Het moet en gaat nu toch echt gebeuren, E rijbewijs..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Het moet en gaat nu toch echt gebeuren, E rijbewijs..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 10:29

Hoi Hoi,

Velen zullen denken; ach wat stel je je aan! Dat haal je toch zo even?
En dat het allemaal niet zo veel voorstelt enzo..

Nu ben ik ook niet bang voor het rijden met de aanhanger / trailer. Daar heb ik eigenlijk helemaal zin in!
Echter ben ik doodsbenauwd voor de lessen en het examen zelf....

Ik kan er heel slecht tegen als ik op de vingers gekeken word en het halen van mijn B rijbewijs is 1 groot fiasco geweest. Was echt niet leuk... -O- Ik ben dus bang dat het nu weer zo'n fiasco gaat worden en het weer heel erg veel geld gaat kosten en ik nog meer examenvrees ontwikkel.

Toen ik voor mijn B rijbewijs ging had ik aan het begin de totaal verkeerde instructeur, niet dat het geen goede instructeur zou zijn, maar voor mij was het gewoon de verkeerde. Hij was best wel heel erg aanwezig, druk en als je iets al een paar keer goed had gedaan en het ging dan perrongelijk verkeerd werd ie gewoon boos op je. De eerste 3 keer dat ik op ging voor het examen was dan ook met deze instructeur. Na de eerste keer werd ie boos door een dom gemaakte fout, dit gaf me dus absoluut geen vertrouwen voor de tweede keer. Ik werd steeds banger en banger dat ik fouten maakte waardoor ik gewoon niet kon ontspannen. Achteraf kreeg ik toen dus al echt last van examenvrees. Goed, toen kreeg ik uiteindelijk een andere instructeur waarbij het wel een stuk beter ging. Die rustig was en bleef en bovenal enorm geduldig was! Na de 4e keer afrijden analiseerden we gewoon rustig waar het mis was gegaan en vooral ook hoe dat kwam. Want rijden kon ik wel, in de lessen viel er niet heel veel meer te leren het was vooral een kwestie van kilometers maken. :Y) Waarom ging het dan toch mis tijdens het afrijden? De 5e keer heb ik hem eindelijk gehaald en ik heb me een beetje zitten aanstellen. Auto langs de weg stil gezet en gezegd dat ik het niet meer kon, het te veel werd, ik allemaal fouten maakten en gek werd van mezelf. Enigzins werd ik ook gek van me zelf want had geen flauw idee of het goed ging of dat het weer een flop ging worden. We hebben even stil gestaan, examinator heeft me moed in gesproken en ik kon even weer ontspannen en toen zijn we verder gereden. En ik heb hem toen ook gehaald. *\o/*

Grappige is dat ik nu (door de velen lessen) makkelijk in kan parkeren, wat misschien in mijn voordeel kan werken met het E rijbewijs. Ook heb ik inmiddels al een aantal jaar mijn rijbewijs zonder brokken gemaakt te hebben en heb ik in verschillende auto's gereden. Naast kleine koek blikjes ook grotere en zwaardere auto's die ook prima een trailer mogen trekken.

Maar goed, al een tijdje tob ik er mee dat ik er toch maar eens voor moet gaan. Al eens een proefles gehad maar klapte daarna helemaal dicht, ik had zo'n vrees om er voor te gaan dat ik alles maar afgeblazen heb. Nu roep ik al een maand dat het er ECHT eens van moet gaan komen en elke dag denk ik; " Ja ik ga vandaag bellen voor een afspraak". Volgende dag is er nog niks gebeld en ondertussen zijn we bijna een maand verder. Dat ik de hulp van mijn vriend maar heb ingeschakeld, onder het mom van; help me ff met het voor het blok zetten (en stukje morele steun). Dat heeft ie gedaan, afspraak staat. :oo

Volgende week heb ik een 'eerste' les en het is al duidelijk dat ik eerst een paar 'losse' lessen wil om de instructeur te leren kennen en om goed te kijken hoe ik het oppak voor we voor de avond + ochtend en dan 's middags op gaan voor het examen. Om iets meer tijd te hebben om mezelf ook rustig voor te bereiden zeg maar. Ben bang dat de vele informatie en prikkels me op dat moment dan even te veel word en de zenuwen te veel de kop op steken en ik bang word dat ik het toch allemaal niet kan en dan domme fouten ga maken. Vertrouwen krijgen in mezelf is het belangrijkste...

