Vrienden maken/houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrienden maken/houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:42

Ehm ja. -O-

Ik vind het totaal niet moeilijk om nieuwe vrienden te maken, ben hartstikke spontaan en heb een vlotte babbel.
Maar de afgelopen tijd (1,5 jaar) ben ik echt gruwelijk gena*id. Vertrouwen geschonden, lelijke dingen achter mn rug om etc. Dit waren wat grieten van de middelbare school, allemaal geen contact meer mee.

Nu weer, sinds oktober erg veel opgetrokken met de vriendin van een vriend van mijn vriend. Allemaal heel leuk en op de 1 of andere dag is de knop volledig om gegaan, totale vreemdelingen van elkaar ofzo. En tuurlijk ik kijk ook naar mezelf, waar gaat het fout? Dat ik soms echt zo weinig tijd heb door stage/school/werk dat ik amper toe kom aan tijd voor mezelf.
Maar vrienden hoeven elkaar toch ook niet 24/7 te spreken/zien?

Het is niet dat ik helemaal koos vriendloos ben hoor, maar heb in principe maar 1 échte vriendin die al ruimschoots 10 jaar de beste op de wereld is. :j Op haar vertrouw ik dan ook volledig. Dan heb ik nog wat vriendinnen (plus minus 3) maar daar durf ik al m'n vertrouwen niet meer in te steken ivm wat er een aantal keer met hun was voor gevallen (individueel).

Mensen hebben het dus al gauw bij mij 'verpest', vertrouwen geschonden? Okay doei! :wave:
Zulke vrienden hoef ik dan niet. Hierdoor vind ik het zo lastig om mensen een kans te geven, daarbij probeer ik ze heeeel secuur uit te zoeken.. En pak ik het allemaal heel voorzichtig aan.

Of ik er heel erg mee zit? Het gaat. Die vriendinnen die ik nu heb, hebben nu hun eindexamenjaar en dus weinig tijd. Ik merkte 't vooral met mijn verjaardag (wie moet je uitnodigen..?) en met uitgaan of gezellige avondjes..

Verder zijn er heus mensen waar ik goed mee kan opschieten als ik ze zie (tijdens uitgaan bijv) maar dat is niet echt ''friendship-material'' :') . Velen hebben allang hun eigen beste vrienden groepje.

Ben ik de enige die hier mee kampt?

CCCCC

Re: Vrienden maken/houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:03

Ja, herkenbaar. Ik heb 4 'losse' vriendinnen, waar ik stuk voor stuk heel goed mee op kan schieten. Ik ben geen groepsmens, maar een grote vriendengroep lijkt me wel leuk voor bijv. stappen of dagen zoals koningsdag, 5 mei enz. Voel me soms ook best wel eenzaam, veelal ook omdat bij een paar van deze vriendinnen altijd het initiatief bij mij vandaan komen.

Nieuwe vrienden maken is op mijn leeftijd niet heel makkelijk, iedereen heeft natuurlijk al een eigen vriendengroep/vriend/woont samen. Ik ben op zich heel spontaan en kan met iedereen praten, maar kan niet goed mezelf zijn in een grote groep denk ik.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:41

Ik herken je verhaal ook heel erg.
Vroeger wat dingen meegemaakt die ervoor hebben gezorgd dat ik inmiddels gewoon geen mensen in de buurt laat komen en het heel moeilijk vind om mensen te vertrouwen.
Heb twee hele goede vrienden die ik wel echt vertrouw en ben ook heel blij met ze, maar mis soms wel het grotere vriendengroepje van een paar jaar terug. Al moet ik zeggen dat ik als ik er nu op terugkijk, dat dat geen echte vrienden waren.
Heb nu naast die twee nog wel wat vrienden, maar die spreek ik wat minder vaak (momenteel gewoon helemaal niet) en qua dingen afspreken gaat dat meestal vrij moeilijk.

Ik vermaak me vaak prima in m'n eentje, maar ben ook graag onder de mensen dus dat is best lastig soms.
Praat vrij makkelijk met iedereen, maar denk daarnaast ook dat mensen niet op mij zitten te wachten dus houd me daardoor meestal wel vrij afzijdig van sociale dingen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:31

Veel van mijn goede vriendinnen komen hier van bokt!
Een aantal woonden hier in de buurt, maar heb er ook een aantal die aan de andere kant van het land wonen.

Ik kan me prima in mijn eentje vermaken en ben nog al op mijzelf, maar heb wel een (grote) vriendengroep.

1 van mijn beste vriendinnen heb ik via haar ex leren kennen. Lang verhaal :').

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:42

Herkenbaar! Gelukkig zitten wij ook nog niet in de fase dat we vrienden 'voor het leven maken', maar alsnog kan het balen zijn als je ineens geen contact meer hebt met iemand die je eerder als een vriend/vriendin beschouwde. Tenminste, dat vind ik.
Precies door de redenen die jij noemt heb ik nu geen vrienden meer op school. Vrienden eromheen nooit gehad eigenlijk. (Het klinkt heel hard, maar zo heb ik het voor mezelf besloten. Ik ga geen energie meer steken in mensen die het absoluut niet waard zijn, me nergens bij betrekken, me nooit vragen hoe het gaat) Ik ben ze allemaal binnen een jaar kwijtgeraakt. Ik ga helaas ook nooit uit, heb nooit feesten, nooit appjes etc.

Klinkt allemaal een beetje zielig nu ik het teruglees, maar ik ga er nog best prima mee om vind ik. Op school heb ik wel mensen waar ik altijd bij sta in de pauze maar dat zijn dus niet meer mijn 'vrienden'. Terwijl ik inderdaad ook gewoon heel open ben en makkelijk praat vind ik zelf! Alleen zijn is fijn afentoe, maar vrienden heb je ook hard nodig.

Dat secure herken ik heel erg! Ik heb altijd vanzelfsprekend vrienden en vriendinnen gehad zonder moeite, dat als ik nu met iemand praat denk: Dat zou echt geen vriend/vriendin van mij kunnen worden.

Ik ben nu het cliché advies aan het opvolgen en me ingeschreven bij een cursus. Hopelijk komen daar leuke contacten uit. :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:45

Ik herken je probleem wel een beetje. Mijn allerbeste vrienden op school zitten nu ik het examenjaar, en ik niet. Ik ben dan eigenlijk een jaar niet op school geweest (lang verhaal, ik ging naar Japan :P), en kwam dus twee maanden geleden in een nieuwe klas met nieuwe mensen terecht. Ondanks er best wat mensrn zijn met de zelfde intresses etc. vind ik het zooo moeilijk om me met mijn socially awkwardness ergens aan te sluiten. :(
Ik denk dat de beste tip wel mensen zoeken waar je je goed bij voelt is, en dus niet bijv. alleen de 'populaire' mensen opzoeken (misschien deed je dat al?). Verder succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:46

Ik ben 25 en heb eigenlijk geen echte vriendinnen. Ik heb een vrij druk bestaan dus mis t niet zo vaak. Maar wel bijvoorbeeld dat ik nu aan t verhuizen ben een enkel mijn vriend heeft mensen waaraan hij kan vragen om te helpen. LIjkt mij leuk om iemand te vinden die af en toe met mij een mn hond wil wandelen in t weekend. Misschien eens kijken of er interesse is in een meeting in almere. Opzich kan ik met iedereen op t werk prima opschieten alleen zijn hun allemaal minstens 10 jaar ouder dan mij of nog ouder.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-04-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:47

Ik hou de meeste contacten zelf oppervlakkig om de reden dat ik niet gekwetst wil worden. Ik ben erg spontaan, klik makkelijk met anderen en heb weinig moeite met nieuwe vrienden maken. Echter zijn de mensen waar ik echt contact mee hou en met wie ik alles deel op 1 hand te tellen. De andere vind ik leuk om wat te buurten maar ik ben te vaak gekwetst om nog veel mensen als vrienden aan te nemen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:16

Ik heb iets anders want heb een vriendin die zodra iets haar niet zint, of als ik dan bijv heb gezegd van ''nu komt het even niet zo goed uit''. Dan is het gelijk dat ze me geblokkeerd heeft etc.
Maar ondertussen heb ik het idee dat ze me wel zo erg bespeelt en dus weet dat ik maar ja en amen zeg. Net als dat ik wel al paar keren achtereen heen en weer heb gereden om hun dochter op te halen en weer thuis te brengen zodat het hier kon komen spelen (ze wonen ook op zich helemaal niet ver van ons) maar nu heb ik dus aangegeven ''dat het nu deze week even niet uit komt'' en bam hoor niks meer. En weet je het doet me pijn heel veel pijn want kon erg goed met der vinden en ermee praten.

Maar heb nu wel even zoiets van dan maar niet en zie wel hoe het af zal lopen en anders dan maar niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:51

Nee hoor je bent zeker niet de enige! Lees het wel vaker op bokt. :) Zelf heb ik niet eens vriendinnen, enkel een paar meiden waar ik leuk contact mee heb. Alleen mensen die dezelfde normen en waarden hebben als ik, laat ik dichtbij. In het verleden is vaak gebleken dat die mensen anders waren dan ik dacht, of veranderden.
Ookal had dat vaak totaal niet met mij te maken, dat voelt niet fijn.. Voor mij is het dan ook einde vriendschap. En nu laat ik mijn 'contacten' niet meer dichtbij , geen zin meer in.. Heb daar dan ook geen moeite mee.

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:15

Ik denk eigenlijk dat dit veel vaker voorkomt dan mensen denken. Ik ben zelf ook in mijn tienerjaren mijn vriendinnen kwijtgeraakt ivm het schenden van mijn vertrouwen (en de enige die overbleef heb ik toen zelf afgestoten uit angst dat ze me ook pijn zou doen) ik heb jaren lang totaal geen sociaal leven gehad. Nog steeds bijna niet, maar ik kom nu in ieder geval met mijn werk enzo onder de mensen en ik heb gelukkig leuke collega's (wel allemaal 20+ jaar ouder). Echte vriendinnen hoef ik ook niet meer zo, wat je niet hebt kan je in principe ook niet verliezen natuurlijk, maar wat sociaal contact, bijvoorbeeld eens een filmpje kijken met iemand of een spelletje spelen (ja, ik ben een saaie doos die het liefst gewoon lekker thuis activiteiten doet, ben geen uitgaanstypeje) of iemand die het leuk vindt om lekker mee te gaan sporten, of eens ergens te lunchen, dat mis ik wel, maar ondanks het volgen van cursussen en workshops ed lukt het niet een echt sociaal leven op te bouwen. Ondanks dat alles verwachten mensen het niet bij me als ze me zien/spreken en heb ik er na al die jaren ook wel gewoon vrede mee. Ik waardeer het dan ook gewoon dubbel, die paar keer per jaar dat ik wel iets gezelligs met iemand doe ;). Ik denk dat het veel voorkomt.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:29

moonsparkle schreef:
Ik ben 25 en heb eigenlijk geen echte vriendinnen. Ik heb een vrij druk bestaan dus mis t niet zo vaak. Maar wel bijvoorbeeld dat ik nu aan t verhuizen ben een enkel mijn vriend heeft mensen waaraan hij kan vragen om te helpen. LIjkt mij leuk om iemand te vinden die af en toe met mij een mn hond wil wandelen in t weekend. Misschien eens kijken of er interesse is in een meeting in almere. Opzich kan ik met iedereen op t werk prima opschieten alleen zijn hun allemaal minstens 10 jaar ouder dan mij of nog ouder.

Ik hoef mijn verhaal niet eens te typen want hier boven staat het al. Ik heb 1 hele goede vriendin die ik al vanaf mijn geboorte ken. Maar nu wonen we best ver uit elkaar en door drukke levens zien we elkaar hoogstens eens per jaar. Best awkward als mijn vriend al zijn vrienden uitnodigd voor mijn verjaardag en alleen mijn ouders echt 'van mij' zijn. Soms vind ik dat ook erg moeilijk.

Het valt me wel steeds meer op hoeveel het eigenlijk voor komt. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:15

Excuus voor de hele late reactie.. Had het zo ongelofelijk druk etc.

Toch gek dat het inderdaad veel vaker voorkomt dan je in principe zou denken.. :(:)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:19

Wanneer vind je dat je vertrouwen geschonden wordt? Achter je rug om lelijke dingen zeggen is natuurlijk uit den boze, maar wellicht dat je door dat soort ervaringen nu te snel mensen 'afschrijft' als potentiële vrienden?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:24

Ik heb niet echt vrienden, wel wat mensen waar ik los mee om ga.
Maar verder heb ik niet echt iemand.
Daardoor doe ik eigenlijk nooit iets met koningsdag en nacht. Want hun plannen allemaal dingen en ik word meestal niet mee gevraagd.
Het initiatief kont eigenlijk altijd van mij af.
Heb eigenlijk nooit echt vrienden gehad.
Ben na de verhuizing in mezelf gekeerd omdat ik hier gepest werd.
En dat Is jaren door gegaan. En nu heb ik er moeite mee om mensen een kans te geven. Omdat ik vaak gebruikt werd of alleen leuk was voor even.
En dan eindig je eenzaam omdat mensen niet de tijd nemen om je te leren kennen.
En nu stap ik ook niet meer zo snel op mensen af. Gewoon omdat ik get heel eng vind. Want wie weet vinden ze mij ook stom. Of gebeurt alles weer opnieuw.
Laatst bijgewerkt door Lau op 23-04-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:25

Dat is 1, wat je zegt. Maar écht oprecht hele erge dingen die ik niet hier kan plaatsen. Ten tweede, heftige gebeurtenissen of zaken die ik in vertrouwen heb vertelt aan hun gewoon en vervolgens wordt alles meteen doorgel*lt.

Ik denk dat ik het vooral ''eng'' vind om nieuwe mensen allemaal een kans te geven en ze niet over 1 kam te scheren. Want niemand is het zelfde, alleen mijn oude groep toevallig wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:26

Lau :(:) :(:) :(:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:27

Ik heb al 38 jaar een vriendin, we zien elkaar niet vaak maar we zijn er voor elkaar en kunnen elkaar alles zeggen. Ik vind vertrouwen het allerbelangrijkst en zij gelukkig ook. Als er iets is staan we voor elkaar klaar en we kunnen ook niet leuke dingen tegen elkaar zeggen. Daarbuiten heb ik nog ex-collega's die goede kennissen zijn maar vriendin heb ik er maar een van en dat is voor mij genoeg. Ik ben iemand die snel aanvoelt hoe iemand is en dat is niet altijd handig maar ik vertrouw volledig op mijn gevoel.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:30

Ik herken dit, heb wel oppervlakkige contacten. Maar mijn oude vriendengroep zit 100km verderop.
Het hele jaar dat ik nu op school zit hier heb ik nauwelijks contact met klasgenootjes gehad.
De enige die ik regelmatig zie is mijn vriend, voor de rest bijna nooit iemand.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:36

_Dominique schreef:
Lau :(:) :(:) :(:)

Je leert er wel mee omgaan maar soms Is het zo eenzaam.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:36

Ik heb het ook -O- Ik kan inmiddels prima een praatje maken met anderen, maar vriendschap behouden is het probleem....

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:43

Ik heb op dit moment 2 echt goede vriendinnen, en dat is genoeg voor mij. Verder ben ik heel sociaal en ga ik met veel mensen om en doe ik leuke dingen met hen, maar het is toch anders dan met mijn echte vriendinnen. Aan hun vertrouw ik geen dingen toe en ik heb verder ook geen verwachtingen van hen. Gewoon gezellig doen is prima en als ze dat niet meer willen is dat ook prima. Uiteindelijk heb ik toch een hele hechte vriendschap met 1 van deze mensen gekregen en zij is nu 1 van mijn beste vriendinnen, maar dit was niet perse mijn intentie.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:44

Voor mij ook erg herkenbaar. Wel een vriendengroep van de middelbare school waar het contact via whatsapp gaat, maar verder ook weinig.
Nu woon ik sinds kort samen en mijn vriend heeft wel graag vrienden over de vloer. Op zo'n moment mis ik het toch wel...

Op mensen afstappen is geen probleem, maar meestal ligt het toch niet geheel goed om het contact goed te behouden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:30

_Dominique schreef:
Mensen hebben het dus al gauw bij mij 'verpest', vertrouwen geschonden? Okay doei! :wave:
Zulke vrienden hoef ik dan niet.

Ik denk dat dat een groot deel van het probleem is. Samen met:

_Dominique schreef:
Ten tweede, heftige gebeurtenissen of zaken die ik in vertrouwen heb vertelt aan hun gewoon en vervolgens wordt alles meteen doorgel*lt.

Ik zeg niet dat het zo is he, maar zou het niet kunnen dat je te vroeg in je prille vriendschap teveel dingen vertelt waardoor mensen afknappen? Als jij na 3 maanden iets in vertrouwen vertelt kan ik me voorstellen dat dat bij die ander veel sneller een 'OOOOH WAT IK NU TOCH HEB GEHOORD' reactie oproept dan als je iets in vertrouwen vertelt aan iemand die je al jaren kent.