Graag meekijkend oog gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Graag meekijkend oog gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 22:39

Hallo,

Ik ben van plan mijn eerste eigen paard te kopen..

Ik heb een 38 uur baan. waar ik winkeltijden werk.
Ben nu 20 jaar oud en verdien minimaal 850

Is er iemand die even met mijn financien mee wilt kijken of kan ik deze zo hierop zetten ?

Duhelo

Re: Graag meekijkend oog gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:58

Hk -> lzp

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:00

Wat zijn je uitgaven? Wat betaal je aan huur/hypotheek? Boodschappen? Zorgverzekering? Zet die eens voor jezelf op een rijtje. Spaarpot?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:30

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:31

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:23

Ik hou over per maand 570 euro. ( ik verdien minimaal 850, heb nu loonsverhoging waardoor ik meer verdienen kan, als ik 21.000 moet verkopen en ik verkoop 31.000 krijg ik van 10.000 euro 5%. wat doet best lekker is. maar dit zal dus per maand verschillen daarom dat ik mijn minimum loon pak )

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:31

Hoe kun je 850 verdienen en 570 overhouden? :o?

Oh, wacht. Niet gedacht aan eventueel nog thuis wonen. :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:32

Hoe groot is de kans dat je vaste lasten binnen nu en 5 jaar (flink) omhoog gaan? En hoe groot is de kans dat je salaris ongeveer evenredig mee zal stijgen?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:34

Die zijn best hoog. Ik ben van plan pas uit huis te gaan als mijn vriend beter is ( ziek ).
Mijn salaris zal zeker mee stijgen. Heb net mijn rijbewijs gekregen. Als ik deze haal kan ik meer gaan werken. ( ik werk op een bedrijf waar maar 1 iemand de baas is, klein winkeltje en ik doe er bijna alles )

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:39

Als ik eerlijk ben zou ik op dit punt van je leven geen paard aanschaffen.
Als je uit huis gaat komt er zo'n bende aan vaste lasten en verplichtingen op je af dat ik je adviseer daar eerst je weg in zien te vinden en dan verder kijken.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:41

Uit huis gaan kan nog wel 3 jaar duren. Op een gegeven moment als mijn vriend genezen is zal er ook een zakcentje bij gaan zitten.

Het punt is dat het paard wat ik wil kopen ook het enige paard is wat ik wil. Wou nooit een eigen paard alleen toen dit paard te koop werd aangeboden moest en zou ik hem hebben.. zelfs andere hobbys weggedaan ervoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:17

ik sluit mij bij Roosch aan..

want blijkbaar ben jij emotioneel behoorlijk gekoppeld aan dit dier..
met je huidige inkomen, zou je met moeite zelfstandig kunnen wonen, laat staan een paard erbij houden.

20 jaar, waarvan 2.5 jaar een relatie en pas over 3 jaar samen gaan wonen. In die periode kan nog heel heel heel veel veranderen, immers de periode is langer dan dat jullie nu samen zijn..

En het kan zijn dat je ouders op een gegeven moment liever zien dat je kostgeld betaalt, dan dat je je geld wegbrengt naar een paard (daar moet je ook rekening mee houden).

Immers je werkt, net als zij.. blijft het dan fair dat met 3 volwassenen die werken, slechts 2 alle vaste lasten dragen (en dus minder 'overhouden' voor de leuke dingen in het leven), terwijl de derde feitelijk de leuke dingen in het leven eerst financiert.. ook al is dat nu niet van toepassing, het is wel iets dat je mee moet laten wegen.. want drie jaar is een lange tijd om een volwassen (niet of weinig bijdragend) kind in huis te hebben die eigenlijk al een eigen leven opbouwt naast het thuiswonen..

