Begint de ruzie weer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Begint de ruzie weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 19:06

Ik zat er gisteren al over te denken om een topic te maken. Heel verhaal getypt en weer verwijderd. Moet me maar niet zo aanstellen maar nu toch maak ik een topic want ik word er moedeloos van. Ik weet niet wat er mis is maar mijn moeder is weer bezig met het ruzie zoeken. Ze zit me belachelijk te maken en tegen me te schreeuwen als haar iets niet aan staat. Zo heb ik ook het idee dat ze niet door heeft dat ik 18 ben, bijna 19 en dat ik inmiddels zelf wel kan bepalen wat ik wil en dat ik ook niet achterlijk ben. Maar nee ik mag alleen dingen bepalen als het haar goed uit komt. Ik heb bijv. met mijn ouders afgesproken dat ik bij mijn vriend mag slapen door de week als ik al mijn huiswerk/achterstanden voor school af heb. Eindelijk heb ik nu al een tijd mijn achterstanden afgewerkt en ben nu al 2 maand op mijn eindstage. Maar zelfs nu mag ik niet door de week bij mijn vriend slapen, want volgens hun was de afspraak dat ik dat mocht als er bijvoorbeeld iemand jarig was. Dan mag het wel... eh ja leuk mocht ik ook toen ik mijn achterstanden nog niet af had. Ik had het al kunnen verwachten dat het toch niet zou mogen zo zijn mijn ouders.

Toen ik vanochtend beneden kwam heb ik de paarden gevoerd, geborsteld, naar buiten gedaan, stal en weiland uitgemest en de hond uitgelaten. Allemaal zeer normale dingen maar daar ben je toch wel eventjes mee bezig. Toen ik terug kwam laptop gepakt en ben ik op de bank gaan zitten. Nog geen half uur later komt ze naar beneden en begint meteen te schreeuwen dat ze het zo zat word dat ik altijd maar achter die laptop zit, dat ik verslaafd ben, ik nooit wat doe en lui ben. Dat ik direct mijn laptop uit moet doen en dat ik niet ALWEER de hele dag achter mijn laptop moet zitten. Waarom is het nodig om zo tegen me te schreeuwen? Toen ik vanochtend er achter kwam dat de optimel die ik gekocht had op was maar leeg was terug gezet in de koelkast baalde ik wel. Ik had kunnen verwachten dat mijn broertje mijn optimel zou opdrinken als het lekker is drinkt hij zo een pak leeg. Dus ik zeg als iedereen beneden is dat de gene die mijn optimel heeft opgedronken dat hij het pak dan ook wel even kon weg gooien en dat het nu extra banketstaaf was dat ik dacht dat het er nog was. Gaat mijn moeder me belachelijk zitten maken als ze een leeg pak muisjes vind gaat ze in de kamer staan en staat ze te schreeuwen dat ze het belachelijk vind dat de verpakking leeg is en dat die ook wel even weg gegooid kon worden. Waar slaat dat op? Wat is dat voor kinderachtig gedrag en dan word er tegen mij gezegd dat ik kinderachtig ben.

Precies op dit moment dat ik dit aan het typen ben word ik naar beneden geroepen omdat ze met mij en mijn broertje ons gedrag willen bespreken van dit weekend. Ze hebben een hoop gezeur en gezeik en als ik zeg dat mijn moeder te pas en te onpas begint te schreeuwen over van alles en nog wat begint ze met haar ogen te draaien en te roepen dat dit niet zo is. Wat moet ik hier nou mee? Kan er niet normaal gedaan worden? Krijgen we weer een fase vol ruzie en geschreeuw? Gaat het een maand goed moet er een maand later chagrijnig gedaan worden en kan ik niets goed doen. Wat moet ik met ouders die alleen denken dat ze zelf geweldig zijn en alle fouten bij mij liggen. Tuurlijk zeg en doe ik wel eens dingen die niet zo handig zijn maar dat is geen reden om tegen mij staan te schreeuwen als ik nog geen woord heb gezegd. Maar tijdens het gesprek werd beweerd dat mijn houding mijn moeder niet aan stond, een paar min later was de reden dat ik al rotte opmerkingen maakte. Nee ik maak rotte opmerkingen als er niet normaal met mij gecommuniceerd kan worden :(

