Hoe om te gaan met "moeilijke" schoonouders? (tips a.u.b )

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Hoe om te gaan met "moeilijke" schoonouders? (tips a.u.b )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:28

Hallo iedereen. Ik heb heel lang getwijfeld of ik hier een topic over zou openen.. Ik had namelijk geen idee hoe ik 'alles' op moet schrijven of wat ik er mee zou willen bereiken. Ik heb daarom ook niet gekozen voor een schaduwaccount. Het is dan ook geen crisis of levensbelangrijk probleem, maar ik heb wel bewust bepaalde informatie weggelaten in het verhaal. Het is namelijk totaal niet de bedoeling om deze mensen te kakken/in een negatief daglicht te zetten. Als jullie dit verhaal lezen zullen jullie vast zeggen "goh TS, jij haat je schoonouders wel heel erg" := Dat is echter absoluut niet waar. Ik heb zelfs heel veel respect voor ze, maar ze zijn soms toch wat moeilijk om mee om te gaan. Nu helpt het dat het een veel voorkomend probleem is dat mensen niet met hun schoonouders om kunnen gaan. :') Bij herkenning dus graag een pb en als je bepaalde info wilt weten dan kan het zijn dat ik die met pb beantwoord.

Uiteraard is dit alléén mijn kant, eigenlijke "onze" (van mij en mijn vriend) kant en zijn er altijd twee kanten van een verhaal, maar wij ervaren bepaalde dingen toch wel als erg vervelend.

Oké waar te beginnen? Bij mezelf denk ik. Ik ben begin twintig, studeer en werk, ben erg zelfstandig en heb veel ambitie in het leven. Mede door mijn opvoeding en een hoop akelige gebeurtenissen in mijn familie en omgeving (zeer agressieve scheiding van mijn ouders, vader recentelijk verloren aan kanker, ziekte van mijn moeder etc) ben ik gedwongen erg snel 'volwassen' geworden. Ik liep qua intelligentie al vrij vroeg voor op mijn leeftijdsgenootjes, (heb wat klassen overgeslagen) maar vanaf mijn vroege pubertijd ben ik dus ook zodanig blootgesteld aan allerlei gebeurtenissen waardoor ik me al vroeg bezig hield en druk maakte om dingen die anderen van mijn leeftijd nog niet belangrijk vonden. Hierdoor ben ik later ook zeer vroeg op eigen benen gaan staan en zorgde ik al vroeg voor mezelf en later ook voor mijn veel jongere zusje en moeder.

Hierdoor loop ik al sinds mijn pubertijd regelmatig tegen een probleem aan met daten. De meeste jongens van mijn leeftijd waren/zijn nog zo kinderlijk en totaal niet met hun toekomst bezig. Dit heeft geleid tot meerdere geflopte dates/relaties. Ik was daarom zo ontzettend blij dat ik 3,5 jaar geleden een jongen ontmoette en ben gaan daten waarmee het gewoon 100% klikte! Hij was knap, slim, grappig, hield van dezelfde interesses, heeft ontzettend veel ambitie in wat hij doet en boven alles; ik kon een intelligent en volwassen gesprek met hem voeren. Ik was (en ben nog steeds!) tot over mijn oren verliefd. Voor hem idem, we lijken oor elkaar gemaakt zeggen we vaak.

Ik kwam echter voor een grote verassing te staan omtrent zijn thuissituatie. Nog voor ik überhaupt bij hem thuis was geweest merkte ik al dat er iets aan de hand was en dat hij niet graag sprak over thuis. Op een gegeven moment kwam er een daadwerkelijke "Even aan mijn moeder vragen" situatie toen we hadden afgesproken uit te gaan. :') Ik dacht even dat ik met een 14-jarige aan het daten was. Ik woon zelf overigens al een tijd op mezelf.

Om een heel lang verhaal te besparen een schets van zijn thuissituatie: Hij is enigst kind en ze hebben hem laat gekregen. (Als vergelijking, mijn moeder was juist vrij vroeg, waardoor er bijna 15 á 20 jaar verschil zit tussen zijn en mijn ouders. Ik heb een opa die zo oud is als zijn vader _O- Terwijl we even oud zijn)

Zijn ouders zijn allebei hardwerkende mensen met een vrij hoge baan. De vader op kantoor en zijn moeder met een eigen bedrijf aan huis. Ze hebben het erg breed en dat hadden ze al toen ze 20 jaar geleden hun huis kochten. Dat hebben ze ook bijna meteen verbouwd met een uitbreiding waar het bedrijf van moeder nu in zit. Het huis is volledig afbetaald en ze hebben het gewoon erg goed voor elkaar om het zo maar te zeggen. Gaan ook veel (5 keer per jaar) op vakantie en zijn overal geweest. Hun manier van leven hebben ze totaal niet aangepast toen ze hem kregen. Moeder werkt zeer veel en ging daar ook gewoon mee door tot een dag voor de bevalling. Met drie dagen oud lag mijn vriend al bij een oppas terwijl zij weer vrolijk doorging met werken. Werk en prestatie zijn voor hun zeer belangrijk.

