wajong en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

wajong en werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 16:54

Mijn dochter heeft een wajong uitkering, gewoon zuinig zijn dan ging dat prima. Nu heeft ze een baan voor 20 uur per week, en krijgt ze minder geld dan wanneer ze niet werkte. Ze zit hier echt mee, want het is meer dan 100 euro minder. Wie is hier mee bekend? Van haar job coach wordt ik nis wijzer.

shilady

Re: wajong en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:02

Ze zou even veel moeten krijgen en zelfs 70 euro meer...
Bellen naar uwv zelf en een afspraak maken en bezwaar maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:04

Ik kreeg mijn loon aangevuld door het UWV. Heb je het correct door gegeven met loonstrook etc erbij?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:05

Ze zeggen dat ze in augustus gaan kijken dan gaan ze herberekenen , vind het wel raar hoor. ze baalt echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:06

Dat is heel raar. Normaal zou je een wijzigings formulier op moeten sturen met loonstrook.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:08

Ja alles is netjes door gegeven.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:08

Je krijgt dan op voorschotbasis betaald. Een keer in de drie en in sommige gevallen 6 maanden zullen ze dmv van de gegevens vanuit de belastingdienst beoordelen of er teveel of misschien wel te weinig is uitbetaald. afwachten dus, wellicht krijgt ze in augustus een nabetaling. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:11

ik ga er maandag achter aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:11

Wanneer je werkt krijg je misschien ook een aantal toeslagen niet meer?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:13

Hebben een aantal bij mij op het werk ook. Is heel krom. Als ze meer gaan verdienen krijgen ze juist in z'n totaliteit minder..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:43

Ze kreeg geen toeslagen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:58

LZP >> STW

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:23

Ik weet uit ervaring als je meer als 290,- bruto verdient wordt de rest in gehouden op je wajong. Heb het zelf ook een paar keer gehad helaas dat er bij mij op mijn wajong werd ingehouden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:07

Hmmm, misschien schop ik nu tegen zere benen, maar ik word er altijd een beetje kriegel van als mensen zeggen dat hun salaris wordt ingehouden op hun uitkering.

Volgens mij verdien je je salaris door te werken en wordt het aangevuld met een uitkering, wat een gift is waarvoor wij allemaal werken. Even iets andere benadering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:34

Beetje zwart wit, Wajong krijg je niet voor je zweetvoeten ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:40

Je mag tot zoveel bijverdienen als je een Wajong hebt. Ik werk ook iets van 12 uur per week en dit word nu nog verrekend met ww maar in juli word ik volledig in de Wajong gezet. Ik ben namelijk vorig jaar gekeurd en ik kan geen zelfstandig loon verdienen. Als je werkt dan moet je worden aangevuld door de Wajong.
Neem eens contact op met de arbeidsdeskundige die weet denk ik wel hoe het zit.

@Marie: een Wajong heb je niet voor niks. Dit is als je begeleiding nodig hebt op de werkvloer en als je niet zelfstandig kan werken. Dit is niet net zoals een ww uitkering.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:46

Marie111 schreef:
Hmmm, misschien schop ik nu tegen zere benen, maar ik word er altijd een beetje kriegel van als mensen zeggen dat hun salaris wordt ingehouden op hun uitkering.

Volgens mij verdien je je salaris door te werken en wordt het aangevuld met een uitkering, wat een gift is waarvoor wij allemaal werken. Even iets andere benadering.

Een wajong krijg je omdat je niet of beperkt kan werken. Ik word kriegel van mensen die een wajong vergelijken met een gewone uitkering. Ik heb ook een wajong en kan niet werken wil wel maar kan niet.
heb het geprobeerd en wat ik toen betaald kreeg werd deels in mindering gebracht dat snap ik. Maar als je werkt en je houd minder over dan als je niet werkt is een rekenfout van het uwv.

ts even achteraan bellen want dat kan niet kloppen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:53

Mij werd verteld dat je van elke euro die je verdiend, ongeveer 50 cent overhoudt. Dat betekend dat je sowieso meer geld moet hebben, dus dit klopt echt niet.
Goed dat je er achteraan gaat! Snap goed dat je dochter flink baalt.
Ik heb zelf ook een Wajong uitkering en wil ook een aantal uur gaan werken. Hoop dat dit bij mij niet gebeurd want dat kan ik dus echt niet gebruiken. :=

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:55

Marie111 schreef:

Geen schop tegen het verkeerde been, eerder een hele lompe opmerking. :Y)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:00

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:21

Men vergeet dat je loonheffing op je Wajong hebt zitten.
Aangezien je in dit geval meer Wajong ontvangt dan loon, laat je de loonheffingskorting op de Wajong staan.
Bruto ga je dus niet achteruit met wat uur werk.. Echter netto gaat er flink % wat af van je loondeel.

De rekenhulp is ook bruto.

Antwoord luid:
Bij de belasting teruggave krijg je dat wel terug.
Dat is niet waar, je krijgt nooit 1 op 1 terug.
En ondertussen kun je ook niet tegen al je rekeningen zeggen (waarmee je met een Wajong al moeite hebt alles te betalen): wacht ff jongens. Juli 2015 na m'n teruggave zijn jullie de eersten..

Het klopt dus.

Helaas Marleen. Maar ik moet zeggen dat 100€ vors is, ik zou extra bellen. (Al sturen ze je dan van de kast naar de muur aangezien het UWV met dit soort vragen naar de belastingdienst wijst).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:58

Marie111 schreef:

een wajong uitkering heb je omdat je dat dus niet kunt. Dat er word verrekend/ingehouden bij inkomsten door arbeid is idd normaal, maar als je door te werken binnen je mogelijkheden er op achteruit gaat lijkt me dit niet de bedoeling.

Even een iets andere benadering klinkt leuk maar een wajong heb je niet voor niets.

Ts, ik zou idd even contact opnemen met het uwv voor in ieder geval een duidelijke uitleg. zal misschien wel wat aandringen kosten..

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 01:40

Ik heb zelf ook een Wajong maar geen werk. Maar ik ken iemand die ook een Wajong heeft maar die krijgt het geld van het werk, en wat er te kort is krijgt diegene het van het UWV erbij

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:36

Ik kreeg laatst ook een brief. Ik moest mijn loonstroken opsturen zodat de Wajong ging kijken hoe het zat met inhouden en verrekenen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:56

In sommige situaties ga je met werken naast de uitkering wel degelijk achteruit dan een volledige Wajong. Dan heb ik het hier over de Nwajong vanaf 2010. Maargoed dat is afhankelijk van de situatie.

Op Uwv.nl staat ook een rekenhulp misschien heb je daar nog wat aan TS :)