Ik word hier zo moedeloos van. Wat kan ik hier in godsnaam mee doen. Als het aan mij ligt ga ik nu een weekje naar mijn vriend als de boel wat afgekoeld is maar dat mag dus ook niet van mijn ouders want ik mag daar doordeweeks niet slapen. Dat heb ik tijdens het gesprek aangekaart en krijg ik te horen dat ik daar niet doordeweeks mag slapen omdat ik nog thuis woon en ik anders maar een eigen huisje moet zoeken. Eh ja, zou het dol graag willen heb er het geld nog niet voor en heb zeker het idee dat mijn moeder dat niet aan kan en dan door draait als ze echt te horen krijgt als ik uit huis ga. Volgens mij ben ik nog een kind van 14, 15 a 16 jaar in hun ogen ;( Ik wil mijn ouders niet in een kwaad daglicht zetten maar het is zo vermoeiend. Ik dacht dat het nu eigenlijk goed ging en dat het beter ging tussen mijn ouders en mij. Ik doe zo mijn best om het thuis leuk te houden en dat er niet gezeurd,gezeikt en geschreeuwd word. Ik pas me aan van alles aan en het is nooit goed. Mijn vriend wil al niet bij mij thuis komen omdat mijn moeder rot opmerkingen maak van mijn vriendinnen krijg ik te horen dat mijn moeder zich af en toe raar gedraagt naar mij toe. Ben ik dan echt zo'n klein kind, onvolwassen puber die alleen aan zich zelf denkt? ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:09

Tja, je woont onder het dak van je ouders, dus heb je je aan hun regels te houden. Ik lees veel wrijving van beide kanten en je bent natuurlijk aan het eind van je pubertijd.
Kun je je gevoel niet op papier zetten en dat aan je ouders laten lezen?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:09

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar is het misschien een idee om wat voor jezelf te zoeken? Dan zit je niet meer op elkaars lip?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:15

Nope ben je niet.. Zit in precies dezelfde situatie die jij hier beschrijft met mijn moeder. Normaal communiceren kan hier om de een of andere reden echt niet. Hoe rustig ik ook blijf.

Voor mijn gevoel lijkt het ook zo dat mijn moeder mij tot het uiterste probeert te drijven waardoor ik uiteindelijk ook losbarst. Kan het zooo vaak rustig herhalen dat ze gewoon op een normale toon kan praten, maar niks blijkt te werken..

Mijn moeder zit ook de hele dag te zeuren hoe vreselijk ik en mijn broer wel niet zijn, en dat we maar op moeten rotten uit huis. Als het kon had ik het allang gedaan..

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:15

Alles eerst; toen ik 18 was vonden mijn ouders t ook onzin om door de wees bij elkaar te slapen. Zeker als je vriend dichtbij woont. Dus dat vind ik niet een heek vreemde regel en eigenlijk, ondanks da ik t toen niet leuk vond, vind ik het wel een goede regel. Binnen een korte tijd ga je waarschijnlijk op jezelf wonen en dan heb je alle vrijheid ;). Tenminste ik was 21 toen ik op mezelf ging.

Daarnaast lijkt het me goed dat je rustig bespreekbaar maakt dat je de situatie nu niet leuk vind. Misschien hebben je ouders zelf wel problemen waar je niet vanaf weet en dat kan heel erg uitwerken op het gezin. Volgens mij als ik het zo leest zit je zelf in de fase waarbij je je wat (onbewust waarschijnlijk) afzegt tegen de regels en leefwijze van je ouders. Is helemaal niet erg. Je bent op zoek naar je eigen leven. Dit botst vaak erg erg met de familie normen en waarden.

Ik raad je echt aan om open te blijven praten over dit soort gevoelens, probeer ruzie te voorkomen en rustig te blijven en dingen zoals een leeg pak drinken. Sja dat heb je nu eenmaal als je met meerdere mensen in huis woont..

Nig een paar jaartjes en dan kan je doen en laten wat je wilt ;)

Succes!!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 19:16

Cayenne schreef:
Tja, je woont onder het dak van je ouders, dus heb je je aan hun regels te houden. Ik lees veel wrijving van beide kanten en je bent natuurlijk aan het eind van je pubertijd.
Kun je je gevoel niet op papier zetten en dat aan je ouders laten lezen?

Klopt heb je helemaal gelijk in! Hun huis hun regels. Maar het is zo naar dat ik veel dingen zelf maar moet uit zoeken maar dat kan pas als het hun uit komt. Tuurlijk moeten er huiselijke klusjes gedaan worden en die doe ik minder nu ik 40 uur per week aan het werk ben (stage). Maar dat is nog geen reden om dan naar me te staan schreeuwen dat ik lui ben en niets doe.

