Het roer om: emigreren naar Ierland? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Het roer om: emigreren naar Ierland? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 23:05

Twijfelend over de juiste plaats om dit topic te dumpen.. STW voor de studiezaken, BEU voor de emigratie of nog iets anders in verband met het meenemen van mijn paard?
Mocht het topic verkeerd staan: mijn excuses!

Wie kan mij meer vertellen over het emigreren naar Ierland? Bijvoorbeeld voor studiezaken, wat voor mij wel relevant is. Ik heb hieronder even mijn chaos proberen in te delen in drie stukken in de hoop het wat overzichtelijker te krijgen. Het zou gaan om een periode van minimaal 2 jaar vanaf september 2016, dus nog best ver weg. Maar goed, oriënteren en dromen kan geen kwaad. Beter te goed voorbereid dan niet goed genoeg voorbereid!

Studie
Mijn situatie: ik ben 20 jaar oud en heb mijn bachelor in moleculaire biologie bijna (“bijna” :') ) op zak met lerarenopleiding erbij (tweedegraads bevoegdheid biologie door een educatieve minor). Tot voor kort was ik werkzaam als docent in het middelbaar onderwijs (op basis van ziektevervanging bleef ik plakken na m'n stage, gelukkig voor mijn collega's zijn zij weer happy en healthy :) ).
Onderwijs is het helemaal voor mij en ik wil graag een bovenbouwbevoegdheid (eerstegraads). Ik zit zelf in het snijpunt biologie en scheikunde en had bedacht een eerstegraadsbevoegdheid scheikunde te willen gaan halen om zo dubbel bevoegd te zijn en omdat er meer vraag naar scheikundedocenten is. In Nederland moet ik echter nog een stukje schakeltraject scheikundebachelor doen en daar heb ik eigenlijk geen zin in. := Ik kreeg het advies van de universiteit om eens verder te kijken naar andere onderwijsinstellingen.
Combineer dit met een mid-youth crisis, wanderlust en de wil mijn Engels nog verder te willen verbeteren en je zoekt al gauw dingen in het buitenland tot laat in de nacht op. :+
Landen die er voor mij uitspringen zijn Nieuw-Zeeland en Ierland. Nieuw-Zeeland vind ik echter net te ver (denk aan familiebezoekjes enzo), dus maar even mezelf verdiepen in Ierland.
De stad Dublin trekt me wel en toevallig vond ik zowel bij Trinity College Dublin als the University of Dublin masterprogramma's die me erg aanspreken. Inmiddels heb ik contact met hen en ook met het landelijke Teaching Council of ik inderdaad toelaatbaar ben. Volgens het eisenlijstje van de Teaching Council (voor het registreren van leraren) ben ik inderdaad toelaatbaar voor de scheikunde educatiemasters! :D Ook kan ik er nog een tweedegraads bevoegdheid natuurkunde bijkrijgen ivm 10 ECTS semi-natuurkunde in mijn bachelor. (Niet dat ik mezelf natuurkunde zie geven, maar goed := Altijd mooi meegenomen!)
In afwachting van de uitspraak (ik wil duidelijk zwart op wit hebben dat ik voldoe om later gedoe te voorkomen) oriënteer ik mezelf alvast op andere zaken.
Als er nog een baantje voor lesgeven in biologie t/m junior certificate (de onderbouw) zou zijn dan zou een parttime master ook een goed idee zijn.
Wie weet hoe het zit met studiefinanciering in Ierland of is het een domme vraag voor a) een master in b) het buitenland terwijl c) ons eigen landje de studiefinanciering schrapt? :+

Praktisch
Dan meer het praktische gedeelte: wonen in of rondom Dublin. 't Is niet goedkoop (zeker omdat ik het liefst een zelfstandige studio wil, dus geen keuken/badkamer/wc delen) maar via daft.ie bijvoorbeeld zijn wel prima dingen te vinden. Via de handige website citizensinformation.ie heb ik veel informatie gevonden en ben ik ook rent supplement (huurtoeslag) tegengekomen. Ik snap er nog niet zo veel van, maar ben wel van plan het goed uit te zoeken. Zijn er toevallig mensen hier die er meer vanaf weten? Zeker omdat je buitenlander bent.
Zijn er verder nog (praktische) ervaringen met de health care in Ierland? Algemene dingen die ik tijdens mijn verdieping in het wonen daar misschien zou missen?
Als ik in Ierland een leuke baan kan vinden in het onderwijs dan wil ik er in principe wel blijven voor langere tijd (na de master).

