APK-dilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

APK-dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:15

Hoi!

Zojuist mijn vaste garage aan de telefoon gehad om een afspraak te maken voor de jaarlijkse APK. Vanaf 29 april hebben ze weer tijd. Allemaal leuk en aardig zou je denken, ware het niet dat het koekblik uiterlijk de 24e gekeurd moet zijn -O-

Dan kan ik twee dingen doen...
1. Een andere garage zoeken die wel tijd heeft (en dus geen flauw idee hebben wat voor garage je treft)
2. Het risico nemen en het ding pas de 29e laten keuren. Ik laat hem dan wel staan want ik heb geen zin om een ongeluk te krijgen en dan niet verzekerd te zijn.

Nu vond ik op internet dit:
Citaat:
Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan.

Betekent dit dat ze 2 maanden te laat als het ware door de vingers zien of begrijp ik het verkeerd? Ik weet dat je na 2 maanden automatisch een bekeuring krijgt door de registercontrole maar dit gaat om 3 werkdagen...

Ik heb jullie advies nodig :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:17

Er staat: stilstaan. Rijdend moet de apk in orde zijn.

3 dagen, tja... Ik zou die gok gewoon nemen hoor :) als jij ze geen reden geeft om je aan de kant te zetten dan zal het geen bezwaar zijn. Hoe vaak ben jij nu al zomaar aan de kant gezet?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-04-15 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:18

Je auto mag dus ongekeurd max nog 2 maanden na verloopdatum op de openbare weg staan. Je mag er dan niet in rijden.
Maar goed, hoe groot is de kans dat je gesnapt wordt. Mijn APK was al een maand verlopen en ben toch elke dag naar mijin werk gereden. Ook niet de eerste keer dat ik te laat was ;)

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:19

Dit betekent dat je hem ongekeurd aan de weg mag hebben staan, maar er niet mee mag rijden. Persoonlijk zou ik het er niet op gokken en een andere garage zoeken.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:19

Zet hem dan wel voor de apk verloopt bij het garage bedrijf neer, en niet bij jouzelf voor de deur.
Je mag namelijk niet meer rijdend er naar toe als die apk verlopen is

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:20

Ja, volgens mij wel. De auto mag dan op de openbare weg stilstaan, maar er mag niet in gereden worden. Wettelijk gezien zou je hem dan voor die tijd bij de garage moeten zetten, omdat je na verval van de APK niet meer op de openbare weg mag rijden.
De controle hierop is dan natuurlijk weer een heel ander verhaal. Ik was vorig jaar ook een paar dagen te laat. Ben zelf gewoon naar de garage gereden. Niets aan het handje.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:22

Je mag wel rijdend naar de APK toe, maar verder niet meer rijden.
De gok nemen en wel gaan rijden (anders dan naar de garage voor de APK) zou ik niet doen, je bent namelijk ook niet verzekerd en een ander kan het je ook aandoen.
Als jij de auto die drie dagen niet nodig hebt, kan je dus gewoon naar deze garage gaan. Heb je hem wel nodig, zal je ergens anders heen moeten.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 14-04-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:23

Het is aan jezelf of je t risico wilt lopen :) woont je dichtbij de garage? Dan zou ik zelf denk ik het riskeren om toch te doen, door rijden tot de apk komt. Rijd je er veel en ver mee? Dan zou ik hem bij je zelf laten staan of bij de garage als dat kan tot de apk.. als je namelijk onderweg bent naar de garage voor apk doen ze minder moeilijk als dat je elders rijd en ze zien dat je apk verlopen is...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:23

Politie mag je in de periode tussen de 24e en de 29e staande houden en wijzen op het feit dat je ongekeurd rondrijdt.
Als je kunt aantonen dat je een afspraak hebt met de garage voor een APK keuring krijg je van oom agent geen bekeuring.
Geloof dat ze het tot ongeveer twee weken door de vingers zien.
Over 3 werkdagen zullen ze zeker niet vallen.
Vraag bij de garage even om een afspraken kaartje.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:27

Ik zou trouwens niet te bang zijn om naar een andere garage te gaan. Het RDW controleert streng op APK's dus de kans dat jou bv een reparatie wordt aangesmeerd terwijl dat niet nodig is is vrij klein.

Anoniem

Re: APK-dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:29

Ik zou een APK keuringsstation nemen nu, mocht er dan wat uitkomen wat gerepareerd moet worden kan je contact opnmen met je eigen garage én een afspraak maken incl nieuwe APK :) eventueel dan je auto alvast achterlaten bijde garage en een leenwagen nemen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:29

Je bent wettelijk verplicht om APK gekeurd te zijn, dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. De RDW helpt daar nog een handje bij door ruim van te voren al een brief te sturen dat de APK gaat verlopen. Als je de APK echter laat verlopen, ben je in overtreding en loop je het risico op een bekeuring. Ook al is het maar 1 dag. Naast de agent op de weg die kan constateren dat je APK verlopen is, wordt er ook op basis van "steekproeven" op de database van de RDW gecontroleerd of een auto een geldigde APK heeft. Als dat niet zo is, krijg je gewoon een bekeuring, of je nou een afspraak bij een garage hebt staan of niet (de agent op straat wil dit misschien wél door de vingers zien, de steekproef is keihard).

