Weigeren erfenis kost geld.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Weigeren erfenis kost geld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:58

Ik had het er laatst met iemand over dat als je een erfenis weigert, dat je daarvoor naar de rechter moet. Ze meende dat je daarvoor een hoop geld kwijt was, omdat je per persoon een bedrag van rond de € 100 voor kwijt bent.

Het enige wat ik echter kan vinden is dat je ook per groep personen een erfenis kunt verwerpen en dan kost het eenmalig ca. € 100.
Alleen...dat was een artikel uit 2010. Is dat nog steeds zo? Of heeft ze gelijk en betaal je dat bedrag per persoon?

Dat zou nl. betekenen dat als haar moeder de erfenis weigert (persoon in kwestie zit nl. nu diep in de schulden), zij die ook moet weigeren en haar 2 minderjarige kinderen ook. Haar moeder zou dan ca. € 100 kwijt zijn en zij nog eens € 300,00.

Ik vind het eigenlijk van de zotte dat als je een erfenis weigert, dat je dan daarvoor ook nog eens moet betalen, maar .... dat is weer een andere discussie.

L_Ruiterhuis

Re: Weigeren erfenis kost geld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:00

Idioot dat je moet betalen om een erfenis te weigeren. Is toch niet iets waar je altijd zelf voor kiest of van weet, dat je begunstigde bent bij overlijden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:04

Je kan de erfenis verwerpen, dat gaat via de rechtbank, je betaald daar inderdaad griffiekosten voor.
Je kan het aanvragen via een brief bij de rechtbank, vermeld daar alle mensen in waar het verwerpen voor van toepassing is, denk ook aan het vermelden van eventuele kinderen. Dit alles kan dan in 1x verwerkt worden voor eenmalig griffkosten, wij waren vorig jaar 116.- euro kwijt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:13

meggiemeg schreef:
Je kan de erfenis verwerpen, dat gaat via de rechtbank, je betaald daar inderdaad griffiekosten voor.
Je kan het aanvragen via een brief bij de rechtbank, vermeld daar alle mensen in waar het verwerpen voor van toepassing is, denk ook aan het vermelden van eventuele kinderen. Dit alles kan dan in 1x verwerkt worden voor eenmalig griffkosten, wij waren vorig jaar 116.- euro kwijt

ah, zie je...dat dacht ik dus al.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:17

Klopt... mijn moeder was overleden.
En ik had geen contact meer en zij was mee geen stuiver waard.... ik kon verwerpen zou mij 150 euro kosten en daarna nog een keer 300 voor mijn kinderen.
Uiteindelijk besloten om benificair te aanvaarden.
Het kleine beetje wat eroverbleef heb ik aan mijn kinderen gegeven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:56

waarom gingen bij jou de kinderen apart hittepit_12?
De griffier gaf mij de tip om alle personen in een keer door te geven en dan kon het ook voor 1x griffiekosten.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:18

Dat is wat de notaris tegen mij vertelde. Heb het gelukkig nooit eerder aan de hand gehad,dus vertrouwde de notaris op zijn woord.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:52

NM -> LZP

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:46

Als je iedereen apart instuurt dan kost het je per persoon griffiekosten, je download een formulier van het internet waar je op aan kunt geven dat je de erfenis wilt verwerpen, deze vul je verder in, doet er een kopie van id of paspoort bij, ook een kopie van de overlijdensakte. Dit samen met een brief waar de factuur naartoe kan voor de griffiekosten.
Wellicht dat die 300 euro dan voor de notaris was voor de diensten? Anders zou ik het echt niet weten.
Maar het is dus echt wel mogelijk om meerdere personen samen aan te melden voor het verwerpen voor 1x griffiekosten, je krijgt dan daarna een brief/akte waar alle personen ook samen dan weer op staan dat zij die erfenis hebben verworpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:50

Mijn ervaring is ook met meerdere mensen en dan deel je de griffiekosten. Andere kosten zoals notaris eventueel in overleg.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:56

Geldt dit ook als je schriftelijk weigert voordat de persoon overleden is?
Of alleen als je afwacht of iemand schulden heeft of wel geld nalaat en dan beslist of je al dan niet de erfenis wilt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:02

Als van te voren is opgesteld dat je niets wilt en dit is staat in het testament zal je niet nog een keer het aan te hoeven geven. Je kunt op 3 manieren iets doen met een erfenis: aanvaarden, beneficiair aanvaarden (dan heb je 3 maanden de gelegenheid vanaf overlijden om te kijken of er schulden zijn of dat je wel wat overhoudt ) en verwerpen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:04

Maar het laten opstellen van bijvoorbeeld verwerpen moet wel via een notaris verlopen en kost dus sowieso geld begrijp ik dan?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:13

Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:39

Atalja schreef:
Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.

Je hoeft echt niet te accepteren.
Dan ben je helaas totaal verkeerd voorgelicht. :\

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:43

Mijn broer en ik hebben niet aanvaard, mijn zussen geloof ik beneficiair. Ik kan mij alleen niet heugen dat ik daar wat voor moest betalen. Regelt een executeur-testamentair die griffiekosten dan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:27

Brainless schreef:
Atalja schreef:

Je hoeft echt niet te accepteren.
Dan ben je helaas totaal verkeerd voorgelicht. :\

Dat is het eerste wat ik ook dacht, je hebt ten alle tijde 3 keuzes! Had je moeder wellicht dan schulden bij de notaris dat hij dat advies heeft gegeven?

Koper schreef:
Mijn broer en ik hebben niet aanvaard, mijn zussen geloof ik beneficiair. Ik kan mij alleen niet heugen dat ik daar wat voor moest betalen. Regelt een executeur-testamentair die griffiekosten dan?