Paard
Mijn paard wil ik niet achterlaten. Rondom Dublin heb ik een aantal stallen (livery yards) gevonden. Redelijk prijzig, maar er zitten wel stallen tussen waarvan ik denk dat de faciliteiten voor het paard meer dan ruim aan mijn verwachtingen voldoen. De ins en outs van het exporteren van een paard naar Ierland moet ik nog uitzoeken (ben bang dat het niet goedkoop gaat zijn, maar ik zou het het wel waard vinden om m'n lieverd mee te nemen) en dat zal ik ook zeker doen, maar praktische ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom om te delen!

Dus.. Nog meer Bokkers in Ierland momenteel? :) Of dromers..

Forbiddenpie

Re: Het roer om: emigreren naar Ierland? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:16

Hi,

Ik woon op dit moment in Dublin en heb het er heerlijk naar mijn zin. Echter, aangezien ik werk kan ik je niet helpen met het studenten deel.
Qua huizen is het hier inderdaad duur, zeker vergeleken met Nederland. Ik betaal 850 euro aan kale huur en heb daar een 1-kamer apartement voor terug. (Dat zou belachelijk zijn in Nederland maar hier zijn mijn collega's best jaloers)

Ik zou je adviseren om je niet blind te staren op de stad en ook daar buiten te kijken. Swords of Blanchardstown of Sutton zijn leuke alernatieven.

Op dit moment heb ik mijn Nederlandse zorgverzekering nog omdat ik ook weinig begrijp van het Health Care system.

Als je nog meer vragen hebt kun je deze altijd stellen ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:21

Soort dezelfde plannen en een paar jaar in Ierland gewoond en gewerkt, ik kom hier later op terug :D

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:29

Ik vertrek 21 april naar Ierland, heb een baan aangenomen op een stal daar en ga daar dus ook wonen.
Transport voor mijn paard betaal ik €500 voor, niet erg duur dus!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:37

Ik heb tijdens mijn studie meerdere keren in Ierland gewoond, ook in Dublin. Wat wil je precies weten?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:59

Hier ook het plan om ooit naar Ierland te verhuizen, maar hangt een beetje van mijn (Ierse) vriend af of hij ooit echt terug wil.
Omdat er hier nog geen concrete plannen zijn, kan ik je verder niet helpen, maar er is hier op bokt wel genoeg ervaring.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:20

Mijn zus heeft in Ierland (Dublin) gewoond en gewerkt, en afgelopen weekend was haar oud-huisgenoot over die daar nog steeds woont en werkt.
Wat ik je wel kan vertellen is dat je wens om geen ruimtes te delen, een hele dure is. Het is daar heel normaal om ook als werkend persoon een roommate te hebben, ivm de hoge kosten.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:19

Ik zou eens het geschatte inkomsten op een rij zetten zodat je een schatting kan maken van wat haalbaar is. Ik heb geen ruim salaris maar een kale huur van 850 euro en een auto is goed te doen. Echter heb ik geen paard die ik ook moet kunnen onderhouden.
Je zult prioriteiten moeten stellen. Hoe verder je van de stadskern en het strand weg bent, de beter de prijzen. Zo lang je het goed doorberekend moet het te doen zijn.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:12

Bedankt voor de reacties allemaal!

