goede (wetenschappelijke) bronnen: natuurlijk paardengedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

goede (wetenschappelijke) bronnen: natuurlijk paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 22:17

Hallo Iedereen,

In ben vierde jaars student HBO Social work en ik ben op dit moment bezig met het schrijven van mijn scriptie over de relatie tussen mens-paard-hulpverlener binnen de paardondersteunde interventies/therapie.

Hiervoor ben ik onder andere op zoek naar goede valide wetenschappelijke bronnen die iets zeggen over:
-de huisvesting van het paard
-het sociale gedrag van het paard

en wederzijdse beinvloeding van de twee bovenstaande.
Het is namelijk mijn hypothese dat paarden die weinig/geen sociaal contact hebben "afstompen" en dat deze paarden minder geschikt zullen zijn voor de therapie.

bij voorbaat dank,

Groetjes

Destination

Re: goede (wetenschappelijke) bronnen: natuurlijk paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:19

Heb je scholar.google.com al geprobeerd? Volgens mij zijn dat ook grotendeels wetenschappelijke artikelen.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:22

Heb je zelf überhaupt al gezocht? Als 4e jaars hoor je dat wel te kunnen denk ik?
Loop je tegen een probleem aan dat je een topic opent? Veel universiteiten bieden een programma aan waardoor je via hun netwerk inlogt en dus allerlei artikelen wel kan zien die je normaal niet in kan zonder te betalen. Ik weet niet of hogescholen dat ook hebben maar vermoed van wel.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:59

Ja zeker wel, ik sta niet met lege handen. Ik vond het echter ook een praktisch idee om hier op bokt rond te vragen of iemand een boek/ artikel/ schrijver heeft waarvan hij/zij denkt:
Dit moet je echt gelezen hebben! of Hier had ik zelf heel erg veel aan!

Onze hogeschool heeft overigens wel een aantal databanken maar deze zijn voornamelijk gericht op het sociale vlak, het is immers een opleiding vanuit de afdeling gedrag en maatschappij. Boeken/artikelen over paarden gedrag zijn er dus weinig of niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:03

Misschien kunnen ze je die geven op de facebook pagina van paard natuurlijk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:07

_black_rose_ schreef:
Ja zeker wel, ik sta niet met lege handen. Ik vond het echter ook een praktisch idee om hier op bokt rond te vragen of iemand een boek/ artikel/ schrijver heeft waarvan hij/zij denkt:
Dit moet je echt gelezen hebben! of Hier had ik zelf heel erg veel aan!

Onze hogeschool heeft overigens wel een aantal databanken maar deze zijn voornamelijk gericht op het sociale vlak, het is immers een opleiding vanuit de afdeling gedrag en maatschappij. Boeken/artikelen over paarden gedrag zijn er dus weinig of niet.

Jij moet vanuit je schoolaccount ook in andere databanken kunnen zoeken.
Als ik, via een studentencontact, alles kan opvragen, zelfs in het buitenland, moet jij dat ook kunnen.
Als dat niet zo is, zou ik eens hele vervelende vragen gaan stellen!

HET punt van jouw vraagstelling is wel dat dit per paard verschillend is. Wij hebben vier paarden en op elke stelling is een van die paarden wel de uitzondering. Het is ook maar net wat een paard gewend is en zelfs dan geen garanties! Je weet wel: it all depends........

Maartje1990 schreef:
Misschien kunnen ze je die geven op de facebook pagina van paard natuurlijk?

Die hebben nooit gehoord van individueel wisselende wensen. "It all depends" staat niet in hun woordenboek en nadenken over argumenten die niet exact in hun straatje passen doen ze niet; sterker nog, die worden verwijderd! Wat daar gebeurt grenst soms aan extremisme.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:22

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:29

The Equid Ethogram : A practical field guide to horse behaviour. by Sue McDonnell (ISBN: 9781581500905) en de literatuuropgave achterin.
Idem de website van de stichting welke de basis is voor het gepubliceerde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:29

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:47

Ikke: ik bedoel niet dat ze daar om hun mening hoeft te vragen, maar zij hebben misschien wel een aantal artikelen waar TS iets aan heeft :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:28

