Bijzondere psychologische experimenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijzondere psychologische experimenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:12

Vanwege mijn opleiding loop ik wel eens tegen bijzondere filmpjes aan over experimenten, sommige waarvan je niet voor kunt stellen dat het echt gebeurd.

Ik wil deze 2 met jullie delen.

Als eerste het bystandereffect. Ik ga er niet teveel over uitleggen, kijk maar wat er in het filmpje gebeurd en luister naar de uitleg.

2e filmpje, gaat over ontwikkeling.

Ik heb nog veeeel meer van dit soort bijzondere experimenten, maar wilde deze alvast delen. :D

Corelli

Re: Bijzondere psychologische experimenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:14

Interessant! Ik heb tijdens mijn studie orthopedagogiek ook veel meegedaan aan experimenten, was altijd leuk en interessant. En je staat versteld van je eigen, onbewuste gedrag

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:15

Leuk hè! Vooral die tweede is zo schattig, maar heel boeiend hoe onze hersenen werken..
In mijn opleiding (pedagogiek) hebben wij ook vaak dit soort filmpjes. Het tweede filmpje hebben wij ook zelf bij kinderen moeten uitvoeren, heel interessant om te zien dat sommige kinderen al veel verder zijn in hun cognitieve ontwikkeling dan bepaalde leeftijdgenootjes.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:19

Leuk! Hier heb ik ook les in gehad :) the bystander effect met psychologie en het tweede filmpje met pedagogiek.

Ik vind het Asch effect ook super interessant! Of het stanfort prison experiment!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:19

Het Stanford Prison Project is ook een bizondere. Staat is delen als film op YouTube maar ook wel te downloaden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:21

IDd, spp is idd bijzonder. Heb de film gezien.

Asch effect zou ik eens op moeten zoeken, weet ik zo niet.

Vind stereotypering ook interessant, ik ben zelf in de trein daar wel ens mee bezig gegaan. Wat is nou je eerste indruk van iemand. Je koppelt allerlei ideeën aan iemand die misschien totaal niet waar zijn. heel bijzonder is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:24

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:25

Stanford prison project is inderdaad een experiment wat mij echt super interesseert, heel bizar eigenlijk.

Er is ook een experiment met aapjes, waar ik even de naam van kwijt ben. Hierin werd gekeken of aapjes liever eten hebben of genegenheid. Er was dan 1 "moeder aap" (nep) die knuffelbaar was, maar geen eten had. En 1 moeder aap die wel eten had, maar niet knuffelbaar was. En dan werd er gekeken waar het aapje voor koos.
Breekt nog steeds een beetje mijn hart als ik dat filmpje terug zie.

Oh en het experiment met kinderen over nature en nurture. Die moet ik even opzoeken want die is best opvallend ook.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:26

Dat zijn ontzettende interessante experimenten!

Op dit moment houdt het begrip 'altruïsme' me goed bezig...
Bovenstaand filmpje van het bystander effect kreeg ik te zien op school (pedagogiek) in verband met het begrip altruïsme ... Leuk om over na te denken!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:27

Wat een ontzettend interesante filmpjes, ik ga als ik thuis ben even rustig bekijken.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:27

Milgram, ook zo'n fascinerende! Heel bizar hoe mensen zich laten beïnvloeden bij bepaalde omstandigheden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:31

die allerlaatste van het tweede filmpje is leuk zeg :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:31

RoosG schreef:
Stanford prison project is inderdaad een experiment wat mij echt super interesseert, heel bizar eigenlijk.

Er is ook een experiment met aapjes, waar ik even de naam van kwijt ben. Hierin werd gekeken of aapjes liever eten hebben of genegenheid. Er was dan 1 "moeder aap" (nep) die knuffelbaar was, maar geen eten had. En 1 moeder aap die wel eten had, maar niet knuffelbaar was. En dan werd er gekeken waar het aapje voor koos.
Breekt nog steeds een beetje mijn hart als ik dat filmpje terug zie.

[ Video ]

Oh en het experiment met kinderen over nature en nurture. Die moet ik even opzoeken want die is best opvallend ook.

Ja echt heel sneu, dat zou dezer dagen echt niet meer mogen :P
Bedoel je dat met dat slaan tegen die pop?

Milgram zegt me ook wel iets Loes, ga ik ook nog ff terugkijken.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:33

Ik had laatst ook een stuk gezien, dat ging over een kind dat een vreemde zou helpen vanuit nature.
Er was te zien hoe een volwassen persoon 4 bekers had staan, en het kind het bekertje met de bal eronder aan zou wijzen. Vlak voordat de volwassene ging, verwisselde ze de bal van plek (een andere beker). Het kind zag dit allemaal.
De volwassene ging weg, en een andere volwassene kwam terug.
Toen de vrouw zich hardop afvroeg waar de bal was, ging het kind automatisch helpen, omdat deze al meer info had dan de vreemde volwassene.

Waaruit je dan misschien kunt uithalen dat elkaar helpen in de mens zit?
Ik weet helaas niet meer hoe dit heet..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:34

Milgram inderdaad! Ook heel fascinerend!

Het bobo doll experiment is ook interessant.