Zijn moeder komt op mij en anderen in haar omgeving over als een zeer gestrest. Haar manier van lopen (bijna stampen TAK-TAK-TAK je hoort haar door het hele huis), manier van handelen (bijvoorbeeld als ze wat pakt/opruimt slaat ze met de kasten en lades en smijt ze met dingen) en zelfs haar manier van eten kauwen komen gestrest over. Ik heb er echt even aan moeten wennen want ik dacht dat ze altijd boos is :P Dat is niet het geval, dit is haar manier van doen gewoon. Dit is zeer storend en je wordt er zelf gewoon helemaal onrustig van als je bij haar in de buurt bent. Soms snauwt ze ook zo dat ik niet eens kan verstaan wat ze zegt. Ook is ze zeer narcistisch en denkt alleen maar aan haarzelf, een trekje van beide ouders overigens. Alles slaat op haar of hoe een situatie effect heeft op haar. Alles wat zij zegt is de waarheid en daarmee uit. Als je ook maar op een manier klaagt over iets ("poeh wat een zware dag" of "oh ik ben wel moe zeg") drukt ze je de grond in en moet ze even laten weten dat zij wel tien keer harder werkt hoor!

Vader is wat relaxter in doen, maar heeft wel dezelfde trekjes als moeder. Samen vinden ze zichzelf rijk en geweldig en de rest van de wereld zijn idioten. Zij hebben gelijk en alle anderen worden afgekraakt op elke manier die mogelijk is. Ook kunnen zij alleen affectie tonen in de vorm van geld of cadeau's. Zij kunnen niet zeggen "wat goed dat je dat hebt gedaan" of "wat fijn dat je iets doet voor ons" het moet altijd met geld. Laatst wilde zijn vader bijvoorbeeld iets gedaan hebben en in plaats van dat hij dat aan mij vroeg ging het in de vorm van "hier is 20 euro, doe dat voor mij". Zelfs een gunst vragen gaat dus niet. Je moet het maar gewoon doen want je krijgt er geld voor.

Tegenover mijn vriend zijn ze altijd zeer streng en controlerend geweest. Mijn vriend ging daar in mee en is dus altijd on de duim gehouden. Vriendjes kwamen niet eens meer mee naar huis door het gedrag van zijn ouders. (en later gaven vriendinnetjes het ook al snel op :P ) Ook heb ik voorbeelden gehoord van zijn vroege jeugd als "als jullie de hond gaan uitlaten krijgen jullie een snoepje" waarop hij en zijn vriendje dat gingen doen en bij terugkomst werd er gewoon ontkent dat ze die belofte ooit hebben gemaakt. Een ander voorbeeld is toen vriendlief op zijn 12e een spelcomputer wilde waarop het antwoord was "dan moet je een aantal klusjes doen" vrij normaal natuurlijk, alleen kwam ook hier na een halfjaar hard zijn best doen het antwoord dat ze nooit zoiets hadden gezegd en de spelcomputer nooit hadden beloofd.

Dit gedrag vertonen ze overigens nog steeds, vorige maand bijvoorbeeld belde de vader in het weekend op "ik kom jullie zomenteen ophalen met mijn auto want ik heb hulp nodig met schilderen". Allemaal leuk en aardig, maar ik vroeg me af hoe we dan terug thuis kwamen aangezien we met zijn auto gingen en de bussen hier niet rijden in het weekend. Ik bel hem dus nog een keer extra op en vraag hoe we dan terugkomen, of dat we anders bij hun konden slapen als het de hele dag in beslag zou nemen, maar dat moest ik wel weten in verband dat ik dan de dieren extra moest voeren en mijn slaapspulletjes mee kon nemen (tandenborstel, pyjama, schone kleren etc.)

"Nee, dat was prima hij zou ons s'avonds wel weer thuis afzetten". Nou prima toch? behalve dat hij s'avonds toen het werk klaar was en wij vroegen of hij ons af kon zetten fel ontkende dat hij dat had beloofd. Ik wist letterlijk even niet wat ik meemaakte. Een volwassen man die glashard stond te ontkennen wat hij had gezegd in het telefoongesprek waar ik hem nog speciaal voor had teruggebeld. -O- Dit soort voorbeelden heb ik nu al een aantal keren meegemaakt en ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is om bij dit soort mensen op te groeien.

Zoals ik al eerder noemde zijn ze erg gericht op prestatie en werk. Dat uiten ze zo ook op hun zoon en zelfs mij. Er zijn dagen dat we binnen komen en ze begroeten "hallo, alles goed?" en er letterlijk geen hoi af kan, maar meteen een zin als "ga de hond uitlaten", "heb je gewerkt vandaag?".

Ook denken zij dat het de bedoeling is dat wij 24/7 bezig zijn met werk en taken die zij hebben verzonnen. Als zij iets willen dan moét dat meteen gebeuren. Het is dan ook altijd "Ga dit doen, nu!" in plaats van "Zou je me kunnen helpen met?" De eerste periode dat ik bij hun over de vloer kwam was mijn vriend letterlijk huisslaaf. Hij moest te pas en te onpas wat hij dan ook aan het doen was op dat moment voldoen aan hun wensen. Denk aan klusjes, maar ook opruimen, koffiezetten, eten voor ze maken etc. En het belangrijkste METEEN! "nee" bestond niet.

Je kunt nog geen 1 seconde gaan zitten in hun huis of ze hebben alweer een taak klaar voor je en vinden dat die eigenlijk meteen moet gebeuren. Zo maken ze het er natuurlijk alleen maar naar dat je zo min mogelijk bij ze in de buurt wil zijn. Mensen die altijd iets van je moeten zijn uiteraard niet echt fijn om mee om te gaan. Als je nee zegt is er meteen ruzie. Ik ben meerdere keren vertrokken omdat ze hun zin probeerden door te drammen.

