nieuwe laptop, macbook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

nieuwe laptop, macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:11

Hoi allemaal,

Na ruim 10 jaar heeft mijn oude HP laptop het begeven.
Ik ben dus nu op zoek naar een nieuwe laptop.
Er is inmiddels zoveel op de markt, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

In mijn omgeving wat rondgevraagd, en de meeste zweren bij een macbook.
Wat is er zo bijzonder aan deze laptops?

Wat ik vooral doe met de laptop, spelletjes spelen, internetten (bokken), ik volg een thuisstudie, dus ik moet wel dingen in world en excel, of iets op kunnen slaan. Verder bewerkt ik graag foto`s en filmpjes (o.a. gopro).
Zal dit kunnen met een macbook?
En welke Macbook dan?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Quebelle

Re: nieuwe laptop, macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:15

Kan perfect ook met een gewone PC. Macbook is trouwes niet hetzelfde besturingsysteem als een Windowscomputer (Hp, Dell etc.).

Ik heb mij onlangs de HP Envy aangeschaft voor mijn studies (animatiefilm; dus ook veel grafische toestanden en bewerken op film enz.).
Ik ben er heel erg tevreden mee :j

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:19

Ik zweer net als zovelen bij een macbook. Ik heb zelf de macbook air en gebruik hem eigenlijk voor dezelfde dingen waar jij je laptop voor gebruikt. Ik vind mac betrouwbaar en gemakkelijk werken, daarnaast is het super snel en mijn laptop is erg licht waardoor ik hem gemakkelijk even op 1 hand mee kan nemen om bijvoorbeeld wat de pakken

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:24

Ik heb een Macbook Pro en ik zweer er idd ook bij!! Nooit meer komt er bij mij wat anders in :P. Het werkt super fijn, makkelijke en overzichtelijk en met de trackpad kun je zo makkelijk werken. Ik vind het ideaal. Had um een poosje geleden naar de maker gebracht en moest even weer op een windows laptop werken, maar echt kon dat ding wel door het raam gooien!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:27

Vergeet dat spelletjes spelen met een Macbook, hebben ze te weinig werkgeheugen voor als je houd van mooie graphics. Ik heb een Dell naast mijn Macbook alleen maar om spellen op te spelen, dus online gamen etc. Voor de rest is een Macbook gewoon top! Mijn zusje heeft de Air, mijn moeder, vriend en ik hebben een normale Macbook en we zijn allemaal hartstikke tevreden ermee.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:30

Ik heb ook een Macbook Pro en ik vind het systeem echt geweldig! Super snel en weinig problemen mee. 1 nadeel.. je moet je oplader minstens 1x per jaar vervangen (oplader kost 80 euro) want hij brand door -_- Bijna iedereen die ik spreek met een macbook heeft er last van. En de service bij de icentre in Emmen is niet geweldig. Weet niet hoe het bij de andere zit. Iets van een mac laten repareren is verschrikkelijk duur!

Oh nog 1 nadeel. Als je echt graag spellen doet en gamet dan zou ik niet gaan voor een mac. Heel veel spellen kunnen niet op een macbook. Word en Excel zitten niet standaard op een macbook maar kunnen er wel op.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:38

Gamen is inderdaad een puntje bij Apple, veel games zijn niet beschikbaar voor hun besturingsysteem.
Niet alles wat Windows uitbrengt word ondersteund op Apple computers, en natuurlijk is het mogelijk om Windows op een Macbook te plaatsen maar dit kost redelijk wat geld en moeite en dan kan je voor minder geld een evengoede PC aanschaffen.

Kijk eens naar de nieuwe HP lijn, maar ook Asus en Toshiba hebben goede prijs/kwaliteit modellen uit.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:46

Tegenwoordig zijn de meeste games ook wel voor Apple te verkrijgen. Je kan alleen niet bijvoorbeeld van een vriend of vriendin een game lenen die voor windows bedoeld is. Maar vaak zijn zelfs de games tegenwoordig gewoon 1 schijfje voor Mac en Windows. En het hoeft niet zoveel geld te kosten om Windows ook op je Apple te zetten, maar dat is voor iedereen een eigen keuze :+.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:12

stunning schreef:
Tegenwoordig zijn de meeste games ook wel voor Apple te verkrijgen. Je kan alleen niet bijvoorbeeld van een vriend of vriendin een game lenen die voor windows bedoeld is. Maar vaak zijn zelfs de games tegenwoordig gewoon 1 schijfje voor Mac en Windows. En het hoeft niet zoveel geld te kosten om Windows ook op je Apple te zetten, maar dat is voor iedereen een eigen keuze :+.