Brief schrijven weet ik eigenlijk niet of het wel werkt. Vooral mijn moeder wil niet in zien dat zei ook wel eens verkeerd zit. Ik heb haar nog NOOIT horen zeggen dat ze ergens fout mee zat. Dan verdraait ze het wel weer waar ze wel gelijk in was. Heb dit al vaker met mijn ouders, voornamelijk moeder besproken maar het werkt niet omdat ze niet wil accepteren hoe ik me voel.

eclair98 schreef:
Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar is het misschien een idee om wat voor jezelf te zoeken? Dan zit je niet meer op elkaars lip?

Dat heb ik dus ook in de tekst gezet. Dat ik dan naar mijn vriend wou toe gaan maar ik dat niet door de week mag. Ik mag door de week niet weg. Maar krijg dan wel te horen dat ik nooit weg ga en nooit leuke dingen ga doen :\ Verder zit ik de hele dag op stage van half 9 tot 5 en ben dan rond 6 uur half 7 thuis. In het weekend probeer ik al zo min mogelijk thuis te zijn.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:18

O zo bekende fase. Had het zelf ook met mijn moeder (betreft ruzies) rond die leeftijd en zie het nu ook bij mijn vriendinnen die rond jouw leeftijd zitten. Het klinkt heel stom maar bij mij heeft uit huis gaan echt geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:18

19 is een hele mooie leeftijd om op kamers te gaan... Waarschijnlijk het prettigst voor iedereen. Zo te lezen is je moeder er ook wel klaar mee, en ben jij er ook aan toe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Begint de ruzie weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:21

Hoe oud is je vriend en heeft hij een eigen huis? Want er is een verschil tussen 'op jezelf wonen' en bij je vriend bivakkeren. Dat laatste zien je ouders vermoedelijk niet zitten.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:22

eclair98 schreef:

Misschien toxh eerst het hele verhaal maar lezen voordat je reactie plaatst :).

Ts, wat een rot situatie.
Wordt het alleen tegen jou gedaan of ook tegen je broertje?
Misschien durven je ouders, of in ieder geval je mam, niet los te laten? want dan betekend het echt dat je ouder wordt, en dat ze zelf ook ouder worden..
Hoop wel dat het snel anders gaat bij jou, heel veel sterkte verder!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:25

Herkenbaar idd rond die leeftijd...tijd om op kamers te gaan ;) . Tot die tijd op je tanden bijten, denk dat er tot die tijd niet echt een structurele oplossing hiervoor is...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:26

Wanneer verwacht je dan wel geld te hebben om uit huis te gaan? Verdien je echt helemaal niks? Studeer je? Kun je anders desnoods niet bijlenen? Je bent volwassen he. Als je ouders niet willen dat je op jezelf gaat is dat jammer voor hun maar ze kunnen je niet tegenhouden.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:34

Ik zou een brief schrijven met wat je nu voelt en hoe je erover denkt, dan moet je moeder maar zien wat ze er mee doet maar weet ze wel hoe jij je voelt....

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:21

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Cayenne schreef:
Hoe oud is je vriend en heeft hij een eigen huis? Want er is een verschil tussen 'op jezelf wonen' en bij je vriend bivakkeren. Dat laatste zien je ouders vermoedelijk niet zitten.

Mijn vriend is 20 heeft nog geen eigen huis. Ik snap wel dat ze me niet elke dag van de week uit huis willen hebben en dat is mijn plan ook helemaal niet. Ik heb hier thuis mijn paarden staan en daar moet ik wel voor zorgen. Maar op momenten zo als dit zou ik er graag even een weekje tussen uit willen.

JCDJK schreef:
Ts, wat een rot situatie.
Wordt het alleen tegen jou gedaan of ook tegen je broertje?
Misschien durven je ouders, of in ieder geval je mam, niet los te laten? want dan betekend het echt dat je ouder wordt, en dat ze zelf ook ouder worden..
Hoop wel dat het snel anders gaat bij jou, heel veel sterkte verder!

