Is dit het nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Is dit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 13:46

Vanaf dat ik heel erg jong was wilde ik juf zijn.
Ik weet niet precies wat mij zo aantrok aan lesgeven maar ik wist het zeker.
Totdat ik een jaar of 16/17 was en er destijds het bericht kwam dat het speciaal onderwijs gedeeltelijk in regulier onderwijs zou overgaan en ik zoiets had van: NO WAY dat wil ik niet.
Toen ben ik Logopedie gaan studeren.. voor 4 maanden.. en toen wist ik zeker dit is het niet. Ik had de Pabo moeten gaan doen.

En die heb ik dan ook gedaan. Netjes binnen 4 jaar afgestudeerd. Leuke stages gehad, minder leuke stages gehad.

Na mijn afstuderen had ik nog geen zin om een baan te zoeken (want die zijn er in het zuiden van NL toch niet.. en NO WAY wilde ik werken in Amsterdam met m'n limburgse accent.)
Dus besloot ik om naar Amerika te gaan als Au Pair.. voor een jaar. Het hele proces was ik al tijdens mijn afstuderen begonnen en zowaar, 12 augustus 2013 vertrok ik dan..

Een geweldig jaar gehad! Ik houd ontzettend van reizen en sociaal zijn en ik heb zoveel gezien en beleefd. Bovendien is Au Pair zijn ook een zorgeloos leven. Je hebt geen vaste lasten, haast geen kosten want je woont waar je werkt en alles wordt betaald.
Ik was wel waanzinnig verveeld in mijn baan; want babysitten.. ja dat wordt saai.. helemaal als je gewend bent leerkracht te zijn. Vergis je niet, mijn hostkids zijn geweldig en ik houd van ze, maar dat maakte het werk niet interessanter.

Dus na ongeveer 3/4 maanden had ik zoiets van buhhh ik wil wat nieuws.
En dat nieuws was London, want het was mijn droom sinds ergens in mijn tienerjaren om OOIT in London te wonen.. en wat ik dan voor een beroep deed boeide me niet, zolang het maar in London was.

In November 2013 begonnen met het hele proces van kwalificaties aanvragen denkend 'nou dat gaat toch nooit wat worden'.. maar jawel hoor binnen no time had ik mijn Engelse kwalificaties binnen. EN nu? Nu kon ik beginnen met solliciteren.
Dit liep eerste instantie uit op niets.. dus heb ik het laten varen tot ergens in maart vorig jaar.
En toen kwam het nieuws.. ik was ergens aangenomen.
Mijn jaar in Amerika vrolijk afgemaakt (Na mijn 6 maanden dip ging het weer wat beter) en 26 augustus 2014 was ik weer op Nederlandse bodem.. om op 24 September 2014 naar London te verhuizen.

En nu? Nu heb ik een vaste baan (permanent contract) in het onderwijs en ben ik 23.
Ik heb mijn droom verwezenlijkt. Ik woon in London (zone 2).. en nu heb ik dit enorme is dit het nou? gevoel.
Mijn baan is zwaar. Ik heb een hele moeilijke klas qua gedrag en special needs. Het is een uitdaging en ik word enorm gesteund door het team, vergis je niet.
Maar ik heb gewoon echt een gevoel van: Wat nu?

Wil ik mijn hele leven lesgeven? Nee.. zeker niet. Ik heb voor mijzelf alvast de limiet gesteld dat ik volgend jaar mijn nieuwe klas aankijk. Als deze wederom zo moeilijk is als deze, dan zoek ik per januari 2016 iets nieuws.

Maar wil ik wel in het onderwijs blijven? Wil ik wel in London blijven wonen? Ik houd van de stad. Absoluut hou ik er van.. maar soms vind ik het moeilijk. Als ik naar Utrecht zou verhuizen zou ik voor de huur die ik nu betaal een mooi 2 kamer apartement voor mijzelf kunnen hebben i.p.v. 1 slaapkamer en een badkamer delen met nog een ander persoon.. plus nog 4 andere huisgenoten.
Wat nu? Wat nu? Wat nu? Is wat er constant door mijn hoofd gaat.

