cliënten op Facebook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

cliënten op Facebook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:36

Regelmatig word ik op fb toegevoegd door oud cliënten. dit zijn jongeren van rond de 14 tot ongeveer 20. Nu was ik niet van plan om ze te accepteren omdat ik best actief ben op fb en er niet over na wil denken wat ik wel en niet kan plaatsen. Maar aan de andere kant zou ik het ook wel leuk vinden om contact te houden want je bouwt toch een band op.. denken jullie dat het raar is als ik een tweede fb aanmaak waar ik hun wel op accepteer? En ik ben ook wel benieuwd hoe jullie hier zelf mee omgaan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: cliënten op Facebook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:38

Privé en zakelijk zou ik in dit geval gescheiden houden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:39

Je kan ze accepteren en dan instellen dat ze bepaalde berichten niet kunnen zien. Zo kan je een groep maken van de cliënten en bij elk bericht aangeven of zij het bericht wel of niet mogen zien.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:41

Ik zou zelf inderdaad ook zakelijk en prive gescheiden houden, dus niet toevoegen op facebook.
Aan de andere kant zou ik ook de cliënten niet voor de gek willen houden met een 2e account. Maar dit is mijn gevoel. Is het misschien geen idee om via de mail contact te houden, dan zou een 2e e-mail adres niet zo gek zijn?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:43

Wat is je werk, daar hangt het ook veel vanaf. Kan het in de toekomst problemen geven met werk of andere zaken.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:44

Ik heb om die reden 2 accounts. Een waar ik niet mijn volledige naam gebruik en een met voor en achternaam en functie werk.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:45

Clienten van wat?
Ik zou er niet aan moeten denken om mijn oud therapeuten op FB te hebben.. :+ hoe leuk ik ze ook vind! Heb met 1 geregeld nog contact via de mail, spreken ook wel eens af na haar werktijd voor een kop thee (maar wel daar op locatie).

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:51

Ik zou mijn cliënten dus nooit op Facebook toevoegen, ik heb op school geleerd dat dit ook echt een no go is. Sterker nog: de cliënten die mij toe proberen te voegen blokkeer ik zodat ze ook niet meer op mijn profiel kunnen en me niet kunnen vinden op Facebook. Ik werkte toen met cliënten met borderline en voor de afstand/nabijheid is het gewoon niet goed om ze op Facebook te hebben. Ik zou ten alle tijden werk en privé gescheiden houden. Wat je wel zou kunnen doen is hen dit uitleggen en hun email vragen, zodat je toch contact kunt houden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:54

Nee werk en prive gescheiden houden.

En selectief zijn in je acceptatie.

Als je contact wilt houden dan kan je hun tel no vragen en dan via de wa contact houden.
Kan je ook zelf aangeven dat als je tijd heb je reageer en dat als je geen tijd of te druk bent dat je niet reageer zo kan je zelf bepalen op wat je wilt reageren.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:56

Ik vind het eerlijk gezegd ook al heel wat om je telefoonnummer te geven. De cliënten die ik ken zouden daar mee aan de haal gaan en constant aan de telefoon houden. Als je het echt helemaal in eigen beheer wil zou ik voor email gaan. Maar het ligt natuurlijk ook aan je doelgroep, de persoonlijkheidsstoornis is ook heel specifiek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:57

Ja als je het zo stelt.. heb je daar gelijk in daar dacht ik even niet over na.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:02

Ik zou eerst maar eens bij je werk navragen wat het beleid daarover is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:17

Je kunt op Facebook met groepen werken, dan doe je al je cliënten in een groep en kun je ze uitsluiten van bepaalde berichten die je plaatst.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:21

Je kunt ze toevoegen en blokkeren, zodat ze alleen maar zien wat jij bewust laat zien.
Maar persoonlijk zou ik het gescheiden houden. Laat ze af en toe mailtje sturen als je contact wilt houden.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:22

Ik heb toevallig net een tweede account gemaakt om precies dezelfde reden. :)
Werk en prive houd je het beste gescheiden dmv elk een aparte fb.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:24

Ik vind het afgangen van met wat voor stoornissen je te maken hebt. Ik ben nu stagiaire jongerenwerker en daar is het vrij normaal dat via Facebook gecommuniceerd wordt. De een kiest voor via eigen profiel en de ander voor een jongerenwerker profiel. Maar deze jongeren hebben geen zware diagnose en gaan er met respect mee om.
Bij mijn vorige clienten uit de psychiatrie was er geen haar op mijn hoofd wat er over nadacht om ze op Facebook te accepteren.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:35

Ik heb zelf nogal wat therapeuten en begeleiders, de mensen van de GGZ spreek ik niet op facebook, wel via de mail, begeleiders van pgb spreek ik via whatsapp en oud-begeleiders heb ik wel op facebook (maar ook niet allemaal).

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:39

Hangt van het beleid van je werk af. Bij mij is het niet toegestaan om privé contact te hebben met cliënten, ook al zijn het oud cliënten.
Risico op nare dingen is veel groter.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:00

Wat mij betreft ligt het er volledig aan wat voor cliënten het zijn, maar het wordt natuurlijk al snel te informeel om een een professionele relatie te behouden. Binnen mijn beroep zou ik het niet willen en het ook niet acceptabel vinden bij een collega.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:06

Hier wordt er aangeraden om het gewoon niet te doen.
De cliënten die hier zitten zijn erg bezig met social media en omdat je privé en zakelijk het beste gescheiden kan houden is dit de slimste optie.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:07

Het ligt er aan denk ik waar je werkt.

Ik liep stage op een praktijkschool, leerlingen tussen de 12 en 18 jaar met gedragsproblemen.
Een aantal leerlingen waar ik een 'klik' mee had en mij een verzoek hebben gestuurd, heb ik geacccepteerd en de leerlingen die ik van gezicht kon of me niet prettig bij voelde om hen als vriend te hebben niet.

Nu zijn er op die school meer docenten die dat doen, dat heb ik wel eerst nagevraagd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:24

Mando schreef:
Nee werk en prive gescheiden houden.

En selectief zijn in je acceptatie.

Als je contact wilt houden dan kan je hun tel no vragen en dan via de wa contact houden.
Kan je ook zelf aangeven dat als je tijd heb je reageer en dat als je geen tijd of te druk bent dat je niet reageer zo kan je zelf bepalen op wat je wilt reageren.

Via whats app zou ik al helemaal niet doen :=

Ik vind het verder not done om met clienten meer contact te houden dan een therapeut/client relatie. Bij ons op het werk mag het dan ook niet.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:25

LZP -> STW

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:31

Zakelijk en privé moet je altijd gescheiden houden. Ik vind Facebook ook geen medium voor zakelijke communicatie. Ik vind het ook niet erg professioneel om cliënten op Facebook te hebben of je privé telefoonnummer te geven.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:34

Ik heb wat kinderen van oude scholen waar ik stage heb gelopen op facebook, dit zijn vaak kinderen die ook bij mij in het dorp wonen.. dusja, die krijgen sowieso alles over mij mee.

Daarnaast heeft één cliënte mij gevraagd of ze mij over 8 weken (einde stage) mag toevoegen omdat ze graag contact wilde houden. Hierin heb ik toegestemd. Ze kampt met een zware depressie, heeft verder geen zware diagnose.

Daarbij zet ik niet mijn hele leven online. Alleen mijn paardenleven hihi. Ik post regelmatig iets over mijn viervoeter, en soms eens iets leuks als ik met vrienden iets leuks ben gaan doen. Maar niks bijzonders.

In mijn ogen is het dus afhankelijk van verschillende factoren.