Dank je! Tegen mijn broertje word ook wel zo gedaan maar dat is het 'lievelingetje' hij word overal op en neer gereden met honkbal en golf wedstrijden en trainingen en ik moet het zelf maar uitzoeken hoe ik wat ga regelen met bijv opgehaald worden van stage als de persoon met wie ik mee rij moet overwerken of naar een fotomeeting. Als ik met de Laptop op de bank zit en mijn broertje met de ipad word er naar mij geschreeuwd dat ik ziekelijk verslaafd ben terwijl er ondertussen niets van hem word gezegd. Denk inderdaad dat mijn moeder me niet los durft te laten en ze wil al helemaal niet toe geven dat ze ouder word. Ze heeft het er nog al vaak over hoe jong z er nog wel niet uit ziet (ze is 50), ze heeft echt al wel rimpels hoor maar dat wil ze ook al niet toegeven.

muntdrop schreef:
Wanneer verwacht je dan wel geld te hebben om uit huis te gaan? Verdien je echt helemaal niks? Studeer je? Kun je anders desnoods niet bijlenen? Je bent volwassen he. Als je ouders niet willen dat je op jezelf gaat is dat jammer voor hun maar ze kunnen je niet tegenhouden.

Wanneer ik het geld wel heb dat weet ik nog niet. Ik studeer inderdaad, zit in het laatste jaar van de MBO opleiding en wil hierna nog een opleiding gaan doen. Maar moet nog een beroepskeuze test doen omdat ik nog niet precies weet wat ik dan wil gaan doen. Werken wil ik ook wel maar ben 19 als ik klaar ben met de opleiding. Wil ik er nog wel een opleiding achteraan doen, HBO ga ik wss niet redden maar dat is weer een heel verhaal. Gewoon kort, ik doe nog een opleiding en wil er nog een gaan doen. Ik heb nu geen baantje maar voor mijn stage krijg ik een stagevergoeding. Baantje gaat er momenteel ook niet in zitten heb mijn weekenden wel nodig met mijn paard, vriend en vriendinnen en rust. Stufi krijg ik trouwens wel. Heel mooi bedrag en hou heel wat over in de maand maar is niet genoeg om uit huis te gaan. Als ik dan al uit huis ga wil ik toch wel een baan hebben. Direct lenen zie ik nog niet zo zitten. Misschien ga ik op kamers maar dat hangt weer af van de opleiding die ik wil gaan doen en waar die opleiding zit.

tootje71 schreef:
Ik zou een brief schrijven met wat je nu voelt en hoe je erover denkt, dan moet je moeder maar zien wat ze er mee doet maar weet ze wel hoe jij je voelt....

Mijn moeder weet het, maar wil het niet accepteren. Ze wil niet accepteren dat het door haar komt dat ik niet altijd lekker in mijn vel zit. Dan krijg ik alleen maar een bozere moeder en meer gezeik en gezeur. Was allang zo blij dat ik er eindelijk van af was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:48

Het is alsof je mijn situatie en moeder van een tijdje terug beschrijft. Echt precies gewoon, met die laptop ook enzo. :+

Ik ging gesprekken hierover aan op goede dagen op momenten waarop ze vrolijk was en alles goed liep. En dan op een manier dat je eerder jezelf verwijt dan haar. Dat maakte dat ze minder meteen ging schreeuwen en boos doen.

Wat ik heb gedaan is toch wel dat weekje weg gegaan wat jij ook wil. Ondanks dat dat niet mocht en ze dan niks meer zouden betalen voor me etc. Het helpt wel enorm. Even pauze van elkaar. En nu nog ga ik soms een maandje naar mijn oma, als de bom echt uitbarst. Ik typ dit terwijl ik daar op de bank lig :P. Thuis is het al goed, maar hier is het gewoon chiller. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 00:01

Klinkt als een moeder die zwaar in de overgang zit met alle gevolgen van dien :(:)

Lastig, ik denk toch dat het huis uit de beste oplossing is, misschien voor een korte periode om alles tot rust te laten komen maar misschien ook wel definitief.

Zo te lezen zit je moeder behoorlijk met haarzelf in de knoop en heeft het op zich niks met jou te maken.