Kun je je Nederlandse health care zomaar meenemen? Met je visum oid? :o? (Het uitzoeken waard)

In Ierland heb je hopelijk wel verschillen tussen een huis(je) delen en een gigantische smerige studentenflat. :P Liever heb ik iets zelfstandigs maar voor de prijzen in Dublin wordt dat wel lastig.
Wonen ergens rondom de Wicklow Mountains lijkt me ook erg mooi. Dat brengt me wel op het OV (ik heb nog geen rijbewijs, moet ik eigenlijk wel gaan halen). Hoe bevalt dat?
Ik vind de reistijden best lang met de bus. Hoe groot is trouwens de kans dat je van de weg wordt geschept als je gaat fietsen? :D
Het is voor mij nog niet duidelijk wat mijn budget is, hangt er vanaf of ik er een baan bij kan krijgen en/of er nog enige vorm van studiefinanciering is. Het is wel vervelend dat het collegegeld per opleiding zo verschilt. Ben bang dat ik wel aan de 7K per jaar kom puur aan collegegeld....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:32

Fietsen is vrij gevaarlijk nog. Het komt langzaam meer op maar er staan nog regelmatig ongelukken vermeld in de kranten. Dit komt vooral omdat mensen geen fietsers verwachten en veel wegen er niet voor zijn gemaakt.. Blijf je in NL ingeschreven staan of ga je echt helemaal om? Dat is belangrijk om te weten wat betreft zorg.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:45

In Ierland zijn ze niet echt op fietsers ingesteld nee. Hier in Nederland is het bijna een tweede natuur en leer je met autorijles er mee om te gaan.
Er verschijnen wel steeds meer fietspaden e.d. en je kunt in Dublin ook fietsen huren, dus langzamerhand gaat het beter.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:17

Ik zou het wonen in Wicklow mountains niet aanraden. OV is erg slecht, komt vaak genoeg geen bus terwijl hij er wel had moeten zijn en dat is in de stad. Wil er niet eens over nadenken hoe het is echt (ver) buiten Dublin. Ik woon 20 km van mijn werk. Met de auto is dat in de spits 20 minuten, met de bus bijna 2 uur.

je hebt overigens geen visum nodig hoor. Zit gewoon in de EU.

Fietsen valt mee, de eerste vijf keer is het wat eng maar het went gauw en het is al een stuk populairder geworden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:18

Als je fietst dan deel je de baan met de bussen en de ladingen taxi's. Ik raadt het iig niemand aan!

Met een huis delen moet je geluk hebben. Je kunt heel goed terecht komen, maar het kan ook idd gigantisch goor zijn.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:19

Mijn beste vriendin heeft er 6 maanden gewoond en is weer terug gekomen. woonruimte vinden vond ze erg lastig. en ook het verzekeren van de auto was bijv erg duur. ze had een baan waar t niet prettig werken was (in eens 2 uur langer moeten blijven) maar ze werd nergens anders aan genomen. Ze is nu weer terug naar nederland gekomen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:29

Ik heb geen ervaring met Dublin of Ierland, maar wel met studeren in het buitenland dus daar kan ik je misschien wat mee helpen :). Bij een studie in het buitenland kan je in Nederland studiefinanciering blijven ontvangen/lenen, mits je in het land van studie geen aanvragen doet voor leningen/beurzen etc. Zodra je dat doet, vervalt je recht op Nederlands geld. In mijn geval (Glasgow) was het veiliger in Nederland te blijven lenen; de paar beurzen waarvoor je je kon aanmelden boden erg weinig garantie omdat de meesten door middel van loting werkten. Geen garantie dus!
Verder is het collegegeld inderdaad hoog. In Nederland betaalt de overheid een deel van het collegegeld waardoor de prijzen lager liggen. Dit gebeurt niet in het buitenland, waardoor je het volledige collegegeld moet betalen.
Ik mocht gewoon mijn zorgverzekering meenemen, omdat ik maar voor een jaar ging en dus niet voor onbepaalde tijd. Ik zou even bellen, dan heb je dat meteen duidelijk! Het was trouwens niet nodig, want de gezondheidszorg is gratis in Schotland :+

Verder denk ik dat je er zonder baantje niet komt, ik had erg veel moeite het hoofd boven water te houden op financieel gebied. Als je maximaal leent, en collegegeldkrediet aanvraagt, dan kom je op ongeveer 1000 euro per maand. Mijn huur was 450 pond (op dit moment ongeveer 620 euro), collegegeld was ongeveer 300 pond (410 euro) per maand. Daarbij had ik al een deel van het collegegeld in een keer afbetaald van spaargeld, waardoor het maandbedrag lager uitviel. Dan zit je dus al ruim aan je 1000 euro per maand! En dan moet je nog boeken aanschaffen, ov betalen, telefoon, eten, paard en je wilt af en toe ook wat leuks doen of je hebt een keer iets nieuws nodig.
Het kan wel hoor, ik zeg dit niet allemaal om je te ontmoedigen! Ik heb ook doorgezet en ondanks dat ik soms heel karig moest leven heb ik de tijd van mijn leven gehad. Houd er alleen wel rekening mee en maak een overzicht van alle kosten :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:39