Toen ik iets met mijn vriend kreeg en hij wat meer bij mij over de vloer kwam en vooral ook als mijn moeder dan bij mij was, ging hij natuurlijk zien dat het ook anders kon. Thuis had hij niet eens een mening, bij mij en over de vloer bij mijn familie werd hij wel gewoon gezien als een persoon. Het duurde niet lang voor hij opstandiger werd tegen zijn ouders en begon in te zien dat het wel heel extreem was bij hem thuis. De eerste keer dat hij eens "nee" zei tegen zijn ouders kregen ze bijna een hartaanval, hun gezichten vergeet ik nooit meer. Hún zoon had een eigen mening? :') onmogelijk. Inmiddels zijn we al wat jaren verder. Vriendlief werd steeds meer opstandig en is uiteindelijk zelfs bij mij ingetrokken. Een zeer moeilijk moment voor zijn ouders en er zijn flink wat ruzies geweest. Ze willen niet accepteren dat hij volwassen is en het tijd werd uit huis te gaan. Het leek alsof ze van plan waren hem zijn hele leven aan het lijntje te houden.

Ik grapte eens dat ik wel wist hoe zijn toekomst eruit zou hebben gezien als hij gewoon was blijven luisteren naar al hun wensen. Zij hadden voor hem een kamer betaald, maar dan wel eentje die ze zelf uit hadden gekozen en al helemaal niet gedeeld met andere studenten, die hebben alleen maar slechte invloed op hem (dat stukje stond daadwerkelijk op de planning als hij niet met mij was gaan samenwonen). Vervolgens had moeders wel ergens een meid voor hem opgedaan. Waarschijnlijk een dochter van een kennis of klant. Dat zou wel een meisje moeten zijn die het volledig met ouders kon vinden en eens was, zodat ze lekker met zijn drieën hem konden controleren :P Vervolgens hadden de ouders wel geholpen met een geschikt huis vinden, wel een die zij helemaal goed hadden gekeurd natuurlijk, en de namen en data van de kleinkinderen staan waarschijnlijk ook al vast.

Ik deed er wat lacherig over, maar mijn vriend werd er een beetje somber van en zei dat dit waarschijnlijk dicht in de buurt komt van wat ze in gedachten hadden.

Nu gaat het op dit moment redelijk goed, maar voor zijn ouders is het vast een regelrechte nachtmerrie. Ze hebben nu geen vat meer op hem omdat hij niet meer bij hun woont en ze hem weinig zien. Dit uit zich in nog extra prestatie-gerichte opmerkingen naar hem toe als we wel bij elkaar zijn en dan vooral gefocust op het negatieve. "Je moet nog een tweede baan zoeken", "Je moet een andere opleiding", "Je gaat dit nooit halen", "Je doet veel te weinig". Wat ontzettend demotiverend en naar is voor mijn vriend. We krijgen ze echter maar niet duidelijk gemaakt hoe erg dat hem raakt en hoe meer ze dat doen, hoe minder graag hij ze nog wil zien.

Zij hebben een aantal goede kennissen waarvan één koppel in het speciaal erg hoog bij hun in het vaandel staat. Zij zijn ten eerste rijker dan hun (heeeel belangrijk :') ) en hebben een zoon van dezelfde leeftijd. Echter heeft deze zoon op Oxford en Harvard gestudeerd en draagt lederen Italiaanse schoenen en zit op polo. Het tegenovergestelde van mijn vriend die wat alternatief is en gekozen heeft zijn hart te volgen in plaats van het geld en een grafische opleiding is gaan doen. Ik heb idee dat zijn ouders hem dit erg kwalijk nemen en de zoon van hun kennissen als voorbeeld nemen.Op feestjes als iedereen bij elkaar is en dus ook de kennissen met hun succesvolle zoon kun je dit naar mijn idee erg goed merken. Er komen ook altijd verwijten in de vorm van vergelijkingen op mijn vriend af "Hij studeert dit" "Zij is naar Frankrijk gegaan om te werken", "Hij is vrijwilligerswerk gaan doen in Afrika", "Zij heeft twee banen". Zoals ik al eerder zei; Altijd gericht op prestatie en dan vooral wat hij niét doet. Terwijl hij een zeer gemotiveerde jongen is op een HBO opleiding die erg hard werkt. Erg frustrerend is het voor hem dat zijn ouders niet achter hem staan.

Wat is nu mijn doel met dit topic? Vooral het even opschrijven en uiten, maar ook een vraag naar andere mensen met moeilijke ouders/schoonouders. Hoe gaan jullie met dit soort gedrag om? en vooral hoe maak je ze iets duidelijk?

Mijn vriend is volgens hun nog steeds geen persoon met een waardige mening. Als hij iets vertelt, bijvoorbeeld aan tafel zie je gewoon hun ogen wegdraaien, ze luisteren niet naar hem. Soms beginnen ze zelfs een gesprek met elkaar door zijn verhaal heen! :n Heel vaak komt het voor dat hij iets heeft gezegd en dat ze dat gewoon zijn vergeten (of waarschijnlijk; het kwam nooit binnen). Alles wat hij te zeggen heeft lijkt het ene oor in te gaan en bij het andere er weer uit. Ze luisteren gewoon niet. Als ik het probeer heeft het ook weinig effect.