Er komen inderdaad wel veel spellen voor de mac. Maar lang niet alle spellen. Zo krijg ik vaak te horen dat als mijn vriend een spel doet en ik vraag of ik mee mag doen dat het niet kan omdat het spel niet voor de mac te krijgen is. En ik pik ook vaak zijn laptop in als ik een spel wil doen maar hij word dan chagrijnig omdat hij op mijn laptop niets kan. Een doorgewinterde gamer zou geen mac aanschaffen voor spellen. Maar als je gewoon wat sims wil doen ofzo is er niets mee aan de hand :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:21

Ik zweer zelf bij een Macbook. Weet dat er een hele duidelijke tweestrijd is tussen Apple en Windows hier op Bokt dus zal even voor mezelf op een rijtje zetten wat ik er zo fijn aan vind _O-

Ik vind Apple persoonlijk sneller werken dan Windows. Spelletjes spelen en te weinig werkgeheugen kan je makkelijk oplossen door er extra werkgeheugen in te laten zetten. Dit kan bij aankoop en anders voor een paar tientjes bij een Apple verkooppunt (bijvoorbeeld Leapp of in het iCentre). Ze kunnen dit doen waar je bij staat, is zo klaar.

Het besturingssysteem is even wennen als je Windows gewend bent, maar ik vind het erg makkelijk in gebruik en had het na een paar dagen al door.

Wat ik zelf fijn vind aan Apple, en ik weet dat hier de meningen wel echt over verdeeld zijn.. Is de duurzaamheid. Imo gaan Apple laptops gewoon een stuk langer mee dan veel laptops waar Windows op staat bij aankoop. Mijn laptop is uit 2009, heb hem afgelopen zomer tweedehands gekocht via een verkooppunt en op wat kleine probleempjes met de hardware na die verder niks met ouderdom te maken hebben heb ik er nog niet mee hoeven kloten. Wel heb ik problemen gehad met het kabeltje tussen mijn harde schijf en mijn moederboard, iets waar bepaalde modellen last van hebben. Ik heb er toen bewust voor gekozen om er een nieuwe harde schijf in te laten zetten ter plekke ipv het kabeltje laten vervangen (dan moest hij opgestuurd worden en was ik hem 8 weken kwijt, zou ik niet redden met school). Dit kostte me een paar tientjes maar kon wel gebeuren waar ik bij stond.

Wat ik je wel kan aanraden als je voor een Macbook gaat maar de nieuwprijzen iets te hoog vind is kijken naar een winkel als www.leapp.nl. Ze verkopen daar refurbished (accu's zijn dus niet meer helemaal 100% door gebruik maar wel weer zo optimaal mogelijk gemaakt in de winkel) Macbooks voor spotprijsjes. Ik heb een 11 inch Macbook Pro uit 2009 en die heeft me 800 euro gekost. Was voor mij een aanzienlijk verschil in prijs met een nieuwe.

Als je wel voor een nieuwe gaat, hou dan goed in de gaten wanneer er weer kortingen komen. Ze hebben elk jaar behoorlijke studentenkortingen bijvoorbeeld, geloof dat er in de zomer altijd 10% vanaf gaat op vertoning van bewijs van inschrijving of studentenkaart. Bij een Macbook van 1200 euro scheelt dat je zo weer 120 euro.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:27

Welke spelletjes speel je?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:34

Ik heb zelf een Macbook Air en een "gewone windows laptop" die qua specs ongeveer hetzelfde zou moeten zijn. De ervaring leert me echter dat mijn Macbook een HEEL stuk beter draait en echt nooit traag is of vastloopt. Daarbij vind ik het besturingssysteem van m'n Mac ook gewoon oneindig veel sneller en fijner werken, dus ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn andere laptop eigenlijk nog maar zelden gebruik.

Wat betreft gamen: Dat veel games niet uitgebracht zijn voor Mac maakt niet echt uit aangezien je zonder enige traagheid of moeite zowel OSX als Windows kan draaien op je macbook en dus in principe alle spellen kan spelen. Het enige nadeel van mijn Macbook Air is dat die vrij snel warm wordt, maar naar het schijnt is dat met de Pro serie ook al een stuk minder.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:44

Ikzelf zweer ook bij Macbook (en Imac). Echter ben ik grafisch vormgever en werk met zware bestanden wat ik op de mac gewoon superfijn vind. Snelheid is gewoon veeeeeel beter. Het gemak en gebruik van apple ook.