De aanbevolen boeken die studenten kunnen gebruiken als ze de minor Paard en hulpverlening volgen:
(even snel van mijn site gekopieerd)
Margrit Coates: (2009) Contact met paarden, ISBN 978 90 202 0245 8 Ankh-Hermes bv.
(2007) Paarden spreken, ISBN 978 90 202 4404 5, Ankh-Hermes bvLinda Kohanov: (2007) De tao van equus, Ankh-Hermes b. ISBN 978 90 202 8475 1
(2006) Ruiter tussen 2 werelden, Ankh-Hermes bv ISBN 90 202 8425 8

Nanda van Gestel-van der Schel: Het paard als spiegel van de ziel, Uitgeverij Rozhanitsa Kampen,
Mary Midkiff: (2003) Op de adem van de wind, The House of Books, Vianan/Antwerper ISBN 90 443 0846 7
Rupert Isaacson: (2009) De paardenjongen, ISBN 978 90 234 4019 2, De Bezige Bij
A., M. and T. McCormick: (2004) Horses and the mystical path, ISBN 10:1 57731 556 1 en ISBN
13: 978 1 57731 556 8, New world library
Aubrey H. Fine: (2006) Handbook on Animal assisted therapie, ISBN 13: ISBN 13: 978 0
12 369484 3 ISBN 10: 0 12 3694 84 1, Elsevier/academic Press
Kathy Pike: (2010) Hoop…ISBN 9789 079249190, Uitgeverij Rozhanitsa Kampen

Een greep uit de relevante boeken over Paardengedrag:

Dr. Marthe Kiley-Worthington: (2009) De natuur van het paard,Bloemendal uitgevers, Amersfoort, ISBN 9789077462478
Cherry Hill: (2007) Denken als een paard, Forte Uitgevers ISBN 978 90 5877 7041
Daniel Mills, Kathryn Nankervis: (2007) Gedrag van het paard, Tirion Uitgevers ISBN 978 90 5210652 6
Stephen Budiansky: (2002) De aard van het paard, Spectrum, ISBN 90 274 7680 2
Mark Rashid: (2007) Een paard is een paard, ISBN 978 90 79249 01 5, Uitgeverij Rozhanitsa
Eric Laarakkers: (2009) Paardentypen, ISBN 978 90 5210 793 6, Tirion Uitgevers bv.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 08:51

Heel erg bedankt voor de tips iedereen, hier kan ik echt wat mee!!
Ik ga een aantal boeken bestellen, en een aantal inkijk exemplaren doornemen.

Ik zie ook een aantal boeken terugkomen die ik zelf al heb dus die zal ik nog eens terugpakken om te zien of ik wat over het hoofd gezien heb (handbook on AAT van Fine is daar een voorbeeld van)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:58

Als ik ook even vooruit mag lopen op het antwoord op je vraag: Mijn indruk is niet zozeer dat de paarden afstompen door te weinig sociale interactie, maar zelf behoeftig blijven. De reactie op cliënten zegt vervolgens dan meer over hun eigen behoeften dan over het gedrag of het gevoel van de cliënt. Daar hebben ze nog helemaal geen ruimte of aandacht voor! Paarden moeten zelf tevreden in een stabiele (familie) kudde leven, zonder gebrek aan wat dan ook. Dan hebben ze dat te geven aan de mensen. Dat is mijn hypothese tenminste!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:01

josien_m_ schreef:
Als ik ook even vooruit mag lopen op het antwoord op je vraag: Mijn indruk is niet zozeer dat de paarden afstompen door te weinig sociale interactie, maar zelf behoeftig blijven. De reactie op cliënten zegt vervolgens dan meer over hun eigen behoeften dan over het gedrag of het gevoel van de cliënt. Daar hebben ze nog helemaal geen ruimte of aandacht voor! Paarden moeten zelf tevreden in een stabiele (familie) kudde leven, zonder gebrek aan wat dan ook. Dan hebben ze dat te geven aan de mensen. Dat is mijn hypothese tenminste!

