Belasting adviseurs op bokt? (ivm emigreren)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Belasting adviseurs op bokt? (ivm emigreren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:42

Ik ben nu sinds een klein jaar woonachtig in Zuid Afrika en heb belasting technisch nooit iets geregeld voor mijn emigratie, omdat ik eerst wilde bekijken of het beviel en of ik hier uberhaupt wel zou blijven.

Nu ik heb besloten om te blijven heb ik behoorlijk wat vragen over wat er geregeld moet worden qua papierwerk in Nederland en over waar ik welke belastingen moet betalen ivm werk etc.

Is er hier iemand die me hier advies over kan geven?
Ik heb al wat belasting adviseurs gemaild in Nederland, maar de meeste regelen dit niet graag per e-mail of vragen echt een onwijs hoog bedrag hiervoor, wat ik simpelweg niet heb op het moment.

Mocht er een bokker zijn die me kan helpen, dan zou dat top zijn.

Ik heb de websites etc al meerdere malen uitgepluist, maar het is allemaal zo ingewikkeld!

Cardy

Re: Belasting adviseurs op bokt? (ivm emigreren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:45

Hey Iris! Wat je zou kunnen doen is even kijken op www.nob.net . Hiet zijn geen belastingadviseurs aan het werk, maar vanuit hun kan je wel op zoek naar de juiste belastingadviseur (rechts boven in kan je zoeken). Misschien een tip? En hierbij gaat het wel om universitair opgeleide belastingadviseurs, dus zekerheid dat je de juiste informatie krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:49

Hier geen adviseur maar wel geemigreerd.
Het belangrijkste is dat je bij je originele woonplaats als geemigreerd bent uitgeschreven. Daarnaast is het verstandig om je pensioen te bevriezen. Daarvoor moet je bij je pensioen instelling je verzekerde vermogen opvragen en dan een emigratie formulier bij de belastingdienst invullen.
Als je geen huis of grote bezittingen meer hebt in nederland en je belasting nu in het nieuwe land afdraagd dan stelt dat weinig voor en kun je de meeste vragen oningevuld laten.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:53

Thanks Sizzle, heb je enig idee of dat ook zo geldt als je buiten de EU bent gaan wonen, want ik kan me voorstellen dat er andere regels voor zijn!

Cardy, een adviseur kan ik dus wel vinden, maar dat kost klauwen vol geld en heb ik gewoonweg niet op het moment. Toch bedankt voor de tip :)
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 15-04-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:55

Ik woon ook buiten de EU ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:55

Helemaal begrijpelijk Iris, beetje stom van me.. Want dat wist ik hihi (website is van mijn werk vandaar dat ik em toch even wilde delen).

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:57

Oh ik zag Zwitserland staan en ging ervan uit dat het EU was haha. Dat klinkt niet ingewikkeld :)
Mocht ik nog freelance inkomsten hebben van uit Nederland, weet iemand dan hoe het zit met belasting hier over? Betaal ik dat in Nederland of in Zuid Afrika?

@ Cardy, toch bedankt voor het meedenken hoor, wordt sowieso gewaardeerd :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:02

Het belastingverdrag NL - ZA bepaalt waar dat inkomen belast mag worden. Als er geen sprake is van een onderneming of dienstbetrekking, val je neem ik aan onder het restartikel. Die inkomsten mogen worden belast in het land waar je woont. Wat ZA daar vervolgens mee doet kan ik je zo niet vertellen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:05

Ik heb inderdaad geen officiele dienstbetrekking etc. Regels in ZA zijn allemaal zo ongeordend, zal eens kijken of het bedrijf dat me met emigreren heeft geholpen me meer info kan geven over belasting opgeven etc hier.
Het is hier allemaal zooooo traag en ingewikkeld geregeld!

Ze maken zich meer druk over het neerhalen van standbeelden van mensen die tijdens apartheid een rol speelden dan over belasting zaken...