Als ik het zo hoor zou jij ook met een "gewone" laptop uit de voeten kunnen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:46

Ik ben helemaal gek met m'n Macbook Pro van 5 jaar oud.. Doet het nog steeds fantastisch en ik zou echt nooit meer een windhoos laptop willen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:47

Duurzaamheid en traagheid zijn redelijk relatief, TS gaat al 10 jaar met een HP laptop wat wel noemenswaardig lang is :j
TS heeft geen 'zware" doelstellingen en aangezien TS gebruik maakt van Windows programma's lijkt het mij persoonlijk gewoon het handigste om bij Windows te blijven. De discussie over Apple vs Windows is oneindig, beide hebben voor -en nadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:47

Renee1991 schreef:
Ik ben helemaal gek met m'n Macbook Pro van 5 jaar oud.. Doet het nog steeds fantastisch en ik zou echt nooit meer een windhoos laptop willen.

Hier hetzelfde inderdaad :j Komt ook wel gedeeltelijk door het feit dat ik hem nodig heb voor m'n opleiding (moet regelmatig Premiere Pro, Audacity, Photoshop, Lightroom en InDesign tegelijk draaien), maar vind het ook gewoon veel fijner werken

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:49

gekkesies schreef:
Ik heb zelf een Macbook Air en een "gewone windows laptop" die qua specs ongeveer hetzelfde zou moeten zijn. De ervaring leert me echter dat mijn Macbook een HEEL stuk beter draait en echt nooit traag is of vastloopt. Daarbij vind ik het besturingssysteem van m'n Mac ook gewoon oneindig veel sneller en fijner werken, dus ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn andere laptop eigenlijk nog maar zelden gebruik.

Wat betreft gamen: Dat veel games niet uitgebracht zijn voor Mac maakt niet echt uit aangezien je zonder enige traagheid of moeite zowel OSX als Windows kan draaien op je macbook en dus in principe alle spellen kan spelen. Het enige nadeel van mijn Macbook Air is dat die vrij snel warm wordt, maar naar het schijnt is dat met de Pro serie ook al een stuk minder.

Nee daar brand de lader van door :') Of je laptop warm of een veel te hete oplader.
Als je je laptop veel gebruikt kan de aluminum ook wel smelten en in je huid trekken. Je hebt namelijk vaak je handen/polsen op de mac liggen en aluminum kan daar niet tegen en lost langzaam op. Heb niet het idee dat het heel goed voor je kan zijn. Maar zelf nog geen problemen ondervonden met mijn gezondheid. Wel dat aan de rechterkant aluminum weg trekt. Ze zeggen dat mac's niet kunnen vastlopen maar dat kunnen ze echt wel, doen het wel een stuk minder maar als ze eenmaal vast lopen lopen ze ook echt goed vast.

Ach iedere laptop heeft wel iets wat er niet zo goed aan is. Ik ben wel helemaal dol op mijn macbook maar ze mogen nog wel het een en ander verbeteren. Hij heeft in elk geval een prachtig beeldscherm waarvan de kleuren vrij nauwkeurig overkomen met wat er geprint word. En ik zou niet meer zonder trackpad kunnen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:02

Gydja schreef:
Nee daar brand de lader van door :') Of je laptop warm of een veel te hete oplader.
Als je je laptop veel gebruikt kan de aluminum ook wel smelten en in je huid trekken. Je hebt namelijk vaak je handen/polsen op de mac liggen en aluminum kan daar niet tegen en lost langzaam op. Heb niet het idee dat het heel goed voor je kan zijn. Maar zelf nog geen problemen ondervonden met mijn gezondheid. Wel dat aan de rechterkant aluminum weg trekt. Ze zeggen dat mac's niet kunnen vastlopen maar dat kunnen ze echt wel, doen het wel een stuk minder maar als ze eenmaal vast lopen lopen ze ook echt goed vast.

Ach iedere laptop heeft wel iets wat er niet zo goed aan is. Ik ben wel helemaal dol op mijn macbook maar ze mogen nog wel het een en ander verbeteren. Hij heeft in elk geval een prachtig beeldscherm waarvan de kleuren vrij nauwkeurig overkomen met wat er geprint word. En ik zou niet meer zonder trackpad kunnen leven.

Whut?! Is dat vernieuwd materiaal dan? Mijn 5 jaar oude MacBook Pro wordt helemaal niet warm, waar ik op mijn vorige laptop echt m'n koude handen kon warmen :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:03

Die van mij wordt alleen warm als ik hem lang op mijn schoot laat staan terwijl ik bijvoorbeeld een badjas aan heb. Moet zeggen dat als ik hem dan even weg zet hij wel weer snel afkoelt, dus het valt nog reuze mee

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:06

Eeehm... De behuizingen van de nieuwe Macs zijn van aluminium en aluminium heeft een smelttemperatuur van ruim 600 graden :+ Zo warm wordt je laptop echt niet, als dat wel zo is dan smelt hij dwars door je bank heen en gaat Apple failliet door alle schadeclaims in de VS.