Daarnaast, juist dat emotionele 'het is het enige paard dat ik wil' baart mij een beetje zorgen. Immers wat als nu over drie jaar (of eerder blijkt) dat het financieel niet gaat, hoe ga je dan daarmee om? want dan zal ze misschien toch weg moeten..

verder dan dit kan ik je niet echt helpen met je gedachten te ordenen denk ik.. hopelijk heb je er iets aan en heel veel succes en wijsheid bij het vormen van je besluit.. en eventueel heel veel plezier met je paardje

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:23

Ik ga mee met bovenstaande reacties. Je zegt misschien pas over drie jaar uit huis te gaan, maar dan leeft je paard als het goed is nog. Dan krijg je ineens behoorlijk hoge vaste lasten zoals huur erbij.
Er zijn gelukkig heel erg veel leuke paarden te koop. Ook over een aantal jaar als je financieel stabiel bent. Ik denk dat het dan meer geoorloofd is om een paard aan te schaffen dan nu, op dit punt in je leven.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:30

Ik ga er niet in mee. Op dit moment houdt je genoeg over en zelfs zoveel dat je nog wel een spaarpotje kunt aanleggen voor onverwachte kosten.
Wat de toekomst je brengt weet niemand en als we daar allemaal rekening mee zouden houden zou er niemand een paard kunnen kopen.
Ik heb zelf in een situatie gezeten dat de bergen tot in de hemel groeiden. Het kon niet op en een paard paste prima in het plaatje, zelfs een tweede, derde en vierde. Alles kwam prima uit. Totdat....... De wereld op z'n kop stond en alles even volledig veranderde. Toen moest ik alles te koop zetten.....
Gelukkig liep het wederom weer heel anders en heb ik het gered om m'n paarden aan te houden. Maar hoe goed dat je je ook voorbereidt, hoe goed je er nu ook voorstaat, je kunt niet in de toekomst kijken.
Als je wilt dat ik meer mee kijk naar de financiën dan wil ik dat best doen via pb.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:49

xleandros..
natuurlijk kan er altijd iets gebeuren waardoor je financiële situatie veranderd.
bij TS zal er binnen 3 jaar een verandering optreden.

voor zover ik begrijp draagt ze nu zelf geen enkele vorm van vaste lasten behalve persoonlijke lasten misschien. de kans is dus ook nog eens aanwezig dat ze een vorm van lasten erbij gaat krijgen.

Dat wil niet zeggen dat een paard aanschaffen niet kan.. dat zeker niet.. alleen ze zit nu in een periode van tijdelijke stabiliteit die zeker nog veranderd.. ten goede dat kan, maar zeker is dat de lasten flink gaan stijgen en onzeker is of haar inkomen in dezelfde mate mee gaan stijgen.

vandaar de reacties van anderen hier dat ze wellicht beter nog even kan wachten tot er iets meer duidelijkheid is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:58

Tja.. ik kan me de reacties van de andere mensen hier wel voorstellen, maar als dit echt is wat je heel graag wilt en je er heel veel voor over hebt; laat je dan niet weerhouden, Je weet niet hoe het straks gaat maar je weet sowieso niet hoe het leven loopt. Dus dan als je weet dat het voor de komende drie jaar goed zit kijk je daarna weer verder....

Je hebt echter wel dit topic geopend dus blijkbaar twijfel je er nog aan. Moeilijke keuze, die alleen jij kan maken en daar wil ik je veel succes bij wensen. Maar... waar een wil is is een weg....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:59

Kijk, als je straks een huurhuis hebt van 600 euro in de maand, gas water elektra, gemeentelijke heffingen, belastingen, zorgverzekering, boodschappen, telefoon en wat je nog meer kunt verzinnen.. past het paard er dan nog steeds in?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:45

Roosch schreef:
Kijk, als je straks een huurhuis hebt van 600 euro in de maand, gas water elektra, gemeentelijke heffingen, belastingen, zorgverzekering, boodschappen, telefoon en wat je nog meer kunt verzinnen.. past het paard er dan nog steeds in?

