Vogel in de kachel...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Vogel in de kachel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 07:26

Gisteren zat ik thuis te werken en hoorde ik geluiden van de kachel. Ik had het idee dat ze een nestje op het dal aan het maken waren. Geluiden hoorde ik af en toe.
Gisteren nog een paar keer iets gehoord, tot ik gisteravond om 22.00 ineens luidere geluiden hoorde, de honden ook verdwaasd stonden te kijken. Ik begon me al te ergeren aan dat stomme nest totdat er naast mij een lampje aan ging :)*
Ik he het luikje van de kachel open gedaan en keek naar het staartje van een grote vogel. oliebol... Dierenambulance gebeld en die wilden wel komen, maar als we hem konden vangen en buitenzetten was het ook goed. Uiteindelijk mijn man handschoenen aan gedaan en kachel open, maar toen zat hij weer in de pijp. Nog een uur gewacht, maar geen geluiden meer gehoord. Uiteindelijk heb ik er maar wat water in gezet en ben gaan slapen, was na middernacht. Stiekem hadden we hoop dat hij weggekomen was.
Vanochtend kachel weer open en ik zag het water zwart zijn en er wat naast liggen. Toch maar ververst en toen ik net terug kwam van het met de honden lopen hoorde ik hem weer. Hij kan gewon in de kachel zitten, maar als ik het deurtje open schiet hij weer naar boven.

Ik heb dus ook geen idee wat ik kan doen. Ik ben zelf heel bang voor vogels, dus durf ook nit de kachel open te zetten zodat hij de kamer in kan en dan te vangen. Heeft er iemand tips hoe dit aan te pakken?

_Anneruth

Re: Vogel in de kachel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:29

Als je de schoorsteenveger nou belt? Hij kan zijn veger in de kachelpijp zetten en zorgen dat de vogel in de kachel blijft. Hij wil hem vast ook wel voor je vangen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:32

Wij hadden dit ook! Deurtje en tuindeur open gezet en hopen dat hij er zelf uit kwam.
Uiteindelijk toch de dierenambulance laten komen. Gewapend met een tang en enorme handschoenen waren ze binnen 5 min klaar. :)
Vergeet niet een kapje op de schoorsteen te laten zetten om het te voorkomen!

Edit: hoe verwacht je trouwens dat hij er uit kan als je het deurtje niet open doet? Het gaat om een schoorsteen neem ik aan? Daar kan die vrijwel niet meer aan de bovenkant uitkomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 07:34

Schoorsteenveger komt niet zo laag met zijn bezem vrees ik, maar wil hem idd straks even bellen. Hij gaat in het kleine verbindingsstuk zitten tussen de kachel en de schoorsteen. Dat is een kleine ingang, waar mijn hand niet in kan, maar die vogel dus wel. Dat stuk wordt normaal van onderaf schoongemaakt...

Simbaa, afstand van kachel naar tuin is bij ons aardig groot, dus die weg gaat hij zeker niet zelf vinden. En ik heb hier ook twee honden lopen die ik ergens moet opsluiten als ik het deurtje open zet. Dan blokkeren ze de route. Ik besef me dat hij er ook niet uit kan op dit moment helaas...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 07:37

Dierenambulance heeft tot 9 uur alleen spoeddienst. Die heb ik gosteren ook aan de lijn gehad, maar twijfel of dit nou echt onder de spoeddienst valt... Om 9uur kan ik ze dan bellen, maar ik moet om 10.00 echt weg...

Edit: toch maar gebeld en ze komt er aan. Pfff... Arm beest -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:47

Er voor zorgen dat bij de volgende beurt van het reinigen van je rookkanaal er op het dak gekeken wordt of de vogelvanger er nog wel goed op zit. Anders blijf je dit probleem houden.
Kan je aan de bovenkant van je kachel niet een klep openen? Dan kan je een karton voor de opening van de pijp doen en zo de vogel onderin vangen, laat m niet vliegen in je huis want ze vliegen overal tegen aan en dan heb je overal zwarte roetplekken, heb er helaas ervaring mee...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 07:53

We wonen hier pas een half jaar en schoorsteenvegers hadden deze winter weinig tijd waardoor we de kachel maar even gelaten hebben voor wat het is. Totaal niet asn de vogels gedacht natuurlijk, dus daar gaan we wat aan doen. Ik wacht even tot de dame van de ambulance er is.

We hebben geen flauw idee hoe de kachel werkt, er zit zo'n schuif aan maar toen we deze winter er mee rommelde hadden we twijfels of hij werkt naar behoren dus wil er niet teveel mee rommelen nu. Ben als de dood hem te verwonden met de luchtklep.
Die bovenklep hebbenn we idd geopend, maar dan schiet hij dus direct terug de pijp in

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:55

Kijk echt uit met de vogel eruit halen via het luik. Als hij losschiet en door je huis vliegt is alles zwart. Wij hebben ooit plastic rondom de haard gespannen (een soort zak gemaakt) en het luik open laten staan. Hij 'viel' toen vanzelf in de haard en konden hem toen naar buiten brengen. Bij mijn oma ging dat minder goed: daar schoot de vogel het huis in.... Hel! ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:02

