Erg onzeker gevoel over mezelf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LinekeP

Erg onzeker gevoel over mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 20:26

Heey x

Ik heb lang na gedacht over het plaatsen van dit topic, en toch ga ik het doen.

Ik heb gemerkt dat ik erg onzeker over mezelf ben, en dan ook echt over alles. Ik zit vooral heel erg in over mijn lichaam. Mijn ouders zeggen allemaal dingen van ''je bent goed zoals je bent'' , ''we vinden je mooi'' enzovoort, dat doet me goed, maar het helpt me niet echt. Ik wil graag happy zijn over mijn lichaam, maar het lukt niet.

Vandaag bijvoorbeeld, ik was bij de GGD omdat ik te zwaar ben. Sinds ik leef ben ik aan de zware kant, maar nu is het wel wat erger. In ieder geval was ik daar, en ze vroeg wat ben je dit jaar anders gaan doen. Ik zat echt zo met 1 woord in mijn hoofd: niks? Oke ik ben van dansen af gegaan, maar daar is weer een andere sport voor in de plaats gekomen waar ik ook nog 6 kilometer naartoe moet fietsen.

Ook vroeg ze waar ik tevreden en niet tevreden over ben, de lijst waar ik niet tevreden over ben is enorm lang, maar ik kon niks opnoemen waar ik wel tevreden over was/ben. Daar schrok ik zelf ook van.

*twee maanden geleden*
De jeugd arts (GGD) was op school en sinds die heeft gezegt dat ik wat zwaarder ben dan normaal, ben ik ook beter gaan letten op mijn eten en vaker gaan sporten. Het heeft al wel geholpen, maar ja ik weet niet.

ik voel me gewoon niet lekker, ik huil er vaak om. Mijn moeder troost mij vaak, maar het zit me gewoon helemaal niet lekker. Op school gaat alles eigenlijk bijzonder goed, waar ik natuurlijk heel blij mee ben. Mijn moeder wil zelfs dat ik er met iemand over ga praten, omdat ze het best erg vind. Opzich vind ik het wel fijn om te praten, misschien dat dit topic plaatsen ook helpt.

Waarom maak ik dit topic? I don't know. Misschien om tips te krijgen, mijn hart te luchten, advies? :(:)

Heeft iemand het zelfde gevoel (gehad)?

Alvast bedankt dan maar.

(Ik weet dat ik nogal vaag ben, sorry)

Urbanus

Re: Erg onzeker gevoel over mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:31

Oh meissie toch.

Toen ik 13 was, was ik ook te zwaar. Ik vond het vreselijk, ik vond niks aan kleding leuk, ik vond mijn haar stom want als ik een uur naar school had gefietst zagen mijn krullen er uit alsof ik met mijn vinger in het stopcontact had gezeten. Bovendien zweette ik ook nog eens verschrikkelijk en zat ik altijd met klotsoksels in de klas. Ik was een brugpieper met héél veel pech.

Ik vond mezelf nooit hip genoeg, nooit leuk genoeg, jongens keken altijd naar andere meisjes en ik was ervan overtuigd dat ik het stomste kind ter wereld was.

Maar het is de leeftijd, echt waar. En nu klink ik als een oud wijf, maar het is echt zo. Ik ben nog steeds te zwaar en ik heb nog steeds die krullen maar ik ben tevreden met hoe ik ben. Ik heb verkering met de leukste man ter wereld en hij vindt mijn dikke billen en dikke bos haar fantastisch.

Je groeit hier overheen, dat rotgevoel. Want je bent echt leuk zoals je bent, je hoeft jezelf niet met anderen te vergelijken, jij bent jij en dat is genoeg. Ga eens diep nadenken over dingen die je goed kunt of die leuk zijn aan jou. Heb je mooie ogen? Ben je altijd aardig? Kun je goed schrijven of ben je een held in wiskunde? Iedereen heeft mooie dingen, van binnen en van buiten en iedereen is ergens goed in. Echt waar.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:00

Lieve TS, ben het ontzettend met Lieveli eens! Kan met jullie allebei mee praten, was vroeger ook zo ongelofelijk onzeker. Over m'n lijf, mezelf, het feit dat ik zo'n ontzettende nerd was en nooit cool.

Maar probeer vooral gezond te eten en te sporten met het doel: gezond zijn, lekker voelen, nìet om af te vallen. Zoals Lieveli ook zegt, ga nadenken over wat je goed kunt, leuk vindt, hoe jij als mens voor anderen belangrijk bent. Ik weet zeker dat je op positieve dingen kunt komen!

