat dat er nooit uit zou kunnen kwa financien. Belangrijk is dus om uit rekenen of alle extras voor meer opbrengst wel lonend is.

Onze installatie kan maximaal uit het hoofd 2400 opleveren en we zitten op een mooie zomerdag rustig op 2250 Dan hoor je ons niet piepen. Onze omvormer kan 2500 aan. We hebben trouwens nog plek voor 12 meer als we zouden willen op het dak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:27

Ik zou nog steeds het liefst de semitransparante hebben voor boven mijn balkonnetje, iets lagere opbrengst is geen probleem.
Ik blijf het alleen een enorme klus vinden zoiets uit te zoeken, en ook financieel een uitdaging, dus meer dan plannen zijn het nog niet echt, jammer genoeg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:42

Hier twijfelen we nog tussen wat zonnepanelen of een kleine windmolen.
Nu weet ik dat hoe groter de windmolen is, hoe hoger het rendement van dat ding, maar het gaat in principe alleen maar gebruikt worden voor de stroom op stal, en om water uit de put te pompen.

Nadeel van zonnepanelen vinden wij dan dat ze zo lelijk zijn op je dak. Het dak van onze boerderij is rond de 250 jaar oud en willen daar eigenlijk geen zonnepanelen op knallen want dat verpest het hele karakter van het gebouw mee.

De stal komt in ons zicht te liggen , maar afhankelijk van welke kant van de wei deze komt, zullen we er dan of juist recht op kijken, of het grootste deel niet zien.

Maar een windmolen zit je weer met het geluid, en dat ding zie je eigenlijk altijd.

Dus het zal een beetje een afweging worden.

Als we het dak van de stal wel gaan gebruiken voor zonnepanelen, dan gaat er waarschijnlijk wel een kabel naar het huis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:11

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:18

Palousa_boy vergeet op zonnige dagen niet het flitsen van het licht door de wieken van een windmolen. Kun je knettergek van worden.
Wij hadden al een dikke grondkabel naar de stal gelukkig, en in de stal ook een meterkast. De omvormer maakt helemaal geen geluid? Wij hebben alles Duits, minimaal 15 jaar garantie, dat Chinese vonden we toch wat eng, ook i.v.m. eventuele storing en garantie.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:29

Onze veranda is aan de noordkant dus dat schiet niet zoveel op ;)

We hebben nog wel een stukje dak richting het westen, daar kijken we ook niet op (daar hebben alleen de buren last van) dus dat zou voor thuis nog een optie zijn.

Zal de linkjes even bekijken shadow.

En zonnige dagen hebben we hier genoeg in Frankrijk gelukkig. Als er een windmolen komt, komt deze wel in "het dal" te liggen, dat is ongeveer 10 meter lager dan het huis en kwa plaatsing staat hij dan een stuk bij het huis vandaan dus denk dat de schittering meevalt.

Kabel naar de stal doen we liever niet omdat we dan onder een weg door moeten (dus weer extra kosten) en 500 meter kabel moeten ingraven. Dat dan x €5 per meter..
Dus daarom willen we eigenlijk alleen de stal er op laten draaien. Maar als het later wel de moeite blijkt is er natuurlijk zo een kabel gelegd (hoop ik).

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:38

Hier ook panelen, nu zo'n 2,5 jaar. Heb ze door een prijsstunter laten leggen, nadat mijn collega (technisch) hier ook had aangeschaft (dat gaf mij voldoende vertrouwen). Zorg inderdaad dat je bij het leggen aanwezig bent, want onverwachts zijn er vragen (verdeling op je dak, doorvoer voor de kabels, waar komt de kast e.d.) en dan wil liever zelf beslissen dan dat zij dat voor je doen. Achteraf wijzigen is lastig en kan veel geld kosten. Ben tevreden en opbrengst is naar verwachting. Ook de gedachte dat als de prijzen enorm gaan stijgen de panelen dit dempen geeft een prettig gevoel. Minder afhankelijk van wat de markt doet.

Er is veel informatie over te vinden maar ik kan wel als tip geven om niet meer te leggen dan je gaat gebruiken (en denk dan aan de wattpiek, dit is wat hij technisch gezien maximaal kan opleveren, in praktijk moet je zo'n 85% daarvan als effectieve opbrengst rekenen in normale situaties). Ga je hoger in vermogen zitten dan kost dat je geld (meer panelen) maar wat je zelf netto niet verbruikt lever je terug en daarvan is het teruglevertarief veel lager dan waarop je je energie inkoopt. Dat wordt vaak vergeten. Teruglevertarief verschilt ook tussen energieleveranciers maar niet veel (voor zover ik toen onderzocht heb).

Ik heb ook enorm aangehikt tegen het aanzicht van de panelen op mijn dak. Maar merk dat ik er sinds ze er liggen alleen met veel voldoening naar kijk :-). Het rendement weegt op tegen uiterlijk, en ik vind het eigenlijk zowiezo niet lelijk (ik heb de zwarte om die reden nog overwogen maar niet genomen, die waren toen nog een stukje duurder, ik heb dus de reguliere).

Ik heb zelf geen slimme meter (wil ik ook niet, wil niet dat mijn verbruik en opbrengst 'op straat liggen') maar houd zelf 2x per week de verbruiken en opbrengst bij met:
de online tool Energie Manager Online
Die verdeelt de ingevoerde waarden middels slimme verdeelsleutels, werkt prima in de praktijk.

Verder schreef ik over mijn gedachten en ervaring met zonnepanelen dit:
Zonnepanelen voordelen: meer dan goedkope energie
Laatst bijgewerkt door stefje op 25-04-15 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:42

Palousa_boy, ik vind de verticale-as-windmolens in elk geval heel erg mooi, en die doen het blijkbaar ook beter in niet helemaal vlak en open terrein, maar ik weet niet hoe ze funtioneren of hoeveel last je ervan hebt.
http://www.indepthinfo.com/windmills/ve ... urbine.htm

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:51

Die zijn ook wel interessant ja. Het is bijna lastig kiezen wat je wilt met zo veel keus.
En dan nog uitzoeken wat het opbrengt kwa energie, maar ook financieel.
Zo is ons abonnement bij de energieleverancier momenteel 16 kWh. Dit allemaal terugwinnen met wind of zon zal met onze opties niet heel aantrekkelijk worden denk ik, financieel maar ook esthetisch.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:47

Sinds 1 oktober hebben wij 39 panelen liggen op onze schuur. Met 2 omvormers en optimizers ertussen. Ons rendement moet 10.000KwH (zeg ik het nu goed???) per jaar moeten zijn/worden.
We hebben er ook nog 36 op het dak van de zaak liggen. Ook incl. omvormers en optimizers.
Bij ons is géén schaduw en ze liggen op het westen (zuiden ging helaas niet ivm de positie van de schuur.
Ons voorschot is al flink gedaald en zoals het er nu uitziet, zullen we dit jaar ook al flink wat geld terugkrijgen van de energieleverancier.
Het is idd een hele flinke investering, maar ze verdienen zichzelf snel terug.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:59

Wij hebben nu sinds dik 2jr, 6 panelen op het dak van ons huis, via een collectieve actie van Vereniging Eigen Huis, van Oskomera.
Ik hou eigenlijk niet echt bij hoeveel stroom we opwekken... :o Ik zou er wel meer willen maar dat past niet/is niet rendabel op ons dak.
Er zijn wel 2 panelen van ons dak gewaaid :oo afgelopen maart. Maar dat is allemaal netjes opgelost en gelukkig verder geen schade aan personen of het huis. De monteurs hadden het nog nooit gezien, voor hun was het tot nu toe alleen theorie ;)