Ik lees niks over je vader, is die er ook en kun je dit niet eens met hem bespreken?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 00:29

Ik zit precies in dezelfde situatie TS, ik leef met je mee :(:)

Hier gaat het voornamelijk dat mijn moeder niet begrijpt dat sinds ik studeer, ik geen tijd meer heb voor andere dingen, waar ook klusjes onder vallen. Ik denk ook dat ze moeite heeft met het feit dat ik zelfstandiger begin te worden. Ik woon door de week op kamers, ik studeer, ik heb werk en mijn rijbewijs. Kortom, ik ben geen klein kind meer én bijna 20. Ik heb nog steeds het gevoel alsof ze me als een 13-jarige behandelt. Ik mag nergens een uitgesproken mening over hebben want ik ben een snotbel die nog niets van de wereld gezien heeft, wanneer ik in een situatie iets aanhaal wat ik van mijn studies geleerd heb moet ik zwijgen omdat ik nog maar in mijn eerste jaar zit (mijn moeder heeft zelf nooit gestudeerd). Als er gediscussieerd wordt kan dat nooit normaal gebeuren, altijd dat geschreeuw. Ik krijg bijna continu verwijten naar m'n hoofd geslingerd dat ik nooit iets doe in huis en dat m'n moeder altijd alles alleen moet doen, maar ik krijg het haar er gewoon niet in gepraat dat ik daar geen tijd meer voor heb. Mijn leven bestaat nu uit studeren, de paarden en mijn vriend. Er blijft buiten dat nog weinig tijd over voor mezelf of mijn vrienden. Uiteraard help ik wel met klusjes waar ik kan, als ik daar de tijd voor heb, maar studies gaan voor, en met de examens in het zicht heb ik daar geen tijd voor. Als ik dan wat doe kan ik nooit wat goed doen. Stom voorbeeld; had laatst de hele keuken opgeruimd, propere afwas weggezet en de vuile in de machine. Was ik één ding erin vergeten te zetten, was het de hele dag een heel gedoe ervoor. Menopauze zit er ook nog niet in, mijn moeder neemt hormonen om het uit te stellen.

Gelukkig hebben we ook onze goede momenten, maar die zijn de laatste tijd zeldzaam.. Gelukkig zie ik mijn ouders enkel tijdens het weekend, dan gaat het wel goed tussen ons. Maar als ik tijdens de vakanties weer wat langer thuis ben gaat het weer bergaf. Ik laat alles gewoon over me heengaan en denk dan bij mezelf "nog even doorbijten, dan ben ik afgestudeerd en hebben ze niks meer over me te zeggen". Ik snap heus wel dat zolang ik hier woon en mijn ouders mijn studies betalen ik naar hun regels moet luisteren, maar ik denk dat ik ook wel de leeftijd gepasseerd ben dat ze me iets kunnen verbieden in de keuzes die mijn leven aangaan.

Achja, ik denk dat het wel vanzelf gaat overwaaien. Mijn vriend heeft hetzelfde met zijn moeder meegemaakt toen hij ging studeren, ik denk dat het gewoon een kwestie is dat ouders niet willen accepteren dat hun kinderen volwassen worden. De moeder van mijn vriend heeft zich daar ondertussen bij neergelegd en nu gaat het weer goed tussen hun.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 08:55

Geryon schreef:
Het is alsof je mijn situatie en moeder van een tijdje terug beschrijft. Echt precies gewoon, met die laptop ook enzo. :+

Ik ging gesprekken hierover aan op goede dagen op momenten waarop ze vrolijk was en alles goed liep. En dan op een manier dat je eerder jezelf verwijt dan haar. Dat maakte dat ze minder meteen ging schreeuwen en boos doen.

Wat ik heb gedaan is toch wel dat weekje weg gegaan wat jij ook wil. Ondanks dat dat niet mocht en ze dan niks meer zouden betalen voor me etc. Het helpt wel enorm. Even pauze van elkaar. En nu nog ga ik soms een maandje naar mijn oma, als de bom echt uitbarst. Ik typ dit terwijl ik daar op de bank lig :P. Thuis is het al goed, maar hier is het gewoon chiller. :)

Zo te horen ben ik dus niet de enigste die er last van heeft. Ik snap niet dat mijn moeder zo door draait over mijn laptop. Ik doe de opleiding grafisch vormgeven dus ben er ook mee bezig voor stage en school ook als hobby en ik ben ook nog administrator op een paarden spel. Mijn moeder lijkt niet te begrijpen dat dat verantwoordelijkheid met zich mee brengt want ik speel toch alleen maar dat stomme spelletje. Spelletjes is geen werk. Wel fijn dat jij zo gemakkelijk naar je oma toe kunt. Ik kan ook wel naar mijn oma toe maar dan komt mijn moeder me daar wel weer weg plukken, is maar 2 huizen verderop :+

spatter schreef:
Klinkt als een moeder die zwaar in de overgang zit met alle gevolgen van dien :(:)

Lastig, ik denk toch dat het huis uit de beste oplossing is, misschien voor een korte periode om alles tot rust te laten komen maar misschien ook wel definitief.

