SPSS kenners?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

SPSS kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 20:58

Ik ben bezig met mijn scriptie, en heb een enquête gehouden waarvan ik graag de resultaten met SPSS wil analyseren. Ik heb echter nooit vakken over SPSS gehad tijdens mijn hele studie, en heb nu wel filmpjes op YouTube gekeken over SPSS en er op internet over gelezen, ik kom er echter niet echt uit met mijn analyse. :+

Ik heb een enquête gehouden waarin ik meerkeuze vragen had. In de vraag kwamen steeds dezelfde variabelen terug (power distance, social distance en relevantie, de variabelen konden + en - zijn dus grote en kleine power distance, dus eigenlijk zes variabelen in totaal).

Ik heb acht vragen die allemaal een combinatie van de verschillende variabelen bevatten (dus een vraag met PD+, SD- en Re+ bijv). De vragen heb ik ingevoerd in de horizontale as, dus bij de variabelen.

De vier meerkeuze antwoorden bevatten steeds dezelfde verzoekstrategieën. Hier van heb ik elke strategie een nummer gegeven in SPSS (dus direct is 1 geworden, indirect 4 etc).

Ik zou dus willen kijken of er correlatie is tussen de gekozen verzoekstrategie en de combinatie van variabelen, en het liefst zou ik ook willen ontdekken welke variabele het meeste invloed heeft op het uiteindelijke antwoord. Als ik nu via Bivariate doe met Spearman komt er wel wat correlatie uit, maar iets wat ik eigenlijk heel onlogisch vind dus ik heb het idee dat het niet helemaal klopt. Daarom denk ik dus dat ik er helemaal niets van heb gesnapt. :D

Ik vroeg mij dus af of er iemand is die verstand heeft van SPSS en die mij wat tips zou kunnen geven over hoe ik dit het beste kan analyseren? En of ik het überhaupt goed heb ingevoerd? En misschien nog andere tips en tricks voor SPSS?

Hopelijk was het verhaal een beetje te volgen. :D

MacavityL

Re: SPSS kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:43

Je input is me nog niet helemaal duidelijk..

"Welke variabele de meeste invloed heeft" kun je onderzoeken met een regressie analyse.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 14:12

Ik probeer mijn input even opnieuw uit te leggen. :D
Ik had acht gesloten (meerkeuze) vragen. Bij de meerkeuze vragen waren steeds vier opties (A, B, C en D), welke alle vier een andere verzoekstrategie bevatten. In alle acht de vragen kwamen steeds dezelfde vier strategieën weer terug in de meerkeuze antwoorden. Deze antwoorden heb ik genummerd, dus elke strategie heeft steeds hetzelfde nummer in mijn input in SPSS. Ik hoop dat dat wat duidelijker is? Vind het een beetje lastig uit te leggen, omdat ik het zelf volgensmij ook niet 100% snap. :+ Even een voorbeeld van hoe de input er nu uitziet. Al die cijfers zijn dus de strategieën, dus deelnemer 1 heeft bij vraag 1 met strategie 1 geantwoord, bij vraag 2 met strategie 3 etc.

Code
            Vraag   1    2    3    4    5    6    7    8
Deelnemer
1                   1    3    4    1    2    3    3    4
2                   2    4    3    3    2    1    3    4
3                   1    1    3    4    1    2    3    1
4                   4    4    3    1    2    4    3    2
etc

Die regressie analyse ga ik nog even verder uitzoeken, dankjewel! :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:30

Vraag je eerst af wat voor variabelen je hebt. Als ik het goed begrijp zijn ze nominaal, toch? Of zat er een rangschikking in de verschillende strategieën? Een nominale uitkomst beperkt je keuze alweer flink. Vervolgvraag is, wat wil je precies weten? Als je wil weten welke variabele de meeste invloed heeft kom je op een regressie uit zoals MacavityL zegt. Maar een lineaire regressie kan niet met nominale variabelen of je moet met dummy's gaan werken, dan zou je naar een logistische moeten kijken. Het correlatiestukje snap ik niet zo. Wat wil je precies weten? Eerste vraag blijft in elk geval, wat voor variabelen heb je?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:21

Je input is nu duidelijk :j

Nu je vraag nog :D

Je hebt nog meer data dan alleen deze 8 vragen? Of wil je alleen weten welke strategie een persoon het meest hanteert? Of consistentie van strategie over de vragen? (dus als persoon strategie 2 kiest voor vraag 1, dat hij deze ook kiest voor vraag 2-8).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 11:32

Ik heb ook data over opleiding, geslacht etc, maar die laat ik niet meewegen. En ik had een deel met open vragen, welke ik gewoon met het 'oog' ga analyseren.
Ik wil dus vooral weten inderdaad wanneer welke strategie wordt gehanteerd, dus bij welke variabele meestal welke strategie wordt gebruikt, ik denk dat je dan automatisch ook consistentie krijgt?

Even kort wat ik wil weten:
- Is er een verband tussen veriabele en gekozen strategie? Dus als de variabele PD+ is, kiezen mensen dan voornamelijk voor een bepaalde strategie of niet?
- Is er een variabele die meer invloed heeft op welke strategie er uiteindelijk wordt gebruikt dan de andere variabelen?

Ik denk dat ik dat met die variabelen er ook voor een deel zelf uit moet halen sowieso, omdat elke vraag een combinatie van 3 strategieën bevat.

Ik weet trouwens ook niet helemaal zeker dus of mijn antwoorden nominaal zijn of ordinaal. :D

Pff, wel lastig hoor als SPSS leek. Misschien was het ook wel een beetje ambitieus om meteen met SPSS te willen analyseren. :\

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:00

Onder variabele versta je hierbij vraag? Dus vraag 1 is PD+, vraag 2 is SD- etc? Staat elke vraag voor een andere variabele?

Dus je wilt weten
1) of er binnen een vraag (=variabele PD+ etc) een bepaalde strategie vaker voorkomt over N proefpersonen?
2) of er binnen een persoon een strategie vaker voorkomt over de 8 vragen/variablelen?

Je input en vraag duidelijk hebben is het allerbelangrijkste van statistiek, de rest is kinderspel :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 16:21

Nee, elke vraag (die dus in de variabelen as staat ingevoerd) staat voor een combinatie van 3 variabelen (dus bijv PD+, SD-, Re-). Uit de gegevens zou ik dan willen halen bij welke combinatie van variabelen welke strategie wordt gebruikt, en of er ook vragen zijn die hoog scoren op een bepaalde strategie (en dan kan ik er denk ik op het oog wel uithalen of in die vragen dan ook steeds dezelfde variabele voorkomt). En inderdaad, of personen die bij een bepaalde vraag voor een bepaalde strategie kiezen dat ook doen bij een andere vraag, en of dit dan samenhangt met de verschillende variabelen.
Ik kan er als ik er zo naar kijk al wel dingen uithalen (mensen laten zich het meest beïnvloeden door de SD variabele) alleen ik vind dit erg lastig te onderbouwen zonder 'harde bewijzen'. Bedankt voor je hulp iig!

Ik heb gelukkig een collega gevonden die wel met SPSS overweg kan, dus die gaat mij proberen te helpen. Ik denk dat ik anders maar een andere manier ga zoeken. :') Bij mij is alles waar cijfertjes in voorkomen abracadabra. :))