Moeite met theorie examen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Moeite met theorie examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:22

Zijn er nog meer bokkers die moeite hebben met het halen van hun auto theorie?

Ik zelf ben al 6 keer gezakt, elke keer op één foutje. Iedere keer als ik heen ga denk ik: nu ben ik écht goed voorbereid, ik weet dit, ik heb het in de pocket... En iedere keer krijg ik weer te horen 'helaas, gezakt'.
De motivatie om mijn rijbewijs te halen is op zich groot (heb al 30 lessen gehad, dus praktijk zal wel lukken), maar ik zie nu echt als een berg op tegen mijn volgende theorie poging. Ik heb geen zin om weer te zakken (om nog maar te zwijgen van het geld dat je er dan weer aan kwijt bent).

In juni ga ik misschien een theorie weekend volgen, maar dat kost ook weer behoorlijk. Bovendien heb ik al wel eens lessen gevolgd in de theorie. Dan ging het hartstikke goed, en dacht de instructeur dat ik het wel zou halen... Niet dus.

Zijn er mensen die dit probleem kennen? Misschien hebben jullie tips?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:27

Vervelend dat het niet wil lukken. Kan me voorstellen dat je er heel erg tegen op ziet nu -O-

Hoe heb je tot nu toe geleerd en voorbereid (behalve de lessen)? Zelf heb ik eerst het boek 1 keer doorgelezen en daarna heel veel geoefend met: https://itheorie.nl/

Ik heb het toen in één keer gehaald. De proefexamens va iTheorie lijken heel erg op de echten, en je kan er héél veel doen.

Waar gaat t meestal mis bij jou? Gevarenherkenning of meer de gewone vragen?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:30

Met de gevarenherkenning gaat het altijd wel goed, maar bij die gewone vragen ga ik de mist in.
Ik heb ooit het ANWB boek aangeschaft, maar die is dus gewoon niet compleet. Daarnaast heb ik met een CD-rom examens geoefend, en online met proefexamens die je moet kopen (Ten minste, je koopt een 24-uurs code en daarmee heb je onbeperkt toegang tot de proefexamens). Daarnaast heb ik ook samenvattingen en aantekeningen gemaakt.
Ik ga even kijken op de site die je erbij hebt gezet, dankjewel! :)

EDIT: Die pakketten op de site zien er goed uit zeg! Ik denk dat ik dat ga proberen ipv zo'n theorie weekend. Toptip! +:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:47

marley93 schreef:
Met de gevarenherkenning gaat het altijd wel goed, maar bij die gewone vragen ga ik de mist in.

Wat bedoel je met 'gewone vragen'?

Ik kan me herinneren dat de vraagstelling op het theorie-examen heel anders was dan alle oefenexamens op internet en in boeken.
Kwestie van logisch nadenken bij de meeste vragen, voor sommige vragen moet je echt wat kennis op hebben gedaan uit de boeken. Vooral niet te lang nadenken bij de vragen, dan ga je twijfelen en ben je wellicht te laat met invullen.

marley93

Re: Moeite met theorie examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:52

@Goof: Het echte theorie gedeelte van de vragen, dus wat je uit je boekje moest leren. Dat reken ik als de 'gewone vragen'. :)
Ik ben nog nooit te laat geweest met invullen, en heb ook een keer voorgenomen: niet twijfelen, dan ga je fouten maken, maar dat hielp dus ook niet. Het is ook echt niet dat ik belachelijk veel fouten heb, dat is juist het frustrerende. Elke keer zak ik op één fout, en altijd in een ander gedeelte (dus verkeersborden, uitzonderingen, weet ik welke categorieën je nog meer hebt). Ik heb het inmiddels zes keer gedaan, dus met verschillende strategieën ben ik bekend. :+ Ik heb zelfs al verschillende keren een zelfde examen voorbij zien komen, dat vond ik toch ook wel raar. En dan nog zakken! 8)7

De vraagstelling van de site die Thesserd stuurde lijkt er echter wel erg op, dus ik denk dat ik dat nu ga proberen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:59