Waarom dit topic? Omdat ik mijn verhaal kwijt moest :Y)
En misschien kunnen anderen hun ervaring ook delen of mij gewoon wat moed inspreken. :P
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 07-04-15 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

cariena1

Re: Het moet en gaat nu toch echt gebeuren, E rijbewijs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:33

heb het zelfde net 3 losse lessen gehad en nu mag ik aanvragen ga wel voor 1 dags cursus en daarvoor nog wat losse lessen om t allemaal te snappen heb moeite met bocht achteruit draai niet genoeg in en weet niet wanneer t stuur weer recht staat )

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:37

Hey Marinke,

Lastig is dat als je het idee hebt van te voren dat de spanning te hoog gaat worden (het is trouwens vrees ipv frees ;-) ).

Het rijden kan je wel, heb je vaak genoeg in verschillende auto's gezien.
Is het een idee om op een parkeerplaats oid met JP te oefenen met een trailer er achter of zie je dat niet zitten?
Gewoon voor je eigen gevoel, of laat je dat liever aan de lessen over.

Het komt vast goed! Je kan het wel, daar ben ik van overtuigd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 10:42

Ja dat wil ik inderdaad ook Cariena! Een aantal losse lessen en dan die 1 dags cursus met daarna het examen. :)

Hoe gaat het tot nu toe bij jou? :)
Voor mij is het heel belangrijk om rust en overzicht te bewaren geloof ik, als de zenuwen de kop op steken wil het daar mis gaan. Dan ga ik te veel te snel doen zeg maar. Misschien bang omdat het niet snel genoeg gaat en als het langer duurt dat dan niet goed is want dan gaat het niet soepel genoeg ofzo. Ik weet het niet..

Die bijzondere verrichtingen zijn natuurlijk ook best wel lastig, kijk maar eens hoe vaak mensen met een E rijbewijs soms nog aan het steken zijn en dan mag je op examen maar 1 keer opnieuw steken. :=

Marlies dat stelde Jp inderdaad ook voor! Op eigen erf zegt ie ook wel eens; "Zet jij de trailer even terug?"
Maar liever eerst even een lesje of twee en dan pas op eigen erf zelf oefenen met dat soort dingetjes. :j
Iedereen zegt dat ik het ook wel kan, maar oh die zenuwen dan weer he. En volgens mij mag ik zelfs met onze huidige trailer i.c.m. Jp's auto gewoon met B rijbewijs rijden, maar ik wil zelf gewoon het E rijbewijs ook hebben zodat je gewoon goed zit en er alleen op hoeft te letten of de auto de aanhanger wel mag trekken.

Hihi en thanks voor de correctie, twijfelde al.. :P

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:48

Ik herken die angst. Heb hem zelf in februari gehad en ben letterlijk huilend van angst het examen in gegaan, ondanks dat ik prima wist hoe ik met zo'n ding moest omgaan. Maaaarrrr... wel gehaald en er erg blij mee.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:50

Ik heb 2x les gehad en ben toen afgereden. Heb 5 uur gereden. Ik vond het examen zo erg mee vallen!! Ze letten veel minder op hoe je rijd maar meer op wat je met de kar doet :D Gewoon tijdens de les goed oefenen hoe je achteruit moet rijden en dan komt het helemaal goed. De examinator stapt ook uit bij het achteruit rijden dus dan kun je lekker tegen jezelf gaan praten haha :9

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:03

Ik herken het wel hoor! Ik wil ook graag mijn E rijbewijs gaan halen, maar durf het niet zo goed. Ik heb met het gewone examen een faalangst examen gedaan, dat was echt heel erg fijn. Had een hele fijne rustige examinator, als ik even in de stress schoot gingen we even stil staan en praten totdat ik weer rustig was en gingen we weer verder. Ik denk dat ik ook vaker wat lessen wil en niet alles op 1 dag doen. Als ik ga oefenen met vriend denk ik niet dat het daar beter van wordt, vaak krijgen we dan ruzie. Heb al wel eerder met hem achteruit rijden en inparkeren geoefend met een grotere auto, dat kan ik nu wel veel beter. Dus misschien toch maar doen.
Ik weet niet of er voor het E rijbewijs ook een faalangst examen bestaat..? Is wel het proberen waard vind ik.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:14

Gelukkig zijn er meer die de angst herkennen! En fijn om te lezen dat het bij jou goed is gekomen LovingTweety!

Oh als dat echt zo is Esther43 dan is dat wel fijn ja! Dan horen ze het getwijfel hopelijk niet.. :')

Ik ga denk ik ook maar vragen of het mogelijk is om zo'n faalangst examen te doen san4nie en mocht dat niet zo zijn dan gewoon van te voren duidelijk aangeven bij examinator dat er behoorlijke examenvrees is.. Hopelijk dat er nog wel enigzins rekening mee gehouden word dan. :) Ga jij binnenkort ook voor je E of wacht je nog even? :)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:23

Wat jammer dat je eigenlijk door een verkeerde instructeur zo'n vrees hebt gekregen voor het afrijden! Ik heb ook twee verschillende instructeurs gehad, de eerste was gewoon niet goed en ongeduldig. De tweede was een wereld van verschil: ik kreeg zin om te gaan lessen, hij was geduldig en legde alles desnoods 10x uit.
Zorg er dus voor dat je een instructeur vindt waar jij je prettig bij voelt. Verder kun je inderdaad aangeven dat je faalangst hebt en dan een speciaal examen doen.

Ik hoop dat je snel een fijne instructeur vindt die jou het vertrouwen geeft dat je het ook kan!

RonaldV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:13

Zo weinig lessen voor je E? Hm, dan moet ik er ook maar eens achteraan gaan. Ik heb me er nooit in verdiept, omdat ik altijd aannam dat je weer een hele batterij oefeningen (met bijbehorende kosten) moest gaan doen. Maar voor zo weinig lessen is het eigenlijk onzinnig om het niet te doen. Je hebt er meer gemak van als je die E er ook bij hebt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:20

Ik heb mijn E rijbewijs bijna 10 jaar nu. Maar ik heb gewoon een dagcursus gedaan. Van 8 tot 14 gereden en toen examen. En daarvoor eigenlijk nooit met aanhanger gereden. Was wel gewend om grote auto's te rijden dus daar hoefde ik niet aan te wennen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:20

Ja je E halen is in NL maar een dagcursus. Ze gaan er van uit dat je gewoon kunt rijden, enigste is dat je een aantal bijzondere verrichtingen moet kunnen, aan en afkoppelen en een aantal theoretische vragen moet kunnen beantwoorden. Stelt eigenlijk geen drol voor, kosten om en nabij de 500 euro (hier in de regio tenminste).

Daarom wil ik hem ook toch gewoon halen, je hebt er gewoon gemak van.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:23

ik herken het hoor :D Ooit (volgens mij praten we echt over paar jaar geleden) ook aangemeld in een topic van mensen die van plan waren hun E te halen. En ja ik was echt van plan om ECHT die stap nu een keer te gaan zetten :') Denk dat iedereen uit dat topic ondertussen zijn E heeft, maar ik nog niet :=

Maar mijn rijbewijs is ernstig aan vervanging toe, èn loopt volgend jaar af. Dus dit jaar moet ik het gewoon echt doen :r

RonaldV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:27

ladypaard schreef:
ik herken het hoor :D Ooit (volgens mij praten we echt over paar jaar geleden) ook aangemeld in een topic van mensen die van plan waren hun E te halen. En ja ik was echt van plan om ECHT die stap nu een keer te gaan zetten :') Denk dat iedereen uit dat topic ondertussen zijn E heeft, maar ik nog niet :=

Maar mijn rijbewijs is ernstig aan vervanging toe, èn loopt volgend jaar af. Dus dit jaar moet ik het gewoon echt doen :r

Oh, ik heb net twee jaar (of zo) mijn creditcard binnen (ik ben nog van het oude roze papiertje) dus heb ik nog alle tijd. Zijn er bij ons (Hwk) eigenlijk nog rijscholen waar dat kan, je E halen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:30

In eerste instantie zou ik zeggen, stel je niet zo aan (en dat ff niet op gemene toon). Je weet immers dat je het kan, anders mag je geen examen doen. Ze laten je niet als de eerste de beste idioot de weg op (hoewel ik daar van sommige chauffeurs mijn twijfels bij heb). Je hebt misschien wat langer de tijd nodig om je voor te bereiden, maar uiteindelijk kan het best gezellig zijn met een examinator en is het voorbij voordat je het weet. Ik kan er ook heel slecht tegen wanneer iemand op mijn vingers kijkt en was ook best zenuwachtig voor mijn examen. Maar een toffe examinator die me heerlijk aan de praat heeft gehouden doet heel wat. Gewoon een dikke trap onder je bips en je hebt hem gewoon binnen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:31

E kent helaas geen faalangst examen.. Ik hik er zelf ook daarom nog een beetje tegen aan.. Maargoed ik rij al een jaar rond met de trailer kan ook prima achteruit rijden (mag op B mijn combi) heb recent een aanhangertraining gedaan wat prima ging en instructeurs ook zeiden joh die haal je met gemak. Maar toch knaagt het ergens :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:34

RonaldV schreef:
ladypaard schreef:

Oh, ik heb net twee jaar (of zo) mijn creditcard binnen (ik ben nog van het oude roze papiertje) dus heb ik nog alle tijd. Zijn er bij ons (Hwk) eigenlijk nog rijscholen waar dat kan, je E halen?

