Hoe talen kennis verbeteren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe talen kennis verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:07

Hallo, :D

Ik erger mij heel erg aan mijn talen kennis. Engels gaat nog wel, maar als ik een echt Engels gesprek moet volgen of een fragment in het engels zonder ondertiteling haak ik vaak af.
Mijn Duits is echt om te huilen. Ik zit nu in het eerste jaar van een opleiding op MBO niveau en dit is de eerste keer in mijn leven dat ik Duitse les krijg. Dus ik loop overal op vast.
Nu werkte ik in de horeca en kon ik amper Duitse gasten helpen. Standaard zinnetjes kon ik op den duur uitspreken, maar als ze met een ander soort vraag of lang verhaal kwamen moest ik noodgedwongen mijn collega er bij halen. Vaak liep ik dan weg terwijl de Duitser zo iets had van 'Oke :roll: '
Dit begint me steeds meer te irriteren, je bent dan toch afhankelijk van anderen en als je echt alleen een keer naar een ander land gaat loop je behoorlijk vast.
Nu kijk ik veel filmpjes van Tokio hotel, die duitse band. Maar mijn Duits lijkt daardoor niet echt te verbeteren.

Hebben jullie misschien tips om je talenkennis te verbeteren? Het liefst wil ik gewoon vloeiend Engels en Duits kunnen praten. :o

NatasjavE

Re: Hoe talen kennis verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:12

Wat bij mij helpt is Engelse series kijken zonder ondertiteling, Engelse boeken lezen en het gewoon gaan doen. Vaak is het ook een stukje onzekerheid.

En als je het "fout" doet denk ik altijd(op vakantie bijvoorbeeld) so what? Heel waarschijnlijk is die ander maar wat blij dat je het probeert. De kans dat zij wel Nederlands kunnen spreken is echt nihil.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:12

Iets vloeiend spreken leer je pas als je het echt heel veel doet.. Probeer je gewone gedachtes in het engels om te zetten, en spreek ze uit als je alleen bent (anders denken mensen dat je gek bent :+ ) Wat ik ook een leuke uitdaging vind is NL songteksten (van blof bv) te vertalen naar engels of duits.

En veel films en series kijken zonder ondertiteling of ondertiteling in de gesproken taal (engels of duits)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:13

Ik ben met mijn weg gezakte havo Duits in Duitsland gaan wonen.
Mijn tip. Duitse tv kijken. In het begin snap je er weinig van, maar dat wordt steeds beter. En boeken gaan lezen. Begin met kinderboeken :j pak er een woordenboek bij en lees in je hoofd elk woord voor. Dat had ik nodig om te begrijpen wat er stond in het begin. Op gegeven moment merk je dat het makkelijker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:16

Dank jullie wel! :D Wat zijn leuke Engelse of Duitse boeken? Die makkelijk te lezen zijn.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:17

Ik lees mee, wil graag mijn Duits oppakken en mijn Engels uitbreiden.
En mijn Frans is om te huilen :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:18

boeken lezen.

Anoniem

NatasjavE schreef:
Wat bij mij helpt is Engelse series kijken zonder ondertiteling, Engelse boeken lezen en het gewoon gaan doen. Vaak is het ook een stukje onzekerheid.

En als je het "fout" doet denk ik altijd(op vakantie bijvoorbeeld) so what? Heel waarschijnlijk is die ander maar wat blij dat je het probeert. De kans dat zij wel Nederlands kunnen spreken is echt nihil.

Een keer bij een winkel of bij een bar is dat niet zo erg nee. Maar als je een leuk gesprek wilt met een buitenlandse vriend of collega zou ik toch flink balen dat ik het niet zo kunnen, vooral als het een leuk iemand is. :o

xReetch

Ik ben ook bezig met mijn Engels verbeteren en Duits leren. Hiervoor gebruik ik het programma Rosetta Stone. Vind ik zelf heel fijn werken.

De stof wordt op verschillende manieren aangeboden en je leert alle aspecten, dus niet alleen lezen en schrijven maar ook spreken bijvoorbeeld. Hiervoor heb je dan wel een microfoon nodig bij je computer. Als je even googlet kan je er genoeg over vinden :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:19

Engelse boeken van Sue Townsend zijn erg leuk :j Zit heel veel britse humor in en zijn makkelijk te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:22

xReetch schreef:
Ik ben ook bezig met mijn Engels verbeteren en Duits leren. Hiervoor gebruik ik het programma Rosetta Stone. Vind ik zelf heel fijn werken.