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:30

Jeetje wat veel antwoorden al :D Bedankt!

Even wat aanvullende informatie. Ik was sowieso niet van plan er in de tussentijd mee te gaan rijden, dus hij zou dan echt stilstaan. Ik rijd er in principe niet héél veel in momenteel dus voor dat ene weekend vind ik dan wel een oplossing, dan leen ik de auto van mijn vriend wel ofzo.

Die tip van het kunnen aantonen dat je een afspraak hebt is een goeie, ik zal het meteen even aan de garage vragen. Het is ongeveer 5 kilometer van mijn huis af dus dat is wel te overzien.

Ik zal ook nog wel even rondkijken of er nog andere garages zijn die eventueel eerder tijd hebben. Die keuringsstations kijk ik ook nog even naar, dat is misschien ook nog een optie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:35

Mirranda schreef:
Je auto mag dus ongekeurd max nog 2 maanden na verloopdatum op de openbare weg staan. Je mag er dan niet in rijden.
Maar goed, hoe groot is de kans dat je gesnapt wordt. Mijn APK was al een maand verlopen en ben toch elke dag naar mijin werk gereden. Ook niet de eerste keer dat ik te laat was ;)

Nee dat mag dus niet!

Mijn vriendin kreeg na 3 weken al (automatisch van het RDW) een boete in de bus dat de auto ongekeurd was.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:38

Brainless, dat vind ik dus ook een beetje een enge kwestie. Ik kom overal artikel 11 van die verkeerswet (?) tegen, die uit mijn OP bedoel ik, maar blijkbaar zien ze het dus toch niet zo door de vingers als ze wel die steekproef doen :P

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:40

Klopt, mag inderdaad niet maar je kan net geluk hebben, de maximale termijn voor de steekproef van de RDW is 2 maanden.

Wat echter wél zo is, als je de afspraak al hebt gemaakt EN de auto staat al bij het keuringsbedrijf moet er geen probleem zijn. Je moet dan dus wel kunnen bevestigen dat je die afspraak gemaakt hebt.

Maar wil je het zeker weten: Bel de RDW even en leg de situatie voor. Het zal ongetwijfeld vaker voorkomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:48

Choiix schreef:
Klopt, mag inderdaad niet maar je kan net geluk hebben, de maximale termijn voor de steekproef van de RDW is 2 maanden.

Wat echter wél zo is, als je de afspraak al hebt gemaakt EN de auto staat al bij het keuringsbedrijf moet er geen probleem zijn. Je moet dan dus wel kunnen bevestigen dat je die afspraak gemaakt hebt.

Maar wil je het zeker weten: Bel de RDW even en leg de situatie voor. Het zal ongetwijfeld vaker voorkomen.

Nee dat geldt alleen bij staande houding (bij bv een fysieke controle).
Dat staat buiten het systeem van het RDW die automatisch een boete creëert en toestuurt.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:14

Voor de zekerheid zou ik ook nog even je verzekering bellen. Mocht je op weg naar de APK onverhoopt een ongeluk krijgen, zou het wel heeeeel zuur zijn als je niet verzekerd bent.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:03

Dat laatste heb ik even nagevraagd en ik kreeg als antwoord dat ze niet uitkeren als het ongeluk veroorzaakt is door iets dat bij de APK naar voren was gekomen. Dus als op weg naar de garage mijn remkabels breken en ik knal op een vrachtwagen, dan keren ze niet uit, om maar wat te noemen.

Ik neem de gok en heb een afspraak gemaakt voor de 29e := Dan zet ik hem er de avond van tevoren wel neer, dan kan ik binnendoor en kom ik geen kip tegen. Goeie les voor de volgende keer, op tijd bellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:26

Volgende keer dus iets eerder zijn met de afspraak maken. Als je auto 24 april gekeurd moet zijn mag je al vanaf 24 februari laten keuren.
Zelf is mijn auto afgelopen maandag voor de eerste keer voor de keuring gegaan. Moest op 31 mei gekeurd zijn, afspraak heb ik al een aantal weken geleden gemaakt (moest nog iets van garantie tevens uitgevoerd worden). Het is nu enorm druk bij de garages omdat veel auto's weer terug op de zomerbanden gaan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:42

Neonlight, ik vroeg me inderdaad al af of ik de enige was die zich afvroeg waarom er zolang is gewacht tot het laten keuren van de auto. Je weet wanneer je APK eraan komt én vermoedelijk weet je ook dat dat vanaf drie maanden tot het verlopen van de datum gedaan mag worden. Waarom bel je dan pas 10 dagen van tevoren op voor een afspraak?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:29

Oh, ik ben de eerste die toegeeft dat ik daar te lang mee heb gewacht hoor :) Ik laat mijn auto altijd bij dezelfde garage keuren en tot nu toe kon het altijd op korte termijn. Nu dus helaas niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:45

Druif_01, 2 maanden van te voren, niet drie maanden. Als je het langer dan 2 maanden van te voren moet veranderd je nieuwe datum naar precies een jaar later.