Suggesties scriptie Paard & Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Sissy

Suggesties scriptie Paard & Recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 20:48

Heee bokkers,

Dit jaar hoop ik mijn bachelor Nederlands Recht te behalen. Maar voordat het zover is moet ik eerst een bachelorscriptie schrijven. Nu stond het onderwerp 'paard en recht' op de lijst met mogelijke onderwerpen. De keuze was dus relatief snel gemaakt. ;)

Alleen ik heb nu jullie hulp nodig! Want ik wil graag een scriptie schrijven die relevant is voor het recht in de praktijk en niet alleen een rechts vergelijkend onderzoek. Dus daarom is mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie ooit te maken gehad met een onderwerp op het juridisch gebied met betrekking tot paarden? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Zijn er volgens jullie leemtes in de wet? Moet er een bepaald onderwerp beter geregeld worden?

Ik kan op dit moment nog alle kanten op. Enkele ideeën die ik tot nu toe heb: oplichting (in verband met verborgen gebreken), diefstal, het Europees paardenpaspoort, aansprakelijkheid eigenaar in geval van bijrijder enzovoort. Ik kan nog heel lang doorgaan. Maar zoals ik al gezegd heb zou ik graag over een onderwerp willen schrijven wat maatschappelijk relevant is.

Mocht je een idee of suggestie hebben, ik hoor het heel graag! :)

future_vet

Re: Suggesties scriptie Paard & Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:53

Misschien iets over de problemen bij het fulltime leasen van het paard. Wie er dan verantwoordelijk gehouden mag worden bij ongevallen. Of bijvoorbeeld bij koliek als de leaser eigenlijk alle zorg op zich neemt. Of misschien de contracten tussen eigenaar en leaser.

Interessant! Succes

ingvdh

Re: Suggesties scriptie Paard & Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:59

Eigendomsrecht bij paarden? Daar circuleren verschillende interpretaties over en blijft lastig gezien paarden niet op naam gesteld hoeven te worden en vaak elders gestald staan.