En (ook oud wijf hier :') ) ook al ben ik af en toe nog steeds onzeker over mezelf, het wordt echt met de leeftijd beter. Nu ben ik eigenlijk blij met hoe ik eruit zie, en ben nog steeds een nerd, maar ben wetenschapper, dus dat komt nu goed uit := Uiteindelijk leer je jezelf te waarderen, maar geef jezelf daar wel tijd en ruimte voor. Als je je hart wilt luchten, kan altijd! Dikke knuffel voor nu.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:16

Dank jullie wel! Echt waar, eindelijk weten dar ik niet de enige ben die dit probleem heeft/had.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:31

Ook ik sluit me volledig bij Lieveli aan!
Ik ben ook enorm onzeker geweest, ik was te zwaar, enorm verlegen en ik moest gauw huilen. Dit alles bij elkaar zorgde ervoor dat ik het "perfecte pakketje" was voor pesterijen.
Toentertijd voelde ik me echt heel erg stom en onzeker, ik wou niet meer naar school, want anderen waren "beter, dunner, knapper *vul maar aan*", maar nu weet ik beter.

Ik ben nog steeds verlegen, ik huil nog steeds gauw en er mogen nog steeds wat kilo's af, maar weet je wat? Ik vind het nu prima zoals het is. :)
Het wordt beter, echt waar. Het zal je nog kunnen verbazen hoeveel meiden/jongens hetzelfde voelen als jij. Je bent echt niet de enige.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:41

Wauw, ik herken mezelf hier heel erg in. Ik ben ook 13, zit nu in de 2e en vind mezelf dik en lelijk. (Terwijl ik juist moet aankomen) Bij mij weten mijn ouders het alleen ook niet. Wat ik je wil meegeven, (moet ik ook aan werken) niemand is lelijk, en iedereen is gelijk, hoe je er dan ook uitziet. Geloof in jezelf en wees trots op jezelf, want we zijn het allemaal waard!!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:47

Hier nog eentje hoor! Ik voelde me ook altijd stom, dik, vervelend, lelijk etc. op de middelbare school, maar dat verbetert echt :j Echt een hele hoop in die leeftijd voelen zich zo, dus je bent echt niet de enige in je klas, jaar etc.
Daarbij ook super knap dat het zo goed op school gaat! Ik ben jaloers! Ik heb de eerste 3 jaar op de havo echt verschrikkelijk veel moeite gehad met zoveel de middelbare, de manier van lesgeven en gewoon de super grote omschakeling (achteraf gezien was ik denk mentaal gewoon niet niet helemaal klaar voor de middelbare). Inmiddels is dat allemaal goed gekomen, maar heb echt super grote dippen gehad daardoor en ben ook blijven zitten.

Dus blijf goed je best doen op school, je bent kennelijk slim zat en je komt hier echt wel weer overheen :j Je zit nu gewoon in een nare leeftijd en echt zoveel voelen zich dan zo.. Komt echt allemaal wel weer goed en je gaat je echt wel weer beter voelen, al voelt dat nu misschien nog niet zo :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:48

Sitaloverx schreef:
Dank jullie wel! Echt waar, eindelijk weten dar ik niet de enige ben die dit probleem heeft/had.

Ik gok dat 80% van jouw klasgenoten zich net zo voelt als jij. Maar niemand zal het durven toegeven. Ik vind je topic echt heel dapper.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:02

13 is een rot leeftijd. Vrijwel elke 13-jarige is onzeker over zichzelf. Sommigen overbluffen dat om hun onzekerheid te verbergen. Anderen tonen wel die onzekerheid.

Pluspuntje: je wordt vanzelf ouder :(:)

Kan je er met je ouders over praten of met iemand anders? Dat je dit topic opent is heel knap van je maar er gewoon met iemand uit je omgeving over praten kan je nog veel meer helpen.
Het gaat echt wel allemaal goed komen met jou! Je kan je heel goed verwoorden en dat is ook heel wat waard.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:06

Lieve ts, ik herken je verhaal heel goed! Ik was ook altijd erg onzeker en verlegen, ben nu 21 en ben er nu wel overheen. Heel soms kan ik nog onzeker zijn over m'n kont, of m'n niet helemaal perfecte gebit. Maar meestal lukt het me om een denkbeeldige middelvinger op te steken naar de rest van de wereld.
Wat mij erg hielp was positieve psychologie. Een schriftje maken en daar elke dag minstens 1 ding in schrijven wat je die dag goed hebt gedaan, waar je blij mee bent, dankbaar voor bent of gelukkig van wordt. Hierdoor denk je meer aan alle leuke dingen. Niet iedereen ziet er hetzelfde uit en dat hoeft ook helemaal niet. Misschien is het idee van je moeder wel goed om er eens met iemand over te praten, misschien heb je daar meer aan dan praten met iemand van de GGD, waardoor jij je juist rot gaat voelen. En als je wel denkt dat je iets wilt afvallen kun je ook daar hulp bij zoeken als je wilt.
Heel goed van je dat je het even van je af wilt schrijven, dat helpt vaak ook al een hoop. En besef je even dat jij een heeeeel lieve mama hebt ;)

Ps, ik zie dat je op zoek bent naar een vakantiebaantje, en je doet het goed op school. Je doet dus goed je best bent een harde werker, super eigenschappen waar je trots op mag zijn!!