Wat te doen? Mijn vriend wil niet met zijn ouders breken en ik ben niet van plan om fel tussen beide te komen. Ik heb natuurlijk niks te zeggen over hoe hun met hun zoon omgaan, maar ik zou wel iets beter door één deur willen kunnen met deze mensen.

elenaMM77

Re: Hoe om te gaan met "moeilijke" schoonouders? (tips a.u.b )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:36

Wellicht een keer de ouders uitnodigen bij jullie thuis,
jij kookt (als een volwassene), wijntje op tafel (zoals volwassen).
En vooraf duidelijk maken dat jullie tijdens het eten willen praten over een gezonde ouder kind relatie en over het feit dat jullie een probleem hebben met dat hij geen eigen leven mag starten.

zorg ervoor dat je rust behoud en je volwassen opstelt. ook als je een puberneiging zou krijgen om je tong flink uit te steken hehe.. maar zorg er ook voor dat je je stem niet verheft, je armen niet over elkaar gooit.. Ook al zijn dat ook voor volwassenen soms normale reacties, zij zullen dat gelijk aangrijpen als 'zie nog onvolwassen'.

Niet wijzen naar wat jullie stoort in hen.. Maar vertel hoe jullie je voelen in de situatie..
(dus het op jezelf betrekken en niet door hen).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:36

Iemand anders kun je niet veranderen....alleen jezelf. Heeft je vriend zich al eens uitgesproken over hoe hij zich voelt? Dat zijn ouders hem verdriet doen? Probeer verder vooral op jezelf en jullie samen te focussen: hoe jullie in het leven staan en wat jullie als toekomst zien. Zijn ouders zullen daar altijd wel een onderdeel van uitmaken, maar jullie vullen zelf in hoeveel dat is.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:38

elenaMM77 schreef:
Wellicht een keer de ouders uitnodigen bij jullie thuis,
jij kookt (als een volwassene), wijntje op tafel (zoals volwassen).
En vooraf duidelijk maken dat jullie tijdens het eten willen praten over een gezonde ouder kind relatie en over het feit dat jullie een probleem hebben met dat hij geen eigen leven mag starten.

zorg ervoor dat je rust behoud en je volwassen opstelt. ook als je een puberneiging zou krijgen om je tong flink uit te steken hehe.. maar zorg er ook voor dat je je stem niet verheft, je armen niet over elkaar gooit.. Ook al zijn dat ook voor volwassenen soms normale reacties, zij zullen dat gelijk aangrijpen als 'zie nog onvolwassen'.

Niet wijzen naar wat jullie stoort in hen.. Maar vertel hoe jullie je voelen in de situatie..
(dus het op jezelf betrekken en niet door hen).

Dit is toevallig met Pasen gebeurt. Ze zijn bij ons komen brunchen en een dag later dineren. We hebben een goed gesprek gehad, maar een dag later is het gewoon weer hetzelfde. Het lijkt gewoon niet binnen te komen. Wij (ik en mijn vriend) spreken ze overigens altijd gewoon volwassen aan en zijn absoluut niet puberaal. Toch komen we nog steeds zo over in hun ogen (begrijpelijk in hun positie maar heel frustrerend).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:40

Ik zou wel proberen om hoofd en bijzaken te scheiden, dan z'n moeder stampt en hard kauwt, en dat z'n ouders veel geld en een groot huis hebben, doet natuurlijk niet te zaken.

Verder denk ik dat deze mensen die gewoon anders in het leven staan, als jullie en zij niet van plan zijn om te veranderen (wat ik goed kan begrijpen), dan zou ik het contact beperken. Ga gezellig op paasochtend samen ontbijten. Laat alle opmerkingen langs je heen gaan. Vertel zelf eens een aardig verhaaltje. En ga weer naar huis.

Je kan ze bewust maken wat hun gedrag met je doet, maar de levensinstelling die erachter zit, zal waarschijnlijk niet anders worden. Ze vinden werk, opleiding en geld belangrijk, en jullie vinden andere dingen belangrijk. Is allebei jullie goed recht. Je kan er altijd nog eens een goed gesprek tegenaan gooien, ga er eens een avond voor om de tafel zitten hoe je je voelt. Maar ik verwacht toch een beetje dat je volwassen mensen niet kan veranderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:41

de manier waarop jij je aan alles ergert spreekt een beetje tegen dat je ook schrijft dat je respect voor ze hebt :+
Je wilt niet tussen je vriend en zijn ouders in gaan staan...dat doe je al :j
Het is jou goed recht om niet met deze mensen om te gaan...laat ze zijn zoals ze zijn,beinvloed je vriend niet,vraag hem niet partij te trekken voor jou.
Gewoon ophouden met je gelijk te willen halen.De meeste mensen die gelijk hebben krijgen het namelijk nooit ;)

Leg uit aan je vriend dat jij afstand neemt en dat hij er maar alleen moet langsgaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:41

Ik zal straks je hele verhaal lezen, heb helaas net als velen ook ervaring met schoonouders en een band die niet op gang wil komen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:41

Yucca schreef:
Iemand anders kun je niet veranderen....alleen jezelf. Heeft je vriend zich al eens uitgesproken over hoe hij zich voelt? Dat zijn ouders hem verdriet doen? Probeer verder vooral op jezelf en jullie samen te focussen: hoe jullie in het leven staan en wat jullie als toekomst zien. Zijn ouders zullen daar altijd wel een onderdeel van uitmaken, maar jullie vullen zelf in hoeveel dat is.