Graag zou ik verder willen reizen, wellicht een onderwijs baan in Dubai, Thailand, Kenya? Tegelijkertijd zou ik ook graag een baan in het zakenleven willen waar er meer mogelijkheid is tot groeien en werken met volwassenen i.p.v. kinderen. Als dat ook nog reizen zou inhouden, helemaal ideaal! Maar ik heb geen idee wat er is? Waar te beginnen? Alle functies in management klinken mij vreemd in de oren en voor bijna alles heb je denk ik een gespecialeerd bachelor diploma voor nodig.. en ik heb ''slechts'' een pabo diploma.

Dus wat wil ik nu eigenlijk? Misschien wil ik wel horen wat jullie voor een banen hebben.. of misschien zijn er mogelijkheden die ik helemaal niet zie of aan gedacht heb.
Of misschien zijn er wel mensen die dit beeld herkennen en hun ervaringen willen delen hoe zij hier mee zijn omgegaan. :)

nova_zodiax

Re: Is dit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:51

Op de vraag wat jij wil kan ik je niet helpen. Wel dat er veel onderwijzers gezocht worden in zuid Korea. Ik ken verschillende mensen die daar werken. Voorbeeldige leerlingen en een goed salaris. Met veel vrije tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:52

Ik lees graag even mee. Heb geen ervaring, zit in het een na laatste jaar van mijn MBO opleiding en heb ook het is dit het nu gevoel. Weet niet wat ik straks wil, werken of zelfde studie op HBO niveau of totaal iets anders.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:59

Is het niet zo dat nu je jou doel bereikt hebt je er achterkomt dat je de weg naar een doel eigenlijk het leukst vindt?
Misschien kan je de baan en je woonplek nu als basis nemen.
Ga vanuit hier rustig kijken wat je wil.
Wil je misschien voor een organisatie werken waar je wordt uitgezonden als lerares om projecten of scholen op te starten in Afrika.
Vanuit hier naar een meer organisatorische baan?
Misschien een baan bij Unicef?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:03

Vrijwilligerswerk in derdewereldlanden?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:20

Ook in het onderwijs kan je je enorm ontwikkelen. Je zit niet vast voor de klas. Voor een internationaal avontuur ben je niet bang, dus zoek daar de uitdaging in

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 14:27

Gillbo; ja daar zit zeker wat in. De weg er naar toe vind ik ook ontzettend leuk!
Het moeilijke is uitvinden wat ik nu écht wil. Ik zou graag wat organisatorisch willen. Misschien meer werken naar een zichtbaar 'doel'. Een project afronden, iets opstarten zodat je eigenlijk resultaat ziet.
Op het moment mis ik dat wel. Natuurlijk leer ik de kinderen genoeg dingen maar het daadwerkelijke ''zien'' van het resultaat is lang niet altijd zo 'obvious'.

Het opzetten van scholen in ontwikkelingslanden e.d. zou ik absoluut heel interessant vinden. Zeker vanuit organisatorisch/adviseur perspectief wellicht of management.. ik zou op dat gebied wellicht ook wel openstaan voor het lesgeven zelf denk ik.

Ik zal eens opzoeken wat Unicef te bieden heeft. :) Dankje voor je post!

@Hevonen: Ik kan niet leven van vrijwilligerswerk. :)

@Amoj: fijn te horen dat ik niet de enige ben. :)

@Nova_zodiacj: Dankje!

@Benangelique: wellicht zie ik het op het moment niet; het doorgroeien.