Dit bedoel ik dus :j
Het zou nóg vervelender zijn als je je paard over een aantal jaar weer moet verkopen wegens financiële problemen...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:02

Weet je, ik heb 't wel gedaan in een enigszins vergelijkbare situatie. Dat paard heb ik 2 jaar later weer moeten verkopen. Niet om financiële redenen overigens, maar wel om een reden die ik rationeel had kunnen zien aankomen. Maar ik heb er beslist geen spijt van. Ik heb in die 2 jaar ontzettend veel geleerd, ontzettend veel lol gehad, en dat is het absoluut waard geweest.

Het is uiteindelijk jouw keuze. Op dit moment kan je het betalen. Over een paar jaar wellicht niet meer, en dan zul je óf jezelf financieel strikt moeten beperken óf je paard verkopen. En alleen jij kan bepalen of je daar dan tegen kan of niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:11

Ts krijgt nu wel minimum loon zijn gezien de leeftijd. Haar inkomen Zal ik nog stijgen komende jaren. Bij samenwonen is er dubbel inkomen en bij normale stalling is dat vaak goed te doen

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:50

TS kijk eens rond wat stalling kost bij jou in de omgeving? Kun je dat betalen? En dan de extra kosten die erbij komen zoals hoefsmid, ontwormen, vaccineren, eventueel extra (kracht)voer, een halster of deken die vervangen moet worden? Vaak zijn de kosten toch hoger dan begroot. Kun je daarnaast nog sparen voor medische gevalletjes? En wil je het dan nog steeds graag? Als je antwoord overal ja op is dan moet het kunnen en dan is het gewoon aan jou. Tuurlijk krijg je veel meer kosten erbij als je uit huis gaat. Het kan daardoor zijn dat je langer moet wachten met uit huis gaan of je paard moet verkopen. Maar of jij dat er voor over hebt is aan jou. En wat de toekomst brengt kan toch niemand van te voren vertellen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:56

Hier in de Randstad ben je op jaarbasis voor alleen stalling ongeveer 3.500 Euro per jaar kwijt (DIY, wel inclusief voer en bodembedekking. Alle extra's, zoals uitmesten, stapmolen, buiten en binnen zetten kosten geld), exclusief hoefsmid, entingen, onverwachte veearts kosten, enzovoorts. Het salaris kan wel gaan stijgen, maar huurprijzen voor woningen stijgen ook elk jaar een x%. Dat kun je dus al tegen elkaar wegstrepen. Er vanuit gaande dat TS en vriend bij elkaar blijven, is het ook de vraag of vriend bereid is hogere woonlasten op zich te nemen als TS haar deel besteed aan haar hobby. Is er sprake van een kinderwens? Zo ja, dan brengt dat nóg hogere lasten met zich mee. TS geeft aan haar rijbewijs net gehaald te hebben: de aanschaf, verzekering, onderhoud en brandstof voor een auto zijn ook niet goedkoop. Hoe is je gas-, water- en lichtverbruik: moet je jaarlijks bijbetalen? Naast de lasten voor de woning heb je ook nog te maken met gemeentebelastingen, verzekeringen, etc. etc. Of ga je voor een koopwoning? Bij een appartement heb je doorgaans te maken met een Vereniging voor Eigenaren, waarvoor je ook maandelijks een aardige bijdrage moet leveren. Ga je in een eengezinswoning, dan zul je jaarlijks geld moet hebben om het huis te onderhouden. Wat als er in het huishouden een onverwacht dure aankoop is (wasmachine stuk, droger stuk, jaarlijks onderhoud auto, lekkage, etc.). En zo kan de lijst nog wel even doorgaan. Tot slot nog even over het meer gaan werken: als je meer gaat werken, heb je minder tijd over voor je paard. Is dat wat je wil? Kan het paard 24/7 buiten staan of moet het 23 uur op stal staan en mag het een uurtje rijden (omdat je niet over meer tijd beschikt)?