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 07:22

Aawh, gewoon al deze teksten/verhalen kunnen me opvrolijken.

@furtje het enige verschil tussen ons is dat jij moet aankomen, en ik moet afvallen ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:33

13 is gewoon inderdaad absoluut geen leuke leeftijd. Als 13 jarige: Beugel, mager, bekent met de klotsoksels, piekhaar, puisten.. Het liefst onzichtbaar willen zijn. Pubertijd is niet leuk :(:) En als 26 jarige ben ik soms nog steeds behoorlijk onzeker :+

Maar bekijk het zo: Jij bent er NU mee bezig. Je bent gaan sporten, zit veel op de fiets, bent goed bezig op school. Al die andere onzekerheden verdwijnen vast :) Je kan het :D
Laatst bijgewerkt door Winged op 17-04-15 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:37

TS, iedereen heeft zijn onzekere periodes. Ik ben inmiddels 25, en loop er nog steeds mee. Bij mij begon het rond mijn twaalfde. Ik denk dat je moeder gelijk heeft, ga er eens met iemand over praten. Die kan jouw handvatten geven, tools om met dingen en situaties om te gaan. Je kan er beter nu met iemand over leren praten, dan pas later. Ik begon met een soort van therapie op mijn 21ste, en ik ga nu nog steeds.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:39

Ik precies het zelfde probleem!! Ook naar het GGD geweest. Ook te zwaar.......

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 08:55

@cas123 twins xd

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:56

Bekend probleem.
Puber zijn is niet makkelijk. Als ik jou was zou ik het advies van je moeder zeker opvolgen. Ik heb nooit hulp gezocht en praten er ook niet met mijn ouders over. Achteraf gezien is dat niet zo handig geweest en had ik beter hulp kunnen vragen. Nu had ik helaas ook nog dat er 15 jaar lang tegen mij is geroepen dat ik dom zou zijn (door leraren notenbenen). Ik had het geluk dat ik iemand tegen kwam die mij handvatten gaf om het beeld van mijzelf te veranderen of moet ik zeggen hij was er gewoon en dat was al genoeg. Het beeld van jezelf veranderen kost tijd. Zorg dat je van binnen uit werkt. Proberen af te vallen door sporten en gezonder eten helpt alleen als je je vanbinnen ook goed voelt. Ik was veel te dun, maar sinds ik beter in mijn vel zit ben ik een paar kilo aangekomen en zit nu redelijk stabiel op een mooi gewicht. Dus grijp nu alle hulp die je aangeboden krijgt en probeer het zeker niet in je eentje op te lossen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:51

Dit is precies de reden dat ik nooit naar de GGD ben gegaan, toen het niet meer hoefde. Ik wist zelf prima wat er 'mis' met mij was en hoefde daar niet door iemand anders op geduwd te worden. Misschien helpt het voor jou ook om niet meer daarheen te gaan, omdat je er dan alleen maar aan herinnert wordt.

Probeer voor jezelf eens een lijstje te maken met waar je tevreden over bent en waar niet, zowel qua karakter als uiterlijk en dergelijke. Kijk eens naar waar je wat aan kan doen en wíl doen en als uiteindelijk blijkt dat je over het gros gewoon onzeker bent, maar eigenlijk ook geen goede reden kan bedenken waarom je daar iets aan moet doen: dan is dat prima en doe er dan ook niets aan.

Mocht jij graag ook met iemand willen gaan praten, wat je moeder voorstelde, doe dat dan ook.

Verder ga ik mee met wat de mensen over leeftijd zeggen. Het wordt met de jaren minder, hoe druk je je over jezelf en je uiterlijk maakt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:00

heel erg herkenbaar. toen ik die leeftijd had, was ik scheel, mollig en liet zo over me heen lopen. ook een perfecte combi voor de pesterijen.
ik heb toen die tijd besloten om mn ogen te laten corrigeren dmv een operatie. sinds ik dat heb gedaan en uit had gelegd waarom ik dat deed kreeg ik ineens heel veel respect. ze zagen in tot wat pesten kan leiden. dit is dan niet zo erg als je kijkt naar hoe het ook kan aflopen ( zelfmoord ed. ) maar dit maakte hun ogen open.

maar nu ben ik nog steeds mollig en als ik moe ben ook nog steeds scheel, maar so what? who cares? ik ben wie ik ben en is het niet goed, pech voor hun ;)

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 11:47

Gelukkig wordt ik niet gepest, en heb ik eigenlijk ook wel erg goede vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:07

Ook ik herken het heel erg :) Op de middelbare school was ik een grijs muisje. Niemand zag mij, als ze me wel zagen was het altijd op een negatieve manier, ik had nergens zin in, jongens vonden mij niet leuk, en ga zo maar door.