De BCC heeft een aantal jaar geleden ook een heel interessant onderzoek gedaan. Zij hebben een jaar of 10 lang verschillende kinderen uit verschillende gezinnen gevolgd en gekeken hoe zij zijn uitgegroeid. Echt super interessant om te zien. Is een aflevering van een uur geloof ik, staat ook op youtube

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:40

Milgram is dat proefpersonen verteld krijgen dat ze meewerken aan een experiment waarmee wordt getest of straf invloed heeft op leren, dan moeten proefpersonen schokken van oplopend voltage toedienen aan een persoon die ze zelf niet kunnen zien. Een acteur zit dan (onzichtbaar) aan de andere kant en maakt eerst gewoon kreetjes 'auw!' maar begint steeds harder te schreeuwen en te smeken om te stoppen totdat hij uiteindelijk geen geluid meer maakt. De proefpersonen stoppen allemaal niet omdat er een autoritair persoon in de kamer staat en hen opdraagt de schokken toe te dienen. 'Het is in het belang van het onderzoek dat u de volgende schok toedient'. Uiteindelijk blijkt dat 2/3 van alle mensen de dodelijke schok toedienen ondat ze dus luisteren naar de autoriteit, ipv naar hun eigen gevoel of de schreeuwende acteur. Bizar he!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:42

braingames is een programma vol met dit soort experimenten, heb die op vast opnemen staan..

het bystander onderzoek is daar ook aanbod gekomen.. in de aflevering over het morele compass.

hieruit bleek dat je geneigd bent om mensen van je eigen 'soort' sneller te helpen.. vrouwen eerst, dan mannen. en mensen die afwijken liggen rustig een kwartier zelfs zonder dat iemand op kijkt ervan (zat letterlijk iemand op een bankje ernaast te eten).

-------

en het 'op hol geslagen trein dilemma

situatie 1:

op twee sporen zijn mensen aan het werk.. links staat er 1 iemand.. op het rechterspoor staan er 4.
Er komt een trein aandenderen op het rechterspoor.. hij zal niet meer kunnen stoppen..
jij staat naast een wissel.. als je die wissel omtrekt zal de trein naar het linker spoor gaan..
wat doe je?

situatie 2:

gelijk aan situatie 1 maar nu zijn het 4 vreemden en de enkele persoon is je vader/moeder/zusje/opa/oma.
-------------

Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-04-15 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:42

badeendje schreef:
Milgram is dat proefpersonen verteld krijgen dat ze meewerken aan een experiment waarmee wordt getest of straf invloed heeft op leren, dan moeten proefpersonen schokken van oplopend voltage toedienen aan een persoon die ze zelf niet kunnen zien. Een acteur zit dan (onzichtbaar) aan de andere kant en maakt eerst gewoon kreetjes 'auw!' maar begint steeds harder te schreeuwen en te smeken om te stoppen totdat hij uiteindelijk geen geluid meer maakt. De proefpersonen stoppen allemaal niet omdat er een autoritair persoon in de kamer staat en hen opdraagt de schokken toe te dienen. 'Het is in het belang van het onderzoek dat u de volgende schok toedient'. Uiteindelijk blijkt dat 2/3 van alle mensen de dodelijke schok toedienen ondat ze dus luisteren naar de autoriteit, ipv naar hun eigen gevoel of de schreeuwende acteur. Bizar he!

Belangrijk puntje, is dat de mensen niet wisten dat de schok die ze toedienden dodelijk was.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:43

Ben trouwens wel benieuwd hoe dat eerste filmpje zou zijn als er een zwangere vrouw pijn lag te lijden, of een jong kind. Ik denk dat daar heel anders op wordt gereageerd!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:46

badeendje schreef:
Ben trouwens wel benieuwd hoe dat eerste filmpje zou zijn als er een zwangere vrouw pijn lag te lijden, of een jong kind. Ik denk dat daar heel anders op wordt gereageerd!

die worden direct geholpen.. biologisch gezien dragen zij de toekomst.. en vanwege het 'beschermen van de soort' helpen we kinderen en vrouwen vrij snel.. met name zwangere vrouwen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:47

44Myrthe44 schreef:
badeendje schreef:

Belangrijk puntje, is dat de mensen niet wisten dat de schok die ze toedienden dodelijk was.

bij het originele experiment was dat wel degelijk bekend.. stond bij de knop geschreven dangerous severe shock.. lijkt mij dat als je dat ziet, je wel degelijk weet dat het dodelijk hoog is. met name als de twee stappen daarvoor al 'rood geschreven staan' en de voorgaande 'extreme intensitity shock' heet
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-04-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:48

De Marshmallow Test doet het ook altijd goed :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:49

Erg interessant altijd dit soort onderzoekjes/proefjes!
Het Stanford Prison Experiment en de Milgram zijn inderdaad best heftige voorbeelden, maar wel ontzettend interessant.

Marshmallow test is ook een leuke ja!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:54

MacavityL schreef:
De Marshmallow Test doet het ook altijd goed :j

[ Video ]

ja die is zo schattig.. die gaat over het begrip van belonen in de toekomst.. of kinderen in staat zijn om een beloning op korte termijn te weerstaan in ruil voor een grotere beloning in de toekomst..

immers als beloning op korte termijn meer invloed heeft dan belofte van een grote beloning..
dan weet je ook dat de belofte van naar de speeltuin in het weekend met een ijsje en een patatje als je je nu netjes gedraagt.. minder effect zal hebben dan je krijgt van mij een koekje als je je nu netjes gedraagt (grijnsss, kinderen zo makkelijk tevreden te krijgen hihi)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:55

Niet zo zeer een experiment maar wat ik wel heel interessant vond was een docu over rouwverwerking bij dieren. Met name olifanten. Daar lieten ze verschillende manieren en vergelijkingen met mensen zien. Vond ik heel indrukwekkend. Ik heb ook een onderzoek gezien naar hoe dieren tekenen van grote rampen doorkrijgen zoals overstromingen en dergelijke en zichzelf in veiligheid kunnen brengen. Ook heel interessant.