Inderdaad; internationaal maakt me niet uit. Ik zou overal naar toe kunnen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:33

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:36

Ik heb ook heel lang het gevoel gehad van 'is dit het nou'. Nou was ik iets later afgestudeerd dan jij (was 19 toen ik begon en na 4 jaar hbo en 2 jaar master was ik dus 25) en ben toen aan het werkgegaan met een master vastgoedkunde op zak. Geen idee wat ik er nou eigenlijk mee wou en zo kwam ik in mijn huidige functie terecht. Maar het gevoel van 'is dit het nou' bleef en ik zag totaal niet waar het heen ging met mijn baan. Eén ding bleef echter altijd kriebelen, ik wilde namelijk al jaren heel graag de Pabo gaan doen. Dus ironisch genoeg ben ik op mijn 28e juist nog aan de Pabo begonnen. Ik hoop deze zomer af te studeren.

Vergeet niet dat het onderwijs meer biedt dan alleen het lesgeven. Je zou je kunnen ontwikkelen op bijvoorbeeld RT, rekencoordinatior, IB'er en dat soort dingen. Ook zou je natuurlijk altijd een functie als directeur kunnen ambiëren, dan doe je ook al weer hele andere dingen en zou je je meer op management moeten gaan richten.

Wat mij wel leuk had geleken was een jaar lesgeven op de antillen, maar dat zit er inmiddels voor mij niet meer in. Maar had me fantastische combinatie geleken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 14:36

Dankje! Dat is wel interessant. Wist niet dat er vraag naar was om eerlijk te zijn, hihi! :)

Het hoeft overigens niet in het NLs.. ik geef nu les op een Engelse openbare school in het Engels. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:40

Heb er wel eens vacatures voor voorbij zien komen, maar geen idee hoe hoog de nood daar is hoor, maar wellicht leuk om uit te zoeken!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 14:47

@Miccamaaike; dankje voor je reactie. :)

Ik moet er wel bij vermelden dat ik mijzelf niet terug zie gaan naar het NLse onderwijs.
Wellicht op een internationale school, maar niet zozeer op een NL'se 'gewone' school.. (Alhoewel.. soms zou het toch zo gemakkelijk zijn.. terug gaan naar NL en methodes te hebben om mee les te geven _O- )

Het punt is, op het moment ambieer ik niets zoals dat. Het punt is dat ik niet weet of ik het lesgeven wel leuk genoeg vind.
Soms vraag ik me af of ik wel een kinder mens ben. Heb ik wel genoeg geduld hiervoor? Er zijn mensen die onvoorwaardelijk van kinderen houden en die waanzinnig genieten van het lesgeven. Momenteel ben ik niet zo'n persoon.

Ik vind het moeilijk om te zien of ik lesgeven echt niet meer leuk vind.. of dat het komt door mijn huidige klas. Ik heb een groep 4/5.
(26 kinderen waarvan 3 kinderen met ernstige ASD, één met spraak en hoor problemen en bijkomend korte termijngeheugen (groep 5 en kan niet rekenen tenzij visueel (ook 3+3 kan niet zonder visualisatie), 1 met zwaar motorische achterstand, 1 met mogelijk ASD, één van de ASD kinderen kan niet lezen of schrijven en heeft ook nog ADHD (groep 4), één van de ASD kinderen heeft zware gedragsproblemen m.b.t. woede uitbarstingen) ik heb 2 kinderen onder kinderbescherming staan met ernstige problemen thuis, 3 jongens met ADHD, 4 kinderen met Engels 2e taal).
Dit is een ''gewone'' klas. Dan heb ik nog mijn gewone kinderen die zwak/middel/hoog zijn en ook onderwijs willen.
Daar bovenop zijn ze ontzettend 'chatty' en kunnen ze heel weinig van elkaar verdragen.
Ik heb een onderwijsassistent die me ontzettend goed helpt.

Als ik zo'n klas weer krijg volgend jaar heb ik binnen no time een burnout.
Het enige wat ik zie op het moment (uitzonderingen daar gelaten) is papierwerk en zorgen dat het gedrag redelijk in orde blijft. Ik voel me soms meer politie agent dan wat anders. (De onderdirectrice heeft de klas op dinsdag en ervaart vaak hetzelfde)..