Hij heeft verschillende keren aangegeven echt gekwetst te zijn, maar dat lijkt ze niets te doen of ze begrijpen het gewoon letterlijk niet. Ik denk dat het in hun ogen gewoon is "hij heeft niets te zeuren, hij stelt zich aan". Zoals het er nu naar uitziet maken ze het er zelf een beetje naar dat hij ze steeds meer zal afstoten en steeds minder zal betrekken in hun toekomst. Als we ze daar mee confronteren gaan ze echter in de slachtofferrol en begrijpen ze niet waarom hij toch zo lelijk doet en nog zo weinig komt.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:45

Anoeska schreef:
Ik zou wel proberen om hoofd en bijzaken te scheiden, dan z'n moeder stampt en hard kauwt, en dat z'n ouders veel geld en een groot huis hebben, doet natuurlijk niet te zaken.

Verder denk ik dat deze mensen die gewoon anders in het leven staan, als jullie en zij niet van plan zijn om te veranderen (wat ik goed kan begrijpen), dan zou ik het contact beperken. Ga gezellig op paasochtend samen ontbijten. Laat alle opmerkingen langs je heen gaan. Vertel zelf eens een aardig verhaaltje. En ga weer naar huis.

Je kan ze bewust maken wat hun gedrag met je doet, maar de levensinstelling die erachter zit, zal waarschijnlijk niet anders worden. Ze vinden werk, opleiding en geld belangrijk, en jullie vinden andere dingen belangrijk. Is allebei jullie goed recht. Je kan er altijd nog eens een goed gesprek tegenaan gooien, ga er eens een avond voor om de tafel zitten hoe je je voelt. Maar ik verwacht toch een beetje dat je volwassen mensen niet kan veranderen.

Dat doet er inderdaad niet toe, maar dat heb ik puur gebruikt om de situatie te schetsen, wie zijn dez mensen, hoe staan ze in het leven etc?

Paasontbijt samen is gebeurd, het gesprek dat daaruit voortkwam was ook prima en ze leken begrip te hebben, maar na een dag is het gewoon weer terug naar het oude. Ik denk niet dat ze gaan veranderen en dat verwacht ik ook niet. Ik ben uiteraard de nieuwkomer die er tussenkwam, ik heb daar niks over te zeggen. Ik zou echter wel gewoon beter met ze om willen kunnen gaan en vooral gewoon samen met mijn vriend bij ze op bezoek willen kunnen gaan of ze uitnodigen zonder dat het uitloopt op elkaar kwetsen en boos maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:46

Maar jou ideale situatie om beter met ze om te gaan is dat de ouders van je vriend veranderen. Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Mensen veranderen meestal niet omdat iemand anders dat fijn zou vinden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:49

geerke schreef:
de manier waarop jij je aan alles ergert spreekt een beetje tegen dat je ook schrijft dat je respect voor ze hebt :+
Je wilt niet tussen je vriend en zijn ouders in gaan staan...dat doe je al :j
Het is jou goed recht om niet met deze mensen om te gaan...laat ze zijn zoals ze zijn,beinvloed je vriend niet,vraag hem niet partij te trekken voor jou.
Gewoon ophouden met je gelijk te willen halen.De meeste mensen die gelijk hebben krijgen het namelijk nooit ;)

Leg uit aan je vriend dat jij afstand neemt en dat hij er maar alleen moet langsgaan.

Zoals ik al zei in het topic, dat zal inderdaad zo overkomen. Het tegendeel is echter waar. Ik heb enorm veel respect voor ze. Het zijn hardwerkende mensen met veel kennis en bovendien hebben ze het goed voor elkaar omdat ze daar zelf hard voor hebben gewerkt. Ik zie daarom ook echt wel waarom ze bij mijn vriend zo hard doordrukken dat hij echt moet zorgen dat hij hard studeert/werkt. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld veel respect voor zijn moeder omdat ze naast ontzettend veel en hard werken ook zeer gezond en bewust met haar lichaam omgaat. Het is gewoon erg frustrerend als je gewoon graag met deze mensen om wil gaan, maar hun gedrag dat een soort van blokkeert.

Ik wil juist het tegenovergestelde bereiken van wat je zegt. Ik wil wél met ze om kunnen gaan en samen met mijn vriend daar over de vloer willen komen of hun uitnodigen voor iets zonder dat het uitloopt op kwetsen en ruzie. Voor mij zullen ze niet gaan veranderen en dat verwacht ik ook echt niet, maar als ik kan veranderen voor hun zodat we in iedergeval af en toe fijn met elkaar kunnen praten/omgaan wil ik dat zeker doen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:53

Anoeska schreef:
Maar jou ideale situatie om beter met ze om te gaan is dat de ouders van je vriend veranderen. Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Mensen veranderen meestal niet omdat iemand anders dat fijn zou vinden.

In mijn ideale situatie hoeven ze niet veranderen. Het zou wel mooi zijn als ze inzien dat hun zoon (en indirect dus ook mij) flink kwetsen. Ik zou mezelf en mijn gedrag ook zeker willen veranderen zodat het voor hun makkelijker is, ik weet alleen niet hoe omdat ze niks lijken aan te nemen van mij/ons welke houding ik ook aanneem.