Ik heb tijdens mijn tijd in Schotland meerdere malen met Ierse mensen gewoond. Zij vonden eigenlijk allemaal het land helemaal niets (of eerder de Ierse maatschappij), voornamelijk omdat de werkloosheid heel erg hoog is, de gezondheidszorg relatief slecht en het land nog erg conservatief (aan bijvoorbeeld abortus wordt absoluut niet gedaan, daarvoor moet uitgeweken worden naar Engeland - is maar een voorbeeld). Het openbaar vervoer is behoorlijk slecht en fietsen is echt not done - veel te gevaarlijk.
Dit is wat zij (allemaal geboren en getogen in Ierland) er van vonden.

Over het emigreren opzich (heb 4 jaar in Schotland gewoont, lijkt er een beetje op). Het is relatief makkelijk omdat je binnen de EU blijft. Zodra je een vast adres hebt kan je eigenlijk alles aanvragen (inclusief social security number). Mijn universiteit vroeg wel om een Engelse test (IELTS of een Cambridge Certificate), die examens duren ongeveer een dag en kun je in Amsterdam doen. Verder heb ik eigenlijk niets specifieks hoeven regelen. Health Care in Engeland is via de NHS (gratis), maar weet niet precies hoe het in Ierland is. Let wel op, er zijn restricties in hoeverre je je Nederlandse zorgverzekering kan gebruiken (ik bleef te lang weg + ik verdiende geld en dan mag het niet). De International Office van je uni kan je ook heel veel vertellen.

Over je paard meenemen kan ik niet teveel zeggen. Heb wel afgelopen jaar een paard vanuit Italië naar Nederland laten komen. Ze moest 24 uur voor vertrek gekeurd worden door een dierenarts en is toen opgehaald door BSS transport, die haar aan de deur hebben afgeleverd. Paardje moest behalve de keuring ook gechipped zijn en up-to-date entingen hebben (wat logisch is). Het beste kan je even bellen met een professionale maatschappij - die weten precies wat je nodig hebt en hoeveel het kost.

Je plannen klinken wel super leuk!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:07

Oshaa schreef:
Ik heb tijdens mijn tijd in Schotland meerdere malen met Ierse mensen gewoond. Zij vonden eigenlijk allemaal het land helemaal niets (of eerder de Ierse maatschappij), voornamelijk omdat de werkloosheid heel erg hoog is, de gezondheidszorg relatief slecht en het land nog erg conservatief (aan bijvoorbeeld abortus wordt absoluut niet gedaan, daarvoor moet uitgeweken worden naar Engeland - is maar een voorbeeld). Het openbaar vervoer is behoorlijk slecht en fietsen is echt not done - veel te gevaarlijk.
Dit is wat zij (allemaal geboren en getogen in Ierland) er van vonden.

Elk land heeft wel een groep mensen die ergens anders zouden willen wonen omdat ze hun eigen land niets vinden. Het is natuurlijk wel zo dat Ierland echt goed in de crisis zit, ondanks dat doen ze het volgens mij nog best goed en kruipen ze er langzaam uit.

Hier op bokt heb ik ook wel eens een topic gezien over Nederlanders die niets met Nederland hadden en het liefst naar het buitenland zouden willen vertrekken.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 16:31

Wat een reacties, bedankt!
Het OV en fietsen is jammer, maar misschien een goede stok achter de deur om mijn rijbewijs a.s. jaar maar eens te gaan halen.
Qua studiefinanciering vis ik denk ik achter het net, aangezien masterstudenten in Nederland geen studiefinanciering meer krijgen. 8)7 Maar wie weet zijn er nog opties mogelijk, ben nog in overleg met de universiteiten en de teaching council.
Via de PB veel handige links doorgekregen dus ik heb genoeg leesvoer. :D :D Super dat er zo mee wordt gedacht.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:45