Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

of je moet 70 uur keihard werken om je lijf te slopen als stalknecht voor een minimum loon. Wil je geld verdienen? Sla de paarden dan over.
en daar kun je heel veel richtingen mee op! T is nu makkelijker om dat nu erbij te pakken, dan dat je straks 18 bent en erachter komt dat de studie die je wilt doen scheikunde vereist.
Ik heb zelf natuur techniek & gezondheid gedaan en ben heel tevreden dat ik die keuze heb gemaakt toen. Het is heel breed. Uiteindelijk ben ik trouwens een totaal andere studie gaan doen dan ik in de 2e/3e klas voor ogen had. Misschien handig om rekening mee te houden
Je zou ook NT&G kunnen doen met als keuzevak aardrijkskunde? Dan heb je alle vakken die je leuk vind. Citaat:Littera schreef:Ik raad het je af om iets met paarden te gaan studeren. Daar is nauwelijks werk in te vinden. Zeker als je gymnasium doet, heb je heel veel mogelijkheden die je een beter toekomstperspectief kunnen bieden.
Ik zou kijken wat je leuk vindt. Als je heel erg van talen en geschiedenis houdt, zou ik een maatschappijrichting kiezen. Als het je niet uitmaakt en natuurkunde en biologie (en eventueel scheikunde) goed gaan, zou ik eerder voor één van de twee natuurprofielen gaan. Daar kan je namelijk elke studie mee doen - ook maatschappijstudies - terwijl je met een maatschappijprofiel bijvoorbeeld geen geneeskunde of biomedische wetenschappen kunt gaan doen.
Wat je wilt worden is nu nog niet zo heel belangrijk... Zeker als je straks universiteit gaat doen, word je redelijk breed opgeleid en kan je beter globaal kijken wat je wilt.
Ja ik snap dat het nu nog niet zo belangrijk is, maar als ik dan het verkeerde pakket heb gekozen vind ik ook zo zonde. Ik las nu wel in je bericht dat je met de natuurprofielen veel kan, dan kan ik misschien die richting wel kiezen.
Maar anders kan je ook nog bij de decaan vragen of jouw school een speciale test aanbiedt. Dan toetsen ze verschillende vaardigheden, zoals taalgevoel en ruimtelijk inzicht, en krijg je daarna een gericht advies.
Het kan opeens zijn dat bepaalde vakken je niet meer trekken, en anderen juist meer. Zodra je in de 3e komt wordt je helemaal begeleid. Ik zou me er nog niet druk om maken.
gabixcoen schreef:Deetjeeuh schreef:Ik zou hier nog lang niet aan beginnen te denken! Beetje rondkijken is leuk, maar in de 3e verandert er een heleboel qua vakken.Het kan opeens zijn dat bepaalde vakken je niet meer trekken, en anderen juist meer. Zodra je in de 3e komt wordt je helemaal begeleid. Ik zou me er nog niet druk om maken.
Ja, daarom ben ik het ook een beetje aan het vragen, ik weet dat alles gaat veranderen. Maar mijn passie blijft paarden dat weet ik zeker. Daarom vroeg ik ook of daar wat mee te werken was, maar dat blijkt dus allemaal minder dan gedacht.
Maar van hoeveel mensen is het nou hun werk?
Kan je er nog mee doen wat je wilt!
Paarden kan altijd nog!