Het is echt niet de bedoeling dat we beste vrienden worden, maar af en toe samenkomen en dat een positieve ervaring maken inplaats van een negatieve is al een overwinning voor mij. Mijn vriend heeft aangegeven dat hij wel met ze wil blijven omgaan en het liefste heeft dat ik dat ook doe. Dat respecteer ik. Ik zou hem nooit partij laten kiezen. Daarom zou ik graag nog wat willen proberen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:57

Ondanks dat de situatie hier wel anders is herken ik wel wat dingen, afstand nemen is toch het beste, het moeilijkste voor je vriend is dat het toch zijn ouders zijn en hij van ze houdt en hun mening wil respecteren.
Hij moet zich alleen ook realiseren dat hij waarschijnlijk nooit gaat krijgen wat hij van ze verwacht en dat geldt ook voor jou.
Door je verwachting bij te stellen en afstand te nemen is het best goed te doen, niet wat je zou willen, maar dat is alleen maar een droom.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:00

Ik kan me jouw situatie goed voorstellen. Ik heb ook 'lastige' schoonouders en toch een hoop respect voor ze, omdat ik ook goede kanten aan ze zie en ik daar ook al een tijd over de vloer kom. Toch ben ik het niet eens met de manier waarop ze (nog steeds) met mijn vriend omgaan. Wij wonen niet samen, dus ik ben daar vrij vaak en ik kan me echt storen aan hun neerbuigendheid. Ik vind het knap an je vriend dat hij nu inmiddels zijn mond tegen ze open trekt, die van mij doet dat namelijk niet. Hoe ik ermee om ga? Ik bijt op mijn tong en negeer het, net zoals mijn vriend dat doet. Wachtend op de dag dat we een eigen huis hebben en ze bij ons over de vloer komen, en ik dit gedrag in mijn eigen huis dus niet hoef te pikken :)

Je kunt inderdaad mensen niet dwingen om te veranderen, die motivatie moet uit hun zelf komen. Als je het niet trekt zul je inderdaad zelf iets aan je houding moeten veranderen of afstand nemen en je vriend daar zelf de vrije keuze in geven. Verder vind ik trouwens wel dat als ze iets van jou persoonlijk verwachten qua taken dat je hier je grens in aan kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:00

Het klinkt eigenlijk heel stom en rot; maar hier kun jij niks tegen doen. Familie kun je immers niet kiezen. Dit is iets wat je vriend toch echt zelf met zijn familie uit zal moeten spreken, of op een gegeven moment het 'verlies' nemen en tot de conclusie komen dat niet alle families harmonieus met elkaar op kunnen schieten. Dat klinkt makkelijker dan het is; maar nu vreet je enkel jezelf op. Sommige mensen veranderen niet; met of zonder kinderen, dat maakt echt niet uit. Partij kiezen hoef je ook absoluut niet te doen, maar je kunt/mag ook aangeven aan je vriend (jullie zijn immers niet net een week hotel de botel verliefd maar 2 volwassenen in een volwassen relatie) dat jij je niet prettig voelt bij je schoonouders en daarom om ongemak voor iedereen te voorkomen je liever afzijdig houdt. Kan wel een heel verhaal gaan ophangen over eigen ervaringen maar iedere ervaring is toch persoonlijk; ik snap en waardeer jouw initiatief wel om het toch nog te proberen maar soms valt er niks meer te proberen..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:00

zonnebloem18 schreef:
Ondanks dat de situatie hier wel anders is herken ik wel wat dingen, afstand nemen is toch het beste, het moeilijkste voor je vriend is dat het toch zijn ouders zijn en hij van ze houdt en hun mening wil respecteren.
Hij moet zich alleen ook realiseren dat hij waarschijnlijk nooit gaat krijgen wat hij van ze verwacht en dat geldt ook voor jou.
Door je verwachting bij te stellen en afstand te nemen is het best goed te doen, niet wat je zou willen, maar dat is alleen maar een droom.

Dat is inderdaad het moeilijkste, het zijn wel zijn ouders. En juist zij hebben lang een grote rol voor hem gespeeld om dat alles van hen afhankelijk was voor hem. Proberen niets van de negatieve uitspraken aan te trekken is ook moeilijk voor hem omdat het toch van zijn ouders komt. Hij wil toch iets van goedkeuring. Afstand nemen heeft wel geholpen, sinds wij samenwonen is het beter,maar hij wil niet helemaal afstand van ze nemen. Hij wil het liefste toch wel één keer in de zoveel tijd samen zijn en dat respecteer ik. Het loopt tot nu toe alleen steeds op frustratie uit bij beide partijen. Dat is het nare ervan en ik hoop dat ik met tips de omgang misschien makkelijker kan maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:03

Pearlx schreef:
Ik ben uiteraard de nieuwkomer die er tussenkwam, ik heb daar niks over te zeggen. Ik zou echter wel gewoon beter met ze om willen kunnen gaan en vooral gewoon samen met mijn vriend bij ze op bezoek willen kunnen gaan of ze uitnodigen zonder dat het uitloopt op elkaar kwetsen en boos maken.

Heel praktisch: probeer dan de grenzen goed te stellen op een manier die de kans op dergelijke dingen en de impact ervan beperkt. Dat kan zijn door niet te lang en niet te vaak af te spreken - zodat je vriend genoeg weerbaarheid heeft om de opmerkingen van zich af te laten glijden. (Twee paasdagen is dan bv misschien te veel.)
Probeer het bij iets kleins te houden dat leuk is, ipv wat langer dat uitloopt op een probleem. Je kunt dat ook doen door meer op neutraal terrein af te spreken, samen ergens gaan eten, naar de schouwburg of een museum ofzo, etc. Dan deel je wel wat samen, maar de aandacht wordt een beetje afgeleid van de mensen en meer naar iets wat buiten jullie staat.