Zo te lezen zit je moeder behoorlijk met haarzelf in de knoop en heeft het op zich niks met jou te maken.

Ik lees niks over je vader, is die er ook en kun je dit niet eens met hem bespreken?

Ik denk dat ze inderdaad wel in de overgang zit maar heb haar er nog niet over horen praten. Denk ook als ze dat is het liefst ontkend. Als ze boos doet en ik zeg het, dan krijg ik echt een vuile blik van haar :')

Met mijn vader kon ik altijd alles goed bespreken maar sinds de burn-out die hij heeft gehad gaat het allemaal een stuk minder soepel en gaat hij vaak in mee wat mijn moeder zegt. Voorheen was hij het nog al vaak met haar on eens. Zo kreeg ik van hem vanochtend te horen dat ik er maar extra aan het gesprek van gisteren moest denken en over mijn gedrag van het weekend.

Snollygoster schreef:
Ik zit precies in dezelfde situatie TS, ik leef met je mee :(:)

Hier gaat het voornamelijk dat mijn moeder niet begrijpt dat sinds ik studeer, ik geen tijd meer heb voor andere dingen, waar ook klusjes onder vallen. Ik denk ook dat ze moeite heeft met het feit dat ik zelfstandiger begin te worden. Ik woon door de week op kamers, ik studeer, ik heb werk en mijn rijbewijs. Kortom, ik ben geen klein kind meer én bijna 20. Ik heb nog steeds het gevoel alsof ze me als een 13-jarige behandelt. Ik mag nergens een uitgesproken mening over hebben want ik ben een snotbel die nog niets van de wereld gezien heeft, wanneer ik in een situatie iets aanhaal wat ik van mijn studies geleerd heb moet ik zwijgen omdat ik nog maar in mijn eerste jaar zit (mijn moeder heeft zelf nooit gestudeerd). Als er gediscussieerd wordt kan dat nooit normaal gebeuren, altijd dat geschreeuw. Ik krijg bijna continu verwijten naar m'n hoofd geslingerd dat ik nooit iets doe in huis en dat m'n moeder altijd alles alleen moet doen, maar ik krijg het haar er gewoon niet in gepraat dat ik daar geen tijd meer voor heb. Mijn leven bestaat nu uit studeren, de paarden en mijn vriend. Er blijft buiten dat nog weinig tijd over voor mezelf of mijn vrienden. Uiteraard help ik wel met klusjes waar ik kan, als ik daar de tijd voor heb, maar studies gaan voor, en met de examens in het zicht heb ik daar geen tijd voor. Als ik dan wat doe kan ik nooit wat goed doen. Stom voorbeeld; had laatst de hele keuken opgeruimd, propere afwas weggezet en de vuile in de machine. Was ik één ding erin vergeten te zetten, was het de hele dag een heel gedoe ervoor. Menopauze zit er ook nog niet in, mijn moeder neemt hormonen om het uit te stellen.

Gelukkig hebben we ook onze goede momenten, maar die zijn de laatste tijd zeldzaam.. Gelukkig zie ik mijn ouders enkel tijdens het weekend, dan gaat het wel goed tussen ons. Maar als ik tijdens de vakanties weer wat langer thuis ben gaat het weer bergaf. Ik laat alles gewoon over me heengaan en denk dan bij mezelf "nog even doorbijten, dan ben ik afgestudeerd en hebben ze niks meer over me te zeggen". Ik snap heus wel dat zolang ik hier woon en mijn ouders mijn studies betalen ik naar hun regels moet luisteren, maar ik denk dat ik ook wel de leeftijd gepasseerd ben dat ze me iets kunnen verbieden in de keuzes die mijn leven aangaan.

Achja, ik denk dat het wel vanzelf gaat overwaaien. Mijn vriend heeft hetzelfde met zijn moeder meegemaakt toen hij ging studeren, ik denk dat het gewoon een kwestie is dat ouders niet willen accepteren dat hun kinderen volwassen worden. De moeder van mijn vriend heeft zich daar ondertussen bij neergelegd en nu gaat het weer goed tussen hun.