Herkenbaar TS
Ik ben al vier keer gezakt, de laatste twee keer op 1 fout teveel ;( erg frustrerend..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:06

ik ben ook 3 keer gezakt, de vierde keer had ik hem :j. Wat gewoon stom toevalligheid was, ben 3 keer gezakt op Barendrecht en toen ik naar Gorinchem ging had ik hem meteen :+. In Barendrecht had ik tot 2 keer toe storing en ben ik naar huis gestuurd dat ik hem niet kon doen. Onbewust had ik daar waarschijnlijk ontzettend veel stress & Gorinchem was een nieuwe omgeving. Ik had ook maar in totaal 4 fout. Is het niet een optie om naar een andere locatie te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:09

ANWB hoor ik eigenlijk altijd slechte verhalen over :=. Ik heb een theorieboek aangeschaft van Vekabest inclusief online oefenvragen + oefenpakket via mijn rijschool. De oefenvragen van Vekabest lijken erg op de vraagstelling zoals in het theorie-examen. Overigens heb ik alle oefenvragen die ik niet goed wist gewoon uitgeschreven als en soort samenvatting, zodat ik deze naderhand nog eens door kon lezen.
Ik heb nog wel een inlogcode voor je van het vekabest oefenpakket (ik heb nog 4 à 5 uur tegoed geloof ik), als je me een pb'tje stuurt mag je die zo overnemen. Als je wilt mag je het theorieboek ook wel voor een klein prijsje overnemen. :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:26

marley93 schreef:
@Goof: Het echte theorie gedeelte van de vragen, dus wat je uit je boekje moest leren. Dat reken ik als de 'gewone vragen'. :)
Ik ben nog nooit te laat geweest met invullen, en heb ook een keer voorgenomen: niet twijfelen, dan ga je fouten maken, maar dat hielp dus ook niet. Het is ook echt niet dat ik belachelijk veel fouten heb, dat is juist het frustrerende. Elke keer zak ik op één fout, en altijd in een ander gedeelte (dus verkeersborden, uitzonderingen, weet ik welke categorieën je nog meer hebt). Ik heb het inmiddels zes keer gedaan, dus met verschillende strategieën ben ik bekend. :+ Ik heb zelfs al verschillende keren een zelfde examen voorbij zien komen, dat vond ik toch ook wel raar. En dan nog zakken! 8)7

De vraagstelling van de site die Thesserd stuurde lijkt er echter wel erg op, dus ik denk dat ik dat nu ga proberen.

Pff misschien is het ook wel gedeeltelijk een kwestie van heel veel pech dan :oo

Fijn dat je er wat aan denkt te hebben! Ik kon een soort van licentie kopen bij mijn rijschool toen voor die site. Was paar tientjes geloof ik, niet schrikbarend. En dan heb je 't een jaar dacht ik, zo uit m'n hoofd?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:41

@Kirri: Ja, stalgenoot van me zei ook al dat een andere locatie misschien kon werken. Ik heb het tot nu toe alleen bij Sloterdijk gedaan, maar die vind ik stiekem helemaal niks. := Maar ja, het ligt het dichtst bij voor mij. In Haarlem schijnt ook een fijne locatie te zitten. Denk dat ik even ga uitzoeken hoe ik daar kom...

@Elmo: Ik neem je aanbod even mee in mijn achterhoofd! Dankjewel! ANWB boek was echt bagger. Daar heb ik niks goeds over te zeggen, behalve dat er duidelijke foto's in staan. De theorie zelf is echter gewoon niet compleet, dat is toch van de zotte?

@Thesserd: Ja, zoiets. Ik kan het op dit moment niet via een rijschool doen, maar het is sowieso goedkoper dan zo'n weekend. :D

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:46

Hier ook itheorie en toen ik 1 x geslaagd :) Hoorde wel van mijn rijinstructeur dat je beter itheorie kunt hebben dan een boekje. Ik ken zelf ook een jongen die het 6 x is gezakt, toen itheorie aangeschaft en ik 1 x geslaagd. Kan natuurlijk ook toeval zijn :o

Hoor iig nooit hele positieve verhalen over de boekjes haha

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:47

Ik denk wel dat het werkt, vooral omdat je zegt dat je het al stiekem niks vind :j Wat ik deed was een les om het examen in te plannen, dus uurtje rijden er voor en uurtje er na :P

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:50

Ik had er dus nog nooit van gehoord. :) Nou ja, hopelijk word ik dan net zo'n succesverhaal als die jongen.