Ik ben ondertussen 19 en alweer 3 jaar van de middelbare school af en het gaat echt beter worden. Op een dag sta je voor de spiegel en kan je je gewoon bedenken dat je top bent zoals je bent en dat je niet hoeft te veranderen. Niet als het voor jezelf niet hoeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:35

lieveli schreef:
Oh meissie toch.

Toen ik 13 was, was ik ook te zwaar. Ik vond het vreselijk, ik vond niks aan kleding leuk, ik vond mijn haar stom want als ik een uur naar school had gefietst zagen mijn krullen er uit alsof ik met mijn vinger in het stopcontact had gezeten. Bovendien zweette ik ook nog eens verschrikkelijk en zat ik altijd met klotsoksels in de klas. Ik was een brugpieper met héél veel pech.

Ik vond mezelf nooit hip genoeg, nooit leuk genoeg, jongens keken altijd naar andere meisjes en ik was ervan overtuigd dat ik het stomste kind ter wereld was.

Maar het is de leeftijd, echt waar. En nu klink ik als een oud wijf, maar het is echt zo. Ik ben nog steeds te zwaar en ik heb nog steeds die krullen maar ik ben tevreden met hoe ik ben. Ik heb verkering met de leukste man ter wereld en hij vindt mijn dikke billen en dikke bos haar fantastisch.

Je groeit hier overheen, dat rotgevoel. Want je bent echt leuk zoals je bent, je hoeft jezelf niet met anderen te vergelijken, jij bent jij en dat is genoeg. Ga eens diep nadenken over dingen die je goed kunt of die leuk zijn aan jou. Heb je mooie ogen? Ben je altijd aardig? Kun je goed schrijven of ben je een held in wiskunde? Iedereen heeft mooie dingen, van binnen en van buiten en iedereen is ergens goed in. Echt waar.

Helemaal mee eens. Ik was ook zo onzeker. Heb geleerd tevreden te zijn en dat lukte naarmate ik ouder werd heel goed. Het klinkt zo makkelijk, maar 'je bent mooi zoals je bent' is ECHT waar en dat moet je echt gaan geloven! Zeg het tegen jezelf, elke dag, vol overtuiging, hardop.
Heb schijt aan anderen, jouw leven draait om JOU. Je hoeft je niet op een bepaalde manier te gedragen, kleden, of mooi te zijn voor anderen.

Ik ben iets te dik op dit moment, maar heb me nog nooit zo zeker gevoeld over mijn lichaam :D Terwijl ik eerst 'mooi slank' was. Het zit vooral in je hoofd, en daar moet je aan gaan werken!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:42

Lieve TS,

Inderdaad wat lieveli zegt, zij heeft het prachtig verwoord!
Ik ben nog steeds onzeker over mijn uiterlijk, terwijl ik weet dat ik een hartstikke goed figuur heb en er leuk uitzie... maar het wordt steeds minder en ik ga steeds meer inzien dat ik ook een leuk persoon ben! Want dat is iedereen. Uiterlijk is niet alles meis! Je bent prachtig hoe je bent! Ik hoop dat je over een tijdje je dat zelf ook in gaat zien. Gun jezelf die tijd! :) Laat je niet uit het veld slaan door al die vervelende puberhormonen! Je kan het!! Dikke knuffel voor jou! :*

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 19:45

@Geryon Het is moeilijk om te zeggen dat ik mooi ben, het is moeilijk mezelf een compliment te geven. Maar ik zal het proberen. bedankt. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:45

Het is gewoon een kwestie van voor de spiegel gaan staan en het een paar keer tegen jezelf zeggen. Aan het begin geloof je het misschien nog niet, maar na een tijdje ga je er anders naar kijken :j Echt waar!

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 19:59

Ik heb eigenlijk nog een vraag. Ik was dus bij de GGD die zei dat ik een paar kilo moest afvallen. Maar ik hoor dus de hele tijd dat het niet goed is om af te vallen als je nog kind bent of in de puberteit zit, klopt dat?

Edit: Ik heb niet op iedereen geantwoord, maar ik ben heel erg blij met al deze lieve reacties. En de steun die jullie me hierbij geven :o
Laatst bijgewerkt door LinekeP op 17-04-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt