Buurkatten in je moestuin...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Buurkatten in je moestuin...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 09:57

Topictitel zegt misschien al genoeg -O-

Tegen buurkatten op doortocht heb ik vanzelfsprekend niets, maar de katten die mijn tuin als kattenbak gebruiken, die vind ik toch wat minder. Er loopt bij ons in de buurt minimaal 1 kat rond (ik verdenk een grote rode ongecastreerde kater) die graag in de tuin poept en dat ook graag goed zicht- en ruikbaar laat liggen. Hij is er trots op zullen we maar zeggen :\

Op m'n grasveld vind ik vervelend, maar is nog wel op te ruimen. In de moestuin vind ik het echt ronduit irritant: smerig en zonde van het jonge spul dat er groeit. (ik weet dat plantjes goed gaan groeien van allerlei vormen van poep, maar ik hou het toch graag bij de plantaardige poep van koeien en paarden, daarnaast heb je bij katten kans op toxoplasmose-besmetting. Wortels en sperciebonen kook je nog, maar sla.... Dat eet ik echt niet meer als er een kat op gesch*ten heeft... :r ).

Wat moet ik hier aan doen? Ik heb geen idee van wie die katten allemaal zijn, dus baasje erop aanspreken is lastig (daarnaast: wat kan die doen??). Koffiedik heb ik al geprobeerd, werkt maar matig. Je hebt wel heel veel koffiedik nodig vrees ik :9k Peper gestrooid, heeft ook niet geholpen. Water spuiten is lastig, want die beesten doen niets als ik in de buurt ben en de moestuin ligt niet direct in mijn zicht vanuit huis, dus ik kan ze niet "bespieden". En de grond lekker dicht laten groeien... tja, het is een moestuin. Dat is nou eenmaal grote delen van het jaar niet zo dicht begroeid. Sterker nog: vaak liggen stukken klaar om te zaaien of te planten en zijn dan juist zo heerlijk zacht en rul en dus geweldig als kattenbak ;(

Wie kent dit probleem en heeft de ultieme tip??

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:59

Wat stokjes in de grond steken en er een net overheen spannen?
Als ze echt willen kunnen ze dit wel slopen, maar dat is toch wel veel moeite :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:00

Kan je je moestuin niet afschermen? Ik had er gaad overheen dan kunnen de katten er niet in.
anders zijn er ook nog ultrasone apparaatjes die katten wegjagen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Buurkatten in je moestuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:04

Een sproeier met beweging sensor? En minder high tech, een net spannen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:09

Wellicht eerst proberen om er een gaas langsheen te spannen? Kijken of dat afdoende is? En anders inderdaad een gaasconstructie die er ook overheen gaat. Ik zou het dan als een opklappende deksel maken, met een houten frame voor gemakkelijk gebruik.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:11

Vervelend, misschien een zo'n beeld van een hond die gaat blaffen als er beweging komt haha..
Denk toch dat je voor een netje moet gaan. Hier zitten ze er ook vaak in, echt vervelend, zelfs onze eigen kat >;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:11

Een emmer water, niet te voorzichtig of ietsje heftiger: tuinslang erop zetten. Als je die kat twee keer grofstoffelijk zeiknat spuit is de kans klein dat ie nog terug komt.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:15

Je kan bijvoorbeeld saté prikkers in de grond steken op het padje dat hij graag loopt of je legt er aluminium folie neer. Dat vinden ze naar om over te lopen. En bij het tuincentrum verkopen ze kattenkruid, dat vinden katten stinken en dan blijven ze ook weg. Als het droog is, zou je ook nog "Mispoes" op je tuinhek kunnen sprayen, dat vinden ze ook smerig. Dit kan je bij de dierenspeciaalzaak kopen. Succes!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:16

Cacao doppen schijnen ze een hekel aan te hebben, zijn scherp en prikken in je voetzooltjes....
Een daarnaast ''stinken'' ze ook nog eens.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:17

Stroomdraadje(s) eromheen? Op kathoogte en kat-springhoogte?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:19

Ik strooi tegenwoordig korrels tegen katten en dat lijkt goed te helpen. Het is ecologisch en ruikt naar knoflook. Weet niet of het geschikt is voor de moestuin maar daar moet met wat googlen wel achter te komen zijn denk ik.

Nu de zomer er aan komt ga ik ook cacaodoppen strooien. Hopelijk blijven die 'schijt'-beesten ( :D ) weg. Mijn tuin stonk gewoon naar kattenbak... :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:25

Cacaodoppen is een goede bodembemesting

Er is stinkend spul waar katten een hekel aan hebben oa kattenschrik
Maar als je hoopjes vindt in je gras en tuin lijkt een hond me waarschijnlijker..
Katten begraven het eigenlijk altijd

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:27

Een sproeier met bewegingssensor :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:32

Afrikaantjes (de plantjes) tussen de groenten zetten.
Ook goed tegen aaltjes in de grond. Misschien niet de meest hippe plantjes, maar schijnt wel te werken!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:34

[***] schreef:
Cacaodoppen is een goede bodembemesting

Er is stinkend spul waar katten een hekel aan hebben oa kattenschrik
Maar als je hoopjes vindt in je gras en tuin lijkt een hond me waarschijnlijker..
Katten begraven het eigenlijk altijd

Geloof me ook katten doen dit.
Bij mijn ouders was de oplossingen hond.. Beest paar keer erachter aan laten jagen ook zodra ze de tuin uit waren flink stuk erachter aan gegaan Aan de flex riem.hrn geen kat maar gezien.
ik maak me altijd zo boos om zulke topics omdat andere hun poezen knuffel rot kat buiten moeten hebben moeten wij er maar last van hebben ?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:37

turtlelito schreef:
Afrikaantjes (de plantjes) tussen de groenten zetten.
Ook goed tegen aaltjes in de grond. Misschien niet de meest hippe plantjes, maar schijnt wel te werken!

Oh dat is nog een leuke tip. Als ik toch cacaodoppen ga halen kan ik ook wel wat afrikaantjes meenemen. Staat ook nog gezellig. :j

Overigens namen de katten in mijn tuin niet de moeite om hun stront te begraven. :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:38

Ik had een k*t kater in mijn achtertuin en zelfs binnen. Mijn twee poezen totaal over de zeik. Zeker ivm komende (hele kleine) kipjes wilde ik dat stomme sproeiende beest (want ook dat) niet meer in de tuin.

Ik wist waar hij vandaan kwam, en hoe hij via het dakje van mijn schuur in de tuin sprong. Dus ik heb een paar tientjes geinvesteerd en dit aangeschaft:

http://www.steenmarterverjagen.nl/steen ... steem.html

En het werkt! Beest niet meer gezien en zelfs mijn eigen poes gaat niet meer via die weg de tuin uit. Ik heb geen adapter erbij genomen maar alleen batterijen. Hij doet het al weken. Regen, vrieskou, wind, het ding blijft werken!

Je hebt verschillende standen, op stand 1 is het alleen voor katten dus dieren in de omgeving hebben er geen last van.
De katten binnen hadden er geen last van, als het aansprong (daar was ik wel een beetje bang voor)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:39

@[***]: Het zijn toch echt kattendrollen! Er bestaan echt katten die in het kattenhandboek het hoofdstuk "hoe doet een kat zijn behoefte" hebben overgeslagen en die helemaal niet aan begraven doen. Of die er erg onhandig in zijn.

@Mareintje: Dat vind ik nog wel een goede. Misschien moet ik maar eens gaan puzzelen met een constructie van sateprikkers, folie en draadjes. Daar hebben de plantjes geen last van, maar voor zo'n hindernisbaan is vast geen fijne kattenbak meer.

@Amaris: Fijn dat zo'n apparaatje werkt bij jou! Ik hoor er zulke verschillende verhalen over... Misschien moet ik het toch eens overwegen. Maar eerst maar eens knutselen ;-)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:50

Katten begraven drollen alleen in hun eigen gebied, aan de rand daarvan laten ze ze gerust liggen om aan te geven dat het vanaf dat punt van hen is. Ik heb katten op tegels en kunstgras zien poepen in een drukbevolkte wijk met veel katten, dus het is helaas geen raar gedrag. Ik zou ook voor die bewegingssensor met water gaan, normaal is dat bedoeld voor reigers volgens mij maar voor de meeste (niet alle) katten zal het prima werken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:01

Yessy schreef:
Katten begraven drollen alleen in hun eigen gebied, aan de rand daarvan laten ze ze gerust liggen om aan te geven dat het vanaf dat punt van hen is. Ik heb katten op tegels en kunstgras zien poepen in een drukbevolkte wijk met veel katten, dus het is helaas geen raar gedrag. Ik zou ook voor die bewegingssensor met water gaan, normaal is dat bedoeld voor reigers volgens mij maar voor de meeste (niet alle) katten zal het prima werken!

Niet alle katten zullen onder de indruk zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=0iXHim3ToQ4

:D :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:07

Ik gebruik sinds kort zelf ook kattenschrik in mijn zijtuin.
Mijn moestuin achter blijft goed!
Maar mijn zij tuintje met de grote conniveer? Nou.. werkelijkwaar, ik kan het dubbele aan stront weghalen, van hoeveel dagen er in een week zitten.
Het toppunt was 17 in een maand tijd.

Ik heb nu kattenschrik van de action, en dit bevalt tot nu toch nog prima.
Er is echter 1, die geurenblind is, want ik heb nu 1 poepje in de tuin. (ipv, rustig 2 a 3 op een dag)

Ik hou van katten, echt waar... MAAR niet in mijn tuin!!!
Rotbeesten die mij de tulpenbollen er uit plukken en er lekker in lopen te poepen!!

Wat dat betreft, mag de staat dáár ook wel maatregelen voor treffen.
Een hond moet achter een hek, of aan een riem.
Maar een kat loopt en schijt waar hij maar wil.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:07

naar de dierentuin en vragen of je een emmertje zaagsel e.d. mag van de leeuw. (of te wel leeuwen-pis)
Ik kan je verzekeren als je dit rondom je tuin strooit dat ze met een enorme boog uit de buurt blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:51

Ow bah wat smerig.
Een hond nemen? :D
Of inderdaad een keer een flinke bak water erover, of met veel kabaal wegjagen.
Misschien draadjes rondom spannen die als hij ze aanraakt zorgen dat er kabaal komt?
Of gewoon een net spannen, je wilt tenslotte ook geen vogels bij je sla ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:58

Ik heb gaas rondom mijn moestuin. Gewoon goedkoop grootmazig kippengaas. Niet alleen tegen katten, maar ook tegen konijnen en vogels. Vorig jaar heeft een duif al mijn jonge spitskooltjes opgegeten :=

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:02

Ik zit met hetzelfde probleem lijkt wel of alle katten uit de buurt mijn tuin als kattenbak gebruiken -O- . Gister een gaas constructie gemaakt op een stuk van mijn moestuin. Neem regelmatig koffie prut mee van werk maar kan blijven strooien. Stuur mijn hond naar buiten als ik er een zie maar na 10min komen ze gewoon weer terug.