[stw] cao gehandicapten zorg en slaapdienst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

[stw] cao gehandicapten zorg en slaapdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 11:36

Vraagje voor de mensen die onder deze cao vallen en slaapdiensten doen.

Na 3 maanden kom ik terug op mijn oude werk maar krijg ik als enige van het team deze cao onder mijn neus geschoven. Hiervoor cao ggz.
Voor de belangrijkste verschillen heb ik ze al naast elkaar gehouden maar wat betreft slaapdiensten kom ik er niet uit wat de vergoeding hiervoor nou is.

Bij de ggz kreeg ik iets van 30 euro per nacht en de helft in vrije tijd terug. Hoe zit dit bij de gehandicapten zorg.

Kan iemand mijn hier een duidelijk antwoord op geven hoe de vergoeding is geregeld.

joyceberends

Re: [stw] cao gehandicapten zorg en slaapdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:43

Ik weet het niet zeker maar volgensmij krijg je snachts 50% betaal en als je meer dan drie keer eruit moet krijg je volledig betaald als nachtdienst

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 11:47

joyceberends schreef:
Ik weet het niet zeker maar volgensmij krijg je snachts 50% betaal en als je meer dan drie keer eruit moet krijg je volledig betaald als nachtdienst

dus alle uren die je slaapt krijg je voor de helft betaald?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:51

Artikel 7:18 Nachtaanwezigheidsdienst
1. De perioden gedurende welke de werknemer tijdens een (nacht)aanwezigheidsdienst, al dan
niet op oproep, noodzakelijke werkzaamheden moet verrichten, worden, indien zij tezamen
de 120 minuten niet overschrijden, als voortzetting van de (nacht)aanwezigheidsdienst aangemerkt.
2. Indien de in lid 1 bedoelde perioden tezamen de 120 minuten niet overschrijden, wordt de werknemer
gecompenseerd op basis van artikel 7:19 lid 1.
3. Indien de in lid 1 bedoelde perioden tezamen de 120 minuten wel overschrijden, wordt de dienst
niet als (nacht)aanwezigheidsdienst aangemerkt, maar in zijn geheel als werktijd aangemerkt
waarbij de werknemer voor deze werktijd wordt gecompenseerd op basis van artikel 7:19 lid 2.

Artikel 7:19 Compensatie nachtaanwezigheidsdienst
1. Uren, doorgebracht in (nacht)aanwezigheidsdienst, worden als halve werkuren aangemerkt.
Deze halve werkuren worden in tijd gecompenseerd. Op verzoek van de werknemer kan van
deze compensatie in tijd worden afgeweken en worden de halve werkuren door de werkgever
uitbetaald door middel van een vergoeding op uurbasis ter hoogte van het actuele uurloon van
de werknemer op het moment van het verrichten van de nachtaanwezigheidsdienst.
2. Indien op grond van artikel 7:18 lid 3 de nachtaanwezigheidsdienst niet als zodanig wordt aangemerkt
maar in zijn geheel als werktijd wordt aangemerkt, wordt de werknemer in tijd gecompenseerd.
Op verzoek van de werknemer kan van deze compensatie in tijd worden afgeweken
en worden de uren door de werkgever uitbetaald door middel van een vergoeding op uurbasis
ter hoogte van het actuele uurloon van de werknemer op het moment van het verrichten van de
nachtaanwezigheidsdienst.

uit CAO gehandicaptenzorg 2014-2015

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 12:09

Dat heb ik ook gelezen en is nachtaanwezigheid dan hetzelfde als een slaapdienst?
En als het gecompenseerd wordt in tijd betekend dat dus dat ik voor het slapen an sich niet betaald wordt in geld. En wordt je dan betaald volgens de ort die voor de nacht geld of voor je kale uurloon?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:57

Nachtaanwezigheidsdienst is hetzelfde als een slaapdienst. In de CAO staat gecompenseerd in tijd maar dat er op verzoek van de werknemer uitbetaald kan worden.
Voor zover ik weet is de vergoeding het kale uurloon, maar dit is inderdaad lastig terug te vinden.

Misschien kun je hier nog iets vinden:

http://www.vgn.nl/cao

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:37

Er geldt een vergoeding van 50% voor een slaapdienst, mits je ook rust en niet hoeft te werken. Wanneer je wel door moet werken (bijvoorbeeld in ee crisissituatie) dan krijg je de gewerkte uren gewoon 100% uitbetaald. Wanneer je langer als 2 uur werkt in je rusttijd, dan heb je recht op uitbetaling van de gehele nacht. Dan krijg je dus 4 uur extra uitbetaald.

Je kunt er als het goed is ook voor kiezen om je uren compensatie in tijd voor tijd te on vangen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:40

Ik krijg gedurende 6 uur lang 50%, en wakkere tijd mag ik gewoon schrijven. Langer dan 1.5 uur bezig zijn 's nachts is volgens mij een gehele nacht doorbetaald krijgen. Op deze manier tikte ik lekker veel uren in het verleden, want ik werkte op nogal een onrustige locatie :') nu werk ik ambulant, dus al een hele tijd geen slaapdiensten meer gelukkig :) Mis het niet bepaald (behalve dan dat het soms wel lekker was qua uren en vrije tijd, helemaal als het een rustige locatie was).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 21:56

Bedankt voor jullie antwoorde, het is me duidelijk.

Hier mag wat mij betreft een slotje op