Wat jij daar vertelt is inderdaad precies het zelfde bij mij! Ook over die afwas :') Ik heb gisteren de hele keuken opgeruimd omdat mijn broertje pannenkoeken had gebakken. Mijn broertje ruimt nooit de rommel op als hij iets van eten maakt of pakt. Krijg ik commentaar, gezeur en geschreeuw dat ik de pan niet heb afgewassen en alleen het grove vuil heb opgeruimd. Nou dankjewel ik zal nog eens wat vaker opruimen. Ik krijg ook vaak gezeur als mijn broertje iets niet opruimt. Dan gaat het zo van ''ja jij ziet die rommel toch kan jij het ook wel opruimen'' laat mijn broertje het lekker zelf op ruimen!!

Mijn ouders vinden ook dat ik te weinig aan mijn studie doe. Ik weet dus nog niet wat ik na deze studie ga doen en ze gaan alleen maar zitten pushen dat ik het snel moet uitzoeken en ik heb er al veel stress van en dan gaan hun er nog meer druk op leggen. Dat werkt bij mij verkeerd en dan stop ik en dan doe ik niets meer :\ En als ik an iets beslis wat ze niet aanstaat krijg ik weer commentaar. Het is mijn leven...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:14

Herkenbare situatie. Ik werd er zo ongelukkig van en kon zo slecht tegen de spanningen, dat ik de keuze gemaakt heb voor een studie ver weg. Maakte me niet uit of ik in Groningen of Maastricht ging studeren, ik moest en zou het huis uit :D. En ja, dat heeft geld gekost, ik moest bijlenen om mijn kamer te kunnen betalen. Maar het was heerlijk.

Ik heb die opleiding om verschillende redenen niet afgemaakt, en ik ben na 1,5 jaar weer noodgedwongen thuis gaan wonen. Geen enkel probleem meer. Mijn ouders hadden me los gelaten en ik hoefde alleen maar te melden of ik mee at en of ik thuis sliep.

Inmiddels zijn we jaren verder en is de relatie met mijn moeder als die met een goede vriendin - eentje met veel wijze raad en die altijd voor me klaar staat. O:) Dit had ik destijds niet voor mogelijk gehouden.

Mijn advies is dus, kijk of je het nog even uit kunt zingen tot de zomer, maar probeer op eigen benen te gaan staan. Ze kunnen je niet meer behandelen als een kind als je er niet meer bent en (grotendeels) je eigen boontjes kunt doppen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:24

TS, (je wilt dit vast niet horen hi hi) maar ik ben moeder van 2 pubers. Bijna 16 en bijna 19 zijn ze. En er is NIETS in de wereld zo moeilijk als het "goed " doen als moeder van pubers. Want moeders zijn altijd het haasje (om het maar even netjes te zeggen).
Aan de andere kant is ook NIETS zo moeilijk om als jong volwassene je eigen weg te vinden, nog niet helemaal op eigen benen te staan, maar daar wel aan toe zijn, de liefde te ontdekken etc. Dus ja, ik zie echt twee kanten van de zaak in. Dit gezegd hebbende: Je moeder zal echt niet alleen een tierende feeks zijn, jij zal echt niet altijd alle taken en zaken goed doen. Dingen komen van twee kanten. En soms is het gewoon op. Het klinkt mij in de oren als "thuis wonen is op". De koek is op qua verdraagzaamheid, qua on-zelfstandigheid. Tijd om je vleugels uit te slaan. En probeer dit ook met je ouders te bespreken. Neem een bemiddelaar mee (schoonouders?). Dreigt het uit de hand te lopen in een ruzie? Houd je mond, tel tot 10 en zeg iets als "mam, ik wil met je praten. Ik ben niet uit op ruzie. Zullen we verder praten of zullen we dit gesprek een andere keer voortzetten als de lucht wat geklaard is?" Ik snap echt dat hiervoor twee mensen van goede wil nodig zijn. Maar je moeder kan je niet veranderen, wel jezelf. Als je zelf anders in deze situatie gaat staan, letterlijk qua houding, toonhoogte, woordkeuze etc. dan gaat er iets veranderen. Heus. Sterkte hoor.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:33

Is dit al langer aan de hand, of juist echt van de laatste weken?