Daar had ik nog niet over nagedacht, dat ga ik zo zeker even overleggen. Geen zin om alles opnieuw te witten, heb nog genoeg te verven...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:06

Gebeurt bij ons ook wel een keer of 2-3 per jaar. Wij zetten dan het deurtje open en het voorraam Dan vliegt die er zo weer uit. Een kap hebben wij er ook op maar dat helpt dus bij ons niets

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:10

Voor kunnen bij ons alleen kleine raampjes open, daar gaat hij nooit de weg naartoe vinden helaas... Om achter te komen moet hij de woonkamer door, de keuken, bijkeuken en dan de tuimkamer in. Dan kan ik beter een kaart voor hem klaarleggen :+ Bovendien is het een vogel die aardig aan de maat is, een merel ofzo... Hij is nu aardig stennis aan het schoppen in de kachel, hopelijk is de ambulance er snel.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:26

Ik hoop het ook voor je en dat ze hem snel in veiligheid kunnen brengen. Voor de vogel ook niet leuk.

Hoe de schoorsteenveger het precies doet weet ik niet maar volgens mijn vriend is het vrij simpel en hebben ze vaker met bijltje gehakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:32

Schoorsteenveger die ik sprak gaf aan dat hij weinig kon doen zoals hij het hoorde. Als ze hoger zitten, echt in de pijp wel, maar niet in dit verbindingsstukje. Hij kon wel de kachel losmaken e.d. Maar dat had niet echt mijn voorkeur als het niet hoefde...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:56

Nou, ze zijn weg, en de vogel is uitgevlogen *\o/*
Met een paar lange armen de pijp ingedoken en vogel eruit gevist.

Idee was om hem mee te nemen, maar hij was zo fel dat ze hem op de oprit hebben gezet en hij vloog direct weg. Hopelijk was at het einde van dit avontuur...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:01

Dit hebben wij ook een paar keer gehad! Sta je toch raar te kijken. Wij hadden het deurtje open gedaan en snel een groot visnet ervoor gespannen. Daarna heel snel naar buiten gerend met het vogeltje in het visnet en vrijgelaten :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:02

Ohhh, gelukkig! Nu nog kijken of je misschien een nieuw kapje moet plaatsen. ;)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:02

+:)+

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:05

Hebben wij ook gehad . Was een mus die ondanks kap ook erin is gevlogen. Schuif open gemaakt en toen deur op een kier zodat ik hem kon pakken en weer vrij gelaten. Katten hadden zeer veel interesse.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 09:06

Schoorsteenveger is gebeld en komt voor onze vakantie nog langs en bellen terug wanneer. Ik denk nog steeds iets te horen in de schoorsteen maar ze hebben gekeken en zien of voelen echt niks meer zitten. Even afwachten maar. Hoor het ook niet voldoende om zeker genoeg van mezelf te zijn. Ben een beetje para na die stomme kauw :+ enige wat nog kan is een nest dat de schoorsteen ingezakt is, maar daar kunnen we dan dus niet bij tenzij de schoorsteenveger het omlaag kan duwen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:37

Wat een gedoe zeg!
Kan de schoorsteenveger niet met spoed komen om er iets op te maken?
Iedere keer de dierenambulance op je stoep is ook niet prettig..

Is 't beestje inmiddels bevrijd?

Edit: las net toch echt dat vogel twee gesignaleerd was? :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 09:40

Ja, die boosdoener is bevrijd. Maar ik twijfel nu dus of er nog meer in zit. Ik dacht hetbwel, maar dierenambulance ziet niks. Dus heb die post even verwijderd voor er gerel om niks ontstaat.
En als het zo is, kan dat dan diezelfde kauw zijn die terug wil naar haar nest en er dus weer in is gesprongen? Want dan heeft verwijderen geen zin tot dat nest weg is, dan blijft die terugkomen. Of doen ze dat niet? En ik moet zo weg, dus kan ook niet zoveel nu.
Ze hebben goed gevoeld en niks meer gezien, maar zit wel met een rotgevoel...
Schoorsteenveger zou me terugbellen zodra hij kan.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:42

Op zich zijn kauwtjes niet gek volgens mij. Maar als ze daar hun nest hebben, zullen ze wel terug blijven komen, denk ik. Ik hoop voor je dat de schoorsteenveger gauw een plekje heeft!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:36

Jammer dat ze de vogel hebben laten vliegen, ze hadden beter moeten weten. Roet is erg giftig en een vogel uit de schoorsteen moet dan ook altijd eerst gewassen worden voor hij weer uitgezet kan worden.
Hopelijk blijft het bij deze ene vogel en mocht er wel 1 zitten, laat ze die dan alstjeblieft wel meenemen en naar de opvang brengen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:42

Als er nog een zit gaat hij zeker mee, al is het maar voor mij om uit te sluiten dat het dezelfde is...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:10

Het is er wel echt de tijd voor nu. Het is nest-bouw-tijd. Ik zie niets anders dan kauwtjes vliegen met nestmateriaal in hun snavel.

Grote kans dat het dus geen ongelukje was, maar dat er echt een nest in de planning was/is.