Tja.. Wat moet je dan. :D Stuk voor stuk zijn het geweldige kinderen en ik heb ECHT wel vaak plezier in mijn werk. Maar soms.. soms zie ik het niet meer zitten.

*edit: over antillen: Ik wil niet zozeer uit London weg om dan ergens anders les te geven.. als ik iets kan vinden in London zelf ben ik ook blij. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:48

Ik zou gewoon echt op avontuur gaan - solliciteren bij functies ver weg. Je kunt bv kijken of je op een of andere manier in contact kunt komen met organisaties die Nederlandse les geven aan kinderen in het buitenland (expats enzo.) http://www.expatarrivals.com/dubai/inte ... s-in-dubai bv.

Gewoon solliciteren, en waar je maar komt ook open staan voor dingen die je helemaal niet bedacht had. Als je nog zo ongebonden bent, kun je prima op avontuur, en dat zou ik vooral doen. En als je dan nog een aantal wisselingen hebt voor je ineens op een plek zit waar je blijft hangen: prima :)
Ik denk dat je je verder over je diploma niet te druk moet maken: als je levenservaring opdoet en je krijgt ergens de klik, dan heb je met een hbo-papiertje een prima basis, en kun je voor de rest altijd nog op cursus gaan. Gebruik je lef :j

Ergens denk ik trouwens niet dat je je voldoening nu al zou vinden in een managerbaan in Utrecht, en voor de echt avontuurlijke banen denk ik dat je beter aan de avonturenkant kunt beginnen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 15:06

Shadow0 haha nee die voldoening zou ik zeker niet vinden. Ik zou me waarschijnlijk doodongelukkig voelen na een tijdje. :')
Ik ga even op jouw website kijken!

Punt is dat ik niet weet wat ik écht wil doen hihi!
En wat is een avontuurlijke baan? :') Heb al vanalles zitten opzoeken.. maar ik heb ook uitdaging nodig, anders zou stewardess nog wat zijn maar ik denk dat ik me helemaal gek zou vervelen. :')

Die website van Unicef vind ik overigens erg interessant! Zou een mooie combi van dingen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:17

Nou ja, je hebt natuurlijk managers die de halve wereld over mogen reizen of heel diverse dingen doen, dat kan heel avontuurlijk zijn. Alleen denk ik dat je daar als je nu op een managersfunctie zou solliciteren nog niet voor in aanmerking komt. Maar als je gewoon ergens begint, met een sollicitatie naar nou ja, wat dan ook eigenlijk dat je voor nu leuk lijkt (en niet met in gedachten om dat altijd te doen maar meer of het iets is dat je leuk vindt voor de komende maanden, misschien jaar, en wat je graag meegemaakt zou willen hebben), en je houdt je oren en ogen open, dan denk ik dat je wel iets tegenkomt. (Of misschien ook wel iemand, wie weet kom je een bijzonder leuke partner tegen en is dat ineens de plek waar je moet zijn.)

Unicef lijkt me trouwens ook werkelijk iets waar je heel veel kunt vinden, heel veel voldoening en diversiteit en avontuur. :j

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 15:27

Jaa daar zit ook wel wat in.

Haha de partner is nog een ander verhaal.. die zit namelijk in Australië..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:05

Uiteraard kun je daar niet van leven, maar dat is ook niet wat ik bedoel. Als je als vrijwilliger wordt uitgezonden, krijg je kost en onderdak, de reiskosten en een kleine vergoeding. Maar je wordt geplaatst in uitdagende projecten waar je met andere mensen en weinig middelen projecten moet realiseren. Ik ken een paar vrijwilligers die via de SNV (https://nl.wikipedia.org/wiki/SNV_Nethe ... ganisation) in het buitenland jarenlang hebben gewerkt, dan weer in het ene land en dan weer in het andere.