Kort gezegd: ik zou het nu zeker niet doen. Wat je eventueel zou kunnen doen, is het paard leasen. Hiermee kun je altijd kijken of je het wel redt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:12

Ik vind dat je dat niet hier neer moet leggen op bokt. Ik hoor van niet-paardenmensen, maar ook van paardenmensen dat een paard hebben en onderhouden heel duur is. Torenhoge maandelijkse lasten. Maar het ligt er echt aan hoe je situatie is. Als jij een paard stalt op een pensionstalling met alle denkbare faciliteiten dan betaal je je inderdaad scheel. Heb jij een kennis met een weitje waar je je paard mag stallen en je betaalt alleen (mee) met het voer/hooi/stro, dan ben je veel goedkoper uit. Uiteraard moet je een spaarcent hebben als er eventueel een ongeluk gebeurt/je paard ziek wordt of er iets anders gebeurt.. Maar wanneer heb je dan voldoende spaarcenten? 1000 euro? 5000 euro? 10.000 euro? Wie weet het. Daar heeft iedereen een andere manier over. Er hangt ook nog een geluksfactor aan. Wat voor paard koop je? Is het een zorgenkindje? Is het een druktemaker die zichzelf in vaak in de nesten werkt? Heeft het dier ergens aanleg voor (qua blessures etc) dat weet je waarschijnlijk allemaal niet voordat je een dier koopt.
Ik vind dat iedereen echt voor zijn geluk moet kiezen, mits dit haalbaar is. Je leeft maar 1 keer en waarom zou je al die tijd moeten wachten tot je leven stabiel is(wordt het dat ooit?) moet je altijd 'verstandig' kiezen? hoeveel moet je sparen? moet je altijd alle mogelijke onvoorziene uitgaven meeberekenen? hoeveel moet je dan berekenen. Nouja, een hele hoop vragen, waar niemand het perfecte antwoord op heeft.
Het kopen van een paard vind ik een gevoelskwestie.
Je moet eerst kritisch nadenken over wat je binnen nu en 1- 2 jaar wilt bereiken. Wil jij een eigen huis? Is je baan dan wel vast/stabiel? Wat doe/kun je als je het ineens niet meer naar je zin hebt of ontslagen wordt. Kun je dan direct opzoek naar een andere baan? Heb je een buffer waarop je kunt terug vallen om je paard te onderhouden?

Afhankelijk van waar je het paard wilt stallen, en wat he tpaard nodig heeft aan voedsel, kun je met jouw inkomen denk ik wel wat sparen (en daarnaast je paard onderhouden) alleen weet ik niet hoe je verder in je budget zit. Heb je al n spaarpotje?Dan kan het denk ik best.
Ik vind de kosten voor een paard best meevallen. Ik heb 6 jaar verzorgpaarden gehad. En kreeg daar een goed beeld van de kosten. Als je de stallingskosten laag kunt houden, valt de rest in mijn ogen best mee(denk eraan, ik woon thuis, heb geen bijzondere vaste lasten)..
Maar als je n paard dus in een pensionstalling wilt hebben betaal je meer..
Als je dan een keer je auto moet laten repareren, dan heb je direct een hap uit je budget.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:21

Annettu_ schreef:
Uit huis gaan kan nog wel 3 jaar duren. Op een gegeven moment als mijn vriend genezen is zal er ook een zakcentje bij gaan zitten.

Het punt is dat het paard wat ik wil kopen ook het enige paard is wat ik wil. Wou nooit een eigen paard alleen toen dit paard te koop werd aangeboden moest en zou ik hem hebben.. zelfs andere hobbys weggedaan ervoor.

Dit is altijd link. Verliefd worden op een paard en dan verliezen mensen vaak de realiteit uit het oog.
Jij kent het paard, is hij/zij helemaal gekeurd? Wat is de vraagprijs, moet je nog veel aanschaffen, waar en voor hoeveel ga je het paard stallen?? Heb je voldoende geld om hoefsmid, da enz te betalen.
Wat doe je als je vriend niet beter word en van een uitkering rond zal moeten komen, kun je dan nog samen(met paard) een bestaan opbouwen?