@Kirri: Handig! Ik heb alleen op dit moment ook geen praktijk lessen meer. Mijn pakket was 'op', en de praktijk lukt ook wel. Die kan ik na een paar opfris lesjes wel halen.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:54

Ik vond t moeilijk Door de zenuwen en faalangst werd t steeds moeilijker.. en toen k mondeling deed ben ik gelijk geslaagd.. en mn praktijk faalangst examen gedaan ! Daar ben ik dus ook voor geslaagd.. miss een optie ? Heb trouwens niet alles gelezen, miss is t al gezegd. Mondeling moet je rijschool aanvragen kan je niet zelf !

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:56

ah dat snap ik dan :j ja ik heb losse lessen gehad. Pakket was in verhouding veel duurder

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:31

Ik zou ook voor iTheorie gaan, ik ben daarmee in 1 keer geslaagd :)
Er zat letterlijk geen enkele vraag in het examen die ik niet al eens had gehad in een oefenexamen. :P

De gevaarherkenningsvragen waren wel anders, maar goed, als je daar geen moeite mee hebt is dat geen probleem natuurlijk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:16

Ik had ook het ANWB-boek en heb mijn theorie in 1x gehaald, dus zo bagger is hij niet ;)
Je kan inderdaad eens kijken of leren via internet voor jou werkt, zelf moest ik daar niets van hebben haha

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:19

Ik had heel het theorieboek doorgekeken, en vooral veel oefenexamens gemaakt (daar leer je toch echt het meeste van)! ben de eerste keer geslaagd, met 1 fout in de theorie.
Ook op internet staan wel een paar handige sites, als je googled zie je sites waar belangrijke dingen opgesomd staan voor je examen. Succes!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:20

Ik zou ook voor iets anders als ANWB gaan.
Dat boek heb ik ook met de CD-ROM ben wel in 1x geslaagd, maar de helft van de vragen had ik nog nooit eerder gezien!
Heel veel succes, kan mij zo voorstellen dat het echt frustrerend is.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:27

Heb je individueel examen al geprobeerd? Kost wel meer, maar werkte voor mij perfect! Ook 3x gezakt en toen ivm mijn faalangst individueel aangevraagd!
Ik kende de vragen prima, alleen werd ik afgeleid door de rest om mij heen!

Individueel direct geslaagd met 2 foutjes...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:29

Heb je je uitslagformulieren nog? Daar kun je duidelijke op terugvinden in welke onderwerpen je vragen fout hebt beantwoord. Wellicht dat je dit mee kan nemen naar je theorieweekend om nog gerichter te kunnen leren?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 13:19

Poeh, nee die heb ik de laatste paar keren heel kwaad verscheurd O:) (na ze te hebben bekeken op waar ik de fouten had), maar ik weet wel dat het elke keer op andere dingetjes is. Helaas is daar geen pijl op te trekken.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:38

Heb je enig idee waar het aan zou kunnen liggen? :)

Schijnbaar ligt het niet aan je voorbereiding. Is er iets van faalangst? Gaat het te snel? Moeite met concentratie tijdens het maken?

Pas als je weet waar het aan ligt kun je er echt wat aan doen! Ik hoop dat je hem snel haalt!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 13:41

Ik heb nog wel eens gedacht aan faalangst, maar dat lijkt me zo sterk... Daar vind ik mezelf echt te relaxed voor. (Ik stel veel dingen veel te lang uit, ga té relaxed toetsen/examens in, 'zie het wel, loopt wel los', zo'n typje ben ik. :P)
Wat concentratie betreft: geen probleem, denk niet dat het daaraan ligt. Soms gaat een vraag inderdaad net iets te snel voor me omdat ik dan twijfel, maar dat is echt een enkele keer.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:45

Misschien is twijfel wel een probleem? :)