Dat zou kunnen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:43

Nu had ik de keuze dat er alles met schulden of alleen de erfenis mijn kinds deel kon accepteren (maar mijn moeder leeft nog en er waren geen schulden dat wist ik al).

Maar zou mijn broer mij dan ook op het verwerp formulier in kunnen vullen zonder dat ik het weet?
(dat durft hij zonder het te zeggen namelijk wel!)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:46

kwita schreef:
Nu had ik de keuze dat er alles met schulden of alleen de erfenis mijn kinds deel kon accepteren (maar mijn moeder leeft nog en er waren geen schulden dat wist ik al).

Maar zou mijn broer mij dan ook op het verwerp formulier in kunnen vullen zonder dat ik het weet?

Lijkt me dat dat alleen kan als je broer je voogd, curator of bewindvoerder is. Bij ons moesten alle meerderjarige erkende kinderen zelf tekenen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:47

kwita schreef:

Dan moet hij evengoed nog een kopie hebben van een identiteitsbewijs van jou en je handtekening vervalsen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:22

Atalja schreef:

Dat kan toch niet. Je gaat toch niet willens en weten de schulden van een ander op je nemen.. Onder welke omstandigheden wilde je accepteren? Het is wel zo dat als je verwerpt dat je verder ook geen recht heb op onderdelen van de inboedel. Enkele foto's als uitzondering, maar het bankstel, de dure klok etc. mag je dan ook niet meenemen. Als je hebt aangegeven bij de notaris dat je dit wel wilde, dan zal hij idd gezegd kunnen hebben dat je dan moet accepteren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:40

Koper schreef:
kwita schreef:

Lijkt me dat dat alleen kan als je broer je voogd, curator of bewindvoerder is. Bij ons moesten alle meerderjarige erkende kinderen zelf tekenen.

ohh een pak van mijn hart, het is zo een gemeen slecht mens...maar daar kan hij dan niet mee weg !

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:49

Atalja schreef:

als je ook maar iets wilt hebben, zoals bijvoorbeeld foto's dat ene beeldje van het kastje of iets dergelijks, dan aanvaard je de erfenis.

Als je bij de notaris hebt aangeven dat je ook maar iets wilt hebben uit het huis, dan heb je nog maar 1 keuze over en dat is accepteren.. als je namelijk verwerpt, of na beneficiaire aanvaarding toch verwerpt, mag je namelijk helemaal niets uit de woning meenemen of houden.. je mag de begravenis regelen met de opbrengsten uit het huis, maar dat is zo'n beetje alles.

in principe heb je dus altijd drie keuzes.. maar als je alle drie de keuzes wilt behouden dan moet je wel oppassen met hoe je handelt tussen het moment van overlijden en het maken van de keuze.. de manier waarop je handelt kan namelijk als een zuivere erfgenaam zijn (aanvaarding). als je een handeling als zuivere erfgenaam hebt gedaan, bijvoorbeeld de auto laten repareren, of een lek aan het dak verholpen, of zelfs maar de woning opgeruimd waarbij je het kapotte servies weggooid, dan is dit een uiting van zuivere aanvaarding en moet je deze handeling eigenlijk alweer gaan bevechten om nog onder de aanvaarding uit te komen.

als je notaris adviseert om te aanvaarden terwijl er alleen maar schulden en geen baten zijn, zonder dat je handelingen hebt gedaan om zuiver te aanvaarden.. dan zou ik goed nijdig worden op die notaris.

nog een kanttekening, als er alleen maar schulden zijn moet je wel oppassen met de begrafenis.. Bij benificair aanvaarden en later verwerpen, komt de rekening in het rijtje met schuldeisers.. als de nota niet voldaan kan worden uit de nalatenschap, dan komt het (rest)bedrag op het bordje van diegene die de opdracht heeft gegeven en dat kan behoorlijk in de papieren lopen natuurlijk.

Bij het verwerpen van de erfenis (direct) gaat de gemeente de begravenis regelen uit de nalatenschap en als daar niet voldoende inzit, kan de gemeente besluiten om het via de bloedverwanten van de overledene te verhalen. Je kunt dus zelfs bij het verwerpen alsnog kosten krijgen, het betreft dan echter alleen de begrafeniskosten en geen andere kosten.

ik denk persoonlijk dat die kosten een groter issue zijn dan de grifierskosten voor het weigeren van nalatenschap ;) (als je overigens de tigste in lijn bent die verwerpt ben je wel redelijk safe.. ze kloppen van boven naar beneden aan in de lijn van erfrecht)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-04-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:50

Wij hadden dus helemaal geen keuze, wij wisten van tevoren al wel dat heel de inboedel dan weg zou gaan. Maar daar krijgen ze misschien 2 euro voor :j
Nee verwerpen en beneficiair aanvaarden was niet mogelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:58

Atalja schreef:
Wij hadden dus helemaal geen keuze, wij wisten van tevoren al wel dat heel de inboedel dan weg zou gaan. Maar daar krijgen ze misschien 2 euro voor :j
Nee verwerpen en beneficiair aanvaarden was niet mogelijk.

waarom was beneficiair aanvaarden dan niet mogelijk als ik vragen mag?

omdat je graag dingen wilde bewaren?

ik denk trouwens ook dat het moeilijk is om zo maar te verwerpen (of onder voorbehoud te aanvaarden als je weet dat alles dan eventueel weg moet), tenzij je echt geen contact had en het geen lor uitmaakt wat er nog eventueel 'gered' zou kunnen worden.

als je zelf het failliet eraan zou gaan is het nog wat anders, maar als het binnen de perken blijft kan ik mij heel goed voorstellen dat je dan toch accepteert hoor