Ik heb een enquête gehouden waarin ik meerkeuze vragen had. In de vraag kwamen steeds dezelfde variabelen terug (power distance, social distance en relevantie, de variabelen konden + en - zijn dus grote en kleine power distance, dus eigenlijk zes variabelen in totaal).
Ik heb acht vragen die allemaal een combinatie van de verschillende variabelen bevatten (dus een vraag met PD+, SD- en Re+ bijv). De vragen heb ik ingevoerd in de horizontale as, dus bij de variabelen.
De vier meerkeuze antwoorden bevatten steeds dezelfde verzoekstrategieën. Hier van heb ik elke strategie een nummer gegeven in SPSS (dus direct is 1 geworden, indirect 4 etc).
Ik zou dus willen kijken of er correlatie is tussen de gekozen verzoekstrategie en de combinatie van variabelen, en het liefst zou ik ook willen ontdekken welke variabele het meeste invloed heeft op het uiteindelijke antwoord. Als ik nu via Bivariate doe met Spearman komt er wel wat correlatie uit, maar iets wat ik eigenlijk heel onlogisch vind dus ik heb het idee dat het niet helemaal klopt. Daarom denk ik dus dat ik er helemaal niets van heb gesnapt.

Ik vroeg mij dus af of er iemand is die verstand heeft van SPSS en die mij wat tips zou kunnen geven over hoe ik dit het beste kan analyseren? En of ik het überhaupt goed heb ingevoerd? En misschien nog andere tips en tricks voor SPSS?
Hopelijk was het verhaal een beetje te volgen.

Bij mij is alles waar cijfertjes in voorkomen abracadabra.