Ik heb dus nog echt een papiertje :') Dus TIJHHHHHHD!!!! }:0

De "beste" hier in de omgeving is Lobbezooi (zoiets) in Ermelo (volgens buurman -rijinstructeur)
Alleen zij hebben geen eigen kar, dus moeten ze die huren. Daardoor doen ze alleen halve dagen (4/5 uur). En dat is voor mij echt veel te veel achter elkaar. -O-

Op die site van hun kun je ook de cijfers/procenten bekijken van de examens, ook van de E. Daar zie je dan ook meteen andere rijscholen die E aanbieden ;)
Kom alleen even niet op de naam die mijn buurman toen vervolgens noemde... :7
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 07-04-15 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:34

Ik heb ook 5 lessen gehad, mag in mei afrijden. Heb nu nog 1 les staan en en 1 uur voor het examen. Ik heb ook idd wat moeite met het insturen. Stuur niet genoeg en niet snel genoeg. Vooruit rijden en deelnemen aan het verkeer is geen probleem ...... succes iedereen.

JSML

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:07

Ik herken je verhaal en ik hik er zelf ook tegen aan. Ik ben pas de 4e keer geslaagd voor mijn B en denk dat ik voor mijn E ook maar een paar extra lessen ga plannen.
Misschien wel slim om eerst paar keer in de auto van mijn ouders te rijden, die is wat groter dan die van mij. En stel dat ik in de toekomst met trailer wil gaan rijden zal ik toch hun auto moeten lenen want die van mij mag en kan niets trekken.

RonaldV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:46

ladypaard schreef:
Ik heb dus nog echt een papiertje :') Dus TIJHHHHHHD!!!! }:0

De "beste" hier in de omgeving is Lobbezooi (zoiets) in Ermelo (volgens buurman -rijinstructeur)
Alleen zij hebben geen eigen kar, dus moeten ze die huren. Daardoor doen ze alleen halve dagen (4/5 uur). En dat is voor mij echt veel te veel achter elkaar. -O-

Op die site van hun kun je ook de cijfers/procenten bekijken van de examens, ook van de E. Daar zie je dan ook meteen andere rijscholen die E aanbieden ;)
Kom alleen even niet op de naam die mijn buurman toen vervolgens noemde... :7

Lobbezoo zit in Ermelo vlak bij het zwembad. Bestaat nog uit de vorige eeuw, dus da's wel een gunstig voorteken. :) Even op hun site bladeren inderdaad, goeie tip!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:56

TAO -> PP

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:09

Dat je iig een afspraak hebt is al superstoer! Succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:15

Ik zit met hetzelfde probleem, maar voor België. Hier ben je niet eens verplicht te gaan lessen, dus zou het perfect met mijn pa of ma ernaast kunnen doen. Maar ik weet nu al dat ik de eerste keer volledig over de rooie ga gaan.

Heb men B 7 keer gedaan, ben de eerste 6 keer in paniekaanvallen gegaan, huilbuien tijdens het rijden, en heb dan de 7de keer maar een kalmeerpilletje gepakt en was vanzelf geslaagd. Misschien moet ik dat laatste ook gewoon bij mijn E doen.

Ik rij ondertussen al met trailer rond (B combi), en het gaat allemaal zeer goed, dus waarom zou ik schrik moeten hebben..

RonaldV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:21

Vanwaar al die paniek? Ben je bang dat iedereen je een domoor zal vinden als je niet slaagt? Ben je bang dat de examinator je een hand afhakt als je niet slaagt? Heb je dit ook als je een ander soort examen of test moet afleggen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:25

Het is bij mij inderdaad het evt falen en wat andere ervan vinden denk ik.. Op mijn werk krijgen we ook simpele aangekondigde en onaangekondigde 'testen', of je alles wel doet zoals het hoort. De meesten vinden de aangekondigde fijn, dan weten ze dat het goed moet gebeuren en kunnen ze hier rekening mee houden. Doe mij echter maar de onaangekondigde, dan weet ik tenminste niet dat er op mijn vingers gekeken word.