De stof wordt op verschillende manieren aangeboden en je leert alle aspecten, dus niet alleen lezen en schrijven maar ook spreken bijvoorbeeld. Hiervoor heb je dan wel een microfoon nodig bij je computer. Als je even googlet kan je er genoeg over vinden :)

Daar moet je voor betalen of niet?

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:39

AmoorM schreef:
xReetch schreef:

Daar moet je voor betalen of niet?

Helaas wel :(
Het is nu wel goedkoper dan normaal en de demo is gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:42

Duolingo is ook gratis
En een prima opstap voor je in de boeken en films duikt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:45

AmoorM schreef:
NatasjavE schreef:

Een keer bij een winkel of bij een bar is dat niet zo erg nee. Maar als je een leuk gesprek wilt met een buitenlandse vriend of collega zou ik toch flink balen dat ik het niet zo kunnen, vooral als het een leuk iemand is. :o

Nee ook dan moet je denken. Ik spreek beter Engels dan jij Nederlands.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:27

BBC kijken met de ondertiteling voor doven en slechthorenden aan... en iemand zoeken die Engels met je wil spreken. Dan maar fouten maken, dat wordt met verloop van tijd minder erg.

Ik zou niet tegelijkertijd EN Duits EN Engels willen verbeteren.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:34

Ik doe ook nog steeds één woord per dag.
Dan zoek ik de vertaling op van een woord die ik nog niet in het Duits ken. En die herhaal ik de hele dag voor mijzelf. Soms door een gesprek met de buren dat ik een nieuw woord leer en soms door bewust wat op te zoeken of omdat ik wat lees.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:36

Probeer is http://www.duolingo.com Daar kun je verschillende talen leren, o.a. NL naar Engels. Is geheel gratis en echt heel leuk. Je kunt het ook op je mobiel en tablet doen. En je wordt gemotiveerd om iedere dag minimaal 5 minuutjes te oefenen.

Oja en het helpt ook om een Nederlands boek (van een Engelse schrijver bijvoorbeeld) wat je al is gelezen hebt om nu dan in het Engels te gaan lezen.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:35

Ik kijk tv in het Engels. Kies een serie uit en ga de 'hulp' afbouwen: begin met Nederlandse ondertitels, stap over op Engelse ondertitels en kijk uiteindelijk helemaal zonder. Leuk om te doen en zeer leerzaam! :)
Om je schrijfvaardigheid te verbeteren kan je je misschien aanmelden op een forum of een penvriendin zoeken?
En spreekvaardigheid leer je inderdaad alleen door ervaring.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:35

Liedjes zingen doe ik vaak. Ja, het is vals maar uitspraak verbetert er wel van en je kunt tegelijkertijd betekenissen van liedjes opzoeken. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:16

Boeken,liedjes,en desnoods kinder series en films :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:23

Duitse/engelse (bij)les nemen? :) Of een zelfstudiecursus doen? Als je op het mbo gewoon duits en engels volgt kan dat een mooie aanvulling zijn.

Verder inderdaad simpele Duitse en Engelse boeken. Ik ben nu voor m'n opleiding (lerarenopleiding Duits en Engels) jeugdboeken aan het lezen, boekjes die wel leuk maar wel makkelijk zijn zijn de klara en theo boekjes (die zijn echt heel simpel). Wat dikkere boekjes maar ook wel leuk vind ik ''die Flaschenpost'' en ''alles nur Show''.

Ik weet niet goed welk niveau van Engels je hebt, maar een mooi (en ik denk goed te lezen) boek is ''the fault in our stars'', misschien heb je de films of de Nederlandse boeken gelezen van the hunger games en divergent series? Als je daar van houdt en zéker als je al in het Nederland de boeken/films gezien hebt dan kun je dit denk ik goed volgen.

Ik zelf zou afraden Engelse ondertiteling te gebruiken, want je wilt juist je luistervaardigheid verbeteren en dan ben je weer meer bezig met leesvaardigheid. Als je hoort en kijkt denk ik dat je een heel eind zult komen :j