De tip hierboven werkt kan ik uit ervaring zeggen. Zelf rustig blijven en toch een keer goed met je moeder gaan praten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:40

rien10 schreef:
TS, (je wilt dit vast niet horen hi hi) maar ik ben moeder van 2 pubers. Bijna 16 en bijna 19 zijn ze. En er is NIETS in de wereld zo moeilijk als het "goed " doen als moeder van pubers. Want moeders zijn altijd het haasje (om het maar even netjes te zeggen).
Aan de andere kant is ook NIETS zo moeilijk om als jong volwassene je eigen weg te vinden, nog niet helemaal op eigen benen te staan, maar daar wel aan toe zijn, de liefde te ontdekken etc. Dus ja, ik zie echt twee kanten van de zaak in. Dit gezegd hebbende: Je moeder zal echt niet alleen een tierende feeks zijn, jij zal echt niet altijd alle taken en zaken goed doen. Dingen komen van twee kanten. En soms is het gewoon op. Het klinkt mij in de oren als "thuis wonen is op". De koek is op qua verdraagzaamheid, qua on-zelfstandigheid. Tijd om je vleugels uit te slaan. En probeer dit ook met je ouders te bespreken. Neem een bemiddelaar mee (schoonouders?). Dreigt het uit de hand te lopen in een ruzie? Houd je mond, tel tot 10 en zeg iets als "mam, ik wil met je praten. Ik ben niet uit op ruzie. Zullen we verder praten of zullen we dit gesprek een andere keer voortzetten als de lucht wat geklaard is?" Ik snap echt dat hiervoor twee mensen van goede wil nodig zijn. Maar je moeder kan je niet veranderen, wel jezelf. Als je zelf anders in deze situatie gaat staan, letterlijk qua houding, toonhoogte, woordkeuze etc. dan gaat er iets veranderen. Heus. Sterkte hoor.

Ik snap ook zeker dat het voor mijn moeder moeilijk is en vooral omdat alles nieuw is en ik de oudste ben. Bij mijn broertje is het al een stuk minder moeilijk en nieuw want ze hebben het al eens met mij mee gemaakt. Mijn moeder is ook heus niet de gemene heks en als het er op aan komt doet ze er alles aan om me te helpen. Maar soms haalt ze echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Binnenkort is er een Fair waar ze mee helpt met organiseren en ik merk dat ze daar heel gestrest voor is ondanks dat ze beweert van niet.

Citaat:
Dreigt het uit de hand te lopen in een ruzie? Houd je mond, tel tot 10 en zeg iets als "mam, ik wil met je praten. Ik ben niet uit op ruzie. Zullen we verder praten of zullen we dit gesprek een andere keer voortzetten als de lucht wat geklaard is?"

Helaas werkt dit niet zo makkelijk thuis. Als ik dat zeg word ze helemaal woest want ze is niet boos en ze schreeuwt ook niet vind ze. Ik ben onredelijk en zei niet en dan moet ik normaal doen, word mijn laptop, mobiel of iets anders wat voor de hand ligt afgepakt.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:41

Haha, ik wil je al bijna wel uitnodigen om hier een week te komen logeren! Denk alleen dat m'n vriend er niet heel erg blij mee is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:42

Wat ik denk ik zou dan; mijn spullen inpakken en bij de deur zetten.
Je hoeft dan nog niet eens echt weg te gaan, maar puur om een statement te maken.
Je bent volwassen en ik vind dat je ouders je ook zo moeten behandelen.
Misschien beseffen ze op die manier dat als ze zo doorgaan, ze je kwijt zijn.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:47

JCDJK schreef:
Haha, ik wil je al bijna wel uitnodigen om hier een week te komen logeren! Denk alleen dat m'n vriend er niet heel erg blij mee is :+

Ik ben heel gezellig hoor en pak je vriend heus niet af hoor :+

KoudbloedKim schreef:
Wat ik denk ik zou dan; mijn spullen inpakken en bij de deur zetten.
Je hoeft dan nog niet eens echt weg te gaan, maar puur om een statement te maken.
Je bent volwassen en ik vind dat je ouders je ook zo moeten behandelen.
Misschien beseffen ze op die manier dat als ze zo doorgaan, ze je kwijt zijn.

Ik ben wel eens naar mijn vriend toe gegaan doen mijn moeder zo boos was. Ik heb doei gezegd en ben er van door gegaan onder het geroep dat ik het niet moest maken om echt weg te gaan. Daarna was het hek van de dam en heb ik echt in een poedersuiker periode gezeten. Denk dat ik daar geen statement mee maak maar dat ik alleen maar meer ruzie krijg. Toch wel goed bedacht ;)