Die is vrij simpel lek te schieten dan: in het wild stelt een kudde zichzelf samen uit paarden die met elkaar om kunnen gaan. Zodra die groep door mensen is samengesteld, leven de paarden samen en maken ze er maar het beste van, oppertunisten als ze van nature (moeten) zijn, maar optimaal is het zeker niet en dat zouden ze dan ook niet kunnen geven, volgens jouw stelling........

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:34

Nou, dat deel ik zo niet met je...
In het wild zijn kuddes familieleden van elkaar.
Een door mensen samengestelde groep doet er maanden, jaren over om dezelfde stabiliteit te bereiken, als dat al mogelijk is. (ik heb een familiegroep waarbij alle leden bij mij zijn geboren en in de groep zijn groot geworden, de oudste is nu 20)
Daarnaast is het in iedere hulpverleningssituatie al moeilijk om te bepalen waarop er gereageerd wordt en of dat op jezelf als hulpverlener is. Komen daar paarden bij, dan conditioneer je ze ook zomaar naar je eigen wensen te handelen. Dat is dus zeer lastig om te onderscheiden. Maar zoals ik het opschrijf is het een heel verkorte versie uiteraard. Er valt over veel verder te discussiëren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:57

josien_m_ schreef:
Nou, dat deel ik zo niet met je...
In het wild zijn kuddes familieleden van elkaar.
Een door mensen samengestelde groep doet er maanden, jaren over om dezelfde stabiliteit te bereiken, als dat al mogelijk is. (ik heb een familiegroep waarbij alle leden bij mij zijn geboren en in de groep zijn groot geworden, de oudste is nu 20)
Daarnaast is het in iedere hulpverleningssituatie al moeilijk om te bepalen waarop er gereageerd wordt en of dat op jezelf als hulpverlener is. Komen daar paarden bij, dan conditioneer je ze ook zomaar naar je eigen wensen te handelen. Dat is dus zeer lastig om te onderscheiden. Maar zoals ik het opschrijf is het een heel verkorte versie uiteraard. Er valt over veel verder te discussiëren.

Ehm, wilde kuddes zijn juist GEEN familie! De natuur heeft daar goed over nagedacht om spreiding van de genen goed te regelen en inteelt te voorkomen.
Dat die knurften van mensen denken het beter te weten en wel inteelt toe te passen, zegt meer over de arrogantie van die mensen dan over de genialiteit van moeder natuur.

Als je als hulpverlener paarden inzet, zul je dondersgoed moeten weten welke reacties waar vandaan komen. Zo niet, ben je (nog) niet goed genoeg om paarden nuttig in te kunnen zetten!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:54

Een interessante discussie waaruit ik denk nog een aantal interessante literatuur vragen te kunnen halen:

Als ik het even samen mag vatten:
-Een paard kan alleen goed reageren op een mens wanneer hij zelf niet behoeftig is. Wanneer hij behoeftig is, zegt zijn gedrag meer over zichzelf dan over de mens.

-Paarden leven in de natuur in kuddes en er is nu discussie hoe deze kudde gevormt wordt en welke paarden samen in een kudde leven: hierbij kan het zijn dat:
1. paarden elkaar opzoeken wanneer ze elkaar mogen en er een gekozen sociaal verband bestaat
2. paarden in families bij elkaar leven en er een genetisch verband bestaat.

-Je moet als hulpverlener weten waar de reactie van het paard vandaan komt, is het een reactie vanuit het paard, is het een reactie op de cliënt of is het een reactie van de hulpvelener.

De eerste kan ik me goed voorstellen, een behoeftig paard heeft geen tijd en energie om op de mens te reageren, ik denk dat het bij behoefte gaat om de primaire levensbehoeften zoals vrij van honger, dorst, angst, onveiligheid?
De tweede is een goede vraag en komt een beetje weer op datgene dat ik dus nu probeer te onderzoeken. Ik vermoed dat er vast wel bronnen zijn die elkaar tegenspreken, net zoals jullie het nu niet met elkaar eens zijn.
Die derde is mij volledig bekend, al denk ik persoonlijk dat het makkelijker gezegd dan gedaan is om precies te weten waar een reactie van een paard vandaan komt omdat dit in veel situaties multi-interpretabel en ook multicausaal zou kunnen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:03

_black_rose_ schreef:
Een interessante discussie waaruit ik denk nog een aantal interessante literatuur vragen te kunnen halen:

-Paarden leven in de natuur in kuddes en er is nu discussie hoe deze kudde gevormt wordt en welke paarden samen in een kudde leven: hierbij kan het zijn dat:
1. paarden elkaar opzoeken wanneer ze elkaar mogen en er een gekozen sociaal verband bestaat
2. paarden in families bij elkaar leven en er een genetisch verband bestaat.