Doorgebrande lader heb ik nog nooit last van gehad iig?

Maar koop vooral wat je het prettigst vind werken. Ik gebruik zelf ook een Mac. Naar mijn mening een stuk minder gedoe en alles zit wat logischer/strakker in elkaar dan bij Windows. Maar het lijkt erop dat Microsoft de laatste jaren ook weer wat innovatiever aan het worden is. Windows 10 lijkt best OK te worden.

Als je nu al 10 jaar met een laptop hebt gedaan dan heb je iig geen zware eisen. Gok dat je dan met vrijwel iedere laptop vooruit kan.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:07

Trackpad zit ook op mijn HP computer, is inderdaad heel handig. Ik ben er ook een liefhebber van.

Ik zelf blijf bij Windows, deels voor mijn opleiding en deels omdat ik iemand ben die slecht met verandering omgaat en omdat ik op school met Apple moést werken. Lukte niet zo :+

Windows blijft voor mij de beste, omdat ik loeizware programma's als AutoCAD, Mangastudio, MAYA en 3dsMax vlot moet kunnen draaien. Helft van die programma's draaien niet op OSX en mijn HP draait het als een zuchtje. Ook als fervente gamer gaat mijn voorkeur ernaar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:10

BartVB schreef:
Maar koop vooral wat je het prettigst vind werken. Ik gebruik zelf ook een Mac. Naar mijn mening een stuk minder gedoe en alles zit wat logischer/strakker in elkaar dan bij Windows.

Dit vooral :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:11

@Quebelle; Dat verschilt dan idd heel erg in wat voor soort programma's je moet gebruiken. Hoor meer mensen over AutoCAD en die daarvoor echt een Windows hebben aangeschaft omdat het gewoon niet werkt op Apple. Ik vind persoonlijk de programma's die ik gebruik (met name Photoshop, InDesign en Premiere Pro) een stuk fijner werken op Apple dan op Windows.

Ik had hiervoor een Sony Vaio waar ik echt over te spreken was. Ding werd alleen loeiheet, was heel erg zwaar en kon na een tijdje nog maar 20 seconden op de accu mee. Als ik moest verhuizen van bed naar bureau moest ik echt rennen om hem weer in het stopcontact te steken.

Mijn Maccie is gewoon wat ouder en heeft absoluut zijn kwaaltjes, maar dit zijn wel kwaaltjes die ik makkelijk, voor weinig geld kan laten verbeteren en dan doet hij het zo weer 5 jaar mee.

Ik moet wel zeggen dat voor de dingen die je ermee wilt doen je geen zware laptop nodig hebt. Als je voor een Macbook wilt gaan kan je ook gewoon voor een Air gaan. Evt even kijken naar het werkgeheugen (geloof dat die automatisch heel weinig is in de Air en je kan er zelf niks bijzetten omdat ze maar 1 slot hebben volgens mij) en evt laten uitbreiden bij aankoop en dan kan je er makkelijk weer tien jaar mee vooruit.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:15

Ik vraag me altijd af of de mensen die zo gek zijn van Apple en het zo tegen Windows hebben, ook een Windows laptop uit dezelfde prijsklasse in gebruik heeft gehad :+

Anyhow, misschien is de Dell XPS 13 iets voor je?

Wat ik je iig aanraad is om filmpjes op Youtube te kijken. Er zijn van elk model talloze reviews en vergelijkingsvideo's te vinden. Het helpt mij altijd heel erg in mijn zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:17

Nirvana_ schreef:
Ik vraag me altijd af of de mensen die zo gek zijn van Apple en het zo tegen Windows hebben, ook een Windows laptop uit dezelfde prijsklasse in gebruik heeft gehad :+

Anyhow, misschien is de Dell XPS 13 iets voor je?

Wat ik je iig aanraad is om filmpjes op Youtube te kijken. Er zijn van elk model talloze reviews en vergelijkingsvideo's te vinden. Het helpt mij altijd heel erg in mijn zoektocht!

Jep :) Ik had hiervoor een Sony Vaio uit dezelfde prijsklasse en met dezelfde 'zwaarheid'. Was in principe een prima laptop maar werd na een tijdje traag, moeilijk te gebruiken, viel uit, vaak blauwe schermen en dergelijke. Moest dus sowieso een nieuwe en toen was het kiezen tussen een Macbook, wat door school werd aangeraden, of een hele zware laptop met Windows die hetzelfde aan zou kunnen. Kwam toen (serieus) goedkoper uit bij een Macbook dus heb ik dat gedaan.