Als je wel die kant op gaat, dan weet je welke gevolgen dat kan hebben. Daar kun je dus ook al rekening mee houden - vooraf bedenken dat jullie een klus gaan uitvoeren bv, maar ook een duidelijke eindtijd afspreken, en eigen vervoer regelen zodat je je daar ook aan kunt houden. Gewoon elke keer duidelijk maken dat jullie grenzen aangeven en je daaraan houden. Wie weet dringt dat tot ze door, wie weet ook niet, maar daarmee hou je het in elk geval voor julliezelf wel haalbaar.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:07

amandananana schreef:
Ik kan me jouw situatie goed voorstellen. Ik heb ook 'lastige' schoonouders en toch een hoop respect voor ze, omdat ik ook goede kanten aan ze zie en ik daar ook al een tijd over de vloer kom. Toch ben ik het niet eens met de manier waarop ze (nog steeds) met mijn vriend omgaan. Wij wonen niet samen, dus ik ben daar vrij vaak en ik kan me echt storen aan hun neerbuigendheid. Ik vind het knap an je vriend dat hij nu inmiddels zijn mond tegen ze open trekt, die van mij doet dat namelijk niet. Hoe ik ermee om ga? Ik bijt op mijn tong en negeer het, net zoals mijn vriend dat doet. Wachtend op de dag dat we een eigen huis hebben en ze bij ons over de vloer komen, en ik dit gedrag in mijn eigen huis dus niet hoef te pikken :)

Je kunt inderdaad mensen niet dwingen om te veranderen, die motivatie moet uit hun zelf komen. Als je het niet trekt zul je inderdaad zelf iets aan je houding moeten veranderen of afstand nemen en je vriend daar zelf de vrije keuze in geven. Verder vind ik trouwens wel dat als ze iets van jou persoonlijk verwachten qua taken dat je hier je grens in aan kan geven.

Klinkt inderdaad als een gelijke situatie. Ik denk niet dat ze ooit zullen veranderen en dat verwacht ik ook niet. Ik wil wel iets aan mezelf veranderen als dat zou helpen. Tot nu toe hebben meerdere (volwassen) houdingen en methodes alleen niet geholpen. Wie weet komt hier nog een tip van mensen met een soortgelijke situatie. Totaal afstand nemen is iets wat mijn vriend (nog?) niet wil en dat respecteer ik en wil het daarom graag proberen. Mijn grenzen geef ik zeker aan, maar ook dat loopt dan weer uit op onenigheid en ruzie.

Anoniem schreef:
Het klinkt eigenlijk heel stom en rot; maar hier kun jij niks tegen doen. Familie kun je immers niet kiezen. Dit is iets wat je vriend toch echt zelf met zijn familie uit zal moeten spreken, of op een gegeven moment het 'verlies' nemen en tot de conclusie komen dat niet alle families harmonieus met elkaar op kunnen schieten. Dat klinkt makkelijker dan het is; maar nu vreet je enkel jezelf op. Sommige mensen veranderen niet; met of zonder kinderen, dat maakt echt niet uit. Partij kiezen hoef je ook absoluut niet te doen, maar je kunt/mag ook aangeven aan je vriend (jullie zijn immers niet net een week hotel de botel verliefd maar 2 volwassenen in een volwassen relatie) dat jij je niet prettig voelt bij je schoonouders en daarom om ongemak voor iedereen te voorkomen je liever afzijdig houdt. Kan wel een heel verhaal gaan ophangen over eigen ervaringen maar iedere ervaring is toch persoonlijk; ik snap en waardeer jouw initiatief wel om het toch nog te proberen maar soms valt er niks meer te proberen..

Het is vrij moeilijk. Ik ben erg sociaal en wil echt wel met ze om kunnen gaan. Ze hebben ook echt wel goede kanten. Hun gedrag is gewoon erg 'apart' en iedere keer komt er weer een situatie waarin er onenigheid ontstaat of erger. Mijn vriend heeft aangegeven het erg moeilijk te vinden om helemaal afstand te nemen, want dat is toch wel de volgende stap. We komen er al zeer weinig nu. Vandaar dat ik probeer er nog iets aan te doen. Nogmaals, ik snap dat zij nooit meer gaan veranderen en dat verwacht ik ook niet, maar misschien kan ik nog iets aan mezelf veranderen of een methode vinden om ze duidelijk te maken waarom het zo gaat. Want dat lijkt me hier het probleem, onbegrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:10

Maar je vriend hoeft geen volledige afstand te nemen, maar voor jouw rust is het misschien wel beter om zélf in ieder geval wel die afstand te nemen; of inderdaad wat Shadow0 voorstelt; neutraal terrein, kleine uitjes zodat er meer dan genoeg afleiding is en wanneer het uit de hand loopt gaat iedereen naar huis :+

Jezelf veranderen hoef je echt niet te doen; simpelweg omdat je uniek bent net als ieder ander, en het voordeel is; jij moet gelukkig worden met je vriend én met jezelf; niet met je schoonfamilie. Wat ik al zei, klinkt makkelijk en is het ongetwijfeld niet maar op het moment dat je jezelf gaat aanpassen aan je schoonfamilie is het end zoek.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:10

Op het gevaar af dat dit zweverig gaat klinken, maar maak je niet zo druk, let it go!
Sommige mensen leven nu eenmaal alleen voor het geld, de bezittingen (waaronder jouw vriend) en de status.
Jij en je vriend hebben gewoon een andere insteek en kijk op de wereld.
Blijf met ze omgaan, maar leef jullie eigen leven.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:11

Shadow0 schreef:
Pearlx schreef:
Ik ben uiteraard de nieuwkomer die er tussenkwam, ik heb daar niks over te zeggen. Ik zou echter wel gewoon beter met ze om willen kunnen gaan en vooral gewoon samen met mijn vriend bij ze op bezoek willen kunnen gaan of ze uitnodigen zonder dat het uitloopt op elkaar kwetsen en boos maken.