Niet wetenschappelijk maar wel persoonlijke waarneming:
Paarden zoeken elkaar op omdat er een gekozen sociaal verband is. Dit is waar: mijn oude merrie was gek op een bepaalde ruin en stond ook altijd bij hem. Dit was wederzijds, ze zochten elkaar altijd op.

Ik heb de zoon terug bij moeder gebracht (ik kocht het paard, paard van stalgenoot in dezelfde groep bleek zijn moeder) Ze hadden vanaf dag 1 en hekel aan elkaar en dat is nooit beter geworden.
Ik weet uit eerste hand (eigenaar) die moeder en dochter terug bij elkaar bracht en geen enkele herkenning zag.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:09

Wij gebruiken op school het boek Equine Exercise Physiology van David Marlin & Kathryn Nankervis, staat veel wetenschappelijke kennis over in.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:21

Natuurlijk zijn er naast bloedbanden ook andere zaken die meespelen zoals ervaringen en sympathieën.
Misschien moet ik meer uitleggen over de familieverbanden. De merries in een groep zijn familieleden over het algemeen. de hengsten hebben een andere band met de merries, die zijn meestal korter, een paar jaar, bij de kudde voor ze weer verstoten worden door een nieuwe hengst. Eén van de "maatregelen" tegen inteelt. de andere is dat jonge merries vaak hun groep verlaten, een andere groep met hengst opzoeken die hen bevalt, zich ;aten dekken en soms weer terugverhuizen naar hun eigen kudde. Maar ook in de bachelorgroepen zijn de dieren vaak familieleden, broers, halfbroers enz. die elkaar kennen en weer opzoeken.
Ja, er is nog zoveel onderzoek gedaan naar in het wild levende paarden, ze zijn er ook bijna niet meer natuurlijk.
Om me nu meteen te diskwalificeren, ikke, vindt ik wel wat ver gaan.
Persoonlijke waarneming is zeker interessant, de context waarbinnen de observaties zich afspelen zijn dan ook van groot belang om er enige conclusies aan te kunnen verbinden. Voor alles is uiteraard bewijs te vinden!
Naast gedragsonderzoek waarin Machteld van Dierendonck natuurlijk een bekende van is, bestaat er ook voor ons land een nieuwe wetenschap, de zooantropologie. Zij bestudeert de cultuur van zowel dier (paard) als mens in hun interactie en wederzijdse beïnvloeding zonder de mens vooraan te zetten. Zie learninganimals voor meer info.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:50

ikke schreef:
Die is vrij simpel lek te schieten dan: in het wild stelt een kudde zichzelf samen uit paarden die met elkaar om kunnen gaan. Zodra die groep door mensen is samengesteld, leven de paarden samen en maken ze er maar het beste van, oppertunisten als ze van nature (moeten) zijn, maar optimaal is het zeker niet en dat zouden ze dan ook niet kunnen geven, volgens jouw stelling........

Dat maakt het Equid Ethogram zo waardevol.

Het betreft een gróóte groep welke zelf kleine groepen vormt. Vervolgens wordt simpel waargenomen.

Mijn eigen haremgoepje, inderdaad door MIJ samengesteld (gedeeltelijk op basis van met elkaar goed omgaan in de kudden waar ik ze uit heb en verder op te verwachten compatibiliteit), staat inmiddels al weer meer dan 12 jaar 24/7 buiten bij elkaar.

Komt gelukkig weinig voor want het geestelijke leed is hartverscheurend wanneer er eens een paard een nachtje in een stal moet staan om medische redenen.