Heel praktisch: probeer dan de grenzen goed te stellen op een manier die de kans op dergelijke dingen en de impact ervan beperkt. Dat kan zijn door niet te lang en niet te vaak af te spreken - zodat je vriend genoeg weerbaarheid heeft om de opmerkingen van zich af te laten glijden. (Twee paasdagen is dan bv misschien te veel.)
Probeer het bij iets kleins te houden dat leuk is, ipv wat langer dat uitloopt op een probleem. Je kunt dat ook doen door meer op neutraal terrein af te spreken, samen ergens gaan eten, naar de schouwburg of een museum ofzo, etc. Dan deel je wel wat samen, maar de aandacht wordt een beetje afgeleid van de mensen en meer naar iets wat buiten jullie staat.

Als je wel die kant op gaat, dan weet je welke gevolgen dat kan hebben. Daar kun je dus ook al rekening mee houden - vooraf bedenken dat jullie een klus gaan uitvoeren bv, maar ook een duidelijke eindtijd afspreken, en eigen vervoer regelen zodat je je daar ook aan kunt houden. Gewoon elke keer duidelijk maken dat jullie grenzen aangeven en je daaraan houden. Wie weet dringt dat tot ze door, wie weet ook niet, maar daarmee hou je het in elk geval voor julliezelf wel haalbaar.

Dat is een goede tip, dat zal ik zeker gaan voorstellen aan mijn vriend. We komen al erg weinig bij elkaar op het moment sinds we samen komen en ik heb juist het idee dat ze daarom als ze hem zien meteen al hun zorgen en aandacht op hem willen afvuren, maar het probleem is dat ze dat op een kwetsende manier doen. Dit lijkt echter niet uit te leggen aan ze. Vandaar dat we twee Paasdagen hadden afgesproken. De eerste dag kunnen we dan allemaal ons hart luchten en dan is er op de tweede dag tijd voor wat meer gezelligheid en neutrale onderwerpen. Zo werkte het echter in de praktijk niet. Na een goed gesprek op eerste paasdag begon alles weer van voor af aan op de tweede. Neutraal terrein is inderdaad een goed voorstel!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:13

Hatsjie schreef:
Op het gevaar af dat dit zweverig gaat klinken, maar maak je niet zo druk, let it go!
Sommige mensen leven nu eenmaal alleen voor het geld, de bezittingen (waaronder jouw vriend) en de status.
Jij en je vriend hebben gewoon een andere insteek en kijk op de wereld.
Blijf met ze omgaan, maar leef jullie eigen leven.

Ik denk dat je dat een beetje verkeerd hebt begrepen uit de OP. Zijn ouders zijn erg gefocust op geld, bezittingen en status. Mijn vriend en ik absoluut niet, wij zitten op één lijn wat dat betreft.

Zijn ouders verwijten hem wel dat hij niet dezelfde instelling heeft als hen.
Laatst bijgewerkt door Pearlx op 08-04-15 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:14

Ik denk dat Hatsjie bedoelt dat jouw vriend 'onder' de bezittingen van je schoonouders 'valt' zegmaar. ;)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:18

De ouders van mijn vriend zijn ook erg gefocust op sparen, prestaties, en wat andere mensen van ze denken. Als ze met mij over school, werk, cijfers, sparen (jep ze bemoeien zich wel eens met wat ik uitgeef) vertel ik wat ik wil vertellen en als ik het te ver vind gaan laat ik dat merken. Zij bepalen niet of ik hard genoeg werk, hard genoeg naar werk zoek, per maand genoeg geld opzij zet. En als zij mij een commando geven zoals: 'pak eens een handdoek voor in de wc' dan maak ik er een grapje van en zeg ik 'natuurlijk, omdat je het zo lief vraagt.' Zij zijn het gewend om zo met elkaar om te gaan, ik niet, en door zo te reageren zet je ze zonder onaardig te zijn op hun plek.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:24

amandananana schreef:
De ouders van mijn vriend zijn ook erg gefocust op sparen, prestaties, en wat andere mensen van ze denken. Als ze met mij over school, werk, cijfers, sparen (jep ze bemoeien zich wel eens met wat ik uitgeef) vertel ik wat ik wil vertellen en als ik het te ver vind gaan laat ik dat merken. Zij bepalen niet of ik hard genoeg werk, hard genoeg naar werk zoek, per maand genoeg geld opzij zet. En als zij mij een commando geven zoals: 'pak eens een handdoek voor in de wc' dan maak ik er een grapje van en zeg ik 'natuurlijk, omdat je het zo lief vraagt.' Zij zijn het gewend om zo met elkaar om te gaan, ik niet, en door zo te reageren zet je ze zonder onaardig te zijn op hun plek.

Heel herkenbaar, hier verwachten ze bijna van ons dat we alles qua opleiding en financieeen met ze delen. Ik geef echter wel mijn grens aan. Reputatie bij andere mensen is ook heel belangrijk. Tegen anderen is het "Hij heeft een baan bij *bedrijf*" en dan alle postieve kanten en hoe goed dat wel niet is. Tegen hem echter altijd "Zoek een andere baan, wat een rotbedrijf, je verdient niet genoeg" etc.